Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Kameradrönare kan snart få skjutas ned

Kameradrönare kan snart få skjutas ned

Forsmark kärnkraftverk. Foto: Christoffer Ågstrand/Vattenfall

 

Ett beslut om att skyddsvakter ska få skjuta ner drönare över kärnkraftverk och andra skyddsobjekt kommer allt närmare.

Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) har under hösten ställt hårdare krav på att kärnkraftverken ska skydda sig mot yttre hot.

Som vi rapporterat om tidigare har en statlig utredning föreslagit att skyddsvakter ska få skjuta ner drönare som flyger in över skyddsobjekt. Drönarna kan användas för underrättelseinhämtning eller förses med vapen. Detta sker i en tid då de yttre hoten bedöms allt allvarligare.

Till P4 Uppland säger Johan Anderberg, avdelningschef på Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM), att myndigheten är positiva till förslaget och har under hösten ställt hårdare krav på hur kärnkraftverken ska skydda sig själva.

Kärnkraftverken ska klara av att skydda sig mot yttre hot på nivå tre på en fyrgradig skala. Vid hot på högsta nivån svarar polisen för skyddet.



Publicerad 2018-12-05.

49 Kommentarer

Johan Pihl 2018-12-05 11:37  
Bra förslag!
PeterWem 2018-12-05 14:35  
Är detta Några frågor i skyddslagstiftningen SOU 2018:26 från mars 2018 eller är det någonting nytt som kommit?

Edit: Fann nu Kompletteringar till den nya säkerhetsskyddslagen SOU 2018:82 från november. Bör vara den.
Svar från froderberg 2018-12-05 14:43
Det som hänt är att SSM ställt sig bakom utredningens förslag, vilket antagligen väger tungt.
PMD 2018-12-05 17:16  
Rimligen ska tillståndet för skyddsvakter att skjuta ner flygfarkoster enbart gälla i restriktionsområden (där det är förbjudet att flyga). Något annat vore väl konstigt.

Restriktionsområde ES R107, som omger Forsmark, gäller från marken upp till 2000 fots höjd, så det borde gå bra att flyga högre än drygt 600 meter ovanför Forsmark även i framtiden (om inte R107 utsträcks uppåt så småningom).
Ratatosk 2018-12-05 17:56
Farkoster som flyger mer än 600 meter över ett kärnkraftverk utgör knappast någon fara.
Det är nog inte fotograferingen som man i första hand är orolig för. Satellitbilder finns ju redan, bilder som är mycket detaljerade och som ingen svensk myndighet kan censurera.
Sedan förstår jag inte heller varför man skulle vara intresserad av att flyga över ett kärnkraftverk. Så spännande är faktiskt inte det som syns från luften.
PeterWem 2018-12-05 18:00
Jag skulle behöva flyga innanför Barsebäcks område. Där finns två bunkrar som jag skulle vilja 3D-skanna.

Just 3D-skanning av ett större område eller byggnad gör det även möjligt att öva i en virituell miljö. Tänk sabotage, terrorism eller aktivism. Vad jag vet blir det inte speciellt bra 3D-miljöer med enbart satellit.
iSolen.se 2018-12-05 18:19
@Per: Med tanke på att vi pratar om drönare är det ingen större hjälp då man inte får flyga högre än 120m.
PMD 2018-12-05 18:40
Kategori 4 får flyga högre än 120 m över marken. :-)

(Det är nog inte många som flyger sådana drönare, nej.)
Ratatosk 2018-12-09 09:51
Om man för sitt arbete har behov av att "skanna bunkrar" för att motverka terrorism och sabotage, så är det väl bara att begära tillstånd för det. Tillståndsgivaren torde väl också vara intresserad av det.
Benganbus 2018-12-05 18:58  
Det här med modellhelikopter/drönare talade vi om när vi flög modellhelikopters för en tio till tolv år sedan sedan. Redan då fanns det stora apparater som kunde ta både last eller vapen. Men varken terrorister eller samhälle hade nå'n större koll på läget då. Både bra och dåligt liksom. ;) Bra att samhället vaknar nu i alla fall! Fast med litet mer kunskap och fantasi borde väl tex Säpo haft redan då! ;)
PMD 2018-12-05 21:22
Det är väl inte så effektivt att bomba med modellhelikopter (eller drönare). Effektivare att köra lastbil.
iSolen.se 2018-12-06 10:47
Det finns drönare som traditionellt kallas radiostyrda flygplan.

