Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Test: Sigma 12-24/4 Art

Test: Sigma 12-24/4 Art

Bra i motljus. Sigma 12-24/4 Art hanterar motljus bra. Redan vid maxbländaren får du snygga stjärnstrålar om du har solen nära mitten av bilden. Har du solen strax utanför bildkanten kan du få små svaga spökbilder, men de är rätt diskreta. 
Bilddata: 12 mm, f/4, 1/400, ISO 100, Canon Eos 5D Mark III

 

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket.

Sigma har haft 12-24-zoomar länge, den allra första versionen hade ett lindrigt sagt blandat rykte när det gällde kvalitet, nästa version som kom 2013 var bättre, men hade ändå svårt att övertyga. Med nya 12-24 mm f/4 DG HSM Art har de tagit i rejält och nu är resultatet helt klart riktigt bra.

Framhäv former. Kraftiga vidvinklar är kul när du vill vill få saker att se mer extrema ut än de är. Här framhävs verkligen byggnadens runda form och de störtande linjerna när man fotograferar snett uppåt förstärker mest känslan. 
Bilddata: 14 mm, f/8, 1/250, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

Skärpan är bra över en mycket stor del av bilden redan vid maxbländaren. Kikar du allra längst ut i kanterna och hörnen så blir skärpan mjuk vid f/4, men blir okej vid f/5,6 och bra vid f/8. Det är ju lockande att jämföra med Sony 12-24/4 som är lite bättre skärpemässigt. Men det objektivet passar inte till Canon- och Nikon-kameror, något som däremot Sigma 14/1,8 Art gör. Att jämföra med den känns därför lite mer relevant. Med 14/1,8 Art blir aldrig skärpan riktigt lika mjuk i de yttersta hörnen, inte ens på f/1,8. Generellt kan man säga att det 14/1,8 Art är nästan lika skarpt vid f/2,8 som 12-24 Art är vid sin maxbländare f/4. Jämför vi vid samma bländarvärde är det fasta objektivet skarpare.

Mittskärpa, 12-24/4 vs 14/1,8. Till vänster ser du mittskärpan hos Sigma 12-24/1,4 Art vid 12 mm och f/4, till höger ser du mittskärpan hos Sigma 14/1,8 Art vid sin maxbländare f/1,8. Bilderna är tagna från samma position. Det fasta objektivet är ungefär lika skarpt fast det är mer än två steg ljusstarkare. I hörnen är zoomen skarpare vid maxbländare, men redan nedbländat till f/2,8 är det fasta objektivet ikapp.

Ser vi till vinjettering så är det lite som med skärpan, det är jämnt ända ut nära kanterna, men precis längst ut vinjetterar 12-24 en del vid maxbländaren. Distorsionen är mycket väl kontrollerad, en aning tunnformig vid 12 mm, närmast neutral vid 14 mm och från 16 mm ser du en svag kuddformig. Objektivet har försumbara kromatiska fel och motljusegenskaperna är riktigt bra. Oskärpeteckningen är okej, men har inte den där riktiga lugna mjukheten.

Måttlig vinjettering. Här ser du vinjettering från bildens övre vänstra hörn (åt vänster) till mitten (åt höger) vid bländare f/4 upptill, f/5,6 i mitten och f/8 nedtill. Vid f/4 är det en tydlig men ändå måttlig vinjettering precis längst utåt hörnet. Redan vid f/5,6 är den så svag att den är försumbar, vid f/8 är den i praktiken borta.

Försumbar distorsion. Vid 12 mm finns en svag tunnformig distorsion, redan vid 14 mm är den nästan neutral och vid 16 mm har den blivit svagt kuddformig, något som bara tilltar ytterst lite när du zoomar till 24 mm. Sett till de extrema bildvinklarna har Sigma 12-24/4 Art i praktiken rätt försumbar distorsion.

 

Frontlinsen är välvd, så objektivet saknar filtergänga. Motljusskyddet är fast monterat och du skjuter objektivlocket utanpå. Sigma 12-24/4 Art har elektronisk bländare även i Nikon-versionen.

Sigma 12-24/4 Art är inte lika fantastiskt imponerande som sin fasta syskon Sigma 14/1,8 Art eller Sony 12-24/4 och Canon 11-24/4. Men Sony-zoomen finns bara till Sony och Canon-zoomen är nästan dubbelt så dyr. Valet kanske snarare handlar om 12-24/4 Art eller 14/1,8 Art, och där är svaret inte självklart. De två kostar lika mycket och är lika tunga. Zoomen är mer flexibel och 12 mm är mer extremt än 14 mm. Men f/1,8 mot f/4 är drygt två steg mer ljus.

Lek med linjer. När du tar extrema vidvinkelbilder utan att ha ett motiv nära blir det viktigt att ha linjer i bilden. Här har vi lagt på lite perspektivkorrigering så bland annat lyktstolpen till vänster inte lutar så kraftigt. Att räta upp så här skär ned bildvinkeln ungefär som om vi zoomat från 12 till 14 mm. Bilddata: 12 mm, f/4, 1/800, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

SLUTSATS

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är ett mycket bra och prisvärt objektiv som passar bra in i Art-serien. Skärpan är bra vid maxbländaren och utmärkt över hela bildytan nedbländat ett par steg. Kromatiska fel, distorsion, vinjettering och spökbilder är välkorrigerade. Enda stora minusen är avsaknaden av filtergänga och storleken.



Publicerad 2018-02-20. Läst av 7859 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

Merläsning

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 6

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer...

Nu släpps Nikon D6 i USA

Nikons flaggskepp försenades på grund av coronapandemin - nu börjar den säljas. Läs mer... 3

USB4: Dubbla 8K-skärmar med en kabel

Den kommande USB4-standarden kommer att inkludera Displayport 2.0 och ha USB-C-kontakter. Det innebär att man kan driva två 8K/60p-skärmar från ett uttag. Läs mer... 4

Canon avslöjar mer om Eos R5

Canon PR-avdelning gör allt de kan för att maximera uppmärksamheten kring sin kommande spegelfria proffskamera Eos R5. Nu släpper de för tredje gången nya uppgifter om kamerans funktioner. Läs mer... 17

Tamron 70-180/2.8 Di III VXD - lätt och ljusstarkt

Tamron är nu klar med sin ljusstarka telezoom för spegelfria kameror som de aviserade i höstas. Objektivet är inte bara lätt och ljusstarkt - det har också en attraktiv prislapp. Läs mer... 14

Permanent förbud mot drönare i centrala Stockholm

Från och med den 26 mars blir det permanent förbjudet att flyga drönare i de mest centrala delarna av Stockholm. Läs mer... 10

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar. Läs mer... 18

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 11

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2

Photoshop fyller 30 år - firas med nya funktioner

Den 19 februari 1990 lanserades Photoshop 1.0 för 895 US-dollar. 30 år senare firar Adobe genom att uppdatera programmet med förbättrade funktioner. Läs mer... 6

Test: Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS

Plus Vi testar Sony FE 400 mm f/2,8 GM OSS som är ett modernt supertele i toppklass. Läs mer... 2

Nikon Z-serien får nya funktioner

Ny firmware till Nikons Z6 och Z7 ger en ny autofokus-funktion och två rejäla förbättringar av befintliga funktioner. Även Z50 får ny firmware som ger förbättrad autofokus. Läs mer... 13

Canada Goose gör jacka för fotografer

Det populära klädmärket Canada Goose har i samarbete med en pressfotograf utvecklat en jacka som ska vara anpassad efter fotografers behov. Men jackan har väckt frågor hos många fotografer. Läs mer... 27

Test: Fujifilm X-Pro3

Plus Tredje generationens X-Pro – en mer analog upplevelse med bättre optisk sökare och en gömd skärm. Läs mer... 4

Ny pro-kamera: Olympus E-M1 Mark III

Olympus lanserar två nya pro-produkter: kameran OM-D E-M1 Mark III och en normalzoom. Läs mer... 6

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar