Annons

Test: Nikon AF-P DX 10-20/4,5-5,6G VR

Intriörer. När du vill fånga hur en lokal, eller som här underjordisk station, ser ut inifrån är det kul med extremt vidvinkel. Här har vi handhållit på 1/5 sekund utan problem, även dubbelt så lång tid gick bra. Nedbländat till f/8 är objektivet skarpt från kant till kant.
Bilddata: 10 mm, f/8 1/5, ISO 640, Nikon D7500

Kraftiga vidvinklar behöver inte vara dyra. Och bara för att de är billiga så behöver de inte vara dåliga. Nikon AF-P DX 10-20 mm f/4,5-5,6G VR är en billig och bra vidvinkelzoom för den som vill vidga vyerna för sin DX-kamera.

När vi nyligen testade Tamron 10-24 konstaterade vi att det är hård konkurrens bland vidvinkelzoomar för APS-C-kameror. Nikon själva har tre stycken: sin gamla 12-24, en 10-24 och nu detta. Sigma har en 10-20, Tamron en 10-24 och Tokina har sin 11-20. Intressant nog är Nikons nya AF-P DX 10-20 mm f/4,5-5,6G VR det lättaste och billigaste. Men också det ljussvagaste.

Den optiska konstruktionen är som med alla vidvinkelzoomar komplex, totalt 14 linselement, varav tre asfäriska. Mittskärpan är mycket bra redan vid maxbländaren, som bäst är den i omfånget 12-15 mm, den tappar en liten aning när du närmar dig 20 mm men är fortfarande riktigt bra. Kantskärpan är genom hela omfånget lite sämre än mittskärpan, men blir riktigt bra med bara ett stegs nedbländning. 

Vid maxbländaren får du synlig kromatisk aberration i kanterna, men vinjetteringen märks nästan bara vid 10 mm, den dämpas snabbt när du zoomar in eller bländar ned. Distorsionen är tunnformig genom hela zoomomfånget, men svag. De kromatiska felen syns som mest vid 10 mm och precis som med vinjetteringen avtar snabbt med nedbländning. Motljusegenskaperna är riktigt bra, alltid viktigt i en vidvinkel. Utnyttjar du den bra närgränsen får du riktigt snygg bakgrundsoskärpa. Stabiliseringen verkar kunna ge ungefär tre stegs längre exponeringstider utan skakningsoskärpa.

Leka med linjer. Vidvinklar är kul när du vill leka med linjer. Nikon AF-P DX 10-20 mm f/4,5-5,6G VR har tunnformig distorsion genom hela zoomomfånget, du kan enkelt se den i takkanten nedtill i bild. Men för att vara en så kraftig och ändå kompakt vidvinkel är distorsionen ändå rätt måttlig. Bilddata: 10 mm, f/8 1/640, ISO 640, Nikon D7500

Kromatisk aberration. Nikon AF-P DX 10-20 mm f/4,5-5,6G VR har rätt tydlig kromatisk aberration utåt kanterna i bilden, men det är av den laterala typen som är ganska lätt att korrigera bort. Med två klick med korrigeringspipetten i Lightroom försvann det mesta av problemet. Med korrigeringsprofiler som snart dyker upp kommer problemet nästan helt försvinna.

En stor fråga med AF-P-objektiv är kompatibilitet. Allt fungerar med D3400, D5500, D5600, D7500 och D500. Har du D3300, D5300, D5200, D7100, D7200, D750, D810, D850, Df eller D5 fungerar allt utom att du inte kan stänga av VR. Med äldre kameror fungerar inte autofokusen.

Trevligt nog har objektivet filtergänga, det är inte alltid fallet med extrema vidvinklar.

SLUTSATS

Nikon AF-P DX 10-20 mm f/4,5-5,6G VR är ett litet, lätt, plastigt, men överraskande bra objektiv. Bildprestanda är verkligen imponerande för ett så pass vidvinkligt objektiv med en prislapp under 4 000 kronor. Fokus är snabb och tyst.



Martin Agfors
Publicerad 2018-02-05. Läst av 2707 personer.
2018-02-05 14:11   Ventures
Ett "måste-objektiv" för Dx-ägare, nu till överkomligt pris. Det första 12-24 (min tidigare favorit) togs ju fram för D1:an vilket var några år sedan. Hur den här står sig mot 12-24 som kostar nästan tre gånger så mycket som ny framgår inte så frågan är vad man skulle köpt idag. En begagnad 12-24 eller en ny 10-20? Priset skiljer inte så mycket.
Svar från Grevture   2018-02-05 14:18
Gamla AF-S 12-14/4 är ett bra objektiv, när det först dök upp var det oerhört imponerande. Men jag skulle nog säga att den enda uppenbara prestandamässiga fördelen det idag har mot nya 10-20 är ljusstyrkan på f/4 ... Eller om man har en lite äldre kameramodell, att man får autofokus.

I övrigt är nya 10-20 mm bättre eller mycket bättre på nästan allting.
2018-02-07 09:13   Skrotfotaren 2.0
Mycket moiré i översta bilden, ett pris man får betala när AA filtret är bortplockat, eller är det objektivet som förstärker effekten?
Svar från Grevture   2018-02-07 11:03
Det är ju ett, ur moiré-synpunkt, närmast provocerande motiv :-) Men ja, det är en risk man tar med moderna kameror med svaga eller obefintliga AA-filter.

Och visst, man kan se det som att skarpa objektiv gör moiré och andra alias-effekter tydligare, men jag tror absolut ingen vill ha objektiv som fungerar som effektiva AA-filter :-)

Merläsning

Större skärpedjup med fokusstapling

Tunt skärpedjup är ett vanligt problem vid makrofoto. Lösningen är fokusstapling, det vill säga att man tar flera olika exponeringar med lite olika fokus och slår samman. Bob Bovin har testat den inbyggda staplingsfunktionen i sin Olympus och jämfört med att göra klart bilden i datorn. Läs mer...

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 2

Äntligen BSI-sensor med global slutare från Sony

Global slutare i sensorn kommer att underlätta fotografering i framtiden. Sony har presenterat en banbrytande sensor med global slutare och extremt hög uläsningshastighet. Men Sony är inte ensamma om att utveckla globala slutare. Läs mer... 8

1 mars införs avgift på köp utanför EU

Postnord bestämt att ta ut avgift och moms för varje försändelse som kommer från land utanför EU från och med den 1 mars. Avgiftens storlek beror på varornas värde. Läs mer... 18

Snurrig oskärpa med Lensbaby Burnside 35/2,8

Lensbaby Burnside 35/2,8 är världens första vidvinkel med Petzval-konstruktion som ger en virvelformad bakgrundoskärpa. Läs mer... 10

Vintervandring med kameran

Fotosidan-profilen Peter Engman har äntligen kommit ut med kameran igen och bjuder på sköna vinterbilder i bloggen. Läs mer...

Lexar-anställda startar nytt: ProGrade Digital

I höstas tog kinesiska Longsys över Lexar från amerikanska Micron. Nu lanserar tidigare Lexar-anställda det nya märket ProGrade Digital. Ambitionen är att göra minneskort och kortläsare av hög kvalitet till proffs inom stillbild och video. Läs mer... 5

Vi provar Fujifilm X-H1

Under en intensiv dag fick vi chansen att prova Fujifilms nya toppmodell X-H1 och samtidigt ställa frågor om kameran till deras representanter. Kameran är en intressant blandning av nytt och bekant. Vi gillar det mesta, men det finns några irriterande detaljer. Läs mer... 7

Fotoböcker i fokus på Hasselblad Center

Fotoböcker är inget nytt, men det är däremot det stora intresset för fotoböcker. Hasselblad Center berättar fotobokens historia genom att visa cirka 200 fotoböcker, från 1860-talet till idag. Utställningen heter "Publicerat" och är uppdelad i tre centrala teman inom fotografi: Samhället, Jaget och Bilden. Läs mer... 10

Phottix Mitros Plus Speedlight