Och några kilo trotyl på rätt ställe kan nog slå en lastbil som smäller vid en entré både när det gäller effekt och anonymitet.
Benganbus 2018-12-06 12:06
Stämmer bra det här Ola, du har koll på leget!
Dom som har koll på leget, dom kan vara farliga! ;) :)
B)
PMD 2018-12-06 21:41
Men det är enklare att stjäla en lastbil och köra in den i en folksamling. Terrorister är oftast inte intresserade av att slå ut speciella mål med precision. Terror, kaos och så stor förödelse som möjligt är målet.

Spetsnaz kan nog däremot tänka sig använda drönare som precisionsvapen.
iSolen.se 2018-12-06 22:44
@Per: Då har du inte attackerat ett kärnkraftverk längre. :-)

Dessutom: Lite jobbigare att smita från en lastbil. Med drönare behöver du inte ens vara där. :-)
PMD 2018-12-07 00:46
Jag har aldrig attackerat ett kärnkraftverk. Vad menar du?

Terrorister är inte alltid så noga med att komma undan.

Jag tror fortfarande att det är sabotageförband vi huvudsakligen måste skydda oss mot.
iSolen.se 2018-12-07 10:28
Inte ens på Drottninggatan satt terroristen kvar utan försökte smita så nog har de ett intresse av att komma undan.

Diskussionen gällde nu kärnkraftverk men nu vet vi, skulle du planera en attack skulle du välja lastbilsmetoden med självmordspersonal före drönarmetoden där utföraren inte ens behöver fly från platsen.

Jag tror du skulle få lättare med rekryteringen i ena fallet :-)

Myndigheterna verkar väldigt intresserade av fall två. Ett har dom nog säkrat sig mot sedan länge, det är ytterligare ett argument mot lastbilsvarianten, det står säkert betongblock i vägen.
PMD 2018-12-07 11:07
Ibland vill de komma undan. Ibland inte.

Nej, ett kärnkraftverk slår man inte ut med en lastbil, det är riktigt, men man slår inte heller ut det med en drönare som har en vapenlast på några kg.

Sabotageförband kan jag däremot tänka mig att de vill använda bombdrönare som en avledningsmanöver för att maskera den riktiga attacken.
iSolen.se 2018-12-07 11:30
Kul att du är expert men jag tror fortfarande att ett par kilo trotyl har större chans att skada eller t o m stoppa ett kärnkraftverk om det placeras i ett ventilationshakt (kommer du ihåg star wars :-) ) , ventil, tillvatten, frånvatten, ledningar, eller transformator än en lastbil via någon av tillvägarna.

Och det är ju det som myndigheterna nu vill minska risken för.

Att terroristerna inte behöver bli inlåsta för evigt är en annan "fördel".
PMD 2018-12-08 01:32
Och jag tror att terrorister ställer till med mer skräck (terror) med en lastbil där det finns mycket folk. Terrorister vill skapa så mycket skräck (terror) som möjligt, inte så mycket skada som möjligt.

Terrorister är sällan eller aldrig ett hot mot samhället i en västerländsk liberal demokrati, hur mycket än massmedia vill få oss att tro det. Sabotageförband är en annan sak. Ryssarna är duktiga på lågintensiv hybridkrigföring och har bra kartor.

