Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

TEST: Sigma 20/1,4 DG HSM Art

Vi börjar med slutsatsen: Sigma 20 mm f/1,4 DG HSM Art är en av världens bästa vidvinklar.

Det börjar nästan bli tjatigt. Varje nytt objektiv från Sigma i deras Art-serie bevisar att optisk prestanda i toppklass inte behöver kosta tokmycket. Men varför göra en supervidvinkel med ljusstyrka f/1,4?

Svaret på frågan kan stavas astrofoto. När natthimlen ska fångas på bild så blir exponeringstiderna snabbt riktigt riktigt långa. Ljusstyrka kan då spara åtskilligt med tid.

Nattbilder är en paradgren för Sigma 20/1,4 DG HSM Art. Bilddata: Nikon D810A, f/11, 2s, ISO 200.

Naturligtvis presterar inte Sigma 20/1,4 DG HSM Art optimalt vid f/1,4, men jämfört med andra kraftiga vidvinklar med ljusstyrka f/1,4 så är skärpan bra. För att sätta saker och ting i perspektiv så är Sigma-objektivet bättre vid f/1,4 än Canon EF 20/2,8 vid f/2,8. I mitten uppvisar Sigmat knappt någon luddighet i skärpan. En reportagefotograf (de bryr sig oftast mest om mittkärpan) kan utan tvekan jobba med full bländaröppning.

Om ett objektiv är bra vid f/1,4 så brukar det vara riktigt bra vid f/2. Och så är det verkligen i det här fallet. Med f/2 är mittskärpan knivskarp. Med ytterligare nedbländning så sprider sig knivskärpan längre och längre ut mot bildkanterna. Vid f/5,6 är skärpan i de yttersta kanterna nästan perfekt och vid f/11 helt perfekt. Faktiskt så perfekt att det är lite svårt att tro att en vidvinkel kan prestera så bra över hela bildytan.

Skärpa är inte allt för en bildperfektionist. Sigma 20/1,4 faller alldeles säkert denne i smaken eftersom objektivet uppvisar låga optiska fel. Distorsionen är mycket svag vilket gör att det knappt krävs några korrigeringar för att slippa krökta linjer. Du behöver med andra ord varken ge upp upplösning eller skärpa i efterbearbetningen.

Det märks heller knappt någon sfärisk eller kromatisk aberration. Det förstnämnda påverkar skärpan negativt och den sistnämnda ger missfärgning av konturer med hög kontrast. Eftersom den kromatiska aberrationen är så svag är det enkelt för ett bildbehandlingsprogram (som Lightroom) att ta bort det.

Bra motljusegenskaper. Sigma 20/1,4 har bra antireflexbehandling vilket ger få interna reflexer och bra kontrast vid motljus. Ljuskällor tecknas snyggt och koma förekommer endast svagt i bildkanterna.

En stadig pjäs 

Det är lätt att glömma att objektiv som presterar så här bra inte brukar ha så hög ljusstyrka och inte heller autofokus. Sigma försöker alltså slå på alla spikar i ett slag, och lyckas bra med det. De har dock av någon anledning inte valt att göra sina Art-objektiv vädertätade. 

Sigma 20/1,4 väger en hel del och inte alla som vill en supervidvinkel gillar att släpa runt på nästan ett kilo objektiv. Nikons nya AF-S 20/1,8G har en del likheter med Sigmat på pappret. Skillnaden i vikt (950 mot 335 gram), förklaras inte bara av ljusstyrkan. Skillnaden i optisk prestanda är stor. Vi behöver gå ner till f/4 för att de båda ska ge liknande skärpa. Optisk kvalitet väger.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-12-02. Läst av 15154 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2016-12-02 18:32   Lars-Gunnar Nyqvist
Har 35:an och 50 mm i Art serien. De är valda med stor omsorg efter lästa tester. 50:an var lättare att köpa för jag "visste" att den också skulle vara bra. Är därför inte det minsta förvånad om detta är i klass med de övriga i Art familjen. Har en 15 mm makro vidvinkel av annat märke med extrem närgräns. Går tyvärr inte så bra att använda till "vanlig" fotografering pga dåliga motljusegenskaper och dålig kantskärpa.

