Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

Sonys bästa objektiv har hittills byggts i samarbete med Zeiss, men nu har Sony påbörjat en helt egen serie topp­objektiv kallade GM. Vi har testat de två första GM-objektiven: Sony FE 24-70/2,8 GM och FE 85/1,4 GM.

Sonys spegelfria kameror i Alpha-serien har nått stora framgångar senaste åren, däremot har utbudet av FE-objektiv varit klent. Men från och med 2015 har Sony satsat ambitiöst på att komma ikapp med objektiven. Man har introducerat en ny serie högpresterande objektiv för E-fattningen som skall överglänsa de äldre G-objektiven och Zeiss-objektiven som hittills varit Sonys prestigeserier. Den nya serien kallas G Master, eller GM.

När Sony själva beskriver de här nya objektiven framhåller de att objektiven ska kombinera mycket hög upplösning med snygg och behaglig oskärpeteckning. Sony indikerar att kameror kommer att ha ännu högre upplösningar i framtiden och de vill att objektiven skall kunna utnyttja det maximalt. De uppnår det här med teknik som extremt hög ytjämnhet i glaset och vad de kallar XA-linselement, där XA står för extremt asfäriska. Sony framhåller vidare att varje individuellt GM-objektiv kalibreras individuellt för maximala prestanda.

Vi har testat de två första GM-objektiven som kommit ut på marknaden, normalzoomen FE 24-70 mm f/2,8 GM och porträttelet FE 85 mm f/1,4 GM. Snart kompletteras GM-serien också med en 70-200/2,8 och en 1,4x och en 2x telekonverter. Kort sagt, man har börjat med basverktygen i en yrkesfotografs verktygslåda, och det säger nog en hel del om vilka det är som Sony vill locka till sig.

Det första intrycket när du plockar upp objektiven är att det är två rejält stora och tunga pjäser. De avancerade optiska konstruktionerna med 18 respektive 11 linselement kombinerat med stora maxbländare innebär både många och stora linselement. Det här är baksidan av den enormt höga ambitionsnivån när det gäller bildkvalitet.

Lyfter fram motivet. Sony FE 85 mm f/1,4 GM är inget actionfotoobjektiv, men fokuseringen klarar ändå rörliga motiv. Kombinationen av skärpan i fokusplanet och oskärpeteckningen framför och bakom får motiv att stå ut från bakgrunden på ett härligt sätt, precis som de skall vara hos ett porträttobjektiv. 

Imponerande bildkvalitet

Bägge objektiven presterar fantastisk bildkvalitet. Bilderna är skarpa redan vid maxbländaren, de har framgångsrikt korrigerat för de flesta optiska fel. Här har Sony helt klart lyckats mycket, mycket bra.

Om vi börjar med FE 24-70 mm f/2,8 GM så är skärpan bra genom hela zoomomfånget och över hela bildytan. Du har bra skärpa redan vid f/2,8, ännu bättre vid f/4 och som bäst är den vid f/5,6. När vi jämförde med Nikon AF-S 24-70/2,8 VR II, så har Nikon en aning bättre kantskärpa vid 70 mm, men då talar vi en aning. I övrigt är de i stort sett identiska skärpemässigt. Oskärpeteckningen är snygg och harmonisk, objektivet ger bara sällan spökbilder (flare) i motljus, men däremot faller kontrasten. Objektivet vinjetterar, du har en del distorsion vid 24 mm, men inte värre än konkurrenterna. 

Fokuseringen är snabb och tveklös. Zoomringen är lite trög, men du zoomar hela omfånget i en kvick rörelse. Du kan låsa zoomringen vid 24 mm med en liten knapp. Du har en knapp för att växla mellan autofokus och manuell, och en fokuseringsknapp mellan zoom- och fokusringarna. Motljusskyddet är relativt litet och känns lite sladdrigt.

När vi kikar på FE 85 mm f/1,4 GM upprepar sig det mesta från 24-70. Skärpan är bra redan vid f/1,4 och håller bra ut mot hörnen. Alla bäst blir skärpan vid f/4. Jämfört med Canon EF 85/1,2L II, Nikon AF-S 85/1,4G och Zeiss Milvus 85/1,4 så är mittskärpan ungefär lika, medan Sony- och Zeiss-objektiven har bäst hörnskärpa vid större bländaröppningar. Dessutom vinjetterar Sony 85/1,4 GM minst i gänget. Oskärpeteckningen är mycket lik den hos konkurrenterna, mjuk och harmonisk.

Vi gillar den rejäla och tydliga bländarringen, synd att de inte fick plats med liknande ring på 24-70. Ringen har en omkopplare så du kan växla mellan klickstopp eller helt steglös ring för videofilmning. Precis som 24-70/2,8 har du en tydlig knapp för fokus på vänstersidan. Skall vi detaljgnälla så är det synd att det inte finns en knapp till som hamnar rätt när du har kameran på högkant. 

Sony FE 24-70/2,8 GM är skarpt, ger snygg oskärpa och uppvisar mycket små aberrationer. Skärpan är mycket bra genom hela zoomomfånget och över hela bildytan. Den är bra redan vid f/2,8 och blir ännu bättre vid f/4.

Bra i motljus. FE 24-70 mm f/2,8 GM imponerar. Det blir sällan märkbara spökbilder (flare), bara en kontrastsänkning. 

