Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bara tre bilder i Photomerge

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Brukar använda olika panoramaprogram när jag stitchar bilder.
Gjorde ett jobb i går och ville förhandstesta. Körde i SC3 på min MacBook Pro med fyra gig internt.
Det var sex bilder som skulle läggas ihop.
Till min förvåning lägger programmet bara ihop tre av de sex bilderna.
Tittar jag i lagerpaletten finns dom andra med men som svarta rutor.
Någon som har någon idé??? Det kan väl knappast vara datorn, den borde väl ha "pulver" så det räcker.

om pulvret är slut så säger photoshop till om det, men du kan ju kolla i preferences hur mkt du tilldelat photoshop ändå. det låter snarare som som dina bilder är för otydliga för photoshop att lägga ihop korrekt.
testa med vilka landskapsbilder somhelst där du har en himmel t.ex, den hittar oftast nåt sett att sätta ihop vadsomhelst, även om några av bilderna då får utgöra en väldigt liten del av hela bilden.

Om överlappningen är för stor och photoshop hittar matchande bildinformation mellan bild 1 och 3 t.ex. så förkastar PS bild 2 helt, eftersom den inte finner någon användbar information. Den maskas helt enkelt bort.

Bilderna är gjorda med ett Manfrotto panoramahuvud. Med andra ord exakt samma överlapp mellan bilderna. Skärpan är likvärdig i samtliga bilder, med andra ord skarp. Taget med Nikkor 14-24 (14 mm) Kameran (D3) i manuellt läge och samtliga på 5500 kelvin.
Panorama Factory har inga som hels problem med att skapa en panorama från de här förutsättningarna.

Bilderna är gjorda med ett Manfrotto panoramahuvud. Med andra ord exakt samma överlapp mellan bilderna. Skärpan är likvärdig i samtliga bilder, med andra ord skarp. Taget med Nikkor 14-24 (14 mm) Kameran (D3) i manuellt läge och samtliga på 5500 kelvin.
Panorama Factory har inga som hels problem med att skapa en panorama från de här förutsättningarna.

Jag har genomgående samma grejer som du (!) och gör ibland panoraman på det sättet. Är det kanske olika filformat, eller olika bitdjup?

Annars kan du testa ett annat sätt, "load files into stack" (läs in bilder i stapel), ligger under Files/Script. Använd sedan "Auto Align Layers" och Auto Blend Layers", ligger under Edit.

Bilderna är konverterade från DNG i Lightroom vid ett och samma tillfälle till tiff 8-bitar adobe rgb.
Skall testa dina förslag i kväll. Lägger även upp dom på min ftp så du kan testa om du vill.
Tack för hjälp så här långt.
G

ANNONS
Götaplatsens Foto