Kvalité och "Art" tillägget förpliktar. Detta tror jag är något att värdera...
2016-12-02 18:53   Svarfvar
Sigmas 24-35/2 Art är också riktigt fint! Bildkvalitén är toppklass (tycker jag).
Svar från froderberg   2016-12-02 20:28
Ska lägga ut ett test på det objektivet också. Det är bra, men inte riktigt lika bra som 20/1,4.
2016-12-02 21:26   luminousoctaves
Min erfarenhet av Sigmas Art är att de är grymma – efter att man har kalibrerat fokuseringen med hjälp av Sigmas USB-docka.
Är Fotosidans testgluggar kalibrerade?
Svar från froderberg   2016-12-02 22:13
Vi ställer in skärpan manuellt med live view när vi tar jämförelsebilder. Då har vi full koll på skärpeinställningen.

Sen kan det finnas andra fel. Jag har bytt ut ett objektiv som inte presterade som förväntat. Det nya exemplaret var presterade bättre. Exemplarvariation är ett faktum, men ett minskande problem. Lensrentals i USA som har stora mängder av varje objektivmodell och dessutom egen objektivverkstad har testat detta och funnit att variationen mellan olika exemplar är mindre hos nyare konstruktioner.
2016-12-03 00:38   linakova
Investerade i detta objektiv med Nikon-fattning men måste säga att jag inte är helt nöjd. Har fotat med Nikkor 14-24 f/2.8 under några år men sålde det och investerade alltså i ett 20 Art istället då jag konstaterade att jag mest låg kring brännvidd 20 iallafall och ofta fotar i dåliga ljusförhållanden och då kändes ju 1.4 just bättre än 2.8 i snabbhet. Tyvärr får jag säga att jag kommer bli tvungen att köpa ett Nikkor 14-24 igen då det tålde allt vad regn, kyla och vatten heter. Det gör inte Sigmas Art. Det regnar praktiskt taget igenom det. Inte lite heller. Det räcker med några snöflingor så är det på en gång fukt i det. Jag var medveten om att det saknar vädertätning när jag köpte det men jag kunde verkligen inte tro att det var så känsligt för fukt som det är. Hade Sigma varit vettiga och vädertätat det här objektivet hade jag gett det toppbetyg. Nu känns det mest som ett objektiv man antingen använder i studio eller på soliga dagar....
snap01   2016-12-03 20:50
Vad fotar du för något i regn som är så viktigt att plåta trots spöregn ? Nikons 14-24 är inte direkt superskarp på största bländaren samt den är långt ifrån bra att fota med vid regn o snö pga den böjda frontringen som inte täcks av det inbyggda motljusskyddet överhuvudtaget. När man plåtar med 14-24 i regn så är man tvungen att vara snabb annars får man väts på linsen. Jag har svårt att tänka mig att 14-24 är lika skarpt som signas art dom som jag har är bättre än nikons zoomar om man ser till skärpa. Där 14-24 är riktigt dålig är i motljus där verkar sigman vara riktigt vass.

Annars är jag nöjd med min 14-24 om man har den till interiör o bländar ner den då är den riktigt bra.
2016-12-03 11:46   Astroscapist
Har ni testbilder på Astrofoto då ni säger den säger den är bra till detta?
M.Hörnström   2016-12-03 12:01
Är också intresserad av att höra om någon har testat Astrofoto med det. Nu tror jag dock att det är presterat riktig bra där också. Men vore intressant att se bilder. :)
Mvh Magnus
akterspegel   2016-12-03 21:55
Jag köpte den när den släpptes och har testat att fota himmel med det med jag har ingen tidigare erfarenhet när det gäller astrofoto, jag blev dock nöjd och tyckte att det var roligt med 20`art! :)
Astroscapist   2016-12-04 19:20
Kan man få se exempelbilder?
2016-12-04 02:17   PMD
Nikon 20/1.8 kostar ungefär lika mycket som Sigma 20/1.4 och i artikeln står det att skillnaden i optisk prestanda är stor. Jag är nyfiken på om det är mer än skärpan som skiljer, och hur eländigt Nikon-objektivet är jämfört med Sigmat vid bländare större än f/4.
Grevture   2016-12-04 13:25
Eländigt är de inte :) Men jag skulle säga att dels är Sigma 20/1,4 skarpare i mitten vid f/1,4 än vad Nikon 20/1,8 är vid f/1,8. Och skillnaden i kant- och hörnskärpa är ännu tydligare. Plus att hur mycket du än bländar ned så har Sigma-objektivet hela tiden bättre kant- och hörnskärpa. Men bländar du ned till f/4 är skärpeskillnaderna i stora delar av bilden inte så påtagliga.

Ser vi till andra fenomen så vinjetterar Nikon-objektivet mer, det har mer distorsion (men är ändå helt ok på den fronten) och det har mer coma (det sista är inget jag själv jämfört, här utgår jag från vad andra säger). Sedan har jag fått intrycket att Nikon-objektivet har lite mer bildfältskrökning.

Bägge hanterar motljus rätt bra och bägge har små problem med kromatisk aberration. Mitt intryck (här hamnar man ju delvis i fråga om tycke och smak) att Sigma-objektivet har lite lugnare och behagligare oskärpa.

Många av skillnaderna har nog mycket att göra med skillnaden i fysisk storlek - Nikon-objektivet är fem centimeter kortare och väger en dryg tredjedel :-)
PMD   2016-12-04 16:51
Eftersom de kostar lika mycket så borde ju valet vara givet, men det är ju det där med vikt och storlek.
Jag är på jakt efter ett litet vidvinkelobjektiv med F-fattning. Ett manuellt kan nog duga, men det är inte så lätt att hitta vettiga tester av gamla AI-objektiv.
Grevture   2016-12-04 19:35
Misstänker att du känner till den här, även om sidorna inte uppdaterats på många år håller ju väl Björn Rörsletts omdömen om många äldre objektiv fortfarande:
http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html
PMD   2016-12-04 22:04
Jo, jag har tittat där en del. Rørsletts omdöme om ett objektiv stämmer dock inte alltid så bra med andras, så som alltid bör man titta på flera recensenters omdömen.

Fast så jäkla noga är det väl inte. Om det går att ta bra bilder med ett förkrigs-Tessar utan antireflexbehandling så ska det nog gå bra även med ett Nikkor 20mm-objektiv från 1980-talet. :-)
Grevture   2016-12-04 23:13
Samtidigt kan man säga så här: om det är någonstans man tydligt ser att tekniken gått framåt bland objektiv så är det nog bland vidvinklar (och vidvinkelzoomar). Gamla normal- och teleobjektiv står sig ofta bra. Gamla vidvinklar ... Ofta inte lika bra :)
PMD   2016-12-04 23:29
Jag håller med och därför är det här Sigmaobjektivet lockande. Det kostar rätt många kronor men det är inte samma sak som att det har ett högt pris. Det här objektivet är användbart i hur många år som helst.

Men nästan ett helt kilo! Ugh.
2016-12-09 13:29   tabugman
Jag tar en sådan med Pentaxfattning tack... Om det hade funnits.
2017-01-12 20:53   LapplandMedia
Har nu provat sigma 20:1.4 med Canon 1DX Mark II för nattfotografering och tyvärr fungerar inte AV automatik alls. Måste ställa kameran helt manuellt eller överexponera 2-3 steg i AV läge. Fel på min glugg? Har aldrig varit med om det med Canon gluggar. Endast billiga systemkameror beter sig så annars. Någon som har samma erfarenhet? Peter
Astroscapist   2017-02-03 09:01
Vad menar du? Har du exponeringsautomatik på när du fotar norrsken och astroscape?

Merläsning

NYA-EVO Fjord 60-C: Ryggsäck för fotografer på äventyr

NYA-EVO är ett nytt märke på marknaden för fotoväskor. Bolaget var delvis svenskt i starten, men ligger nu i Belgien. De är nu på gång med sin andra fotoryggsäck. Läs mer...

Först med kulled i titan

Det amerikanska företaget Colorado Tripod Company hävdar att de gjort världens första kulled i titan, vilket gör den lättare än motsvarande kulleder i magnesium eller aluminium. Läs mer... 2

VSCO blir bara mobilapp - datorversionen läggs ner

VSCO meddelar i sin webbutik att från och med 1 mars 2019 så kommer deras filter bara finnas för mobila enheter och inte längre för datorer. Läs mer... 5

Tetenal i ekonomisk kris

Det tyska fotokemiföretaget Tetenal har hamnat i ekonomisk turbulens på grund av försendade leveranser från underleverantörer som i sin tur har problem. Läs mer...

Sony återkallar firmware till A7 III och A7R III

Det är firmware-version 2.0 till Sony A7 III och A7R III som återkallats av Sony. Läs mer... 6

Wacom Cintiq Pro 32: Dator, ritplatta och skärm i ett

Wacom Cintiq Pro 32 är inte bara en pekskärm som kan användas med en penna. I skärmen kan även en datormodul dockas. Läs mer... 4

Test: Laowa 12/2,8 Zero D + Magic Shift Converter

Plus Venus Optics är ett litet finurligt företag som på senare år har utvecklat smarta och ganska udda objektiv under namnet Laowa. Vi har testat deras ultravidvinkel 12/2,8 Zero D med en skiftbar telekonverter kallad Magic Shift Converter. Och visst är den lite magisk. Läs mer... 1

Test: Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-objektiv med fasta brännvidder har imponerat stort i flera av våra tester. Zoomarna har däremot inte excellerat på samma sätt, tills nu. Sigma 14-24/2,8 DG HSM Art är en riktigt bra vidvinkelzoom. Läs mer...

Capture One 12 bjuder på flera förbättringar

Råkonverteringsprogrammet Capture One är en stark konkurrent till Adobe Lightroom. Version 12 har fått flera förbättringar och nya funktioner. Läs mer... 13

Test: Tamron 70-210/4 Di VC USD

Plus Tamron fortsätter utmana Canon och Nikon med prisvärda alternativ till några av deras mest populära objektiv. Nu har turen kommit till deras budgetversioner av 70-200-zoomar, de med maxbländare 4. Vi har testat Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD. Läs mer... 3

Tre Fujifilm-kameror får nya funktioner

Fujifilms toppmodeller X-H1, X-T3 och GFX 50S får nya funktioner och flera förbättringar genom ny inbyggd programvara (firmware). Läs mer... 14

Dokumentära bilder säljer bostäder

Svenskarna upplever ofta bostadsannonser som generiska och klyschiga. Fastighetsbyrån gör därför en satsning på mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe. Bilderna ersätter de vanliga mäklarbilderna och ska visa upp vardagslivet i hemmen. Läs mer... 7

Lastolite Halo Compact – extra kompakt reflektor och diffusor

Lastolite har lanserat ett nytt tillbehör med dubbla funktioner: Halo Compact. Det fungerar både som reflexskärm och som diffusor och blir ovanligt kompakt när den fälls ihop. Läs mer... 1

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 11

Nya ryggsäckar från Lowepro

Lowepro lanserar inte mindre än sex nya ryggsäckar, bland annat generation två av de populära ProTactic- och Whistler-serierna. Dessutom de helt nya väskorna FreeLine och Powder. Läs mer...

Ny bakgrund från Lastolite

Den senaste bakgrunden från Lastolite, Tobacco/Olive, har på kort tid blivit en riktig storsäljare. Det är lätt att förstå varför när man ser bilder tagna av bland andra Therese Asplund. Läs mer... 4

Leica M10-D saknar (inte) skärm

Kort efter lanseringen av M10-P kommer av version utan elektronisk sökare. Leica M10-D är därmed en efterträdare till Leica M-D som var den första digitala fullformatskamera utan skärm.  Läs mer... 17

En närmare titt på Fujifilms nyheter

Plus Vi har fått chansen att snacka med med Fujifilms ingenjörer om deras senaste sensorer, kameror och objektiv. Och givetvis kollade vi även lite närmare på prylarna. Läs mer... 1

Laowa ska göra objektiv till Canon Eos R och Nikon Z

Laowa har på bara några få år lanserat en hel rad udda objektiv, men verkar nu bli första tredjepartstillverkare med objektiv till Canons och Nikons nya spegelfria system. De skall även göra att supervidvinkel till Fujifilm GFX och mycket annat spännande. Läs mer... 1

Sony visar muskler

Plus Vi besökte Sonys monter, de har ju nu uppnått en mycket stark position på den lönsamma småbildsdelen av systemkameramarknaden. Nu vill de visa hur de skall bibehålla och förstärka den positionen. Läs mer... 2