TEST: Sony A7S II

Med inbyggd bildstabilisering och ovanligt bra hög-ISO-prestanda är Sony A7S II en utmärkt kamera för livets mörka stunder. A7S II är också en kompetent videokamera med både intern och extern lagring av video i 4K UHD.

Med A7S II är Sony klar med uppgraderingen av A7-serien till en andra generation. Gemensamt för den andra generationen är ett större grepp och framförallt inbyggd bildstabilisering. En stor fördel med att bygga in bildstabiliseringen i kamerahuset är att funktionen kommer alla objektiv till nytta. Bäst blir det när det finns både bildstabilisering i objektiv och kamerahus som samverkar eftersom stabilisering i kamerahuset är effektivast för vidvinklar och stabilisering i objektivet är effektivast för längre brännvidder.

Under testet hade vi nöjet att använda en manuellt fokuserad Canon FD 85/1,2 från 1970-talet ihop med en adapter på A7S II. Kombinationen av hög ljusstyrka, stor ljusfångande sensor och bildstabilisering gör det möjligt att fotografera i ljus där synen sviker en. Med bländare f/1,2 och porträttavstånd blir fokuseringen ett krävande precisionsarbete. Tack vare förstorad visning i den elektroniska sökare går det att sätta skärpan med en säkerhet som optiska sökare inte kan matcha.

I rättvisans namn ska vi nämna att Sony har ett växande utbud av ljusstarka autofokusobjektiv. Alla autofokussystem kan få problem i mycket svagt ljus, men Sony A7S II utmärker sig inte i detta avseende.

Det gör tyvärr däremot kameran när vi kommer till förmågan att följa rörliga motiv. Sony A7S II har till skillnad mot A7 II och A7R II bara kontrastavkännande autofokus, vilket fungerar utmärkt för stillastående motiv men inte för rörliga. Sony tvingas begränsa serietagningen till 2,5 bilder per sekund för att hinna kontrollera skärpan, och ändå blir det flera oskarpa bilder i en serie.

Utmärkta lågljusegenskaper. Kombinationen av lågt brus vid högt ISO och inbyggd bildstabilisering gör Sony A7S II till en av de bästa kamerorna i svagt ljus. Den inbyggda bildstabiliseringen fungerar med alla objektiv, som detta gamla Canon 85/1,2 från sent 70-tal. Bilddata: 85 mm, 1/80 sekund, f/1,2, ISO 6 400.

Helt tyst elektronisk slutare

Liksom föregångaren har A7S II elektronisk slutare som gör kameran helt ljudlös. Denna funktion kan visa sig mycket värdefull för den som vill dokumentera händelser i kyrkor, på museer, restauranger, möten och i andra ljudkänsliga miljöer. Tyvärr kan funktionen påverka bildkvaliteten negativt i vissa situationer. Bruset kan öka en aning. ”Rolling shutter”-effekter kan uppstå med rörliga motiv eller om kameran rör sig under tagning. Det syns enklast på att runda hjul kan se snett ovala ut. Vi noterade också att bilderna blev randiga i ljus från vissa ljusskällor, som gatlyktor utomhus och lysrör inomhus.

Med den elektroniska slutaren ställs kameran om till 12-bitars råformat. Det är bara vid de lägsta ISO-värdena som det kan påverka bildens tonomfång.

Extremexempel med elektronisk slutare. Med den elektroniska slutare aktiverad för både första- och andra slutarridå blir kameran helt ljudlös, men tekniken har även nackdelar. Som synes kan ränder uppstå med vissa ljuskällor. Bilddata:  85 mm, f/1,2, ISO 102 400.

Utmärkta mörkeregenskaper

Ett vanlig missuppfattning är att färre (och därmed större) pixlar ger bilder med lägre brus. Och då tas Sony A7S / A7S II med blott 12 megapixel och utmärkta hög-ISO-egenskaper som bevis.

