Proffsfoto

Artiklar > TEST: Canon 1D X Mark II

TEST: Canon 1D X Mark II

Föregångaren Eos 1D X blev så bra att den räddade Canons ställning bland proffsen för fyra år sedan. Vi har testat efterföljaren 1D X Mark II som är förbättrad på en lång rad punkter.

Läs även:
Canon 1D X Mark II mot Nikon D5
Test: Nikon D5

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 

Canon passar på att lansera en ny sport- och presskamera inför sommar-OS, 1D X Mark II,  precis som de gjorde med 1D X för fyra år sedan. 1D X blev en helt ny konstruktion jämfört med föregångaren 1D Mark IV, som inte helt föll kunderna i smaken eftersom den inte hade en sensor i fullformat. Canon fick inte misslyckas med 1D X, och de gjorde de inte heller. Kameran blev en succé och anses bra än idag.

Hur ska man då göra om man ska ersätta en lyckad modell? Jo, man behåller kamerahuset och finputsar funktioner och prestanda. Listan över alla förbättringar är lång och sammantaget så blir skillnaden mellan 1D X och 1D X Mark II påtaglig. Störst skillnader hittar vi på videosidan.

Klart bättre videokamera

Skillnaden i autofokushastighet i live view-läge är som natt och dag. Bäst fungerar det med STM-objektiv och USM-objektiv introducerade efter 2009. Snabbheten gör att fler kommer att använda autofokus vid videofilmning. För att underlätta detta ytterligare har kameran pekskärm så att man kan markera vad som ska bli skarpt. Tyvärr går det inte att nyttja pekfunktionen till så mycket annat. Varför inte använda pekskärmen för att visa och beskära bilder eller snabbt ändra inställningar?

Kameran har fått uttag för hörlurar och bildkvaliteten i full-HD-läge har förbättrats något.

Dessutom finns 4K-video som ger ett kraftigt kliv uppåt i bildkvalitet. Men eftersom 1D X Mark II lagrar varje bildruta som en 8 megapixel jpeg-bild (Motion-jpeg) så blir videofilerna flera GB per minut. 50 fps och 4K-storlek ger en bitrate på 800 Mbit/s. 25 fps ger cirka 500 Mbit/s, ungefär som 24 fps med Eos-1D C. Vi hade gärna sett att mer komprimerande 4K-format funnits som alternativ.

En fördel med Motion-jpeg är att det är lätt att plocka ut stillbilder ur en 4K-film. Det kan vara lämpligt för en nyhetsfotograf som både måste leverera stillbild och video från en kort intervju med en kändis.

1D X Mark II efterträder både 1D X och videomodellen 1D C, men saknar proffsvideo-funktionen C-log som finns i 1D C. C-log gör det möjligt att finjustera videofilmernas utseende på en lång rad punkter. Vår slutsats av detta är att det kan komma en ännu mer videoinriktad stillbildskamera framöver.

Full-HD 1920x1080/50p. Bildkvaliteten vid full-HD är något bättre än för 1D X. En tillgång är möjligheten att filma full-HD med 100 bildrutor per sekund för slow motion.

Ultra HD 4096x2160/50p nedskalat till 1920x1080. Varje bildruta en högkvalitativ jpeg-bild. Det är lätt att plocka ut en nästan stillbild med utmärkt bildkvalitet. Datahastigheten är upp till 800 Mbit/s vilket snabbt slukar minneskort. Båda bilderna är uppskärpta lika försiktigt och det skarpa objektivet EF 100/2,8L IS USM har använts.

Som synes utnyttjar inte UHD-läget hela sensorytan, till skillnad mot exempelvis Sony A7S II. 1D X har en beskärningsfaktor på 1,4x mot 1,3x för föregångaren 1D C. Skillnaden beror på att bilden läses ut pixel för pixel. 1D X Mark II har högre pixeltäthet och då blir den aktiva ytan mindre.

Sida: 1 2 3 Nästa sida Visa alla 



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-08-06. Läst av 11632 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41