Fler avsnitt
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
Fotosidan Poddradio #122 - Utanför Storstaden – Martin Savara - (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
I avsnitt 122 med titeln träffar vi fotografen Martin Savara. Han fotograferar främst inredning, stilleben och mat i sin stora studio i Borås. Med en stadig ökning i omsättning och fler och fler stora kunder visar han att man inte behöver bo i storstan för att driva en framgångsrik kommersiell fotostudio.
Läs mer...
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
När jag skaffade flera objektiv, då började problemen! ;)
/B
http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice?language=en
Många idag verkar starta med att köpa utrustningen och istället för att lära sig plåta och komma underfund med vad man vill göra så köper man nya prylar istället.
Jag är väl till skillnad från en del prylnördar av den uppfattningen att mer prylar ofta hämmar utvecklingen som fotograf.
Om man plåtar mycket snapshots av olika former är en av de viktigaste parametrarna att man har brännvidden i ryggmärgen och att man ser bilderna utan kamera, och redan där ställer det till en hel del om man varierar mellan en massa olika brännvidder. Själv kör jag i stort sett bara med fasta brännvidder och som regel använder jag en brännvidd i taget ganska länge, flera månader, just för att bli intuitiv i mitt seende.
"Amateurs crave new cameras/toys, pros crave new opportunities"
Min mest använda optik är en fast 50 mm, kompakt, mycket skarp, ljusstark, fungerar till nästan alla motiv. Har man ingen fast 50 mm optik, är man inte normal. :-)
Men oavsett mina preferenser, det är ju en sak vad man fotar med när valet är ens eget. Då skulle jag i praktiken klara mig med min Fuji X100s. Problemen börjar dock när det kommer till uppdrag. Jag kanske skulle kunna göra 70% av jobben med endast X100:an men för resten behövs faktiskt mer objektiv.
Själv använder jag APS-C formatet och har en 28:a som normal. Lilla 35:an blev jag aldrig kompis med.
Skall du fotografera sport och komma nära behövs ett tele.
Skall du komma nära när du gatufotograferar. Då kan du gå nära även med en 35a. I vissa fall kan en vidvinkel vara att föredra vid en landskapsbild
i andra fall ett tele. Det är väl bra att det finns valmöjligheter.