I själva verket har Sony A7S / A7S II ”bara” 12 megapixel för att ge 4K UHD-video där i stort sett varje pixel inom proportionerna 16:9 används. Det ger högre bildkvalitet än om pixelrader behöver hoppas över. Dessutom blir det lite lättare för kameran att processa.

Det som avgör hur brusiga bilder en sensor ger är dels hur stor sensorn är och dels vilken teknik som används i sensorn. Jämför vi lika stort utskrivna bilder tagna vid ISO 102 400 med Sony A7R II och A7S II ser vi en liten skillnad i brusmängd, främst färgbrus. De små skillnaderna beror på att sensorerna A7R II och A7S II inte använder samma tekniska lösning. A7R II är optimerad för maximalt färgomfång istället för hög-ISO.

Kompetent videokamera

Redan föregångaren A7S kunde filma i 4K, men bara med lagring på en extern enhet via HDMI-kabel. Detta fördyrade och förtog lite av charmen med 4K i det lilla kamerahuset. 4K blev främst en funktion för proffsen.

Liksom A7R II kan A7S II lagra 4K-video på minneskortet vilket är enklare. Sedan kan extern lagring ge högre bildkvalitet eftersom mer data lagras. Men de flesta uppfattar nog den bildkvaliteten på den interna 4K-funktionen som fullt tillräcklig.

Det är tydligt att Sony ser A7S II som kamera för krävande videografer. I kameran finns det många videoinställningar, exempelvis kan kameran ställas in för Super 35-objektiv och det går att videofilma i full-HD med 120 bildrutor per sekund och 100 Mbit/s. För att få ut maximalt tonomfång finns profilerna S-Log 2 och 3. Att använda dem kräver en del inkörningstid.

Den petige kan notera att det kameran inte använder hela sensorbredden vid i UHD-läget utan 3 840 av 4 240 pixlar.

Slutsats

Sony A7S II är en mer mångsidig kamera än sin föregångare. Dels genom den inbyggda bildstabiliseringen och dels genom 4K-lagring på minneskort. Då A7S mest blev en kamera för videoentusiaster är A7S II en kamera som passar utmärkt för reportage, gatufotografering och allmän videoupptagning. Men A7S II hade gärna fått dela autofokus med A7R II.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-09. Läst av 10392 personer.
 
(Logga in för att skriva en kommentar)
2016-03-09 09:50   Dennis_foto
Det där med
"Vi blir inte förvånade om den tredje generationen kommer att kunna kombinera bildstabilisering i objektivet och i kamerahuset för att få ännu effektivare stabilisering. Panasonic gör det redan idag."
får ni gärna utveckla.
Med E-mount-objektiv med OSS kan generation II kombinera stabilisering i hus med det i objektivet. Se t ex http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7-ii/6

Kan Panasonic göra något ytterligare med kombinationen?
Svar från froderberg   2016-03-09 10:34
Jag har ändrat formuleringen.
Sten-Åke Sändh   2016-09-29 10:53
Redan den IBIS som kom i sin första version i A7 II kombinerar bildstabiliseringen i native-objektiven med den i husen inbyggda.

Man skiljer ju på Yaw-Pitch, Roll och X-Y-stabilisering och det är alltså Yaw-Pitch (up och ner och höger-vänster) som sköts av objektiven.

Så det finns inget att vänta på så länge man använder nativeobjektiv. Med Sonys A-mount och adapters så har man dock inte denna funktion utan då får man nog välja att stänga av objektivens stabilisering eller IBIS.
2016-03-09 10:14   luminousoctaves
Sony tar täten! Gillar verkligen vad som händer nu med fullformat, spegellöst, elektroniska sökare och möjligheten att använda gamla manuella gluggar, till och med Canon FD! Det är som att manuell fokusering får en ny vår, vilket är underbart. Snart är det nästan värt att börja plåta digitalt på heltid. Fast Sony måste fila på designen, kamerahusen ser fortfarande ut som gamepads från 1990-talet.

... hiskeligt fula citroner i bokehn från Canon 85/1.2 förresten, hihi!
Svar från froderberg   2016-03-09 13:40
Jag har en del gamla Canon FD-objektiv, men alla är inte så fantastiska med dagens mått mätt. FDn 200/2,8 med innerfokusering är en pärla som funkar utmärkt med Sony A7-serien och särskilt den andra generationen med bildstabilisering. FDn 85/1,8 är kanske bäst av mina gluggar. FDn 50/1,4 och FD 85/1,2 beter sig lite inkonsekvent. Riktigt skarpa för porträtt på full glugg, men rätt softa på lite längre avstånd. Det är väl någon sfärisk aberration som kickar in. Kan iofs bli snyggt till rätt motiv.

Don't get me started ... ;)
luminousoctaves   2016-03-09 16:20
Bra att hitta en nisch som inte så många andra exploaterar. Canon FD-gluggar har inte varit direkt heta på begagnatmarknaden... fram tills nu. :)

Jag har själv flera av Olympus bättre OM-Zuiko-primes. De funkar rätt bra ihop med exempelvis Canon 5D MKII – bildmässigt. Det som är trist med moderna SLR är manuell fokusering, det är ju nästan noll respons även då man kör med AF-confirm och pipljud. Utvecklingen av EVF och alla dess valmöjligheter känns som en jätteviktig dörröppnare för oss som föredrar manuell fokusering.
2016-03-09 23:42   DjDiff
"Alla autofokussystem kan få problem i mycket svagt ljus, men Sony A7S II utmärker sig inte i detta avseende."

Betyder det att den får problem, som alla andra, eller att den inte har problem?
Svar från froderberg   2016-03-09 23:55
Autofokusen presterar sämre i svagt ljus på ett normalt sätt.
A.Dent   2016-03-10 07:42
Jag har för mig att jag jag såg ett test med riktigt svagt ljus då Canon och Nikon inte längre fokusera kunde A7SII fortfarande fokusera.

Merläsning

Publicera dina bästa närbilder

Nu finns chansen att få någon av dina bästa närbilder publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom närbild har vi också tema "övergivna platser". Läs mer ...

Lightroom: Så ljusar du upp skuggor bäst

Peter Györffy visar hur du ljusar upp skuggor utan att bilden blir gråaktig och tråkig. Läs mer ...

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till. Läs mer...

Har du fotat övergivna platser?

Nu har du chansen att få någon av dina bästa bilder på en övergiven plats publicerade i Fotosidan Magasin. Alla publicerade bilder får feedback av ett proffs. Förutom "övergivna platser" har vi också tema "närbild". Läs mer ...

Nytt på Fotosidan

Vi har släppt lite nya saker - aktivitetspoäng, uppfräschning av bildvisningssidor och lite andra detaljer. Läs mer...

Kulturama-elever lär sig modefoto av brittiska proffs

Eleverna på Kulturamas högre utbildning i fotografi hade nyligen en workshop tillsammans med en brittisk modefotograf och en "set designer". Fotosidan passade på och gjorde ett besök under workshopen. Läs mer...

Höga böter för drönarfotografering i naturreservat

En uppsalabo använde en drönare för att fotografera smålom i ett naturreservat. Nu tvingas han betala 33 000 kronor i böter för artskyddsbrott och otillåten miljöverksamhet. Läs mer... 31

Kalle Assbring vinnare av Svenska Fotobokspriset 2017

Kalle Assbrings bok "Fadern, Sonen och Göran" har tilldelats Svenska Fotobokspriset 2017. Boken berättar om mordet på Kalles far Göran i Eritrea 1983. Läs mer...

Reportage från norsk naturfotofestival

Lena Holm har gjort ett intressant reportage i sin blogg från den norska naturfotofestivalen i Ski. Läs mer ...

Nya bilder i Galleri FS

Nya bilder i Galleri FS bland annat Andreas Christensens vackra LOST. Läs mer...

Elinchrom Skyport Plus HS