Proffsfoto

Artiklar > Test: Sigma 12-24/4 Art

Test: Sigma 12-24/4 Art

Bra i motljus. Sigma 12-24/4 Art hanterar motljus bra. Redan vid maxbländaren får du snygga stjärnstrålar om du har solen nära mitten av bilden. Har du solen strax utanför bildkanten kan du få små svaga spökbilder, men de är rätt diskreta. 
Bilddata: 12 mm, f/4, 1/400, ISO 100, Canon Eos 5D Mark III

 

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket.

Sigma har haft 12-24-zoomar länge, den allra första versionen hade ett lindrigt sagt blandat rykte när det gällde kvalitet, nästa version som kom 2013 var bättre, men hade ändå svårt att övertyga. Med nya 12-24 mm f/4 DG HSM Art har de tagit i rejält och nu är resultatet helt klart riktigt bra.

Framhäv former. Kraftiga vidvinklar är kul när du vill vill få saker att se mer extrema ut än de är. Här framhävs verkligen byggnadens runda form och de störtande linjerna när man fotograferar snett uppåt förstärker mest känslan. 
Bilddata: 14 mm, f/8, 1/250, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

Skärpan är bra över en mycket stor del av bilden redan vid maxbländaren. Kikar du allra längst ut i kanterna och hörnen så blir skärpan mjuk vid f/4, men blir okej vid f/5,6 och bra vid f/8. Det är ju lockande att jämföra med Sony 12-24/4 som är lite bättre skärpemässigt. Men det objektivet passar inte till Canon- och Nikon-kameror, något som däremot Sigma 14/1,8 Art gör. Att jämföra med den känns därför lite mer relevant. Med 14/1,8 Art blir aldrig skärpan riktigt lika mjuk i de yttersta hörnen, inte ens på f/1,8. Generellt kan man säga att det 14/1,8 Art är nästan lika skarpt vid f/2,8 som 12-24 Art är vid sin maxbländare f/4. Jämför vi vid samma bländarvärde är det fasta objektivet skarpare.

Mittskärpa, 12-24/4 vs 14/1,8. Till vänster ser du mittskärpan hos Sigma 12-24/1,4 Art vid 12 mm och f/4, till höger ser du mittskärpan hos Sigma 14/1,8 Art vid sin maxbländare f/1,8. Bilderna är tagna från samma position. Det fasta objektivet är ungefär lika skarpt fast det är mer än två steg ljusstarkare. I hörnen är zoomen skarpare vid maxbländare, men redan nedbländat till f/2,8 är det fasta objektivet ikapp.

Ser vi till vinjettering så är det lite som med skärpan, det är jämnt ända ut nära kanterna, men precis längst ut vinjetterar 12-24 en del vid maxbländaren. Distorsionen är mycket väl kontrollerad, en aning tunnformig vid 12 mm, närmast neutral vid 14 mm och från 16 mm ser du en svag kuddformig. Objektivet har försumbara kromatiska fel och motljusegenskaperna är riktigt bra. Oskärpeteckningen är okej, men har inte den där riktiga lugna mjukheten.

Måttlig vinjettering. Här ser du vinjettering från bildens övre vänstra hörn (åt vänster) till mitten (åt höger) vid bländare f/4 upptill, f/5,6 i mitten och f/8 nedtill. Vid f/4 är det en tydlig men ändå måttlig vinjettering precis längst utåt hörnet. Redan vid f/5,6 är den så svag att den är försumbar, vid f/8 är den i praktiken borta.

Försumbar distorsion. Vid 12 mm finns en svag tunnformig distorsion, redan vid 14 mm är den nästan neutral och vid 16 mm har den blivit svagt kuddformig, något som bara tilltar ytterst lite när du zoomar till 24 mm. Sett till de extrema bildvinklarna har Sigma 12-24/4 Art i praktiken rätt försumbar distorsion.

 

Frontlinsen är välvd, så objektivet saknar filtergänga. Motljusskyddet är fast monterat och du skjuter objektivlocket utanpå. Sigma 12-24/4 Art har elektronisk bländare även i Nikon-versionen.

Sigma 12-24/4 Art är inte lika fantastiskt imponerande som sin fasta syskon Sigma 14/1,8 Art eller Sony 12-24/4 och Canon 11-24/4. Men Sony-zoomen finns bara till Sony och Canon-zoomen är nästan dubbelt så dyr. Valet kanske snarare handlar om 12-24/4 Art eller 14/1,8 Art, och där är svaret inte självklart. De två kostar lika mycket och är lika tunga. Zoomen är mer flexibel och 12 mm är mer extremt än 14 mm. Men f/1,8 mot f/4 är drygt två steg mer ljus.

Lek med linjer. När du tar extrema vidvinkelbilder utan att ha ett motiv nära blir det viktigt att ha linjer i bilden. Här har vi lagt på lite perspektivkorrigering så bland annat lyktstolpen till vänster inte lutar så kraftigt. Att räta upp så här skär ned bildvinkeln ungefär som om vi zoomat från 12 till 14 mm. Bilddata: 12 mm, f/4, 1/800, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

SLUTSATS

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är ett mycket bra och prisvärt objektiv som passar bra in i Art-serien. Skärpan är bra vid maxbländaren och utmärkt över hela bildytan nedbländat ett par steg. Kromatiska fel, distorsion, vinjettering och spökbilder är välkorrigerade. Enda stora minusen är avsaknaden av filtergänga och storleken.



Martin Agfors
Publicerad 2018-02-20. Läst av 6428 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

Merläsning

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13