TEST: Sigma 24/1,4 DG HSM Art

Bländare f/1,4 ger en härligt utsuddad bakgrund om man går nära.

Sigma 24 mm f/1,4 DG HSM Art tål att jämföras med Canons och Nikons motsvarigheter. Sigma 24/1,4 Art presterar bättre och kostar mindre.

Vidvinklar med ljusstyrka f/1,4 har främst varit verktyg för bildjournalister som behöver fotografera i svagt ljus utan hjälp av en blixt. De har kunnat stå ut med en skärpa på full bländaröppning som gränsar till oskärpa. Inte ens nedbländade gav alla ljusstarka vidvinklar bra skärpa i hörnen.

Men något har hänt. För något år sedan introducerade Sigma 35/1,4 Art som är riktigt skarp redan på f/1,4 – en egenskap som under  flera decennier ansetts omöjlig att uppnå. Trettiofemman följdes av 50/1,4 Art som är minst lika imponerande. Dessa objektiv presterar mycket bra i alla lägen och får därför ett stort användningsområde.

Starka ljuskällor kan ge flare (överstrålning). Detta är normalt för vidvinklar, så skillnaderna ligger i hur effektivt uppkomsten av flare dämpas. Förutom reflexer så medför flare också en generell kontrastsänkning i bilden. Sigma 24/1,4 har relativt låg förekomst av flare och kromatisk aberration.

Starkare och svagare samtidigt

Förväntningarna på det tredje objektivet med fast brännvidd i den nya Art-serien är naturligtvis hög. Men även om det är bra ger tyvärr Sigma 24/1,4 Art inte samma wow-upplevelse som 35/1,4 Art och 50/1,4 Art gjorde.

Vi har jämfört Sigma 24/1,4 Art mot Canon EF 24/1,4L II USM och Nikon AF-S 24/1,4G ED. Dessa objektiv kostar betydligt mer än Sigma 24/1,4 Art, närmare bestämt 14 500 kronor för Canon och 18 000 för Nikon. Sigma 24/1,4 Art kostar bara 8 000 kronor.

Det enda man kan sakna hos Sigma-objektivet är vädertätning. Sigma 24/1,4 Art känns minst lika välbyggt och presterar bättre optiskt, men skillnaderna är inte drastiska.

Vi ser en aning högre detaljupplösning i mitten av bilden än för Canon och Nikon vid full bländaröppning f/1,4. Sigma har också ett lite större område i mitten med bra skärpa än Canon och Nikon. Canon är aningen sämre än Sigma och Nikon med lägre kontrast och kraftigare aberration. Sigma 24/1,4 Art är inte bara skarpast, utan har även minst vinjettering. Vi noterar att Sigma som är nyast presterar bäst och Canon som är äldst presterar sämst. Än en gång måste vi påpeka att skillnaderna är små. Alla tre presterar på det hela taget mycket lika.

Det innebär att alla tre har låg distorsion och bra kantskärpa vid f/5,6. Dessa objektiv fungerar alltså bra för inredning och landskap.

SLUTSATS

Sigma lyckas ännu en gång göra ett objektiv som presterar bättre än Canon och Nikon till ett lägre pris. Sigma-objektivet saknar tyvärr vädertätning vilket gör att en del förmodligen ändå väljer Canon eller Nikon.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-04-11. Läst av 6028 personer.



Sigma skarpast. Vi har testat mot Canon EF 24/1,4L II och Nikon AF-S 24/1,4G. Sigma är skarpare än både Canon och Nikon och ger lägre kromatisk aberration. Bilden ovan är tagen med f/1,4 och är ett utsnitt från mitten, Canon till vänster och Sigma till höger.


Denna annonszon syns endast för oinloggade eller ej Plus-medlemmar. Plus kostar från 14 kr / månad
2016-04-11 12:00   bentelkalb
"Vi noterar att Sigma som är nyast presterar bäst och Canon som är äldst presterar sämst."

=) Första gången jag sett en sådan skrivelse, naturligtvis när Canon presterar sämst :P
Svar från froderberg   2016-04-11 12:05
Menar du att det inte stämmer?

