Kristallen i Kiruna
"Kristallen" är det officiella namnet på det nya kombinerade stadshuset och länskonstmuseet i Kiruna. Byggnaden, som stod färdig 2018 har ritats av Henning Larsen Architects. Den ersätter det berömda tidigare stadshuset Igloo, som fick rivas när stadens centrum behövde flyttas på grund av påverkan från gruvdriften.
Byggnaden utgörs av en cirkulär struktur klädd med vit italiensk granit i tre våningar som omsluter en central guldfärgad del sammansatt av kubiska former som innehåller fem våningar. Kontrasten mellan det böjda och det raka anas redan i exteriören men blir påtaglig så snart man kommer in i byggnaden. Interiören präglas av en sofistikerad lek med former, linjer och ljus, som ändras på ett spännande sätt när man rör sig mellan de olika delarna.
I likhet med det tidigare stadshuset innehåller Kristallen utrymmen för både kommunal verksamhet, i rummen som ingår i den runda byggnaden, och lokaler för konstutställningar och kreativa verksamheter, i den centrala delen. Här finns också politiska sammanträdesrum. Den sympatiska ambitionen är att kombinera funktionen som kommunal förvaltningsbyggnad med att samtidigt vara "Kirunabornas vardagsrum".
Kristallen har fått sitt namn av den centrala kubiska delen. I folkhumorn, som påminner en del om den göteborgska, har stadshuset fått smeknamnet Toalettrullen.
Jag besökte Kiruna häromveckan som del av en norrländsk rundtur och ville försöka fånga känslan hos den arkitektoniskt mest intressanta byggnaden i stadens nya centrum.
Bilderna bör ses förstorade.
Kristallens exteriör mitt i den pågående utbyggnaden av Kirunas nya centrum. Till höger står klocktornet som prydde det gamla stadshuset. Bakom tornet skymtar ett nytt hotell med design inspirerad av fjällsluttning eller skidbacke.
Entréhallen sedd från ingången. Längs innerväggarna löper gallerier i tre våningar. I mitten den nedre delen av den kubiska "Kristallen". Till höger en kopia av Prins Eugens målning "Den heliga lunden". som utgör en icke-konfessionell altartavla i Kiruna kyrka.
Entréhallen från motsatt håll.
Den andra våningens galleri. Längs väggarna hänger verk av lokala konstnärer mellan de kommunala tjänsterummen. Till höger ett utställningsrum med en presentation av Kiruna kyrka, där man skymtar en modell i trä av kyrkan.
Trapphusen är sofistikerat konstruerade med trappor som ser ut att hänga fritt i luften.
När man lyfter blicken kan byggnaden upplevas som ett abstrakt mönster av raka och böjda linjer och olika typer av ljus.







Utformningen, den runda kotorsdelen med de kubiska volymerna som sticker upp, skapdes av mig och Peer Teelgard på HLT en dag i Köpenhamn, vi hade en ung arkitekt som skissade ner våra tankar i "Rhino".
Den demokratiskt runda formen var given, ingen skulle få ett hörnrum. De kubiska delarna som sticker upp kom till på grund av att vi hade volymer över, som inte rymdes i den runda formen vi skapade kuber och stoppade ner de i mitten av huset, men det fungerade ju inte, golvet skulle vara tomt och kunna ge plats till 400 sittande gäster framför en scen, då började jag flytta upp kub efter kub på taket och till slut hade vi en form som vi båda gillade och jag dessutom kunde säkerställa att den skulle fungera konstruktivt och ventilationsmässigt.
Fasaderna är av tunn natursten limmad på bärverk av aluminium för att den skulle kunna krökas, sten går ej att kröka. (Stonepanel)
Jag fick förresten Europeiska stålbyggnadspriset för byggnadens konstruktion.
Vi vann arkitekttävlingen och resten är historia.
Det är mycket som jag skulle kunna berätta om byggnaden.
Jo förresten, klockstapeln som är placerad intill stadshuset, flyttades från taket på det gamla stadshuset, den placerade jag på ett fundament som egentligen är till och frånluftsschakt för stadshuset, inte bara ett fundament för klockstapeln.
Det var konstruktivt lite utmanande att få till det tomma golvet i markplan, men det kanske jag inte skall dra denna gång.
Namnet Kristallen kom jag på när jag besökte gruvan och såg en Pyritkristall i ett skåp, därifrån kom även den guldgula färgen, från kattguldet.
Tack för bilderna.
Det mest unika med projektet var att få sätta grundbulten i det som skulle bli det nya Kiruna.
Ha en fin dag.
Jag uppfattade den runda ytterdelen framför allt som ett djärvt designgrepp utan att inse att det också kunde finns demokratiska motiv för dess utformning.
Jag förstod inte heller varifrån namnet Kristallen kommer och kunde inte se sambandet med de kubiska strukturerna, som jag inte förknippade med hur kristaller brukar se ut i allmänhet. Personalen på plats visste inte heller, men när jag nu googlar på pyrit blir det uppenbart. Samma sak med den speciella guldgula färgen, som jag tolkade som ett rent estetiskt val.
Jag kände mig glad och upprymd när jag spenderade några timmar på att gå runt i och utforska Kristallen. God arkitektur kan ha sådana effekter! Mina gratulationer till en fascinerande byggnad!
Hälsningar Sven
Jag kan verkligen rekommendera ett besök, men vänta till Kyrkan öppnar så att du kan se den också.
Hälsningar Sven
/Eric
Jag instämmer i gratulationerna!
Hälsningar Sven
Hälsningar Sven
Hälsningar, Bjarne
Roligt att du gillar den sista bilden med dess detaljer, den är favorit för mig också. De andra bilderna är mest redovisande av "hur det ser ut", men tack vara den ytterst sofistikerade arkitekturen kunde den sista bilden te sig som något annat och snudd på abstrakt. Jag håller med om kontrasten mellan ljuskällorna på ömse sidor, inklusive lysröret allra längst ner till vänster.
Hälsningar Sven