Jag är helt för att kärnkraftverk har bra skydd, men jag tror inte att terrorister är det största hotet mot dem.
iSolen.se 2018-12-08 11:41
Fast nu pratar vi om möjlig skada på kärnkraftverk, inte skrämseleffekt.
PMD 2018-12-08 13:32
Ja, precis! Och det största hotet kommer då inte från terrorister utan från andra aktörer.
iSolen.se 2018-12-08 14:46
Artikeln nämner inte terrorister, det var du som tog upp terrorister.
PMD 2018-12-08 18:20
Nä, det var Bengt som tog upp terrorister.
iSolen.se 2018-12-09 11:39
Det är du som skrivit mest om det.
PutteMacGuff 2018-12-06 14:38  
Ska man börja utrusta skyddsvakter med hagel nu?
Inte en chans att någon lyckas träffa en drönare med de 9mm pistoler som skyddsvakter normalt använder.

Det finns en anledning till varför man jagar fågel med just hagel.
PeterWem 2018-12-06 14:47
I Några frågor i skyddslagstiftningen SOU 2018:26 finns alternativ uppradade. Den är läsvärd.

Turkisk polis har för övrigt redan skjutit ned drönare medelst pistol. Svensk polis har fått ned en drönade medelst batong ;)

På högre höjd, 40 50 meter får man nog använda någonting annat. Riktad EMP var ett förslag.
PutteMacGuff 2018-12-06 16:33
Hade varit tufft i Sverige :P
Runt Forsmark finns det gott om Havsörn kanske kan träna några av dom :P
PMD 2018-12-06 21:34
@Alice: Nej, 9mm-pistoler är nog rätt svåra att skjuta ner drönare med.

Skyddsvakterna får väl utrustas med små luftvärnskanoner. Skalamodeller i lämplig storlek. Eller radarstyrda modell-luftvärnsrobotar. :-)
PrakticaLTL 2018-12-10 08:39
Gissar att 9mm inte kommer vara det primära motmedlet mot drönare i denna kontext. Visst är det ett möjligt motmedel, men inte tillräckligt effektivt. Pågår många projekt runt bekämpning av dylika tingestar. Här är ett.
https://www.youtube.com/watch?v=VKHGdziHfSw
Tycker ökade befogenheter rörande bekämpning över vissa SO i inte bara är bra, utan självklart. Ang. terror, så kan några kilo TNT/(autonom)drönare i en svärm vara både svårbekämpat och obehagligt. Oavsett om de levereras till ett SO, eller en fullsatt fotbollsarena. En tydlig signal till civilsamhället oavsett.
Dessutom är detaljspaning ofta en förutsättning för ett lyckat uppdrag.
PMD 2018-12-10 15:59
Terrorister bekämpas effektivast med spaning så att man förhindrar ett attentat.
Och som jag påpekade förut så finns det billigare och enklare metoder att ställa till med terror (dvs skräck och kaos).

Det finns dock all anledning att ha ett bra skydd för skyddsobjekt av andra skäl än terroristrädsla.
iSolen.se 2018-12-10 16:52
Precis, det är därför jag inte tyckte du skulle hänga upp dig på terrorister och terroristmetoder, artikeln nämner inte ens terrorister.
PMD 2018-12-10 18:15
Hej Ola! Nämen är du här och skriver också? :-)

Jag tycker att du inte ska tycka att jag inte ska hänga upp mig på terrorister. Helt enkelt för att jag inte har gjort det. Jag har kommenterat texter som nämnde terror och terrorister.

Det är trevligt att du håller med mig i den här frågan.
iSolen.se 2018-12-10 22:29
Fortsätt prata om dem i alla subtrådar. Du leder, måste vara kärt ämne :-)
PMD 2018-12-10 23:16
Det är ett viktigt ämne. Terrorister har fått ta för stor plats i den allmänna debatten. Media älskar att skrämma oss med terrorister.
iSolen.se 2018-12-11 08:43
Du hjälper omedvetet till genom att tjata ämnet. Artikeln tog inte upp det.
PMD 2018-12-11 15:08
Jag tog inte heller upp det ...
Martin F 2019-03-22 12:23  
"skyddsvakter ska få skjuta ner drönare som flyger in över skyddsobjektiv. "
Skyddsobjektiv alltså... jag trodde att det räckte med ett UV-filter på frontlinsen som skydd ;)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS