Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar.

Det börjar nästan bli tjatigt. Varje nytt objektiv från Sigma i deras Art-serie bevisar att optisk prestanda i toppklass inte behöver kosta tokmycket. Men varför göra en supervidvinkel med ljusstyrka f/1,4?

Svaret på frågan kan stavas astrofoto. När natthimlen ska fångas på bild så blir exponeringstiderna snabbt riktigt riktigt långa. Ljusstyrka kan då spara åtskilligt med tid.

Nattbilder är en paradgren för Sigma 20/1,4 DG HSM Art. Bilddata: Nikon D810A, f/11, 2s, ISO 200.

Naturligtvis presterar inte Sigma 20/1,4 DG HSM Art optimalt vid f/1,4, men jämfört med andra kraftiga vidvinklar med ljusstyrka f/1,4 så är skärpan bra. För att sätta saker och ting i perspektiv så är Sigma-objektivet bättre vid f/1,4 än Canon EF 20/2,8 vid f/2,8. I mitten uppvisar Sigmat knappt någon luddighet i skärpan. En reportagefotograf (de bryr sig oftast mest om mittkärpan) kan utan tvekan jobba med full bländaröppning.

Om ett objektiv är bra vid f/1,4 så brukar det vara riktigt bra vid f/2. Och så är det verkligen i det här fallet. Med f/2 är mittskärpan knivskarp. Med ytterligare nedbländning så sprider sig knivskärpan längre och längre ut mot bildkanterna. Vid f/5,6 är skärpan i de yttersta kanterna nästan perfekt och vid f/11 helt perfekt. Faktiskt så perfekt att det är lite svårt att tro att en vidvinkel kan prestera så bra över hela bildytan.

Skärpa är inte allt för en bildperfektionist. Sigma 20/1,4 faller alldeles säkert denne i smaken eftersom objektivet uppvisar låga optiska fel. Distorsionen är mycket svag vilket gör att det knappt krävs några korrigeringar för att slippa krökta linjer. Du behöver med andra ord varken ge upp upplösning eller skärpa i efterbearbetningen.

Det märks heller knappt någon sfärisk eller kromatisk aberration. Det förstnämnda påverkar skärpan negativt och den sistnämnda ger missfärgning av konturer med hög kontrast. Eftersom den kromatiska aberrationen är så svag är det enkelt för ett bildbehandlingsprogram (som Lightroom) att ta bort det.

Bra motljusegenskaper. Sigma 20/1,4 har bra antireflexbehandling vilket ger få interna reflexer och bra kontrast vid motljus. Ljuskällor tecknas snyggt och koma förekommer endast svagt i bildkanterna.

En stadig pjäs 

Det är lätt att glömma att objektiv som presterar så här bra inte brukar ha så hög ljusstyrka och inte heller autofokus. Sigma försöker alltså slå på alla spikar i ett slag, och lyckas bra med det. De har dock av någon anledning inte valt att göra sina Art-objektiv vädertätade. 

Sigma 20/1,4 väger en hel del och inte alla som vill en supervidvinkel gillar att släpa runt på nästan ett kilo objektiv. Nikons nya AF-S 20/1,8G har en del likheter med Sigmat på pappret. Skillnaden i vikt (950 mot 335 gram), förklaras inte bara av ljusstyrkan. Skillnaden i optisk prestanda är stor. Vi behöver gå ner till f/4 för att de båda ska ge liknande skärpa. Optisk kvalitet väger.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-12-02. Läst av 14848 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2016-12-02 18:32   Lars-Gunnar Nyqvist
Har 35:an och 50 mm i Art serien. De är valda med stor omsorg efter lästa tester. 50:an var lättare att köpa för jag "visste" att den också skulle vara bra. Är därför inte det minsta förvånad om detta är i klass med de övriga i Art familjen. Har en 15 mm makro vidvinkel av annat märke med extrem närgräns. Går tyvärr inte så bra att använda till "vanlig" fotografering pga dåliga motljusegenskaper och dålig kantskärpa.

Kvalité och "Art" tillägget förpliktar. Detta tror jag är något att värdera...
2016-12-02 18:53   Svarfvar
Sigmas 24-35/2 Art är också riktigt fint! Bildkvalitén är toppklass (tycker jag).
Svar från froderberg   2016-12-02 20:28
Ska lägga ut ett test på det objektivet också. Det är bra, men inte riktigt lika bra som 20/1,4.
2016-12-02 21:26   luminousoctaves
Min erfarenhet av Sigmas Art är att de är grymma – efter att man har kalibrerat fokuseringen med hjälp av Sigmas USB-docka.
Är Fotosidans testgluggar kalibrerade?
Svar från froderberg   2016-12-02 22:13
Vi ställer in skärpan manuellt med live view när vi tar jämförelsebilder. Då har vi full koll på skärpeinställningen.

Sen kan det finnas andra fel. Jag har bytt ut ett objektiv som inte presterade som förväntat. Det nya exemplaret var presterade bättre. Exemplarvariation är ett faktum, men ett minskande problem. Lensrentals i USA som har stora mängder av varje objektivmodell och dessutom egen objektivverkstad har testat detta och funnit att variationen mellan olika exemplar är mindre hos nyare konstruktioner.
2016-12-03 00:38   linakova
Investerade i detta objektiv med Nikon-fattning men måste säga att jag inte är helt nöjd. Har fotat med Nikkor 14-24 f/2.8 under några år men sålde det och investerade alltså i ett 20 Art istället då jag konstaterade att jag mest låg kring brännvidd 20 iallafall och ofta fotar i dåliga ljusförhållanden och då kändes ju 1.4 just bättre än 2.8 i snabbhet. Tyvärr får jag säga att jag kommer bli tvungen att köpa ett Nikkor 14-24 igen då det tålde allt vad regn, kyla och vatten heter. Det gör inte Sigmas Art. Det regnar praktiskt taget igenom det. Inte lite heller. Det räcker med några snöflingor så är det på en gång fukt i det. Jag var medveten om att det saknar vädertätning när jag köpte det men jag kunde verkligen inte tro att det var så känsligt för fukt som det är. Hade Sigma varit vettiga och vädertätat det här objektivet hade jag gett det toppbetyg. Nu känns det mest som ett objektiv man antingen använder i studio eller på soliga dagar....
snap01   2016-12-03 20:50
Vad fotar du för något i regn som är så viktigt att plåta trots spöregn ? Nikons 14-24 är inte direkt superskarp på största bländaren samt den är långt ifrån bra att fota med vid regn o snö pga den böjda frontringen som inte täcks av det inbyggda motljusskyddet överhuvudtaget. När man plåtar med 14-24 i regn så är man tvungen att vara snabb annars får man väts på linsen. Jag har svårt att tänka mig att 14-24 är lika skarpt som signas art dom som jag har är bättre än nikons zoomar om man ser till skärpa. Där 14-24 är riktigt dålig är i motljus där verkar sigman vara riktigt vass.

Annars är jag nöjd med min 14-24 om man har den till interiör o bländar ner den då är den riktigt bra.
2016-12-03 11:46   Astroscapist
Har ni testbilder på Astrofoto då ni säger den säger den är bra till detta?
M.Hörnström   2016-12-03 12:01
Är också intresserad av att höra om någon har testat Astrofoto med det. Nu tror jag dock att det är presterat riktig bra där också. Men vore intressant att se bilder. :)
Mvh Magnus
akterspegel   2016-12-03 21:55
Jag köpte den när den släpptes och har testat att fota himmel med det med jag har ingen tidigare erfarenhet när det gäller astrofoto, jag blev dock nöjd och tyckte att det var roligt med 20`art! :)
Astroscapist   2016-12-04 19:20
Kan man få se exempelbilder?
2016-12-04 02:17   PMD
Nikon 20/1.8 kostar ungefär lika mycket som Sigma 20/1.4 och i artikeln står det att skillnaden i optisk prestanda är stor. Jag är nyfiken på om det är mer än skärpan som skiljer, och hur eländigt Nikon-objektivet är jämfört med Sigmat vid bländare större än f/4.
Grevture   2016-12-04 13:25
Eländigt är de inte :) Men jag skulle säga att dels är Sigma 20/1,4 skarpare i mitten vid f/1,4 än vad Nikon 20/1,8 är vid f/1,8. Och skillnaden i kant- och hörnskärpa är ännu tydligare. Plus att hur mycket du än bländar ned så har Sigma-objektivet hela tiden bättre kant- och hörnskärpa. Men bländar du ned till f/4 är skärpeskillnaderna i stora delar av bilden inte så påtagliga.

Ser vi till andra fenomen så vinjetterar Nikon-objektivet mer, det har mer distorsion (men är ändå helt ok på den fronten) och det har mer coma (det sista är inget jag själv jämfört, här utgår jag från vad andra säger). Sedan har jag fått intrycket att Nikon-objektivet har lite mer bildfältskrökning.

Bägge hanterar motljus rätt bra och bägge har små problem med kromatisk aberration. Mitt intryck (här hamnar man ju delvis i fråga om tycke och smak) att Sigma-objektivet har lite lugnare och behagligare oskärpa.

Många av skillnaderna har nog mycket att göra med skillnaden i fysisk storlek - Nikon-objektivet är fem centimeter kortare och väger en dryg tredjedel :-)
PMD   2016-12-04 16:51
Eftersom de kostar lika mycket så borde ju valet vara givet, men det är ju det där med vikt och storlek.
Jag är på jakt efter ett litet vidvinkelobjektiv med F-fattning. Ett manuellt kan nog duga, men det är inte så lätt att hitta vettiga tester av gamla AI-objektiv.
Grevture   2016-12-04 19:35
Misstänker att du känner till den här, även om sidorna inte uppdaterats på många år håller ju väl Björn Rörsletts omdömen om många äldre objektiv fortfarande:
http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
PMD   2016-12-04 22:04
Jo, jag har tittat där en del. Rørsletts omdöme om ett objektiv stämmer dock inte alltid så bra med andras, så som alltid bör man titta på flera recensenters omdömen.

Fast så jäkla noga är det väl inte. Om det går att ta bra bilder med ett förkrigs-Tessar utan antireflexbehandling så ska det nog gå bra även med ett Nikkor 20mm-objektiv från 1980-talet. :-)
Grevture   2016-12-04 23:13
Samtidigt kan man säga så här: om det är någonstans man tydligt ser att tekniken gått framåt bland objektiv så är det nog bland vidvinklar (och vidvinkelzoomar). Gamla normal- och teleobjektiv står sig ofta bra. Gamla vidvinklar ... Ofta inte lika bra :)
PMD   2016-12-04 23:29
Jag håller med och därför är det här Sigmaobjektivet lockande. Det kostar rätt många kronor men det är inte samma sak som att det har ett högt pris. Det här objektivet är användbart i hur många år som helst.

Men nästan ett helt kilo! Ugh.
2016-12-09 13:29   tabugman
Jag tar en sådan med Pentaxfattning tack... Om det hade funnits.
2017-01-12 20:53   LapplandMedia
Har nu provat sigma 20:1.4 med Canon 1DX Mark II för nattfotografering och tyvärr fungerar inte AV automatik alls. Måste ställa kameran helt manuellt eller överexponera 2-3 steg i AV läge. Fel på min glugg? Har aldrig varit med om det med Canon gluggar. Endast billiga systemkameror beter sig så annars. Någon som har samma erfarenhet? Peter
Astroscapist   2017-02-03 09:01
Vad menar du? Har du exponeringsautomatik på när du fotar norrsken och astroscape?

Merläsning

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13