Proffsfoto

TEST: Sony 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM

Sonys bästa objektiv har hittills byggts i samarbete med Zeiss, men nu har Sony påbörjat en helt egen serie topp­objektiv kallade GM. Vi har testat de två första GM-objektiven: Sony FE 24-70/2,8 GM och FE 85/1,4 GM.

Sonys spegelfria kameror i Alpha-serien har nått stora framgångar senaste åren, däremot har utbudet av FE-objektiv varit klent. Men från och med 2015 har Sony satsat ambitiöst på att komma ikapp med objektiven. Man har introducerat en ny serie högpresterande objektiv för E-fattningen som skall överglänsa de äldre G-objektiven och Zeiss-objektiven som hittills varit Sonys prestigeserier. Den nya serien kallas G Master, eller GM.

När Sony själva beskriver de här nya objektiven framhåller de att objektiven ska kombinera mycket hög upplösning med snygg och behaglig oskärpeteckning. Sony indikerar att kameror kommer att ha ännu högre upplösningar i framtiden och de vill att objektiven skall kunna utnyttja det maximalt. De uppnår det här med teknik som extremt hög ytjämnhet i glaset och vad de kallar XA-linselement, där XA står för extremt asfäriska. Sony framhåller vidare att varje individuellt GM-objektiv kalibreras individuellt för maximala prestanda.

Vi har testat de två första GM-objektiven som kommit ut på marknaden, normalzoomen FE 24-70 mm f/2,8 GM och porträttelet FE 85 mm f/1,4 GM. Snart kompletteras GM-serien också med en 70-200/2,8 och en 1,4x och en 2x telekonverter. Kort sagt, man har börjat med basverktygen i en yrkesfotografs verktygslåda, och det säger nog en hel del om vilka det är som Sony vill locka till sig.

Det första intrycket när du plockar upp objektiven är att det är två rejält stora och tunga pjäser. De avancerade optiska konstruktionerna med 18 respektive 11 linselement kombinerat med stora maxbländare innebär både många och stora linselement. Det här är baksidan av den enormt höga ambitionsnivån när det gäller bildkvalitet.

Lyfter fram motivet. Sony FE 85 mm f/1,4 GM är inget actionfotoobjektiv, men fokuseringen klarar ändå rörliga motiv. Kombinationen av skärpan i fokusplanet och oskärpeteckningen framför och bakom får motiv att stå ut från bakgrunden på ett härligt sätt, precis som de skall vara hos ett porträttobjektiv. 

Imponerande bildkvalitet

Bägge objektiven presterar fantastisk bildkvalitet. Bilderna är skarpa redan vid maxbländaren, de har framgångsrikt korrigerat för de flesta optiska fel. Här har Sony helt klart lyckats mycket, mycket bra.

Om vi börjar med FE 24-70 mm f/2,8 GM så är skärpan bra genom hela zoomomfånget och över hela bildytan. Du har bra skärpa redan vid f/2,8, ännu bättre vid f/4 och som bäst är den vid f/5,6. När vi jämförde med Nikon AF-S 24-70/2,8 VR II, så har Nikon en aning bättre kantskärpa vid 70 mm, men då talar vi en aning. I övrigt är de i stort sett identiska skärpemässigt. Oskärpeteckningen är snygg och harmonisk, objektivet ger bara sällan spökbilder (flare) i motljus, men däremot faller kontrasten. Objektivet vinjetterar, du har en del distorsion vid 24 mm, men inte värre än konkurrenterna. 

Fokuseringen är snabb och tveklös. Zoomringen är lite trög, men du zoomar hela omfånget i en kvick rörelse. Du kan låsa zoomringen vid 24 mm med en liten knapp. Du har en knapp för att växla mellan autofokus och manuell, och en fokuseringsknapp mellan zoom- och fokusringarna. Motljusskyddet är relativt litet och känns lite sladdrigt.

När vi kikar på FE 85 mm f/1,4 GM upprepar sig det mesta från 24-70. Skärpan är bra redan vid f/1,4 och håller bra ut mot hörnen. Alla bäst blir skärpan vid f/4. Jämfört med Canon EF 85/1,2L II, Nikon AF-S 85/1,4G och Zeiss Milvus 85/1,4 så är mittskärpan ungefär lika, medan Sony- och Zeiss-objektiven har bäst hörnskärpa vid större bländaröppningar. Dessutom vinjetterar Sony 85/1,4 GM minst i gänget. Oskärpeteckningen är mycket lik den hos konkurrenterna, mjuk och harmonisk.

Vi gillar den rejäla och tydliga bländarringen, synd att de inte fick plats med liknande ring på 24-70. Ringen har en omkopplare så du kan växla mellan klickstopp eller helt steglös ring för videofilmning. Precis som 24-70/2,8 har du en tydlig knapp för fokus på vänstersidan. Skall vi detaljgnälla så är det synd att det inte finns en knapp till som hamnar rätt när du har kameran på högkant. 

