Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Test: Sigma 12-24/4 Art

Test: Sigma 12-24/4 Art

Bra i motljus. Sigma 12-24/4 Art hanterar motljus bra. Redan vid maxbländaren får du snygga stjärnstrålar om du har solen nära mitten av bilden. Har du solen strax utanför bildkanten kan du få små svaga spökbilder, men de är rätt diskreta. 
Bilddata: 12 mm, f/4, 1/400, ISO 100, Canon Eos 5D Mark III

 

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket.

Sigma har haft 12-24-zoomar länge, den allra första versionen hade ett lindrigt sagt blandat rykte när det gällde kvalitet, nästa version som kom 2013 var bättre, men hade ändå svårt att övertyga. Med nya 12-24 mm f/4 DG HSM Art har de tagit i rejält och nu är resultatet helt klart riktigt bra.

Framhäv former. Kraftiga vidvinklar är kul när du vill vill få saker att se mer extrema ut än de är. Här framhävs verkligen byggnadens runda form och de störtande linjerna när man fotograferar snett uppåt förstärker mest känslan. 
Bilddata: 14 mm, f/8, 1/250, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

Skärpan är bra över en mycket stor del av bilden redan vid maxbländaren. Kikar du allra längst ut i kanterna och hörnen så blir skärpan mjuk vid f/4, men blir okej vid f/5,6 och bra vid f/8. Det är ju lockande att jämföra med Sony 12-24/4 som är lite bättre skärpemässigt. Men det objektivet passar inte till Canon- och Nikon-kameror, något som däremot Sigma 14/1,8 Art gör. Att jämföra med den känns därför lite mer relevant. Med 14/1,8 Art blir aldrig skärpan riktigt lika mjuk i de yttersta hörnen, inte ens på f/1,8. Generellt kan man säga att det 14/1,8 Art är nästan lika skarpt vid f/2,8 som 12-24 Art är vid sin maxbländare f/4. Jämför vi vid samma bländarvärde är det fasta objektivet skarpare.

Mittskärpa, 12-24/4 vs 14/1,8. Till vänster ser du mittskärpan hos Sigma 12-24/1,4 Art vid 12 mm och f/4, till höger ser du mittskärpan hos Sigma 14/1,8 Art vid sin maxbländare f/1,8. Bilderna är tagna från samma position. Det fasta objektivet är ungefär lika skarpt fast det är mer än två steg ljusstarkare. I hörnen är zoomen skarpare vid maxbländare, men redan nedbländat till f/2,8 är det fasta objektivet ikapp.

Ser vi till vinjettering så är det lite som med skärpan, det är jämnt ända ut nära kanterna, men precis längst ut vinjetterar 12-24 en del vid maxbländaren. Distorsionen är mycket väl kontrollerad, en aning tunnformig vid 12 mm, närmast neutral vid 14 mm och från 16 mm ser du en svag kuddformig. Objektivet har försumbara kromatiska fel och motljusegenskaperna är riktigt bra. Oskärpeteckningen är okej, men har inte den där riktiga lugna mjukheten.

Måttlig vinjettering. Här ser du vinjettering från bildens övre vänstra hörn (åt vänster) till mitten (åt höger) vid bländare f/4 upptill, f/5,6 i mitten och f/8 nedtill. Vid f/4 är det en tydlig men ändå måttlig vinjettering precis längst utåt hörnet. Redan vid f/5,6 är den så svag att den är försumbar, vid f/8 är den i praktiken borta.

Försumbar distorsion. Vid 12 mm finns en svag tunnformig distorsion, redan vid 14 mm är den nästan neutral och vid 16 mm har den blivit svagt kuddformig, något som bara tilltar ytterst lite när du zoomar till 24 mm. Sett till de extrema bildvinklarna har Sigma 12-24/4 Art i praktiken rätt försumbar distorsion.

 

Frontlinsen är välvd, så objektivet saknar filtergänga. Motljusskyddet är fast monterat och du skjuter objektivlocket utanpå. Sigma 12-24/4 Art har elektronisk bländare även i Nikon-versionen.

Sigma 12-24/4 Art är inte lika fantastiskt imponerande som sin fasta syskon Sigma 14/1,8 Art eller Sony 12-24/4 och Canon 11-24/4. Men Sony-zoomen finns bara till Sony och Canon-zoomen är nästan dubbelt så dyr. Valet kanske snarare handlar om 12-24/4 Art eller 14/1,8 Art, och där är svaret inte självklart. De två kostar lika mycket och är lika tunga. Zoomen är mer flexibel och 12 mm är mer extremt än 14 mm. Men f/1,8 mot f/4 är drygt två steg mer ljus.

Lek med linjer. När du tar extrema vidvinkelbilder utan att ha ett motiv nära blir det viktigt att ha linjer i bilden. Här har vi lagt på lite perspektivkorrigering så bland annat lyktstolpen till vänster inte lutar så kraftigt. Att räta upp så här skär ned bildvinkeln ungefär som om vi zoomat från 12 till 14 mm. Bilddata: 12 mm, f/4, 1/800, ISO 200, Canon Eos 5D Mark III

SLUTSATS

Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM Art är ett mycket bra och prisvärt objektiv som passar bra in i Art-serien. Skärpan är bra vid maxbländaren och utmärkt över hela bildytan nedbländat ett par steg. Kromatiska fel, distorsion, vinjettering och spökbilder är välkorrigerade. Enda stora minusen är avsaknaden av filtergänga och storleken.



