Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Leica M11-D är både skärmfri och spegelfri

Leica M11-D är både skärmfri och spegelfri

Vill du ha skärmfri tid när du fotograferar? Då kan 60-megapixelkameran Leica M11-D vara något för dig?

M11-D är den fjärde digitalkameran från Leica utan bildskärm. Det började 2014 med Leica M Edition 60 som lanserades när Leica M3 firade 60 år. Kameran var i princip en Leica M Typ 240 utan bakre skärm och knappar.

2016 lanserades en liknande version kallad Leica M-D utan volymbegränsning.

Inspirationen kom från den sökarlösa kameran Leica MD från 1964 som främst var tänkt för teknisk fotografering och som baserades på en Leica M1.

Leica M-D ersattes 2018 av Leica M10-D som bygger på vanliga Leica M10 med 24 megapixel, men utan skärm och knappar på baksidan.

Efter lanseringen av Leica M11 med 60 megapixel, proffsversionen Leica M11-P och den svartvita varianten Leica M11 Monochrom är det ny dags för skärm- och knappfria Leica M11-D som bygger på M11-P.

Samtidigt med Leica M11-D lanseras ett dedikerat ”halvcase” och en ny halsrem i två olika färger.

Pris Leica M11-D

Leica M11-D har ett rekommenderat pris på 111 990 kronor inklusive moms.

Den som har svårt att slita sig från skärmen kan ansluta sin Iphone eller Ipad till kameran.



Publicerad 2024-09-12.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

35 Kommentarer

Frekeman 2024-09-12 15:39  
Roligt att Leica fortsätter med denna tradition. Jag har väl då och då fantiserat om att en skärmfri Leica M skulle vara en vettig kamera för mig (för att sluta att chimpa!) men har nog insett att den är för opraktisk när allt kommer kring.

Utifrån vad jag läst mig till i diverse fora så är de tidigare Leica M11-modellerna inte särskilt pålitliga – folk vittnar om låsningar och överexponeringar etc. Det sistnämnda är väl än mer irriterande på en kamera utan skärm – svårt att kontrollera att bilderna är rätt exponerade (om man inte kopplar kameran till sin iPhone förstås).

Nåväl, den kommer nog att sälja som smör utan att jag bidrar till ett inköp personligen.

Mvh
Fredrik
Svar från froderberg 2024-09-12 15:59
Om jag kommer ihåg rätt så har exponeringsmätningen förbättrats på M11 jämfört med tidigare versioner.
Frekeman 2024-09-12 17:19
Jo, det stämmer men kameran lider av buggar som finns kvar för många användare trots ett flertal firmware-uppgraderingar.
Johan Pihl 2024-09-13 11:00
Hehe, "chimpa" :) Ett uttryck som jag inte tidigare hört. Men en väldigt passande och bildlig beskrivning på fotografer som alltid måste kontrollera resultatet på digitalkameraskärmen :)
PMD 2024-09-23 22:15
:-)
Utrycket "chimpa" är cirka 25 år gammalt. Åtminstone på engelska (chimping).
Calle S 2024-09-12 16:54  
Urläcker. Snyggaste digitala M-kameran hittills.
Johan O E 2024-09-12 17:45  
Ja, där har vi drömkameran. Men med de två objektiven jag vill ha på så blir det snabbt 200 000kr och det är mer än en årsbudget för mig. Satsar på en M6 om några år.
Frekeman 2024-09-13 23:28
De drömmarna hade jag inte förväntat mig av dig. Du gillar ju Fujifilms gamla 16Mp-sensorer och dessutom är du ett fan av billiga och ibland gamla objektiv att häkta på dina kameror. Denna Leica är ju motsatsen på flera sätt. För egen del så är jag inget fan av M11-generationen. För många megapixlar (24Mp är precis vad jag behöver – varken mer eller mindre). Ljusmätningen är inte klassisk utan den använder sensorn som mäter hela tiden med resultatet att slutaren får arbeta hårdare och slutar-ljudet är ett rassel numera. Sen har de tagit bort bottenplattan som man behövde lossa för att byta batteri. Den svarta modellen är inte längre av mässing. För många moderniteter. Vill man ha det så kan man köpa en SL-kamera från samma företag. Tycker jag.

