TEST: Canon Eos 80D

Canon Eos 80D är inte bäst på allt, men den kan mycket och har ett väldigt brett användningsområde. Den känns särskilt kompetent som videokamera. Sammantaget är 80D ovanligt prisvärd.

Canon Eos 80D vilar på en, med digitala mått mätt, lång tradition av semiproffs-modeller. Det började med 3 megapixel-kameran Eos D30 år 2000. Därefter som D60, 10D, 20D och så vidare. Sexton år senare är framme vid den tionde modellen: 80D.

Till det yttre är det svårt att skilja 80D från föregångaren 70D. Båda har ett rejält grepp, gummiklädsel runt om och vridbar pekskärm.

I vårt test av 70D gav vi kameran minus för avsaknad av hörlursuttag och bara ett custom-läge på programratten. Dessa punkter är fixade på 80D. Någon GPS har däremot inte letar sig in i 80D. Vi är glada för att Canon prioriterade wifi framför GPS, inte tvärtom som de av oklar anledning gjorde med 7D Mark II.

Allt-i-ett-kamera. 80D kan användas till nästan alla typ av fotografering i och med att den har hög upplösning, snabb serietagning, proffsig autofokus och avancerade videofunktioner. Med en zoom som 18-135 mm f/3,5-5,6 blir 80D en bra resekamera, om än aningen tung. (Themsen, London, 69 mm, f/13, 1/500 s, ISO 200). 

Flest förbättringar på insidan

80D har fått en mer avancerad autofokus med 45 korsformade AF-punkter fördelade över en stor del av bildytan. 70D har bara 19 punkter varav 9 korsformade. 80D kan gruppera flera AF-punkter till en större punkt så att det blir enklare att sätta skärpan på ett rörligt motiv.

Ljusmätaren har fått fler mätpunkter, från 63 till 7 560. Punkterna är färgkänsliga och kan användas för att automatiskt byta AF-punkt när motivet rör sig över bildytan. Canon kallar detta Färgspårning.

Ljusmätaren kan också analysera ljuset från ett lysrör och tajma utlösningen av slutaren så att blinkningarna undviks. Denna funktion kallas Flimmerreducering och kan vara guld värd i lysrörsbelysning, särskilt vid sportfoto där man ofta använder snabba slutartider. Ju kortare slutartid desto mer påverkar blinkningarna. I värsta fall blir bilden obrukbar.

Liksom 70D kan 80D ta bildserier med sju bilder per sekund. Det är tillräckligt i de flesta situationer och man ska nog vara specialiserad på sportfoto för att känna ett behov för ännu högre hastighet. Då finns 7D Mark II som kan ta tio bilder per sekund.

Snabbare autofokus i live view. 80D har inte bara fått en bättre autofokus ihop med den optiska sökaren. Även när skärmen används som sökare (live view) så är autofokusen snabb, om än inte lika precis som med optisk sökare. Detta gör det möjligt att följa rörliga motiv med skärpan under videofilmning. Prestandan skiljer dock för olika objektiv. Här har vi använt nya EF-S 18-135/3,5-5,6 IS USM.

Kreativa filter. Eos 80D har en rad kreativa filter som ger olika effekter som softat utseende, fisheye-effekt och leksakskamera som exempel. Den här bilden är tagen med filtret miniatyreffekt. Det suddar ut större delen av bilden för att att skapa en känsla av att man fotograferar en miniatyrstad. Bäst fungerar det om man fotograferar lite nedåt mot ett torg eller en gata. Live view-läge bör användas för att få kontroll över resultatet. (Trafalgar Square, London, EF-S 18-135/3,5-5,6 IS USM vid f/5,6, 1/200 s, ISO 250).

Avancerade videofunktioner

80D är Canons mest videoinriktade konsumentkamera. Vi får gå upp till 1D X Mark II för att hitta lika avancerade funktioner. Det går bland annat att ställa autofokushastigheten och AF-känslighet vid videofilmning. Ett HDR-läge har tillkommit som ger ett större tonomfång genom att slå samman två bildrutor med olika exponering. Tyvärr fungerar inte HDR-funktionen i de mer avancerade programlägena där man har mer kontroll över exponeringen. De mer ambitiösa filmarna går därmed miste om en nyttig funktion.

Med 4K på stark frammarsch är det lite besynnerligt att Canon inte valt att satsa på detta i 80D som i övrigt ligger i framkant på videoområdet. Även om man tycker att det kan räcka långt med full-HD-storlek, så har Canon inte optimerat detta läge. Videobilderna är inte lika skarpa som med en Eos C100 Mark II. Det hade inte heller suttit fel om Canon införde c-log i kameran för att kunna justera utseendet på videoklippen ännu mer.