Av Martin Agfors
Publicerad 2018-02-20. Läst av 6908 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

Merläsning

Tre objektiv från Tamron för fullformat

Tamron aviserar tre nya objektiv som ska komma ut på marknaden till sommaren. Två av objektiven är för spegelreflexkameror och ett är med Sony E-fattning. Läs mer... 5

Tetenal räddas av personalen

Personalen på Tetenal kommer att ta över varumärket och tillverkningen av kemi med start den 1 april. Läs mer... 2

Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer... 16

Sex nya RF-objektiv från Canon

Canon avslöjar vilka objektiv som kommer att lanseras under 2019. Läs mer...

Snabbare kalibrering med Spyder X Elite och Pro

Datacolor har lanserat en efterträdare till sin skärmkalibrator Spyder 5. Den nya kalibratorn Spyder X är bland annat snabbare än föregångaren. Läs mer... 1

Frøydis Geithus: 'Facebook är ute - det är på Instagram man når kunderna'

Den prisbelönte bröllopsfotografen Frøydis Geithus är på turné runt Norden med Nikon och Profoto. Vi passade på att prata en stund med henne när hon var förbi Stockholm för andra gången. Hon delade frikostigt med sig av tips till alla som vill ta bättre bröllopsbilder. Läs mer... 17

Många fotografer missar att dela på 13 miljoner

Alla som fått bilder publicerade i tidningar eller böcker under 2018 kan söka ersättning, så kallad individuell reprografiersättning. Förra året fick 1855 bildskapare dela 13 023 642 kronor, men bland dessa är fotograferna underrepresenterade. Läs mer... 4

Fler objektiv på gång från Pentax

Förutom de två objektiv som nyligen lanserats är Pentax på gång med ytterligare sex objektiv. Läs mer... 4

Panasonic Lumix S1R - första intryck

Vi fick chansen att under några timmar fotografera med nya Panasonic Lumix S1R och de tre objektiven. Här kommer lite första intryck och funderingar. Läs mer... 7

Bowens återuppstår

Blixttillverkaren Bowens återuppstår. Nya ägare har blåst liv i det anrika blixtmärket. Först ut i produktportföljen är en batteridriven TTL-blixt. Läs mer...

Två nya objektiv från Pentax

Pentax lanserar två nya objektiv. Det ena är ljusstark zoom för APS-C-kameror. Det andra är en kompakt vidvinkel för fullformat. Läs mer... 1

Slutet nära för Tetenal

Kemitillverkaren Tetenal har misslyckats med att hitta nya investerare. Därför läggs tillverkningen ner den 1 april. Nedläggningen påverkar inte bara Tetenals egna produkter utan även andra märken till vilka Tetenal är underleverantörer. Läs mer... 8

Kodak Ektachrome kommer i större format

I ett avsnitt av poddradiokanalen Sonny 16 avslöjar Andy Church på Kodak Alaris att Kodak är på gång med diafilmen Ektachrome i större format. Även den högkänsliga svartvita filmen P3200 kan komma i större format. Läs mer... 3

Ny telekonverter: Kenko Teleplus HD Pro

Kenko har ersätter sina Teleplus Pro300 telekonvertrar med nykonstruerade Teleplus HD Pro. Läs mer...

GP har anställt fyra pressfotografer

Nu är rekryteringen av fyra pressfotografer till Göteborgs-Posten klar. Den 1 mars börjar de nya fotograferna sina nya anställningar på tidningen. Läs mer... 3

Telezoom till Fujifilm GFX

Fujifilms nionde objektiv till mellanformatsserien GFX är en relativt lätt telezooom: Fujinon GF 100-200 mm f/5,6 R LM OIS WR. Läs mer...

Nya funktioner till Nikon Z6 och Z7

I samband med CES-mässan i Las Vegas har Nikon tillkännagivit att de håller på att utveckla fler funktioner till Nikon Z6 och Z7. Läs mer... 12

Nikon Z 14–30/4 S: Ultravidvinkel med filterfattning

Nikons nya Z-fattning gör det möjligt att konstruera objektiv som tidigare inte var möjliga. Nikon Z 14–30 mm f/4 S är ett exempel på detta. Till skillnad från andra zoomar med 14 mm brännvidd för fullformat så har objektivet filterfattning. Läs mer... 6

Panasonic avslöjar mer om Lumix S

Panasonics spegelfria fullformatare närmar sig. I samband med CES-mässan i Las Vegas avslöjar Panasonic mer om kommande Lumix S1 och S1R. Läs mer...

Test: Nikon Z7

Plus Efter åratal av rykten och kryptiska intervjusvar kom så Nikon till slut till skott och presenterade det alla väntat på: ett nytt spegelfritt system riktat till entusiaster och proffs. Första modellen ut är Z7, på många sätt en spegelfri D850. Läs mer... 28

Miops Smart Trigger