Proffsfoto

Artiklar > Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Inte alltid extrem. 12 mm med småbildsformat ger en extrem bildvinkel på 122 grader. Objektivet kan ge bilder som ser extrema ut, men i andra situationer kan bilder med 12 mm se helt normala ut. I det här fallet gjorde bildvinkeln att vi kunde få med hela byggnaden trots ett kort avstånd. Objektivet är tillräckligt lätt och kompakt för att fungera bra som extra semesterobjektiv. Bilddata: Sony A9, 12 mm, f/4,5, 1/60s, ISO 100. Foto: Magnus Fröderberg

 

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter.

Sony börjar nu få ihop ett hyfsat komplett utbud av zoomobjektiv till sina spegelfria kameror. I det här numret kikar vi på de två vidvinkelzoomar de kompletterat med i år, dels deras FE 16-35/2,8 GM och här den ännu mer extrema FE 12-24 mm f/4 G. 

Konstruktionen är avancerad med 17 linselement i 13 grupper, varav fyra är asfäriska, tre är i lågspridande ED-glas, ett i super-ED-glas. Objektivet har nano-antireflexbehandling, DDSSM-fokusmotor och är vädertätat. 

Resultatet är mycket imponerande, mittskärpan är utmärkt redan vid maxbländaren och det är först ute i kanterna som skärpan avtar lite. Men det räcker att blända ned ett eller två steg för att kantskärpan skall gå från bra till utmärkt. 

Utmärkt kantskärpa. Med ett stegs nedbländning (går kantskärpan från bra (f/4) till utmärkt (f/5,6) vid 12 mm (se ovan). Med ytterligare ett stegs nedbländning (f/8) nås maximal kantskärpa.

Objektivet har en svag tunnformig distorsion vid 12 mm som avtar när du zoomar och mellan 14 och 15 mm övergår den i en svag kuddformig distorsion som sedan är hyfsat konstant upp till 24 mm. Vinjetteringen och de kromatiska aberrationerna är försumbara. Oskärpeteckningen är lugn och behaglig.

Med en så här extrem vidvinkel kommer du ofta få med solen eller andra starka ljuskällor i bild. Så länge du har solen i bilden kan du ofta undvika spökbilder eller reflexer. Har du solen strax utanför bild kan du få svaga spökbilder på motsatt sida i bilden. Det här är ett vanligt fenomen hos objektiv med välvda frontlinser, men FE 12-24/4 G sköter det ändå ovanligt bra.

Se upp med solen. Objektivet klarar motljus bra, men vissa situationer kan ge tydliga spökbilder. I det här fallet försvann spökbilderna när vi gick någon centimeter i sidled.  Bilddata: 12 mm, f/11, 1/100, ISO 100, Sony Alpha 9. Foto: Magnus Fröderberg

Autofokusen är både snabb och tyst. Dessvärre saknas filtergänga eftersom frontlinsen är så kraftigt välvd. Det finns ingen bländarring, men objektivet har en programmerbar knapp vid autofokusomkopplaren. Objektivet är inte litet, men ändå överraskande lätt och kompakt jämfört med liknande konkurrenter och i synnerhet relation till dess prestanda.

SLUTSATS

Sony FE 12-24 mm f/4 G är ett riktigt toppobjektiv utan tydliga optiska brister. Kvalitetsmässigt borde det kunna höra hemma i Sonys prestigeserie G Master. Det är skarpare än Sigma 12-24/4 och snarare i klass med de betydligt dyrare Canon 11-24/4. Sonyobjektivets prestanda motiverar det höga priset.



Martin Agfors
Publicerad 2018-01-02. Läst av 4683 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


2018-01-03 08:37   Alf-Magnus
Intressant med bilder från Japan, tydligen ett måste för att få testa Japanska objektiv
froderberg   2018-01-03 10:34
Vi kan naturligtvis uteslutande testa mot tegelväggar och andra standardmotiv på ett industriområde, men det ser tråkigare ut. Därför får testobjektiven hänga med under både arbete och fritid.
Alf-Magnus   2018-01-03 12:23
Känner mig bar lite undrade då Sony är ett Japanskt märke
Anders F. Eriksson   2018-01-03 20:27
FS får väl börja publicera bilder av kvitton som visar vem som betalat resan för att hålla Alf nöjd ... ;)
Alf-Magnus   2018-01-04 09:26
@Anders ingen dum ide med tanke på trovärdigheten
dannedanne   2018-01-09 08:52
Tror bestämt det är Kiyomizu-templet i Kyoto. Underbart resmål!
2018-01-03 15:53   jonas18z
Finns det några vettiga filterlösningar till denna? Främst vd för film
froderberg   2018-01-03 16:02
Det brukar komma hållare från tredjepartstillverkare. Det finns ju för både Nikon 14-24/4 och Canon 11-24/4L som båda har ännu större frontlins.
2018-01-04 07:18   Bengf
Kul att 12mm läget fungerar så pass bra, det är annars så mycket dribbel om snett infallande ljus, och dålig kantskärpa. Tacksamt med era tester av objektiv och att ni hinner med så pass många objektiv. Så tack för erat fina arbete.

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 7

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...