Sony FE 24-70/2,8 GM är skarpt, ger snygg oskärpa och uppvisar mycket små aberrationer. Skärpan är mycket bra genom hela zoomomfånget och över hela bildytan. Den är bra redan vid f/2,8 och blir ännu bättre vid f/4.

Bra i motljus. FE 24-70 mm f/2,8 GM imponerar. Det blir sällan märkbara spökbilder (flare), bara en kontrastsänkning. 

SLUTSATS

Det här är två objektiv som står högt på önskelistan hos proffsfotografer och avancerade entusiaster. 24-70/2,8 GM levererar topprestanda i klass med konkurrenterna från Canon och Nikon, medan 85/1,4 GM är lite bättre än sina konkurrenter. Det här är objektiv som verkligen drar nytta av prestandan i Sonys A7-kameror.



Martin Agfors
Publicerad 2016-10-31. Läst av 6898 personer.
2016-10-31 15:39   jonas18z
Hur testar ni objektiven? Hur har ni jämfört objektiven mellan Canon och nikons motsvarade?
froderberg   2016-10-31 16:04
Vi har testkartor med olika mönster som vi fotograferar av. Vi har också vissa standardmotiv som vi återkommer till för att ex kolla bokeh, distorsion mm.

Sen använder vi objektiven en hel del rent praktiskt.
jonas18z   2016-10-31 20:58
Vilka hus testar ni dessa objektiv mot och även jämförsel med Canon / nikon hus?
froderberg   2016-10-31 21:17
Sony A7 II, Nikon D750 och Canon 5D Mark III för att hålla pixelantalet så lika som möjligt.
2016-10-31 16:31   jag_petter
Oblyg prissättning för optik nu för tiden. :)
Undrar om priserna som Nikon, Sony etc verkar rikta in sig mot kommer att ge Sigma ytterligare skjuts.
Johannes Bojesen   2016-11-01 16:07
Tycker man ser många freelansfotografer med tx. eos 5D III och Sigma 30/1,4 Art. Inte så konstigt!
Svar från Grevture   2016-11-01 16:24
Det tror jag inte eftersom Sigmas 30/1,4 är anpassat för aps-c och mindre sensorer :-)

Däremot är nog Sigma 35/1,4 Art ganska vanlig som proffsobjektiv, delvis har det säkert med pris att göra, men också med att det var först förra året som Canon introducerade en ny kraftigt förbättrad 35/1,4, och jämfört med den gamla versionen så presterade helt enkelt Sigma 35/1,4 Art bättre.
Johannes Bojesen   2016-11-01 21:27
35/1.4 Art förstås :o)
2016-11-02 23:11   nutte
Jag undrar lite om fokuseringen med 85an - i en del tester sägs det att den låter och är långsam ? Ni har inte nämnt nåt; hur är det med det? (nu ser jag att det står att den är snabb och tyst i marginalen - det stämmer alltså och är inget klippp&klistra-fel från 24-70 - för i bildtexten står det att den inte är för nåt actionfoto ?)
Svar från Grevture   2016-11-02 23:44
Tyst är den, och snabb för att vara en 85/1,4 (däremot långsam jämfört med t.ex. 24-70).

Så inget för sport- och actionfoto, men snabb för att vara ett porträttobjektiv.
hamsi   2016-11-05 22:52
Hej jag har en massa sport bilder från allsvenskan AIK matcherna med 85mm 1.4 G master med A7RII och jag hade absolut inga svårigheter med 99% lyckade pro bilder.

Sök på HKFOTO på flickr.com för att se bilderna

Rekommenderas 100%
Svar från Grevture   2016-11-06 10:45
Hamza,

Man kan fota sport helt utan autofokus också, jag gjorde det i många år på den gamla onda tiden :-)
Det finns en rätt stor skillnad mellan att det går att göra något och att det är ett praktiskt sätt att göra det.

Kör du till exempel GM 85/1,4 sida vid sida med GM 70-200/2,8 kommer du snart märka att den senare fokuserar avsevärt mycket snabbare och faktiskt ger betydligt fler bilder med fokus där du ville ha den. Ju mer krävande situationer, ju större blir skillnaden.

Jag har själv ibland tagit sportbilder med min gamla Nikon AF 85/1,4 som har en rejält långsam fokus (avsevärt långsammare än hos de här objektivet), bland annat just i fotboll. Det går det också, men det gör inte att jag skulle rekommendera något av dem som sport- och actionobjektiv, det finns det andra objektiv som gör bättre.
nutte   2016-11-08 16:43
Tack Hamza och Martin för era värdefulla svar. Efter en del vånda så bestämde jag mig för en 70-200/4 sålänge och invänta en något längre fast; kanske 105/1.8 eller 135/2 eller nåt liknande för har redan en 55/1.8 så skillnaden skulle inte bli så stor. För svagt ljus (Balett, har snart 7 miljoner tittar :) ) fotar jag med Nikon D4/D750 med bl a AF-S 85/1.4 och den funkar ok (och inte lika ryckigt som AF 85/1.4)

Merläsning

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1