Det är ganska naturligt att när någon kommer med ett nytt objektiv så försöker de vara bättre än den befintliga konkurrensen.
bentelkalb   2016-04-11 13:29
Självklart stämmer det, och det stämmer oftast, även när Canon presterar bäst. Det är väl bara det att ni inte nämnt det när så är fallet :) Men jag håller helt med.
2016-04-11 12:17   Benganbus
Utvecklingen går framåt, e nog det minsta man kan säga! Och hårda bud för Canon och Nikon!
2016-04-11 12:17   Dead_Silent
"Men även om det är bra ger tyvärr Sigma 24/1,4 Art inte samma wow-upplevelse som 35/1,4 Art och 50/1,4 Art gjorde."

Jag saknar en förklaring på varför det inte ger samma wow-upplevelse. Är det skärpan i bilderna, byggkvalitet, eller något annat?

Annars får jag tacka för ett bra test!
Svar från froderberg   2016-04-11 12:46
Sigma 35/1,4 Art och 50/1,4 Art gav något som vi inte sett tidigare: spegelreflexobjektiv med 35 och 50 mm som var riktigt skarpa redan på f/1,4. Skillnaderna mot Canons och Nikons motsvarigheter är väldigt stor. Det är nästan som det varit en naturlag att ett ljusstarkt normalobjektiv ska vara soft på full bländaröppning.

Sigma 24/1,4 Art skiljer sig inte lika mycket Canons och Nikons motsvarigheter. På f/1,4 finns en tydlig skillnad, men inte som med de två tidigare Art-objektiven. Med mindre bländaröppningar är det ingen större skillnad i prestanda mot Canon och Nikon, men väl i pris.
2016-04-12 10:26   J O Härnström
Jag har 50/1,4 ART och nyligen inköpta 24/1,4 ART för Canon.
En USB-docka var nödvändig för att justera fokus på 24/1,4 ART. Det blev olika mikrojusteringar för olika avstånd, vilket går att fixa med dockan.
Bägge objektiven är enastående skarpa på full öppning.
2016-04-18 14:57   Tony D300
Jag har haft sigmas 35,sålde de för att köpa 24-35 f/2 stor klumpig men slipper att byta gluggar, och den levererar redan från full öppning. En fantastisk glugg som fick mig att avstå fasta 24:an :)
Svar från froderberg   2016-04-18 15:03
Ja, den är också bra. Vi kommer snart att publicera ett test av Sigma 24-35/2 Art.
Tony D300   2016-04-20 10:00
Trevligt, det ser jag fram mot :)

Merläsning

Jämnare ljus i Lightroom och Photoshop

Peter Györffy visar hur du jämnar ut ljusheten i en bild i Photoshop och Lightroom. Läs mer...

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 12

Världspremiär för nya Tunbjörk-bilder

Lars Tunbjörk hann aldrig visa sina bilder från Paris Fashion Week innan han plötsligt gick bort. Den 13 oktober visas bilderna upp för första gången i samband med invigningen av ett Lars Tunbjörkrum på Borås Konstmuseum. Läs mer... 2

Mindepartementet stänger för gott

Mindepartementet Art and Photography på Skeppsholmen i Stockholm öppnade för 1,5 år sedan med stora ambitioner. Nu behöver eldsjälarna bakom koncentrera sig på annat och Kungliga Konsthögskolan tar över lokalerna. Läs mer... 9

Är kvinnliga fotografer sämre än manliga?

När en stor kameratillverkare utser 32 ambassadörer och alla är män, innebär det att män är bättre fotografer än kvinnor? En del hävdar att det ligger något i det. Anders F Eriksson bloggar om saken. Läs mer...

Tamron 100-400/5-6,3 Di VC USD - tätad telezoom

Efter framgångar med sina 150-600-zoomar kommer nu Tamron med en kompaktare telezoom som är lättare att ha med sig på resan: Tamron 100-400 mm f/5-6,3 Di VC USD. Läs mer... 7

Så fungerar sensorer

Plus Bland alla teknikdiskussioner kring kameror så finns det en kategori som dyker upp hela tiden: sensorer. Hur bra olika sensorer är, hur viktiga olika egenskaper är, hur de fungerar och vilken storlek man bör ha. Här får du en rejäl genomgång från grunden. Läs mer... 9

Projekten i fokus på fotofestivalen Spegla

Årets upplaga av fotofestivalen Spegla i Norrköping hålls den 20-22 oktober och fokuserar på olika fotografers pågående projekt. Programmet innehåller en lång rad utställningar, workshops och föreläsningar. Läs mer...

Polaroid gör comeback

Direktbilder är extremt trendigt idag. För många är detta synonymt med Polaroid. Därför gör Polaroid nu comeback med ny film och en kamera. Läs mer... 5

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally