ofokuserat

Technical Pan-analogt med digital känsla + Skärpehöjning i skannern +Arkitektur i Chicago+ Agfa APX 100 i nya kläder

Jag har lite svårt för att vara sådär kortfattad som man helst skall vara när man bloggar. Också den här gången blir det ett lite längre inlägg men nu kommer jag åtminstone att skriva om flera olika ämnen. Förra gånger handlade det bara om storformat.

Och just i storformatinlägget nämnde jag Kodaks film Technical Pan. Jag tänkte återkomma till den.

För er som inte vet så var Kodak Technical Pan en film som var utvecklad för teknisk avbildning och med extremt hög kontrast och filmen blev bland annat astronomernas favoritfilm. För vanligt fotograferande hade filmen egentligen alldeles för hög kontrast. Men det fanns en speciell framkallare, Kodak Technidol, som, om man var noggrann med temperatur och agitering, kunde tämja TP´s höga kontrast. Filmen var dyr, framkallaren var dyr och det var ganska lätt att misslyckas. Varför då göra sig besväret att använda denna lågkänsliga (12-25 ASA) svartvita film?

Jo, den var extremt finkorning. Det krävdes rejäla förstoringar för att ens skönja kornet i filmen. Och dessutom gav filmen en fin gråskala när allt stämde. Den hade en creamy look som en engelsk tidning en gång beskrev den.

 

 

Mitt slutfacit, efter ganska många exponeringar, för TP blev dock att den var för svåranvänd och framförallt för dyr för att kunna försvaras för vardagligt användande. Men den hade ett helt klart en egen ton och ett eget signum som jag kanske uppskattar mer idag än vad jag gjorde nära jag provade mig fram med filmen under det sena åttiotalet. TP slutade tillverkas några år in på 2000-talet.

När jag tittar på mina TP-bilder idag så slås jag över hur "digital" filmen ser ut. Det där släta, kornlösa ger faktiskt en känsla av digitalsensor.

Efter lite grävande i negativpärmarna hittade jag några TP-nagativ. I 120-format dessutom. (klicka på bilderna för att förstora dem).

 

Lunds domkyrka någon gång sent åttiotal eller tidigt nittiotal. Vi zoomar in på tornet närmast och andra våningen av valv...

 

 ...och kan konstatera att jag möjligen var ostadig på handen eller, faktiskt troligare, att optiken i den gamla Rollein jag använde trots allt hade begränsningar i skärpan.

Men ni kan ju se, trots den oskärpan, att korn får vi leta efter även med denna rejäla förstoring.

Nu flyttar vi till entrehallen på Lunds Universitet. Här tycker jag att digital-känslan blir ännu starkare.

 

..och detaljupplösningen är det inget fel på . Här ljuskronan i taket rejält uppförstorad.

 

När jag tittar på de här bilderna saknar Techpan lite. Det skulle ha varit kul att jobba llite med filmen igen.  Inte minst när jag märker hur mycket lättare den är att hantera i digitaliserad form jämfört med hur det var att arbeta med den i mörkrummet.

På tal om att digitalisera så skannade jag för några inlägg sedan in bilder tagna med min Rollei SLX. Bilden skannade jag in som vanligt med Epson V700 flatbäddskanner men jag blev inte riktigt nöjd med skärpan. Hur jag än bar mig åt fick jag inte fram den där snygga skärpan i plankorna på ladugårdens gavel. Jag tittade på filmen och kunde se att den, som väntat med Zeiss-optiken, var riktigt skarp. Men filmen var inte flat utan välvd efter torkningen. Efter massor av skannande fram och tillbaka med tusen olika inställningar så kunder jag inte dra någon annan slutsats än att filmens planhållning inte var tillräcklig för att få fram maximal skärpa.

Jag bestämde mig därför att köpa glasskivor att lägga på filmen när jag skannar. Glasbitarna passar i hållaren efter att man tagit bort plastdelen som klämmer fast filmen (man kan sätta dit plastdelen igen så hållaren förstörs inte). Glasskivorna, som är lätt matterade på ena sidan för att undvika newton-ringar, köpte jag från tyska Monochrom.

 

Glasskivorna kom snyggt förpackade

Här är först bilden som jag skannade till mitt inlägg med SLX-bilderna. Bilden är bra på alla sätt men jag saknar den där riktiga skärpan i plankorna i gaveln.

Bild utan stuns i plankorna..

Bilden nedan är skannad med samma inställningar som bilden ovan men nu med glasskivorna på plats.  Skräpehöjningen är minst sagt märkbar. På gränsen till för skarpt i den här lilla och komprimerade kopian. Men för jämförelsens skull behåller jag samma inställningar som förra bilden.

Investeringen i glasskivorna tycka vara väl motiverad. Jag köpte även glasskivor för småbild (Rollei SLX ger mellanformatsnegativ i storleken 6x6). När jag skannar med småbildsglasen får jag problem med Newtonringar. Fick jag inte med mellanformatsnegativen. Men det beror nog mer på hur filmens yta ser ut än filmformatet.

