Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till.

Ljusstarka vidvinkelzoomar har länge associerats med press- och sportfoto. Kraftig distorsion och dålig kantskärpa har gjort dem mindre lämpliga för inredning och landskap. Nikon AF-S 14-24/2,8G ED ändrade synen på vidvinkelzoomar när det introducerades 2007. Med EF 16-35/2,8L III har Canon kommit med en ny måttstock för hur bra en vidvinkelzoom kan vara. Faktum är att Canon nu har tre riktigt bra vidvinkelzoomar; EF 11-24/4L och EF 16-35/4L IS presterar nästan lika bra och är alla i toppklass.

Föregångaren EF 16-35/2,8L II håller däremot inte riktigt måttet med dagens mått mätt. Mittskärpan är visserligen bra, men man behöver inte gå lågt ut från bildcentrum för att se en påtaglig försämring av skärpan. Därför har många som klarar sig utan f/2,8 redan bytt till EF 16-35/4L IS som har en avsevärt jämnare skärpa över bildytan. EF 16-35/4L IS är så bra att man kan fråga sig vem behöver det lite extra snäppet i skärpa som EF 16-35/2,8L III ger.

Exeptionell bra. Vid 16 mm presterar 16-35/2,8L III exceptionellt bra redan vid f/2,8 och blir ännu bättre vid f/4.  Även i kanterna är det riktigt skarpt. 16-35/4L IS är också bra och ger bara aningen sämre skärpa. Gamla 16-35/2,8L II har okej mittskärpa men usel kantskärpa. 16-35/2,8 III har kraftigast vinjettering.
Jämförelse full bländaröppning. Utsnitt från bildkant i översta raden. Utsnitt från bildcentrum i nedre raden. Från vänster: EF 16-35/4L IS vid f/4, EF 16-35/2,8 III vid f/2,8 samt EF 16-35/2,8 II vid f/2,8.

Men det finns även andra skillnader. EF 16-35/2,8L III är ännu tåligare mot damm, väta och den hårdhänta vardagen för en pressfotograf. Sedan 2010 har Canon en filosofi för sina L-objektiv att de inte bara ska vara tåliga, de ska även vara lätta att serva. Föregångaren EF 16-35/2,8L II var knepig att justera. Det innebär att det kan bli billigare att justera EF 16-35/2,8L III den dagen då det blir nödvändigt.

Tål tuffa tag. Novemberkåsan är en av de tuffaste tävlingarna i landet. Här utsätts objektivet för smuts och väta när man ska gå tillräckligt nära för att dramatiska bilder. Dessutom är det mörkt. Så en ljusstark och tålig vidvinkelzoom är ett bra val här. Men EF 16-35/2,8 III är även rätt objektiv för motiv som ställer höga optiska krav.

Skärpan vid 16 mm är mycket bra över hela bildytan redan vid f/2,8 och blir perfekt vid f/4. Vid 35 mm är inte kantskärpan lika perfekt, men ändå mycket bra.

Dstorsionen har minskat något jämfört med föregångaren och är obetydligt lägre än med EF 16-35/4L IS. Vid 24 mm är distorsionen i praktiken obefintlig, vilket gör objektivet till ett bättre val för inredning vid än EF 24-70/2,8L II. Vill man få distorsionsfria bilder vid kortare brännvidd är det bara Canon TS-E 17/4L som är bättre. Tamron 15-30/2,8 VC och Nikons vidvinkelzoomar ger alla kraftigare distorsion.

SLUTSATS

Vidvinklar är inte lägre Canons svaghet utan deras styrka. Canon EF 16-35/2,8L III är mycket tåligt och levererar optisk prestanda och i absolut toppklass i alla lägen. Därför ett bra val oavsett användningsområde. Men priset är högt, så tänk på att EF 16-35/4L IS är nästan lika bra.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-03-27. Läst av 11872 personer.
2017-03-30 18:16   matnyttige
Synd ni inte visar bildexempel vid bländare 8 eller 11. Då tror jag EF 16-35/4.0 L är i kapp.

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 7

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...