Annons

CF-fel på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hejsan.

Har haft min 40D i två-tre månader nu, och har märkt att vid ett par tillfällen vill den inte läsa kortet rätt. Den vill att jag skall formatera om kortet i kameran innan användning eller så säger den att det helt enkelt inte finns något kort. Att försöka formatera om det vid förfrågan går inte. Jag måste stänga av, ta ut och sätta in kortet ett antal gånger innan kameran vill läsa det.

Någon felkod får jag inte.

Jag är alltid noga med att stänga av kameran innan kortbyte samt tömma och formatera efter varje användning så att korten är fräscha när de sätts i kameran igen.

Funderar på om det kan vara kontakten mellan kortet och kameran som glappar lite. Någon annan som råkat ut för detta?
Går det på garantin?

Först och främst, formatera INTE kortet i datorn!

Formatera det bara i kameran, och se om problemet kommer tillbaka, fast jag tror inte det.

Normalt sett behöver man inte formatera alls mellan gångerna. Det går lika bra att radera alla bilderna, bara.

Det är en ganska utbredd missuppfattning att formatering av flashminnen gör något slags rensning av hela minnesutrymmet, men så är alls inte fallet. Detta är något som lever kvar i folktron sedan formattering av disketter, där det faktiskt hände.

Det som skrivs i är filkatalogen, och den blir likadan om man bara tar bort de bilder som finns på kortet. Det enda som kan tänkas inträffa är att det blir någon vajsing när man raderar bilder, så att en liten del av kortet blir outnyttjat. I så fall kan formattering göra nytta, då det nollställer filkatalogen. Om däremot en formatering görs i en annan enhet, och den inte är överens om hur filkatalogen ska utnyttjas, kan kameran bli konfys.

Var nog lite otydlig i mitt första inlägg, jag formaterar och tömmer endast i kameran, aldrig i datorn.

Antingen är det fel på kameran, eller så är det fel på minneskortet. Enklaste sättet att ta reda på det är att dels testa minneskortet i en annan kamera, och dels att testa ett annat minneskort i din kamera.

En så pass ny kamera som din borde ju fortfarande ha garantitid kvar, dock riskerar du att bli av med kameran ett tag - om det är den som det är fel på.

Ok, låter som det är kameran då eftersom de andra korten fungerar.
Får väl ta mig iväg till Canoncentret i Mölndal och se vad de säger om det.

Tackar för hjälpen

Ok, låter som det är kameran då eftersom de andra korten fungerar.
Får väl ta mig iväg till Canoncentret i Mölndal och se vad de säger om det.

Tackar för hjälpen

Ursäkta att jag kliver in så här ,men har du inte dragit en tokig slutsats nu?
Om kameran fungerar med andra kort så är det väl logiskt att det är kortet det är fel på, och inte kameran?! :)

Normalt sett behöver man inte formatera alls mellan gångerna. Det går lika bra att radera alla bilderna, bara.

Det är en ganska utbredd missuppfattning att formatering av flashminnen gör något slags rensning av hela minnesutrymmet, men så är alls inte fallet. Detta är något som lever kvar i folktron sedan formattering av disketter, där det faktiskt hände.

Det som skrivs i är filkatalogen, och den blir likadan om man bara tar bort de bilder som finns på kortet. Det enda som kan tänkas inträffa är att det blir någon vajsing när man raderar bilder, så att en liten del av kortet blir outnyttjat. I så fall kan formattering göra nytta, då det nollställer filkatalogen. Om däremot en formatering görs i en annan enhet, och den inte är överens om hur filkatalogen ska utnyttjas, kan kameran bli konfys.
Ja du Anders!

Det är till fullo sant att man ska använda uttrycket "rensa minnesutrymmet" med eftertanke, och att en vanlig ("snabb"-)formatering inte rensar allt.
(Till skillnad från "lågninvå"-formatering, som ju även går att göra på minneskort).

Men det är ju trots allt så att "snabbformatering" "rensar" hela filsystemet, och inte bara tar bort "pekaren" som en "radering av fil" gör.

Därför, så rensar en formatering filsystemet betydligt bättre än att "bara" "radera" filerna.
Vid "radering", så finns det mer rester kvar i filsystemet, än vad det gör vid "snabb"-formatering.

Hur konsitigt det än kan låta för den oinvigde, så sparas det absolut mesta av en fil vid "radering", så pass mycket att det är väldigt enkelt att återställa filen så länge du inte sparat någon ny fil på kortet/disken.

Försök att göra samma sak efter en formatering ;)
Oavsett typ av formatering.

Kan tilläggas att det faktiskt förekommer att folk får problem, helt i onödan, för att de använt "radera allt" istället för att snabbformatera.
Har själv åkt på att återställa filer från den typen av filkrascher.
Och, det inträffar, faktiskt att befintliga filer, blir oläsliga helt i onödan.

Alltså, om ett minneskort strular.
Testa att formatera i kameran.
Formatera aldrig i datorn.
Använd formatering (i kameran) istället för radering för att tömma minneskortet.
Minskar risken för fel i filsystemet.

För den som är nyfiken på att få veta lite mer om hur filsystemet FAT (vilket är det som används på minneskort) fungerar i olika versioner.
Tipsar jag om följande länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT

Till tråskaparen.
Det är med största säkerhet minneskortet som är problemet, inte kameran.
Så länge inte samma sak händer med andra minneskort, så vågar jag utesluta att det är kameran som är problemet.

/Daniel (utbildad "datortekniker"/datorreparatör, med den överdrivet fina titeln "Serviceingenjör").

När en fil raderas brukar man låta hela filen och nästan hela katalogen ligga kvar, men ändra något i katalogen, så att den framstår som ogiltig.
En formattering däremot skapar en tom filkatalog från början.

Under förutsättning att programmen som gör det ena och det andra fungerar som de ska, spelar det ingen roll vad som händer. Utrymmet frigörs i alla fall.
Men allt kan ju gå fel, så filkataloger som det pillras i löper förstås större risk att råka ut för någon programmerares misstag än en katalog som bara skapas från en modell som ligger i programmet. På det viset kan det ju vara så att en formattering är säkrare.
Men om detta vore ett verkligt problem borde det hända för många fler mycket oftare, så mycket bilder som det tas i denna värld.

En formattering av ett flashminneskort är aldrig detsamma som att formattera ett magnetmedia, oavsett hur låg nivå du försöker göra formatteringen på. Flashminnet har sina bytes definierade redan från början. Det som fattas är bara informationen som ska lagras i dem. Magnetmediat har ingen information alls, utan måste få sina spår skapade magnetiskt på skivan, genom att på ett speciellt sätt skriva dit synkinformation och ursprungliga data, som inte betyder något alls.

Sen hjälper det inte vilken titel du än har.

När en fil raderas brukar man låta hela filen och nästan hela katalogen ligga kvar, men ändra något i katalogen, så att den framstår som ogiltig.
En formattering däremot skapar en tom filkatalog från början.

Under förutsättning att programmen som gör det ena och det andra fungerar som de ska, spelar det ingen roll vad som händer. Utrymmet frigörs i alla fall.
Men allt kan ju gå fel, så filkataloger som det pillras i löper förstås större risk att råka ut för någon programmerares misstag än en katalog som bara skapas från en modell som ligger i programmet. På det viset kan det ju vara så att en formattering är säkrare.
Men om detta vore ett verkligt problem borde det hända för många fler mycket oftare, så mycket bilder som det tas i denna värld.
Visst är det precis som du skriver.
Men verkligheten är faktiskt den att problem uppstår.
Oftast i FAT-tabellen. Och precis som du själv skriver, så minskar rikserna för problem med formattering.
Det var just det jag ville få påpekat ;)
Försökte faktiskt säga i princip exakt samma sak som du, utan att bli allt för "teknisk".

Problem uppstår faktiskt, att det inte är så väldigt vanligt.
Är ju inte heller samma sak som att det inte kan uppstå.
Inte heller att det aldrig uppstår, för det gör det tyvärr!!
Orsaken är naturligtvis den att det inte finns några helt buggfria program...
Att det (mig veterligen) alltid är FAT16 eller FAT32 som kamerorna använder, gör ju inte saken bättre, eftersom dessa filsystem inte precis är det mest stabila som finns.

Därför borde det väl vara självklart att rekommendera det "säkraste" sättet att tömma kortet på?
Risken må vara liten, men den dagen då någon faktiskt förlorar bra bilder.
Vill inte jag vara den som rekomenderat andra det mindre säkra sättet att tömma kortet på.

Desssutom så brukar en "snabb"-formatering, i alla fall på välfyllda kort, vara snabbare än att radera alla filer.

En formattering av ett flashminneskort är aldrig detsamma som att formattera ett magnetmedia, oavsett hur låg nivå du försöker göra formatteringen på. Flashminnet har sina bytes definierade redan från början...
Visst är det så att minneskortet har sina byte definerade.
Men det går trots allt att "lågnivå"-formatera i alla fall. På det vis att du faktiskt "raderar" allt på själva disken.
Finns kameror som har stöd för detta. Och det är ju trots allt en skillnad i hur "rent" filsystemet blir då ;)
Ser därför inte riktigt vad de "fördefinerade" byten har för betydelse för resonemanget?

Väl mött :)
/Daniel.

ANNONS
Götaplatsens Foto