Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Test: Sigma 12-24/4 Art

Test: Sigma 12-24/4 Art

Bra i motljus. Sigma 12-24/4 Art hanterar motljus bra. Redan vid maxbländaren får du snygga stjärnstrålar om du har solen nära mitten av bilden. Har du solen strax utanför bildkanten kan du få små svaga spökbilder, men de är rätt diskreta. 
Bilddata: 12 mm, f/4, 1/400, ISO 100, Canon Eos 5D Mark III

 

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket.

Sigma har haft 12-24-zoomar länge, den allra första versionen hade ett lindrigt sagt blandat rykte när det gällde kvalitet, nästa version som kom 2013 var bättre, men hade ändå svårt att övertyga. Med nya 12-24 mm f/4 DG HSM Art har de tagit i rejält och nu är resultatet helt klart riktigt bra.

Framhäv former. Kraftiga vidvinklar är kul när du vill vill få saker att se mer extrema ut än de är. Här framhävs verkligen byggnadens runda form och de störtande linjerna när man fotograferar snett uppåt förstärker mest känslan. 
Bilddata: 14 mm, f/8, 1/250, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

Skärpan är bra över en mycket stor del av bilden redan vid maxbländaren. Kikar du allra längst ut i kanterna och hörnen så blir skärpan mjuk vid f/4, men blir okej vid f/5,6 och bra vid f/8. Det är ju lockande att jämföra med Sony 12-24/4 som är lite bättre skärpemässigt. Men det objektivet passar inte till Canon- och Nikon-kameror, något som däremot Sigma 14/1,8 Art gör. Att jämföra med den känns därför lite mer relevant. Med 14/1,8 Art blir aldrig skärpan riktigt lika mjuk i de yttersta hörnen, inte ens på f/1,8. Generellt kan man säga att det 14/1,8 Art är nästan lika skarpt vid f/2,8 som 12-24 Art är vid sin maxbländare f/4. Jämför vi vid samma bländarvärde är det fasta objektivet skarpare.

Mittskärpa, 12-24/4 vs 14/1,8. Till vänster ser du mittskärpan hos Sigma 12-24/1,4 Art vid 12 mm och f/4, till höger ser du mittskärpan hos Sigma 14/1,8 Art vid sin maxbländare f/1,8. Bilderna är tagna från samma position. Det fasta objektivet är ungefär lika skarpt fast det är mer än två steg ljusstarkare. I hörnen är zoomen skarpare vid maxbländare, men redan nedbländat till f/2,8 är det fasta objektivet ikapp.

Ser vi till vinjettering så är det lite som med skärpan, det är jämnt ända ut nära kanterna, men precis längst ut vinjetterar 12-24 en del vid maxbländaren. Distorsionen är mycket väl kontrollerad, en aning tunnformig vid 12 mm, närmast neutral vid 14 mm och från 16 mm ser du en svag kuddformig. Objektivet har försumbara kromatiska fel och motljusegenskaperna är riktigt bra. Oskärpeteckningen är okej, men har inte den där riktiga lugna mjukheten.

Måttlig vinjettering. Här ser du vinjettering från bildens övre vänstra hörn (åt vänster) till mitten (åt höger) vid bländare f/4 upptill, f/5,6 i mitten och f/8 nedtill. Vid f/4 är det en tydlig men ändå måttlig vinjettering precis längst utåt hörnet. Redan vid f/5,6 är den så svag att den är försumbar, vid f/8 är den i praktiken borta.

Försumbar distorsion. Vid 12 mm finns en svag tunnformig distorsion, redan vid 14 mm är den nästan neutral och vid 16 mm har den blivit svagt kuddformig, något som bara tilltar ytterst lite när du zoomar till 24 mm. Sett till de extrema bildvinklarna har Sigma 12-24/4 Art i praktiken rätt försumbar distorsion.