Vilka objektiv är det som du drömmer om förresten?
Johan O E 2024-09-14 10:11
Jag har alltid gillat Leica men aldrig haft råd. En Summilux 50mm f1.4 och summicron 28mm f2 hade varit fint. Nästa år kommer jag köra uteslutande med Fujifilm XT2 18mmf2 och 35mm1.4. + Olympus om 2 med 50mm1.8 Zuiko med Kodak TX400
Chasid 2024-09-15 12:28
Kvalitetsobjektiv till Leica M behöver inte vara så dyra! Voigtländer Ultron 28mm f/2,0 II och Voigtländer 50mm f/1.5 Nokton Aspherical är två riktigt bra och förhållandevis billiga objektiv som inte gör bort sig på en digital Leica.
Johan O E 2024-09-15 16:35
Absolut. Men om jag hade lagt 120000kr på en Leica då vill jag ha Leicas egna objektiv till. Jag har inget emot billiga objektiv, jag använder nästan dagligen mitt 7artisans 35mm1.2 mark2 som köpte för 800kr
par 2024-09-12 19:44  
Verkligen läcker och minimalistisk, men skulle nog ha svårt att klara mig utan skärmen idag. M10:an får nog hänga med att tag till.
Sven Blomquist 2024-09-12 22:03  
Jag har sedan 10+ år en fattigmans Leica och klarar mig utmärkt med den. Varje gång jag kollar på Leica så blir det Fujifilm som är smartare på flera punkter. Och billigare.
azek99 2024-09-12 23:35  
En fantastisk monetär kamera, fattig på du vet vad, inte mer än så, den tar bilder som alla andra kameror, har brister som alla andra kameror, ger lika mycket glädje som alla andra apparater i kategorin camera obscura. Snygg och med samma samma mängd av frustrerande (lärande) ögonblick. :) det är som det är. Lycka till!
janc 2024-09-13 12:19  
Finns det någon annan kamera (förutom telefonens inbyggda) som kräver tillgång till smarphone eller platta för att fungera fullt ut? (Vad jag förstår av manualen kan ett antal inställningar bara göras via appen)
Frekeman 2024-09-17 07:59
Jag vet inte. Men, jag gillar inte idén om att en app är ett krav vad gäller grundläggande inställningar som exempelvis lägena för serietagning eller ”bulb”(vet ej svenska ordet).
janc 2024-09-17 13:56
Jag tog en snabb titt i manualen och mitt intryck (utan att ha lusläst den) är att kamera kommer inställd så att det med stor sannolikhet bara är att packa upp den och börja ta bilder men att i praktiken använda den utan FOTO appen är knappast realistiskt.

Personligen är jag något splittrad i min syn på detta. Å ena sidan känns det som man säljer en "ofärdig" produkt å andra sidan kan jag se att det går att göra inställningar mm på ett smidigare sätt via smartphone / platta. I praktiken har nog alla som köper denna redan en smartphone och om inte - med tanke på kamerans pris - möjlighet att snabbt komplettera sin utrustning med en sådan.
leosmi 2024-09-13 12:36  
Spännande kamera. Jag har förutom Sonys Alfa-system en Q3 och en M6 och gillar känslan av att fotografera med M6:an. Det är något med förväntningarna på att se hur bilden blev. Jag väntar alltid med spänning några dagar tills när mejlet med länken till skanningen kommer från labbet. M11-D är kanske ingen kamera för de krav som de allra flesta fotojobb ställer. Men om den kan återskapa den känslan jag får med M6:an och om den påminner om gamla analoga tider är det kanske värt det, men kanske jag har blivit nostalgiker?

Med M6:an kostar film och skanning en hel del; enkelt räknat ca 500kr per 36 bilder. Räknat på inköp av hus för runt 100.000kr så motsvarar det kostnaden för 200 rullar film, dvs 7.200 bilder.

Det är kanske värt att investera i en M11-D bara för kostnadens skull?

Hälsningar
Leo
Johan O E 2024-09-13 15:04
Eller bygg ett mörkrum. Finns jätte billiga alternativ. Framkalla själv och spara flera hundra per rulle.
leosmi 2024-09-13 17:02
Det kan man såklart. Då kommer man kanske upp i 12.000 bilder innan det går jämnt upp. Min poäng var väl att illustrera att den analoga processen kostar en del i ”drift”. M11-D kommer säkert inte heller hamna på noll i värde efter 5 år. Tänkvärt.
Chasid 2024-09-13 13:06  
Jag skulle vilja ha en D-modell med monochrome sensor.
Svar från froderberg 2024-09-13 19:00
Jag har lite svårt att se vad man har att vinna på det. Exponering med monochrome-modellerna är ju extremt känslig och kräver full koll på högdararna
Frekeman 2024-09-15 21:34
@Magnus: riktigt så illa är det inte. För det mesta räcker det med att kompensera med -1,0 och att tänka sig för. Detta utifrån mina erfarenheter med en andra generationens Monochrom, Typ 246. De senare Monochrom-kamerorna är ännu bättre vad beträffar högdagrar.

