Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > TEST: Tamron SP 35/1,8 Di VC USD

TEST: Tamron SP 35/1,8 Di VC USD

Kvalitet lockar. Precis som Sigma vill Tamron locka nya kunder genom att erbjuda hög optisk och mekanisk kvalitet utan att det kostar som de dyraste premium­objektiven.

Tamron har naturligvis noterat Sigmas succé med Art-serien och funderat på hur de kan nå samma framgång, men samtidigt erbjuda fördelar jämfört med Sigma. Ledningen för Tamron såg att Sigmas Art-objektiv är tunga och saknar både bildstabilisering och vädertätning. Tamrons pånyttfödda SP-serie håller nere vikten genom att minska ljusstyrkan med två tredjedels steg jämfört med motsvarande Sigma Art-objektiv. Tamron-objektiven har också vädertätning och inbyggd bildstabilisering.

De nya objektiven har, lite förvirrande, fått beteckningen SP, precis som befintliga prestandamodeller från Tamron. Men de fyra nya objektiven skiljer sig i alla fall åt till det yttre med en silverring närmast kamerahuset. Först ut i den nya SP-serien är vidvinkeln SP 35 mm f/1,8 Di VC USD och normalobjektivet SP 45 mm f/1,8 Di VC USD. Vi har bara haft möjlighet att testa det förstnämnda, men vet att båda är mycket lika i konstruktion, utseende och prestanda.

Riktigt skarpt ända ut i kanterna. Distorsionen är låg och vi ser knappt någon CA. (f/14, 1/40s, ISO 160)

Perfekt för reportage och gatufoto

35 mm och småbildsformat är en klassisk kombination för reportage och gatufoto. En reportagefotograf kan sakna den den extra ljusstyrkan och det kortare skärpedjupet som ett f/1,4-objektiv ger. Gatufotografer jobbar som regel med större skärpedjup och går runt med sina kameror i timtal, då är kompaktare format och lägre vikt en fördel. Och inbyggd bildstabilisering är aldrig en nackdel.

Det finns lättare 35:or, som Canon EF 35/2 IS USM och Nikon AF-S 35/1,8G, men dessa är inte lika robust byggda och saknar vädertätning. Nikon-objektivet saknar dessutom bildstabilisering.

Nästan jämnt lopp. Alla bilder ovan är tagna vid f/2 och visar ett extremt utsnitt av hela bilden. Tamron till vänster. Canon 35/1,4 II i mitten och Canon 35/2 IS till höger. Tamron är skarp vid f/1,8 och riktigt skarp vid f/2. Vårt referensobjektiv Canon EF 35/1,4L II är knappt märkbart skarpare. Canon EF 35/2 IS står sig bra mot båda och presterar mycket likt Tamron-objektivet. Tamron uppvisar låg kromatisk aberration (CA).

Imponerande kantskärpa

Tamron SP 35 mm f/1,8 Di VC USD tål att jämföras med alla 35 mm-objektiv för spegelreflexkameror. Det enda vi saknar är en blixtsnabb autofokus. Skärpan är bra på full bländaröppning f/1,8, men blir mycket bra redan vid f/2. Då är det svårt att skilja skärpan mot de bästa konkurrenterna. Kantskärpan är ett starkt kort och redan vid f/2,8 är skärpan tillfredsställande och vid f/4 riktigt bra. Många vill jämföra Tamron-objektivet mot Sigma 35/1,4 och det senare är knappt märkbart bättre rent optiskt.

Jämfört med Canon 35/2 IS är Tamron optisk likvärdig, det blir en fråga om byggkvaliteten är värt de extra kronorna. Det är tydligare skillnader mot Nikon 35/1,8G. Tamron är skarpare och uppvisar mindre kromatisk aberration (CA).



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-06-27. Läst av 8652 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

Merläsning

Unika bilder på Hitler digitaliserade

The Washington Post skriver om att USA:s riksarkiv digitaliserat 1 270 glasnegativ tagna av Adolf Hitlers fotograf Heinrich Hoffmann. Bilderna visar hur nazistpartiet växte fram. Läs mer... 3

Vinn 1500 euro i EISA Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2019 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Power". Deadline är 1 maj. Läs mer...

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 1

Lyssna på Fotosidan under fotomässan

Den 26-28 april är det dags för fotomässan Photo Market på Fotografiska i Stockholm. Fotosidan bidrar till programmet med fyra föredrag. Läs mer...

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Poddradio om mobilkameror

Vi pratar om mobilkamerornas utveckling och framtid i allmänhet och om nya Huawei P30 Pro i synnerhet. Läs mer... 6

Nikon W150 är vattentät och stöttålig

Nikon Coolpix W150 är en kompaktkamera för hela familjen. Den tål att tappas i marken och klarar 10 meters djup. Kameran säljs i flera fräcka färger. Läs mer... 8

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Vem var tanten med väskan?

Just nu visas Sveriges bästa pressbilder genom tiderna på Galleri Kontrast. Och bäst av dem alla är Hans Runessons ikoniska bild av när en tant svingar sin väska mot ett skinhead under en nazistdemonstration i Växjö 1985. Men vem var tanten? Den frågan har fått sitt svar i en radiodokumentär. Läs mer... 4

Leica bannlyst från sociala medier i Kina

Kortfilmen "The Hunt" som hyllar dokumentärfotografer har retat upp kinesiska myndigheter eftersom filmen skildrar massakern vid Himmelska fridens torg 1989. På grund av kortfilmen har Leica bannlysts från sociala medier i Kina. Läs mer... 38

Elinchrom Rotalux Softboxes