I samband med lanseringen av 80D passande Canon på att släppa ett nytt objektiv kallat EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM. Det har en snabbare AF-motor, USM istället för STM, jämfört med föregående modeller som sålts i paket med 70D. Förutom snabbare autofokus ger det här objektivet också möjlighet till motordriven zoom genom att fästa zoomenheten PZ-E1 under objektivet. Då går det att få silkeslena zoomningar under videofilmning.

På det hela taget är 80D en ovanligt bra systemkamera för videofilmning. Kombinationen av vridbar pekskärm, effektiv autofokus, vettiga funktioner och anslutningar för både mikrofon och hörlurar gör att kameran är mycket smidig att jobba med.

Fyra HDR-lägen. Canon Eos 80D har fyra HDR-lägen (High Dynamic Range). Tre av dem finns under läget "Kreativa filter" på programratten. De ger alla en kraftig och onaturlig effekt.  Vrider man istället ratten ett steg till "SCN", alltså motivprogrammen, så finns ett HDR-läge för motljusbilder som återger motivet betydligt mer naturligt (undre bilden).

Förbättrad bildkvalitet

Canon gör små förbättringar i bildkvalitet från generation till generation. För den som efterbehandlar sina bilder mycket innebär steget från 70D till 80D en ovanligt tydlig förbättring. Canon har nämligen minskat brus, missfärgning och bandning (ränder) i skuggorna. Det krävs att man ljusar upp bilden rejält för att skillnaderna ska framgå. Det kan exempelvis vara om man fotograferar inredning och har stora skillnader mellan ljusa och mörka partier.

Canon har de senaste åren fått kritik för deras sensorer inte varit lika bra som Sonys sensorer som används av Nikon, Sony, Fujifilm och Pentax med flera. Med 80D är skillnaden betydligt mindre än tidigare, men det är fortfarande så att motsvarande Sony-sensor ger större dynamiskt omfång vid bas-ISO och mindre brus i uppljusade skuggpartier.

Antalet pixlar har ökat från 20 till 24 megapixel. Det är en för liten skillnad för att det ska märkas någon förbättrad detaljåtergivning.

Tydligt förbättrad bildkvalitet. Canon har kortat de analoga signalvägarna från sensorn. Det gör att de svaga signalerna (de mörka delarna av bilden) påverkas mindre av brus. Rent praktiskt innebär det att man kan ljusa upp de mörka partierna mer. Jämfört med 7D Mark II innebär detta en tydlig förbättring av det så kallade dynamiska omfånget. Canon är dock ännu inte nivå med de bästa, som Nikon D7200 och Fujifilm X-T2.
Till vänster visas bilden med kamerans standardinställning (Klicka på bilden för att se den större). I den mittbilden är skuggorna lyfta i råkonverteringsprogrammet Adobe Camera Raw för att återspegla hur situationen upplevs av ögat. I den högra bilden har vi ljuset upp bilden extremt mycket, cirka 5 steg, för att visa hur mycket information i skuggorna som sensorn registrerat. Det går tydligt att se hur det ser ut inne på restaurangen.

Effektiv bildstabilisering. Den nya kit-zoomen EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS USM har en effektiv bildstabilisering och snabbare autofokus än den tidigare versionen med STM-motor. Den här bilden är tagen i skymningen på 1/80 sekund och ISO 3 200 vid 135 mm.

SLUTSATS

Canon Eos 80D är kamera fullmatad med funktioner för såväl lekfulla semesterknäppare som professionella fotografer. Användningsområdet är mycket brett, från sportfoto till video.

För den som letar efter en mångsidig videokamera är 80D högintressant med en smidig hantering och avancerad autofokus som sina främsta kort. Det finns dock andra kameror som ger videoklipp med bättre bildkvalitet.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-10-12. Läst av 13212 personer.
2016-10-12 11:37   djursdala
När jag ändå ville ha ett kamerahus till föll det på denna direkt.
Är inte alls besviken, bara att jag inte testat klart de olika inställningarna men med det hela taget är jag helnöjd...

