Annons

Knyta två lager till samma mask?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör masken på ena lagret och lägg det underst(av de två lagrena). sätt sedan musmarkören på strecket mellan de två lagren och tryck ner alt, då ser du hur markören ändras. klicka sedan med musen. du kan låta ännu fler lager dela på samma mask, då lägger man det nya lagre man vill lägga till ovanför och upprepar proceduren.

/FLiP

ett annat - kanske lite mer lättförklarat - sätt att göra det jag beskrev tidigare:

markera lagret. tryck ner Ctrl+ Alt + G för att dela mask med lagret under.

/FLiP

ELLER, beroende på hur/vad du jobbar med så kan du lägga dina "gemensamma" lager (se som ska dela mask) i en grupp och sätta en mask på gruppen (mappen).

Detta är också ett sätt att arbeta med multipla masker på samma justeringslager, man "nästar" mappar. Masker inne i mappen fungerar precis som tidigare, och "gruppmasken" är det sista som beräknas innan PS adderar dina lager.

ELLER, beroende på hur/vad du jobbar med så kan du lägga dina "gemensamma" lager (se som ska dela mask) i en grupp och sätta en mask på gruppen (mappen).

Detta är också ett sätt att arbeta med multipla masker på samma justeringslager, man "nästar" mappar. Masker inne i mappen fungerar precis som tidigare, och "gruppmasken" är det sista som beräknas innan PS adderar dina lager.

Men helsike! varför gör jag inte så? Jag har bestämt för mig att jag testat det tidigare men att det inte gått. eller så har jag drömt det, för funkar, det gjorde det. Tackar för tipset!
/FLiP

ANNONS
Götaplatsens Foto