Sen kan man ju fråga sig varför Mikael med den typ av fotografi han utövar behöver 60 Mp? Så hög upplösning borde vara förbjuden på en Leica M! 😉
Chasid 2024-09-16 07:59
Du har helt rätt i att jag inte behöver 60mp. 24mp räcker gott, och jag tycker även att designen är trevligare på Leica M10-D! :)
Terje Hellesø 2024-09-16 06:54  
Jag kan givetvis enbart prata för min egen del; jag skulle aldrig betala 112 000 kronor för en kompaktkamera oavsett kvalitet! Oavsett hur mycket pengar jag har på mitt konto.
Svar från froderberg 2024-09-16 10:33
Det är en systemkamera och inte en kompakt. Du kanske tänker på Leica Q3 som har samma sensor?
martinot 2024-09-17 12:58
Exakt. Leica M-systemet är ju en av de mest bestående och klassiska systemkamerorna som finns på marknaden. Extremt långlivat kamerasystem.

Leica Q3, som Terje kanske förväxlar M-serien med (som du är inne på), är ju dock rätt prisvärd i förhållande till vad ett motsvarande rent 28mm objektiv kostar.
Terje Hellesø 2024-09-18 14:26
Magnus: Nåja, jag kanske använde kompaktkamera lite fel - men innebörden är fortfarande samma. Jag kan lägga 112 000 på ett objektiv, som man ju har längre, men inte en kamera som ju slits mycket snabbare. Men det är vad jag tycker.
martinot 2024-09-21 13:12
Terje: Finns olika typer av fotografi och fotografer, och därav olika krav på utrustningen. Det som är rätt för dig behöver inte automatiskt vara rätt för resten av världen.
Terje Hellesø 2024-09-26 05:58
Precis Martin, det var därför jag skrev i "jag"-form.
rikitikitavi 2024-09-16 22:08  
Snygg och cool på många sätt. Men håller med Fredrik här i tråden att min sweetspot stannade runt 24megapixels och de äldre generationernas sensorer .
Så letar jag en M igen blir det förmodligen en M240, M240-p alternativt en Q2 mono ;)
MrKarisma 2024-09-17 07:06  
UNDERBAAAAART! Sen att jag ALDRIG skulle lägga mer än 10K på en kamera är en annan femma.
Jonas Nyhav 2024-09-17 09:14  
Den ser underbar ut, även om jag tyckte att ISO ratten på min vanliga M11 är utmärkt. Har gärna sett att det var en mässing och blackpaint ärven om den skulle blivit tyngre.

Ang överexponering så kan det ha sin upprinnelse i ljusmätningsläget highlight-priority var inplementerat i början. Då lägger M11 exponering så att högdagarna inte bränns ut, men om man då tar en bild av en riktigt grå bild med lågt konstrastomfång så blir resultat överxponering fast ingen vit yta utan information. Detta har ändrats och blivit bättre med senare firmware uppdateringar.

Jag kör allt i detta läget tillsammans med DNG och är mycket nöjd.

Hade en M10-D tidigar och den hade inte detta ljusmätningsläget och man fick då underexponera alltid 2/3 steg för attvara på säkra sidan.

Jag tänker att M11-D är en riktigt bra version av denna serie skämlösa digitala Leicor.

Har är även en M6 och det är roligt, men det tar tid och pengar att plåta analogt. JAg skulle säga att det går på jämt ut. Att äga en M11-d kommer kosta typ 3000 kr på leasing med å är den avbetald på 3 år. så säg en i praktiken kostar 1500 kr/månad. Det är 8 rullar 36 bilder i månaden blandat färg och S/V. 2 rullar film i veckan är ju inte svårt att komma upp i om man bara plåtar analogt.
martinot 2024-09-17 13:02
Helt riktigt. Det är charmigt, med både tidsödande och enormt dyrt att plåta med film i dag.
addeol 2024-09-17 09:39  
Som vanligt blir jag lika delar intresserad och irriterad när Leica släpper nåt nytt.
Kameror jag vill testa men samtidigt vet skulle vara fel kamera för mig.
Svårt att hålla mig för skratt när Leica presenterar nån ny funktion som revolutionerande. Ofta nåt som andra tillverkare har haft i åratal....
Just på nya M11-D såg jag att Leica tydligen "glömt" bort funktionen att kunna formatera minneskortet i kameran. Finns tydligen ingen funktion för detta varken i kamera eller app. Det hade man knappast tyckt varit ok på en kamera till en tiondel av priset.
Med det sagt så skulle jag ändå gärna prova.
Chasid 2024-09-18 08:35  
Går det att göra inställningar direkt i kameran med hjälp av Visoflex EVF som på M10-D? Eller är man helt låst till en smartphone på M11-D?
PMD 2024-09-23 22:43  
Snygg? Ja, kanske.
Den ser ut som en digitalkamera från 1950-talet. :-)
martinot 2024-09-25 15:29
Tycker 50-talets Leicor är snygga. Alla kameror var dock inte snygga på 50-talet.

Det sagt så skulle jag personligen inte velat vara utan bakskärmen på en (även gammaldags formgiven) sensorkamera. Är ju lätt att skippa använda skärmen om man så önskar, men svårt att lösa utan krångliga omvägar via mobilen, om man behöver den.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.