TEST: Panasonic Lumix GX80

Panasonics GX80 är en överraskande funktions- och finessrik kamera som kombinerar storleken hos GX7 med väldigt mycket av funktionerna i GX8 till ett trevligt pris. Den har förstås 4K-filmning, men också flera intressanta funktioner som utnyttjar 4K för stillbilder.

Det känns som GX80 är en korsning av gamla GX7 och den nyligen presenterade GX8, fast med några egna bonusfunktioner. Om vi börjar med specifikationerna så har GX80 en Four Thirds-sensor på 16 megapixel, något som Panasonic haft i många år nu. Men sensorn saknar nu lågpassfilter vilket är något nytt. Det ger en aning tydligare detaljteckning i bilderna, men innebär också en lite större risk för moiré. Men andra kameratillverkare har visat att fördelarna överväger nackdelarna.

Imponerande detaljrikedom. Detaljrikedomen i bilderna från Panasonic GX80 är imponerande (se utsnitt nedan), trots måttliga 16 megapixel, en bidragande orsak är att anti­aliasfiltret tagits bort. Det här må vara en i grunden gammal sensor, men den presterar väldigt bra bilder. Bilddata: 12-32 vid 19 mm, f/6,3, 1/1000 och ISO 200


Klicka på bilden för att se utsnittet med 100 procents visning.

Den sensorbaserade stabiliseringen i GX80 kallas femaxlig vilket i alla fall i teorin gör den mer sofistikerad än den fyraxliga i GX8. Oavsett namnet fungerar den hur som helst mycket bra, men vi har svårt att säga hur stor den praktiska skillnaden är mot den fyraxliga. En annan utveckling som också  skall minska skakningsoskärpa är den nya slutaren som är elektromagnetisk istället för fjäderstyrd. Den är dessutom märkbart tystare.

På en pressvisning nyligen pratade Panasonic en del om stabilisering och pekade på att sensorbaserad fungerar bäst för vidvinklar där det blir krångligt att stabilisera i objektivet. Men för teleobjektiv kan du inte flytta sensorn tillräckligt långt för att få riktigt effektiv stabilisering, så där fungerar optisk stabilisering bättre. Med beräkningskapaciteten i dagens kameror kan man dessutom kombinera de två teknikerna effektivt.

Ett trevligt grepp

GX80 är märkbart mindre än GX8, i synnerhet är den tunnare. Men den har ett trevligt grepp, en välplacerad ratt baktill och en annan runt avtrycket. Sökaren är mindre än hos GX8, och den går inte att vinkla. Den är byggd med en enklare LCD-teknik som är hyfsat responsiv även om den blir lite hackig vid panorering eller serietagning. Vinklingen av bildskärmen är inte så flexibel som hos GX8, men är fortfarande mycket hjälpsam när du fotar med kameran över huvudet eller nära marken.

Knappar och rattar fungerar bra, det här är något Panasonic brukar vara skickliga på. Knapparna baktill är rätt små och släta, men så är det hos alla kameror i den här storleks­klassen. Pluspoäng för Panasonics numera klassiska smarta användning av pekskärmen för styrning av AF-punkterna när du tittar i sökaren. GX80 har en liten inbyggd blixt vilket GX8 saknar.

En orsak att GX8 är större och lite tyngre är att den är mer vädertätad än GX80. Men den här kameran känns stadig och rejält byggd, det är inte den där plastiga känslan som en del lätta kameror har. Vi reagerade på hur mycket kameran låter när den är igång. Den susar såpass högt att det hörs tydligt i normal hemmiljö.

Autofokusen är snabb och exakt i dagsljus, men blir velig och långsam i svagt ljus. Följande fokus fungerar så länge motiven inte rör sig för snabbt eller för ryckigt. En joggande människa går bra, med en pigg och glad kringskuttande hund blir det däremot mest bommar. När motiv rör sig snabbt eller ryckigt blir dessutom den relativt långsamma sökaruppdateringen störande, det är lätt att tappa kontakten med motivet under en serietagning.

Bra för rese- eller gatufoto. GX80 är hyfsat lätt, har en snabb och träffsäker autofokus och är tyst. Det här är en trevlig resekamera och den är kul att gå omkring och ta spontanbilder med. Övre bilden: 12-32 vid 32 mm, f/6,3, 1/250 och ISO 200, undre bilden: 12-32 vid 32 mm, f/6,3, 1/80 och ISO 320.

4K-video på flera sätt

GX80 erbjuder flera olika sätt att ta stillbilder på åtta megapixel via av 4K-video. Dels har vi funktionen 4K-foto som i sig själv har tre lägen: 4K Burst då kameran tar bilder så länge avtrycket trycks ned, 4K-bildsekvens då du startar serietagning med ett tryck, stoppar genom att trycka igen och så 4K Pre-Burst där kameran spelar in kontinuerligt. När du trycker på avtrycket sparas en sekvens på två sekunder med start en sekund före du tryckte. Det här sista är smart om du skall fånga något som händer plötsligt och du vill vara säker på att få med början. Du kan även köra Post Focus där kameran filmar medan fokus gradvis förskjuts, du väljer sedan var i bilden du vill ha skärpan och en stillbild skapas med skärpan just där.