/Arne
2016-10-12 11:40   bentelkalb
En kamera för 10 000 spänn med fokus på video som inte klarar 4k?Hur kommer detta att stå sig i konkurrensen?
Svar från froderberg   2016-10-12 11:50
Det beror ju helt på vad kunderna efterfrågar. Det verkar inte att så många fotoentusiaster frågar efter 4K än. Det blir ju rätt tunga filer. Istället efterfrågas högre bildkvalitet, bättre autofokus och snabbare serietagning. Och när det gäller video specifikt så har Canon en unik autofokus (Dual Pixel AF) som kanske lockar fler än 4K. Time will tell.

Eftersom TV-apparater kommer att bli mer eller mindre standard om några år så kommer utvecklingen säkert bli att alla kameror får 4K video med tiden. Vi kan väl gissa att 4K är en av nyheterna i efterföljaren till 80D.
2016-10-13 07:34   esign
Som vanligt inte ett ord om den viktiga skillnaden mellan Canon, Nikon och Fuji – färgåtergivningen.
Fujis senaste kameror ger fortfarande kalla färger, men har blivit bättre än de äldre. Nikon ger överdrivna och konstiga färger, och har blivit allt sämre i sina senaste konsumentkameror. Canon (och Pentax och Samsung) ger naturliga färger som man minns dem. Det är den ojämförligt viktigaste egenskapen. Men jag har på känn att Canon förändras nu och det vill jag veta mer om.
Seriebildtagning använder jag aldrig eftersom bild två och de följande inte blir skarpa. Det är svårt nog med bild ett. Om ni inte tror mig så använd stativ någon gång och behåll den gamla kameran.
Jag avstår mycket gärna även från olika kameragrepp för höger hand eftersom jag håller kameror med vänster hand sedan femtio år. Är det bara jag som håller kameror så i hela världen?
Video är helt irrelevant.
Christian Hemborg   2016-10-13 08:45
Märkligt, jag får skarpa bilder vid seriebildtagning varje dag.
Lgarmer   2016-10-13 13:20
Vad använder du för autofocus inställningar när du använder seriebildstagning? Känns som att du borde se över inställningarna eller din teknik.
Christian Hemborg   2016-10-13 15:46
Mycket mer än så, Linus Garmer. :)
Om man säger att man inte kan få skärpa i bild 2, 3 och 4 i en bildserie kan det innebära många saker. Det kan vara en tankevurpa, fel utrustning, fel planering/position av fotografen (med tanke på utrustningens begränsningar), fel teknik, fel inställningar och säkerligen mycket annat.
Om man fotar en grupp på 20 personer och inte behöver använda blixt är seriebildtagning ovärderligt, för att lyckas få en bild där ingen blundar. Om det blir oskarpt på alla bilder efter den första är det inte kameran/objektivet det är fel på.
Om man fotar något som rör sig på ett konstant avstånd från fotografen (i sidled) är det inte kameran/objektivets fel om det blir oskarpt.
Om man fotar något som rör sig mot kameran kan det bero på att man har ett för långsamt objektiv.
Att konsekvent skylla oskärpa vid seriebildtagning på kameran är som att skylla Andra världskrigets förödelse i Japan på atombomberna. ;)
Anders F. Eriksson   2016-10-13 20:24
Färgåtergivningen kan du styra över själv genom att använda kameraprofiler i råkonverteringen, så det är i det närmaste ett ickeproblem. Pentax, Nikon och Fuji använder alla Sonysensorer i sina kameror (inte i alla modeller dock), men på lite olika sätt vilket kan förklara skillnaderna.

Serietagning på stativ fungerar bara bra med korta slutartider, eftersom slutar- och spegelrörelser annars skapar vibrationer. Med korta tider fungerar det dock utmärkt, och jag kan inte riktigt se varför man skulle köra serietagning med längre tider.

Hur håller du kameran med vänster hand?
2017-05-07 11:08   Rocky_MediuM
Köpte kameran med tillhörande objektiv, Sigma 17-50 f/2.8, i september 2016 och måste säga att jag är riktigt nöjd med bådadera. Märker en stor skillnad både i hantering och resultat i jämförelse med min gamla 600D. Det enda "problemet" jag har är att få till brusnivån när det gäller inomhusaktiviteter. Men det beror mer på fotografen än på utrustningen.

Merläsning

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer...

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 2

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 22

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 22

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

Höstrea på Fotosidan

Höstrea på Sveriges bästa medlemskap för att utvecklas som fotograf, den mest inspirerande fototidningen, fotoböcker och onlinekurser. Passa på att fylla på från den mest kompletta fotograf-verktygslådan. Upptill 50% rabatt och sista dag är 1 december. Läs mer...

Phottix Mitros Plus Speedlight