På gränsen till überstuns i plankorna. Klar skillnad!

 

Nu tar vi en paus i tekniksnacket och kollar på några bilder till från mitt besök i Chicago. Fick hem några rullar färgnegativ som jag skannade in. En av mina favoriter är den här bilden. Trappan leder till andra sidan gatan och Chicagos konstmuseum (rekommenderas varmt!) Visst ser det ut som en inramning med gammal guldram!

Chicago. Nära Museum of Art

 

Mitt besök i Chicago fick mig faktiskt lite intresserad av amerikansk arktitektur. De många byggnaderna från första hälften av 1900-talet som man hittar i Chicago är ganska spännande. Inte minst interiörerna som ofta är ganska påkostade men på ett typiskt amerikanskt sätt med en helt annan typ av  "snickarglädje" än den vi är van vid.

Hade förresten turen att passera en utställning med en stor modell över Chicagos centrala delar. Stod och tittade ganska länge.

 

 

 

Vi slutar där vi började. Filmsnack. 

När jag beställde glasskivorna till skannern fanns det ett erbjudande om att köpa 10 rullar Rollei Retro 100. För 19 Euro (utgångsdatum tidigt 2012). För 20 kronor per rulle kunde jag inte låta bli att köpa ett tiopack. 

Efter att ha läst på etiketten på filmen förstod jag att det är gamla filmen Agfa APX 100 som återuppstått i någon form av ny skepnad. Trevligt i så fall eftersom jag gillade APX100. Har inte plåtat några rullar ännu men det skall bli spännande att se om jag känner igen gamla APX100 när jag framkallat första rullen.

Rollei Retro - licenstillverkad av originaltillverkaren

Lite uppochnedvända världen blir det när man tittar på etiketten till filmen. Den säljs som en Rollei-film men de tillverkar inte film (tror inte att de tillverkar något överhuvudtaget längre). 

Licenshållaren är tyska "fotohandelshuset" Maco. Jag misstänker att de köpte rättigheterna till APX 100. Det roliga är att det är "Agfa Germany" som är tillverkaren. De tillverkar tydligen sin gamla film på licens..

/F

Inlagt 2011-02-27 21:54 | Läst 4179 ggr. | Permalink
Tack för tipset om Monochrom! Jag har själv funderat på att få liknande glasskivor gjorda hos glasmästaren, men kommer aldrig till skott.
Scannern är bra, men hållarna matchar tyvärr inte kvalitéen.
http://www.betterscanning.com/scanning/models/vseries.html finns även alternativa hållare.
Svar från Fredrikpersson 2011-02-27 23:47
Hej Olle,

Tack för kommentar!

Har också tittat på betterscannings hållare och var lockad av att köpa men tänkte ge glas + originalhållare en chans först. Än så länge funkar det bra. Välvd film blir överlag skarpare.

Jag är också lite förvånad över att Epson gör en så pass bra skanner och sedan skickar med hållare som i många fall minskar kvaliteten drastiskt.
Korttänkt.

Mvh

F
Välskrivet och intressant blogginlägg. Jag har Epson V750 och har samma problem med buktande småbildsfilm. Lägger man filmarket i press under några böcker över natten blir filmen hyfsat plan. Jag skannar filmen med den buktande sidan uppåt, dvs med skiktsidan nedåt, och får då betydligt bättre skärpa än med det omvända (normala). Funderar att skaffa sådana där glasskivor jag också.
Svar från Fredrikpersson 2011-02-27 23:52
Hej Torbjörn,

Tack för kommentar och positiv feedback.

Precis som du skriver går det att göra filmen hyfsat plan genom att lägga den i press. Och jag tror att det är en bra idé att göra det även om man har glasskivor eftersom det är lättare att få filmem på plats (och dessutom lättare att få in filmen i negativarken).

Men när man står där med nytorkad, men välvd, film och vill skanna är skivorna guld värda.

Mvh

F
Har ca 65 rullar Retro 100 i frysen och kylskåpet.
Min absoluta favoritfilm!! Väldigt fin tonalitet och fintkorn.

När alla Retro 100 är slutsålda, vad jag förstått är det den APX 100
som Agfa hade kvar när man stängde och som spolats upp och
döpts till Retro 100, så kommer Adox att nytillverka APX 100.
Fast kommer väl inte heta det.

Som sagt, favoritfilmen nr 1! Hoppas du gillar den!
Svar från Fredrikpersson 2011-02-27 23:54
Hej Björn,

Tack för kommentar!

Om jag gillar filmen kommer jag också att skaffa ett litet lager.

Vilken framkallare använder du?

Mvh

F
Kul att du fortsätter jobba med film.

Ha du provat Agfa APX 25? Jag föredrog den efter EI 25 framför Technical Pan.

Kör Maco 25 Asa varianten också?
Svar från Fredrikpersson 2011-02-28 00:02
Hej Magnus,

Använde APX 25 ibland men det blev inte så många rullar. Efter ett besök i Tjeckoslovakien 1990 där jag fick tag på några rullar EFKE R 14 blev jag såld på den och den fick vara alternativ till TP. När sedan TMax 100 kom gick jag mer och mer över till den som finkornsfilm (kommer ihåg debatten i fototidningar om t-kornen gav annan känsla än de traditionella kornen).