Som vanligt kan du köra gaffling mellan olika exponeringar och olika vitbalans. Men du kan faktiskt även få gaffling för skärpedjup och fokus. Kameran kan alltså ta en snabb serie bilder med olika bländare eller med olika fokus och du kan sedan välja vilken bild du gillar bäst. Fokusgafflingen kan ta upp till 999 bilder med olika fokus och du kan använda dem för fokusstackning. Funktionen Light-composition för mörkerfotografering innebär att du kan se hur motivet växer fram på skärmen under en lång exponering. När du är nöjd stänger du slutaren. Resultatet sparas som en jpeg-fil på 8 megapixel, du kan inte skapa en råfil som med Olympus liknande funktion.

Inte överraskande är videokvaliteten hos GX80 mycket bra. Videoklipp i 4K-storleken UHD är skarpa och med stadig bild, men med en bitrate på 100 Mbit/sekund blir det rejält stora filer. Det känns synd att en så kompetent videokamera inte har mikrofoningång.

SLUTSATS

Panasonic GX80 kan först verka lite anonym, men är en genuint trevlig kamera både att packa och att använda. Bra bildkvalitet, smarta funktioner och en mycket bra videokvalitet till måttligt pris.



Martin Agfors
Publicerad 2016-08-24. Läst av 10300 personer.
2016-08-24 09:06   Peter Eskilsson
Light-composition låter som en trevlig möjlighet. Hade varit fint att ha i min GX7. Nåt som kunde fixas i firmware? Å andra sidan är det inte troligt att det skulle komma uppdateringar överhuvudtaget till GX7. Det går alldeles för fort i utvecklingen, i alla fall i avseende att en kamera som bara är 2 år blir övergiven av utvecklarna.
froderberg   2016-08-24 09:44
Det är mycket sällan tillverkarna ger gamla kameror helt nya funktioner när det har kommit en efterträdare.

Till tillverkarnas försvar ska sägas att det krävs en hel del testning utöver programmeringen. Problemet är ofta mer begränsningen i kompetent personal än kostnaden för tiden. Men naturligtvis vill de framförallt ha fokus på att sälja nästa modell.
Svar från Grevture   2016-08-24 11:00
Fujifilm och Olympus är nog de av kameratillverkarna som är bäst i klassen med att lägga till nyutvecklade funktioner i äldre kameror. Delvis kan nog detta helt enkelt vara en strategi, men det kan faktiskt också till stor del handla om att man gjort lite annorlunda tekniska val och prioriteringar.

Det vi lite löst kallar "processor" i en kamera är för det mesta inte alls något som liknar en CPU i en dator, dvs en stor universalprocessor som kan programmeras om att göra lite av varje. I kameror är det vanliga istället att dela upp många av arbetsuppgifterna (dekonvulering (tolka bayer-mönstret), komprimering av rådata eller jpg, distortionskorrigering osv) på många små specialkomponenter som gör bara en enda sak, men i gengäld då kan göra det både snabbt och samtidigt extremt effektivt (sett till strömförbrukning). De här smådelarna är ofta hårdprogrammerade och kan helt enkelt inte uppdateras i efterhand. Att använda mer universiella komponenter skulle göra kameran mer uppdateringsbar, men i gengäld långsammare och med sämre batteriprestanda. Att använda specialkomponenter gör kameran effektiv, men innebär också att kameran faktiskt blir rätt svår att uppdatera.

Saker som vad som står i menyerna är enkelt att fixa i efterhand, medan en sak som hur man läser ut från sensorn och hur det kan styras - som Light Composition - kan beroende på designen vara snudd på omöjligt att lägga till i efterhand.
2016-08-24 11:28   Peter Eskilsson
Aldrig får man vara glad:)
2016-08-24 12:36   RWE
"men vi har svårt att säga hur stor den praktiska skillnaden är mot den fyraxliga" Ok då kan jag förklara det.

Den praktiska skillnaden är att bilden stabiliseras redan innan du tar bilden, medans Gx8 bara gör det när du trycker på avtryckaren, väldigt skönt att ha en stabiliserad bild i sökaren medan man komponerar bilden.

Men den absolut största skillnaden är stabilisering för film även 4k, det är en gigantisk skillnad att kunna använda objektiv utan stabilisering och filma i 4k. Det saknar jag mest med min GX8, som inte kan använda husets stabilisering vid filmning.

GX80 har också Dual IS vid filmning och då arbetar både objektivets och husets stabilisering tillsammans. Och då är den verkligen riktigt grym, kolla test här mot Olympus Pen-F https://youtu.be/FeiqmnIm6CA?t=237 där testas bl.a. 100mm vilket är motsvarande 200mm bildvinkel på en fullformat. Kollar man hela klippet ser man vilka fördelar och begränsningar stabilisering i kamera och objektiv har, väldigt intressant.

Man ska nu inte tro att det är en steadycam man köper, men att kunna handhålla när man filmar är ju enligt mig en fantastisk funktion, tror det blir mer snack om det när/om det kommer i kommande GH5 då många kommer få upp ögonen för det.
2016-08-25 17:36   martinot
Mycket trevlig kamera!

Lite synd dock att den inte fick EVF och sensor ifrån GX8. (Tror att det var ett misstag av Panasonic att dela upp efterföljaren till GX7 på två olika modeller - de skulle skippat det större huset och bara följt upp med en kamera med all ny teknik i samma smidiga storlek - GX8 är allt för stor och klumpig).

Merläsning

På fotoäventyr i Namibia

Fotosidans skribenter Elisabeth Landberger och Martin Agfors anordnade nyligen en naturfotoresa till Namibia. Elisabeth har bloggat om äventyren på resan. Läs mer...

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer... 1

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 6

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 25

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 22

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

Phottix Mitros Plus Speedlight