Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

TEST: Canon EF 16-35/2,8L III USM

En uppdatering av Canons 16-35/2,8 har efterfrågats i flera år. Nu står det klart varför Canon inte stressat fram EF 16-35/2,8L III. De har utnyttjat tiden till att få fram en vidvinkelzoom med optiska prestanda som få objektiv med fast brännvidd når upp till.

Ljusstarka vidvinkelzoomar har länge associerats med press- och sportfoto. Kraftig distorsion och dålig kantskärpa har gjort dem mindre lämpliga för inredning och landskap. Nikon AF-S 14-24/2,8G ED ändrade synen på vidvinkelzoomar när det introducerades 2007. Med EF 16-35/2,8L III har Canon kommit med en ny måttstock för hur bra en vidvinkelzoom kan vara. Faktum är att Canon nu har tre riktigt bra vidvinkelzoomar; EF 11-24/4L och EF 16-35/4L IS presterar nästan lika bra och är alla i toppklass.

Föregångaren EF 16-35/2,8L II håller däremot inte riktigt måttet med dagens mått mätt. Mittskärpan är visserligen bra, men man behöver inte gå lågt ut från bildcentrum för att se en påtaglig försämring av skärpan. Därför har många som klarar sig utan f/2,8 redan bytt till EF 16-35/4L IS som har en avsevärt jämnare skärpa över bildytan. EF 16-35/4L IS är så bra att man kan fråga sig vem behöver det lite extra snäppet i skärpa som EF 16-35/2,8L III ger.

Exeptionell bra. Vid 16 mm presterar 16-35/2,8L III exceptionellt bra redan vid f/2,8 och blir ännu bättre vid f/4.  Även i kanterna är det riktigt skarpt. 16-35/4L IS är också bra och ger bara aningen sämre skärpa. Gamla 16-35/2,8L II har okej mittskärpa men usel kantskärpa. 16-35/2,8 III har kraftigast vinjettering.
Jämförelse full bländaröppning. Utsnitt från bildkant i översta raden. Utsnitt från bildcentrum i nedre raden. Från vänster: EF 16-35/4L IS vid f/4, EF 16-35/2,8 III vid f/2,8 samt EF 16-35/2,8 II vid f/2,8.

Men det finns även andra skillnader. EF 16-35/2,8L III är ännu tåligare mot damm, väta och den hårdhänta vardagen för en pressfotograf. Sedan 2010 har Canon en filosofi för sina L-objektiv att de inte bara ska vara tåliga, de ska även vara lätta att serva. Föregångaren EF 16-35/2,8L II var knepig att justera. Det innebär att det kan bli billigare att justera EF 16-35/2,8L III den dagen då det blir nödvändigt.

Tål tuffa tag. Novemberkåsan är en av de tuffaste tävlingarna i landet. Här utsätts objektivet för smuts och väta när man ska gå tillräckligt nära för att dramatiska bilder. Dessutom är det mörkt. Så en ljusstark och tålig vidvinkelzoom är ett bra val här. Men EF 16-35/2,8 III är även rätt objektiv för motiv som ställer höga optiska krav.

Skärpan vid 16 mm är mycket bra över hela bildytan redan vid f/2,8 och blir perfekt vid f/4. Vid 35 mm är inte kantskärpan lika perfekt, men ändå mycket bra.

Dstorsionen har minskat något jämfört med föregångaren och är obetydligt lägre än med EF 16-35/4L IS. Vid 24 mm är distorsionen i praktiken obefintlig, vilket gör objektivet till ett bättre val för inredning vid än EF 24-70/2,8L II. Vill man få distorsionsfria bilder vid kortare brännvidd är det bara Canon TS-E 17/4L som är bättre. Tamron 15-30/2,8 VC och Nikons vidvinkelzoomar ger alla kraftigare distorsion.

SLUTSATS

Vidvinklar är inte lägre Canons svaghet utan deras styrka. Canon EF 16-35/2,8L III är mycket tåligt och levererar optisk prestanda och i absolut toppklass i alla lägen. Därför ett bra val oavsett användningsområde. Men priset är högt, så tänk på att EF 16-35/4L IS är nästan lika bra.



Publicerad 2017-03-27. Läst av 13353 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2017-03-30 18:16   matnyttige
Synd ni inte visar bildexempel vid bländare 8 eller 11. Då tror jag EF 16-35/4.0 L är i kapp.

Merläsning

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer...

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Photoshop fyller 30 år - firas med nya funktioner

Den 19 februari 1990 lanserades Photoshop 1.0 för 895 US-dollar. 30 år senare firar Adobe genom att uppdatera programmet med förbättrade funktioner. Läs mer... 6

Test: Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS

Plus Vi testar Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS som är ett modernt supertele i toppklass. Läs mer... 2

Nikon Z-serien får nya funktioner

Ny firmware till Nikons Z6 och Z7 ger en ny autofokus-funktion och två rejäla förbättringar av befintliga funktioner. Även Z50 får ny firmware som ger förbättrad autofokus. Läs mer... 13

Canada Goose gör jacka för fotografer

Det populära klädmärket Canada Goose har i samarbete med en pressfotograf utvecklat en jacka som ska vara anpassad efter fotografers behov. Men jackan har väckt frågor hos många fotografer. Läs mer... 27

Test: Fujifilm X-Pro3

Plus Tredje generationens X-Pro – en mer analog upplevelse med bättre optisk sökare och en gömd skärm. Läs mer... 4

Ny pro-kamera: Olympus E-M1 Mark III

Olympus lanserar två nya pro-produkter: kameran OM-D E-M1 Mark III och en normalzoom. Läs mer... 6

Canon EOS R5 tar 20 bilder/s

Nu berättar Canon mer den spegelfria "high end"-kamera som ska lanseras senare i år. Bland annat kommer Canon Eos R5 kunna ta 20 bilder per sekund och filma i 8K. Läs mer... 30

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar