Annons
Artiklar > Roine Magnusson kommer fåglarna inpå livet

Roine Magnusson kommer fåglarna inpå livet

I tre år samlade Roine Magnusson material till boken Nära Fåglar. Nu är den 272 sidor tjocka boken färdig och bjuder på en färgsprakande modevisning av våra befjädrade vänner. I vår intervju berättar Roine Magnusson om arbetet bakom boken.

Roine Magnusson lade grunden till sitt yrke inom naturfotografin och har ägnat de senaste tio åren åt att komma bort från det. 

– Det berodde på att jag helt enkelt tröttnade på att titta på naturfotografier. En kompis och jag bestämde oss för att göra något coolare, så vi körde upp till Stockholm, köpte blixtar för 30 000 kronor var och åkte sedan tillbaka till Skåne igen.

Sedan den dagen har Roine strävat efter att personifiera naturmotiven. Arbetet har redovisats i sammanlagt tio böcker och flera utställningar.

– När jag jobbar med blixtar sätter jag fokus på individerna. Det ger ett annorlunda uttryck som får tankarna att dra sig till fashion och modevisningar på catwalken. Och allt började med det där blixtinköpet för tio år sedan.

När Fotosidan Magasin pratar med Roine är det två dagar kvar tills han för första gången ska få se och känna på sin senaste bok Nära Fåglar. Dagen efter ska han besöka morgonsoffan i TV4 och berätta om hur han gjorde den.

– Det finns naturligtvis en risk att jag ser den första gången i TV, men förlaget har redan hört av sig och sagt att allt ser bra ut. Det ska bli roligt att se den.

Arbetet bakom boken tog tre år, varav ganska exakt fyra månader tillbringades ute i fält. Men innan Roine bestämde sig för att genomföra sin idé inledde han projektet med en veckas testplåtning. Han ville vara säker på att arbetet kändes okej. Ingen fågel skulle utsättas för risken att komma till skada under studioplåtningen.

– Fotograferingen sker ju i samband med ringmärkningen av fåglarna, och det går så fort att jag är säker på att de inte mår dåligt.

Roine besökte tre fågelstationer där han tidigare har jobbat.

– När fågeln hade ringmärkts – och ibland innan ringmärkningen – fick jag låna den. Fågeln placerades i min ambulerande fågelstudio. När fåglar sätts i mörker blir de kolugna. En kanadagås somnade till och med innan jag hann fotografera den.

Roines fågelstudio är tre tygkuber med måtten 50 x 50 centimeter och större. De större kuberna krävdes till de större fåglarna som just kanadagås, tjäder och större ugglor. 

– Själva fotograferingen tog i regel högst en minut. Längre tid än så fick det inte ta eftersom fåglarna då riskerade att bli stressade. Jag vill ju visa hur vackra de är, inte utnyttja deras snygghet. 

Myrspov.

Fundera över bilden

Att Roine började med naturfotografering var en naturlig följd av ett livslångt naturintresse. Som ny fotograf praktiserade Roine hos Jan-Peter Lahall. Nu bor de på var sin sida av sjön Tysslingen i Närke och diskuterar regelbundet stort och smått inom naturfoto. Ingen av de  två erfarna  och professionella yrkesfotograferna skulle komma på tanken att stövla in i känsliga områden bara för att få en bra bild. 

– Att störa vid ett bo är till exempel otänkbart: bilden är inte värt risken. För att inte störa häckningen krävs ett oerhört stort kunnande och stor erfarenhet. Som fotograf har du ett mycket stort ansvar, särskilt när du fotograferar motiv som är beroende av att du tar hänsyn. 

Överlag anser Roine att svenska fotografer visar omtanke för djuren som de fotograferar. Många är väl pålästa och kan därigenom undvika att störa djuren. Samtidigt ser Roine att det ökade intresset för djur och natur kan medföra en del problem.

– Många naturskådare blir naturfotografer, och det händer tyvärr att det uppstår en hets i att ta sig närmare och närmare djuret. Bilderna visas på sociala media som Facebook och Instagram och sedan är tävlingen efter likes igång. 

Ett exempel på en situation som urartade är när den vita älgen i Värmland uppmärksammades i media. Ett annat exempel är ängshökarna på Öland. De sista har man nu dolt på artportalen för att för många människor inte kunde låta bli att gå för nära.

Naturfotograferingen är av tradition autentisk. Att klistra in element i sin bild är tabu. Att klona bort en mindre detalj går i nödfall bra, men endast om manipuleringen noga redovisas. Naturen berör alla, och kanske är det därför många har starka åsikter kring dess avbildning. Roine själv tror på transparens. Ett sådant exempel är filmen han gjorde under fågelfotograferingen.

– Där visar jag hur arbetet bakom scenen gick till.

Sparvuggla.

150 000 böcker senare

Roine började fågelskåda som 15-åring då det fortfarande var nördigt. Så är det inte idag.

– Nu är det snarare trendigt att ha lite koll på fåglar. Jag hoppas att mitt annorlunda sätt att visa fåglarna ska uppskattas, men det vet man ju aldrig på förhand. Det är i alla fall fantastiskt att jag får chansen att visa hur vackra de är.

Nära Fåglar är Roines tionde bok. De nio tidigare böckerna har sålt ungefär 150 000 exemplar. Roine har alltid vetat att han ville göra en fågelbok, men att det skulle vara en bok med bilder som talade till honom. Det finns redan en stor marknad med fantastiska fågelböcker, och att upprepa sådant som redan hade gjorts kändes inte så intressant. När han hade 
kommit på sin idé och tagit några testbilder fick Roine möjligheten att visa dem för en redaktör på Bonnier fakta. Redaktören ställde sig bakom idén direkt. 

– Jag är mycket nöjd med vårt samarbetet, hela jobbet har varit jätteroligt. Framöver ska jag besöka en tv-soffa, sedan ska jag stå på bokmässan och efter det fortsätter marknadsföringen av boken. Det är lite snurrigt, men väldigt roligt. 

Roine är väl medveten om vilken intensiv tid som följer på en större boklansering. Han har gått igenom det två gånger tidigare.

– Två av mina böcker har utsetts till Årets Pandabok: Den underbara resan och Kor – en kärlekshistoria. Den underbara resan gav vi ut på eget förlag. Det är en mycket speciell känsla att ta emot en långtradare som är fylld med ens egna böcker. Jag och min kollega ägnade nätterna åt att dricka kaffe och packa böcker. Under två år hann jag nästan inte fotografera någonting.

Att göra en fotobok tar tid och kräver engagemang. Roine hittar drivkraften i sig själv.

– Jag har gjort böcker som på olika sätt har knutit ihop olika delar av mitt liv. Varje gång har jag känt lite stress och press. Nu när jag har gjort en bok till Bonnier Fakta har stressen känts lite extra: den måste ju bara bli bra. 

Bra är ett flytande mått, men Roine vet vad som händer om han inte lyckas leverera enligt sin förväntade standard. 

– Jag mår fysiskt illa när det inte blir som jag vill, när jag inte lyckas förverkliga de idéer som jag jobbar mot. Därför jobbar jag oerhört intensivt under perioder. Under två månader hängde jag på fågelstationerna mellan klockan tre på morgonen till fyra på eftermiddagen för att vara säker på att inte missa något. Sedan fortsatte jobbet med bildredigeringen när jag kom hem.

Blåmes.

Fullfjädrad projektfotograf

Roine kör stenhårt i perioder och säger sig vara duktig på att vara helt ledig däremellan. Därmed hittar han balans mellan jobb och fritid. Nu, när Nära fåglar är klar, har han satt igång ett nytt projekt: att fotografera analogt i svartvitt. 

– Kanske är det ett bakslag på det digitala, men jag har börjat intressera mig för äldre tekniker. Det digitala är lite förutsägbart. I den analoga fotograferingen riskerar du misstag som till exempel ljusinsläpp. Det blir mer överraskande och spännande.

Att jobba i projektform passar givetvis Roine. Arbetet blir koncentrerat och intensivt. Som när han fotograferade till boken Kor – en kärlekshistoria och i princip bodde i en kohage under en hel sommar. 

– Man lär sig oerhört mycket om ämnet, och mitt driv går igång direkt av att ha en särskilt sammanhang. 

Det finns dock en nackdel enligt Roine.

– Som projektfotograf har jag inget särskilt signum eller stil. Å ena sidan gillar jag att inte vara fast i ett fack. Å andra sidan är det ett marknadsföringsproblem: det går inte att till exempel presentera mig som fågelfotograf. Nu är boken klar och jag har redan börjat jobba med ett helt annat motiv. 

Gräsand.

Tröttnar utan utmaningar

Egentligen hade Roine tänkt att bli möbelsnickare, men när han upptäckte att han inte stod ut med rutinerna sadlade han om. 

– Jag gillar det mesta och har kul tills jag kan det jag gör. Då vill jag vidare och ta mig an nya utmaningar. Fotograferingen passar mig utmärkt på det sättet. Här behöver jag ständigt utvecklas. 



Publicerad 2018-01-18.

1 Kommentarer

Osquar 2018-01-18 14:43  
Du äger, mannen... Grattis till (ännu) en kanonläcker bok!!

/Oscar

Merläsning

ANNONS