SLUTSATS

Det här är två objektiv som står högt på önskelistan hos proffsfotografer och avancerade entusiaster. 24-70/2,8 GM levererar topprestanda i klass med konkurrenterna från Canon och Nikon, medan 85/1,4 GM är lite bättre än sina konkurrenter. Det här är objektiv som verkligen drar nytta av prestandan i Sonys A7-kameror.



Publicerad 2016-10-31. Läst av 8589 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-10-31 15:39   jonas18z
Hur testar ni objektiven? Hur har ni jämfört objektiven mellan Canon och nikons motsvarade?
froderberg 2016-10-31 16:04
Vi har testkartor med olika mönster som vi fotograferar av. Vi har också vissa standardmotiv som vi återkommer till för att ex kolla bokeh, distorsion mm.

Sen använder vi objektiven en hel del rent praktiskt.
jonas18z 2016-10-31 20:58
Vilka hus testar ni dessa objektiv mot och även jämförsel med Canon / nikon hus?
froderberg 2016-10-31 21:17
Sony A7 II, Nikon D750 och Canon 5D Mark III för att hålla pixelantalet så lika som möjligt.
2016-10-31 16:31   jag&bilden
Oblyg prissättning för optik nu för tiden. :)
Undrar om priserna som Nikon, Sony etc verkar rikta in sig mot kommer att ge Sigma ytterligare skjuts.
Johannes Bojesen 2016-11-01 16:07
Tycker man ser många freelansfotografer med tx. eos 5D III och Sigma 30/1,4 Art. Inte så konstigt!
Svar från Grevture 2016-11-01 16:24
Det tror jag inte eftersom Sigmas 30/1,4 är anpassat för aps-c och mindre sensorer :-)

Däremot är nog Sigma 35/1,4 Art ganska vanlig som proffsobjektiv, delvis har det säkert med pris att göra, men också med att det var först förra året som Canon introducerade en ny kraftigt förbättrad 35/1,4, och jämfört med den gamla versionen så presterade helt enkelt Sigma 35/1,4 Art bättre.
Johannes Bojesen 2016-11-01 21:27
35/1.4 Art förstås :o)
2016-11-02 23:11   nutte
Jag undrar lite om fokuseringen med 85an - i en del tester sägs det att den låter och är långsam ? Ni har inte nämnt nåt; hur är det med det? (nu ser jag att det står att den är snabb och tyst i marginalen - det stämmer alltså och är inget klippp&klistra-fel från 24-70 - för i bildtexten står det att den inte är för nåt actionfoto ?)
Svar från Grevture 2016-11-02 23:44
Tyst är den, och snabb för att vara en 85/1,4 (däremot långsam jämfört med t.ex. 24-70).

Så inget för sport- och actionfoto, men snabb för att vara ett porträttobjektiv.
hamsi 2016-11-05 22:52
Hej jag har en massa sport bilder från allsvenskan AIK matcherna med 85mm 1.4 G master med A7RII och jag hade absolut inga svårigheter med 99% lyckade pro bilder.

Sök på HKFOTO på flickr.com för att se bilderna

Rekommenderas 100%
Svar från Grevture 2016-11-06 10:45
Hamza,

Man kan fota sport helt utan autofokus också, jag gjorde det i många år på den gamla onda tiden :-)
Det finns en rätt stor skillnad mellan att det går att göra något och att det är ett praktiskt sätt att göra det.

Kör du till exempel GM 85/1,4 sida vid sida med GM 70-200/2,8 kommer du snart märka att den senare fokuserar avsevärt mycket snabbare och faktiskt ger betydligt fler bilder med fokus där du ville ha den. Ju mer krävande situationer, ju större blir skillnaden.

Jag har själv ibland tagit sportbilder med min gamla Nikon AF 85/1,4 som har en rejält långsam fokus (avsevärt långsammare än hos de här objektivet), bland annat just i fotboll. Det går det också, men det gör inte att jag skulle rekommendera något av dem som sport- och actionobjektiv, det finns det andra objektiv som gör bättre.
nutte 2016-11-08 16:43
Tack Hamza och Martin för era värdefulla svar. Efter en del vånda så bestämde jag mig för en 70-200/4 sålänge och invänta en något längre fast; kanske 105/1.8 eller 135/2 eller nåt liknande för har redan en 55/1.8 så skillnaden skulle inte bli så stor. För svagt ljus (Balett, har snart 7 miljoner tittar :) ) fotar jag med Nikon D4/D750 med bl a AF-S 85/1.4 och den funkar ok (och inte lika ryckigt som AF 85/1.4)

Merläsning

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 1

Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera. Läs mer... 38

Video-råformat med Panasonic Lumix S1H

Precis som Sony A7S III får Panasonic S1H möjlighet att lagra video i råformat. Panasonic utvecklar också möjlighet att använda flera av sina kameror som webbkamera. Läs mer...

Nikon utvecklar webcam-funktion för flera kameror

Covid-19-utbrottet har gjort att många möten hålls på nätet. Därför utvecklar nu Nikon webbkamera-stöd för många av sina befintliga kameramodeller. Läs mer... 3

Sony A7S III presenteras den 28 juli

Nu är det klart att efterträdaren till Sony A7S II kommer att heta A7S III. Kameran presenteras den 28 juli klockan 16.00. Ryktena talar om en hel del spännande specifikationer. Läs mer... 2

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 5

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 2

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 500 TTL