Det finns en Rollei Pan 25 och motsvarande macofilm på 25 ASA men det är tyvärr inte gamla apx 25 utan identisk med EFKEPAN 25. http://www.macodirect.de/rollei-13536-p-409.html

Tack förresten för att det blivit lite fart på FS förstasida. Märks stor skillnad efter att du började som redaktör.

Mvh

F
froderberg 2011-02-28 00:09
Låter som det får bli några rullar Retro 100 till sommaren.
Istället för Kodak TP så kanske Rollei ATP 1.1 kan duga?

http://www.macodirect.de/rollei-120br4x-films-p-1188.html

http://www.digitaltruth.com/products/product_tests/atp_film_002.php

http://www.flickr.com/groups/990003@N24/

Har inte testat själv men den verkar intressant, liksom Rollei ATO.

Mvh Niklas
Svar från Fredrikpersson 2011-02-28 19:32
Hej Niklas,

Tack för kommentar och länk!

Rolleis ATP verkar ha många egenskaper gemensamt med TP. Ett tag misstänkte jag att att det vara samma film men så verkar det inte vara. Samma framkallare verkar ge olika resultat. Det kan man ju tydligt se om man följer din länk.

Mvh

F
Intressant detta. Jag testade också TP i mitten av 90-talet, men gav snabbt upp eftersom det var lite krångligt och dyrt. Men visst var det en film som imponerade.

Precis som för Magnus blev min favoritfilm istället Agfa APX 25. En riktigt skön och lättframkallad film - enligt min mening.

Hursomhelst. Det där med Rollei Retro 100 lät spännande! :-)
Svar från Fredrikpersson 2011-02-28 19:37
Hej Joakim,

Tack för kommentar!

Du verkar ha kommit till samma slutsats som jag när det gäller TP.

APX 25 verkar ha varit en favorit för många. Jag tog en eller två rullar men de är nog allt. Efter din och Magnus kommentar måste jag kolla på de bilderna och se vad jag tycker om dem idag.

En annan fördel med Agfafilmerna var att de oftast var billigare än både Kodak och Ilford.

Mvh

¨Fredrik
"Svar från Fredrik Persson 2011-02-27 23:54
Besvara Hej Björn,

Tack för kommentar!

Om jag gillar filmen kommer jag också att skaffa ett litet lager.

Vilken framkallare använder du?

Mvh

F"

Hej!

Jag kör HC-110. Funkar fint tycker jag. 7 minuter, 20 grader i Dilution B
enl massive development chart, men kortar framkallningen till ca 6-6:15
eftersom jag tycker 7 min verkar ge en lite överframkallning.

Mvh
Svar från Fredrikpersson 2011-02-28 19:45
Tack.

Brukar köra D76 men det kanske är dags att prova den berömda HC-110.


Mvh

F
Hej Fredrik,
jag har själv aldrig använt Technical Pan, men en kompis har kommit över en (gammal) 120 rulle och vill köra den i sin likaledes gamla Rolleicord. Kan du tipsa om ISO inställning och framkallningstips? Kan det fungera någotsånär hyggligt med D76?
Tacksam för tips!
Hälsningar
/Erik
Svar från Fredrikpersson 2011-03-05 14:39
Hej Erik,

Spännande att han hittat en gammal rulle. Ofta funkar film även om den är utgången, men det finns naturligtvis gränser. Men man har inget att förlora på att testa.

Gammal film förlorar ibland i känslighet lite. Jag exponerade efter filmens nominella 25 ASA men avrundade uppåt när jag läste av ljusmätaren (exponerade lite rikligare). Men eftersom filmen är gammal hade jag nog exponerat ett steg extra, alltså 12 ASA , i det här fallet.

D76 funkar inte så bra. Det kommer att bli alldeles för hög kontrast med den framkallare. Jag använde alltid Technidol som var speciellt framtaget för TP men den framkallaren finns nog inte kvar längre. Har tyvärr inget bra tips på ersättare. Någon annan läsare kanske...

Lycka till

F
Nadar 2011-03-07 19:39
Tack för tips!
Förstår att valet av framkallare kan vålla vissa problem. Läste att ngn fått ett hyggligt resultat med Rodinal, men den finns väl inte heller längre antar jag.
Att det bara finns en rulle öppnar ju inte för några tester precis...
Hursomhelst så tack för intressanta inlägg, kommer att hålla ögonen på dig i fortsättningen.
Hälsningar Erik
Niklas Groop 2011-03-07 20:24
Här kommer flera exempel på Technical Pan framkallade i Rodinal, som finns att köpa på bla Photax (Ok R09 om man ska vara exakt, men de är väldigt lika). Om du tittar på de enskilda bilderna finner du hur de är framkallade.

http://www.flickr.com/search/groups/?q=rodinal&w=72914275%40N00&m=pool