Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

Sonys bästa objektiv har hittills byggts i samarbete med Zeiss, men nu har Sony påbörjat en helt egen serie topp­objektiv kallade GM. Vi har testat de två första GM-objektiven: Sony FE 24-70/2,8 GM och FE 85/1,4 GM.

Sonys spegelfria kameror i Alpha-serien har nått stora framgångar senaste åren, däremot har utbudet av FE-objektiv varit klent. Men från och med 2015 har Sony satsat ambitiöst på att komma ikapp med objektiven. Man har introducerat en ny serie högpresterande objektiv för E-fattningen som skall överglänsa de äldre G-objektiven och Zeiss-objektiven som hittills varit Sonys prestigeserier. Den nya serien kallas G Master, eller GM.

När Sony själva beskriver de här nya objektiven framhåller de att objektiven ska kombinera mycket hög upplösning med snygg och behaglig oskärpeteckning. Sony indikerar att kameror kommer att ha ännu högre upplösningar i framtiden och de vill att objektiven skall kunna utnyttja det maximalt. De uppnår det här med teknik som extremt hög ytjämnhet i glaset och vad de kallar XA-linselement, där XA står för extremt asfäriska. Sony framhåller vidare att varje individuellt GM-objektiv kalibreras individuellt för maximala prestanda.

Vi har testat de två första GM-objektiven som kommit ut på marknaden, normalzoomen FE 24-70 mm f/2,8 GM och porträttelet FE 85 mm f/1,4 GM. Snart kompletteras GM-serien också med en 70-200/2,8 och en 1,4x och en 2x telekonverter. Kort sagt, man har börjat med basverktygen i en yrkesfotografs verktygslåda, och det säger nog en hel del om vilka det är som Sony vill locka till sig.

Det första intrycket när du plockar upp objektiven är att det är två rejält stora och tunga pjäser. De avancerade optiska konstruktionerna med 18 respektive 11 linselement kombinerat med stora maxbländare innebär både många och stora linselement. Det här är baksidan av den enormt höga ambitionsnivån när det gäller bildkvalitet.

Lyfter fram motivet. Sony FE 85 mm f/1,4 GM är inget actionfotoobjektiv, men fokuseringen klarar ändå rörliga motiv. Kombinationen av skärpan i fokusplanet och oskärpeteckningen framför och bakom får motiv att stå ut från bakgrunden på ett härligt sätt, precis som de skall vara hos ett porträttobjektiv. 

Imponerande bildkvalitet

Bägge objektiven presterar fantastisk bildkvalitet. Bilderna är skarpa redan vid maxbländaren, de har framgångsrikt korrigerat för de flesta optiska fel. Här har Sony helt klart lyckats mycket, mycket bra.

Om vi börjar med FE 24-70 mm f/2,8 GM så är skärpan bra genom hela zoomomfånget och över hela bildytan. Du har bra skärpa redan vid f/2,8, ännu bättre vid f/4 och som bäst är den vid f/5,6. När vi jämförde med Nikon AF-S 24-70/2,8 VR II, så har Nikon en aning bättre kantskärpa vid 70 mm, men då talar vi en aning. I övrigt är de i stort sett identiska skärpemässigt. Oskärpeteckningen är snygg och harmonisk, objektivet ger bara sällan spökbilder (flare) i motljus, men däremot faller kontrasten. Objektivet vinjetterar, du har en del distorsion vid 24 mm, men inte värre än konkurrenterna. 

Fokuseringen är snabb och tveklös. Zoomringen är lite trög, men du zoomar hela omfånget i en kvick rörelse. Du kan låsa zoomringen vid 24 mm med en liten knapp. Du har en knapp för att växla mellan autofokus och manuell, och en fokuseringsknapp mellan zoom- och fokusringarna. Motljusskyddet är relativt litet och känns lite sladdrigt.

När vi kikar på FE 85 mm f/1,4 GM upprepar sig det mesta från 24-70. Skärpan är bra redan vid f/1,4 och håller bra ut mot hörnen. Alla bäst blir skärpan vid f/4. Jämfört med Canon EF 85/1,2L II, Nikon AF-S 85/1,4G och Zeiss Milvus 85/1,4 så är mittskärpan ungefär lika, medan Sony- och Zeiss-objektiven har bäst hörnskärpa vid större bländaröppningar. Dessutom vinjetterar Sony 85/1,4 GM minst i gänget. Oskärpeteckningen är mycket lik den hos konkurrenterna, mjuk och harmonisk.

Vi gillar den rejäla och tydliga bländarringen, synd att de inte fick plats med liknande ring på 24-70. Ringen har en omkopplare så du kan växla mellan klickstopp eller helt steglös ring för videofilmning. Precis som 24-70/2,8 har du en tydlig knapp för fokus på vänstersidan. Skall vi detaljgnälla så är det synd att det inte finns en knapp till som hamnar rätt när du har kameran på högkant. 