 

Frontlinsen är välvd, så objektivet saknar filtergänga. Motljusskyddet är fast monterat och du skjuter objektivlocket utanpå. Sigma 12-24/4 Art har elektronisk bländare även i Nikon-versionen.

Sigma 12-24/4 Art är inte lika fantastiskt imponerande som sin fasta syskon Sigma 14/1,8 Art eller Sony 12-24/4 och Canon 11-24/4. Men Sony-zoomen finns bara till Sony och Canon-zoomen är nästan dubbelt så dyr. Valet kanske snarare handlar om 12-24/4 Art eller 14/1,8 Art, och där är svaret inte självklart. De två kostar lika mycket och är lika tunga. Zoomen är mer flexibel och 12 mm är mer extremt än 14 mm. Men f/1,8 mot f/4 är drygt två steg mer ljus.

Lek med linjer. När du tar extrema vidvinkelbilder utan att ha ett motiv nära blir det viktigt att ha linjer i bilden. Här har vi lagt på lite perspektivkorrigering så bland annat lyktstolpen till vänster inte lutar så kraftigt. Att räta upp så här skär ned bildvinkeln ungefär som om vi zoomat från 12 till 14 mm. Bilddata: 12 mm, f/4, 1/800, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

SLUTSATS

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är ett mycket bra och prisvärt objektiv som passar bra in i Art-serien. Skärpan är bra vid maxbländaren och utmärkt över hela bildytan nedbländat ett par steg. Kromatiska fel, distorsion, vinjettering och spökbilder är välkorrigerade. Enda stora minusen är avsaknaden av filtergänga och storleken.



Av Martin Agfors
Publicerad 2018-02-20. Läst av 7034 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

Merläsning

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 1

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 16

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 7

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Lee 100 kan hålla tre filter samtidigt

Lee 100 är en ny filterhållare från Lee som enkelt kan hålla tre rektangulära glasfilter med 100 millimeters bredd. Filterhållaren kan roteras så att avtonade gråfilter kan passas in perfekt. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T3

Plus Fujifilm X-T3 är inte bara en ny modell, den är först ut i en helt ny teknikgeneration från Fujifilm med bakbelyst sensor och mycket snabbare processor. Detta gör det möjligt för X-T3 att vara snabb stillbildskamera, men också att vara en av de bästa videokamerorna på marknaden. Läs mer... 4

Think Tank Vision - nya diskreta axelväskor

Think Tank Photo har lanserat en ny serie fotoväskor som vi kanske kan kalla fotoportföljer. De kan både bäras på axeln och i ett handtag och säljs i tre olika storlekar. Läs mer... 1

Profoto anklagar Godox för patentintrång

Sedan blixten Godox V1 presenterades på Photokina i höstas har Profoto försökt övertyga Godox om att inte lansera blixten på marknaden. Nu hotar de med att stämma Godox för patentintrång för att få stopp på blixten. Läs mer... 44

Test: Canon Eos R

Plus Eos R är första kameran ut i Canons nya spegelfria R-system med fullformatssensor. Kameran har imponerande bra autofokus och en härlig sökare. Men vi saknar dock några funktioner. Läs mer... 9

Godox V1 utmanar Profoto A1

Blixttillverkaren Godox har tydligt inspirerats av Profoto A1 när de utvecklade Godox V1. De har båda runda blixthuvuden och magnetfäste för att fästa olika ljusformare framför blixten. Läs mer... 12

Leica Q2 är vädertätad

Leica Q2 har en 47 megapixels småbildssensor och ett 28 mm f/1,7-objektiv med bildstabilisering. Kameran är vädertätad och sensorn är antagligen samma som i Panasonic Lumix S1R. Läs mer... 23

Sony Tough CFexpress skriver med 1,48 GB/s

Sony lanserar fler minneskort med märkningen Tough. De nya korten är av CFexpress-typ och når en skrivhastighet på 1,48 GB/s. Läshastigheten är 1,7 GB/s. Läs mer... 8

Miops Smart Trigger