Sony FE 24-70/2,8 GM är skarpt, ger snygg oskärpa och uppvisar mycket små aberrationer. Skärpan är mycket bra genom hela zoomomfånget och över hela bildytan. Den är bra redan vid f/2,8 och blir ännu bättre vid f/4.

Bra i motljus. FE 24-70 mm f/2,8 GM imponerar. Det blir sällan märkbara spökbilder (flare), bara en kontrastsänkning. 

SLUTSATS

Det här är två objektiv som står högt på önskelistan hos proffsfotografer och avancerade entusiaster. 24-70/2,8 GM levererar topprestanda i klass med konkurrenterna från Canon och Nikon, medan 85/1,4 GM är lite bättre än sina konkurrenter. Det här är objektiv som verkligen drar nytta av prestandan i Sonys A7-kameror.



Martin Agfors
Publicerad 2016-10-31. Läst av 7368 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2016-10-31 15:39   jonas18z
Hur testar ni objektiven? Hur har ni jämfört objektiven mellan Canon och nikons motsvarade?
froderberg   2016-10-31 16:04
Vi har testkartor med olika mönster som vi fotograferar av. Vi har också vissa standardmotiv som vi återkommer till för att ex kolla bokeh, distorsion mm.

Sen använder vi objektiven en hel del rent praktiskt.
jonas18z   2016-10-31 20:58
Vilka hus testar ni dessa objektiv mot och även jämförsel med Canon / nikon hus?
froderberg   2016-10-31 21:17
Sony A7 II, Nikon D750 och Canon 5D Mark III för att hålla pixelantalet så lika som möjligt.
2016-10-31 16:31   jag_petter
Oblyg prissättning för optik nu för tiden. :)
Undrar om priserna som Nikon, Sony etc verkar rikta in sig mot kommer att ge Sigma ytterligare skjuts.
Johannes Bojesen   2016-11-01 16:07
Tycker man ser många freelansfotografer med tx. eos 5D III och Sigma 30/1,4 Art. Inte så konstigt!
Svar från Grevture   2016-11-01 16:24
Det tror jag inte eftersom Sigmas 30/1,4 är anpassat för aps-c och mindre sensorer :-)

Däremot är nog Sigma 35/1,4 Art ganska vanlig som proffsobjektiv, delvis har det säkert med pris att göra, men också med att det var först förra året som Canon introducerade en ny kraftigt förbättrad 35/1,4, och jämfört med den gamla versionen så presterade helt enkelt Sigma 35/1,4 Art bättre.
Johannes Bojesen   2016-11-01 21:27
35/1.4 Art förstås :o)
2016-11-02 23:11   nutte
Jag undrar lite om fokuseringen med 85an - i en del tester sägs det att den låter och är långsam ? Ni har inte nämnt nåt; hur är det med det? (nu ser jag att det står att den är snabb och tyst i marginalen - det stämmer alltså och är inget klippp&klistra-fel från 24-70 - för i bildtexten står det att den inte är för nåt actionfoto ?)
Svar från Grevture   2016-11-02 23:44
Tyst är den, och snabb för att vara en 85/1,4 (däremot långsam jämfört med t.ex. 24-70).

Så inget för sport- och actionfoto, men snabb för att vara ett porträttobjektiv.
hamsi   2016-11-05 22:52
Hej jag har en massa sport bilder från allsvenskan AIK matcherna med 85mm 1.4 G master med A7RII och jag hade absolut inga svårigheter med 99% lyckade pro bilder.

Sök på HKFOTO på flickr.com för att se bilderna

Rekommenderas 100%
Svar från Grevture   2016-11-06 10:45
Hamza,

Man kan fota sport helt utan autofokus också, jag gjorde det i många år på den gamla onda tiden :-)
Det finns en rätt stor skillnad mellan att det går att göra något och att det är ett praktiskt sätt att göra det.

Kör du till exempel GM 85/1,4 sida vid sida med GM 70-200/2,8 kommer du snart märka att den senare fokuserar avsevärt mycket snabbare och faktiskt ger betydligt fler bilder med fokus där du ville ha den. Ju mer krävande situationer, ju större blir skillnaden.

Jag har själv ibland tagit sportbilder med min gamla Nikon AF 85/1,4 som har en rejält långsam fokus (avsevärt långsammare än hos de här objektivet), bland annat just i fotboll. Det går det också, men det gör inte att jag skulle rekommendera något av dem som sport- och actionobjektiv, det finns det andra objektiv som gör bättre.
nutte   2016-11-08 16:43
Tack Hamza och Martin för era värdefulla svar. Efter en del vånda så bestämde jag mig för en 70-200/4 sålänge och invänta en något längre fast; kanske 105/1.8 eller 135/2 eller nåt liknande för har redan en 55/1.8 så skillnaden skulle inte bli så stor. För svagt ljus (Balett, har snart 7 miljoner tittar :) ) fotar jag med Nikon D4/D750 med bl a AF-S 85/1.4 och den funkar ok (och inte lika ryckigt som AF 85/1.4)

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41