Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ser lite småskit i sökaren på min D300. Antar att man kan utesluta sensorn eftersom man ser det i sökaren. Trodde först att det satt något på mattskivan men inget händer om man blåser. Kan skiten sitta bakom mattskivan?

Skall man bara ignorera detta till man har vägarna förbi Lasses eller NPS-events?

Kan skiten sitta bakom mattskivan?
Ja, troligen. Om du är händig så kan du lossa mattskivan och blåsa rent där bakom, men risken är att du får dit ännu mera skit istället. Det bör göras i en dammfri miljö, och med vettiga verktyg. Man ska exempelvis under inga omständigheter ta i mattskivan med fingrarna! Minsta fettfläck kommer att mer eller mindre förstöra den.

Ja, troligen. Om du är händig så kan du lossa mattskivan och blåsa rent där bakom, men risken är att du får dit ännu mera skit istället. Det bör göras i en dammfri miljö, och med vettiga verktyg. Man ska exempelvis under inga omständigheter ta i mattskivan med fingrarna! Minsta fettfläck kommer att mer eller mindre förstöra den.
Läser man mellan raderna så är din rekommendation att åka förbi Lasses?

Om man svänger förbi fotomässan, vågar man lämna in kameran hos Nikon där eller hur är servicenivån på folket?

Man ska exempelvis under inga omständigheter ta i mattskivan med fingrarna! Minsta fettfläck kommer att mer eller mindre förstöra den.

Så överdrivet känslig är den knappast.

Om du får fingeravtryck/fett på den så är det bara ta bort den men en linsduk eller dylikt.

Se bara till att du använder ev. distans ramar "shims" som kan trilla ur, då dessa finns där av en orsak. .-)

Och var givetvis försiktig, använd inga vassa föremål som kan repa skivan.

Om man svänger förbi fotomässan, vågar man lämna in kameran hos Nikon där eller hur är servicenivån på folket?
Vaför skulle du inte våga göra det ?

De duger åt NPS så de kan sin sak.

Så överdrivet känslig är den knappast.

Om du får fingeravtryck/fett på den så är det bara ta bort den men en linsduk eller dylikt.

Se bara till att du använder ev. distans ramar "shims" som kan trilla ur, då dessa finns där av en orsak. .-)

Och var givetvis försiktig, använd inga vassa föremål som kan repa skivan.

Vaför skulle du inte våga göra det ?

De duger åt NPS så de kan sin sak.
Tänkte mer att man har hört så mycket om folket i "check-and-clean" burarna. Känner mig annars väldigt trygg med Nikon-folket och framförallt Lasses är super att ha att göra med.

Jag tar med mig kameran till fotomässan så får de fixa kameran
Tack

Innan du lämnar in din kamera, tänk på att skiten kan sitta på spegeln också. Och den är ju hyfsat lätt att rengöra. Använd bara inga rengöringsmedel, som kan skada den hinna som spegeln är belagd med.

Otroligt att något som är bra kan vara gratis nuförtiden. Kan man få annan service utförd på fotomässor t ex justering av bakfokusering?

Jag fick ett litet svåråtkomligt dammkorn på prismasidan av mattskivan på min förra D300. Ledde till ny mattskiva 30 kr + moms (!) hos Lasses Kameraservice. Jag ska inte skriva vad jag fick betala för jobbet men det är ändå sällan att jag erbjuder mig att betala avsevärt mer än vad som efterfrågas. Har varit där i andra ärenden och de är helt underbara och duktiga.

lånar tråden lite granna...

jag har fått 2 fläckar i min sökare också, har provat att göra rent den med sådan vätska man kan köpa till att göra rent objektivglasen med, provat samma vätska på spegeln och på prisman, det man kan komma åt iaf över spegeln men den lossnar inte.

detta kom efter kameran hade vart inne på blixtsko-justering och rengöring för 2 veckor sen, även gummigreppet hade lossnat vid det främre funktionshjulet.

borde man klaga och be om en ny rengöring och be om att de står för frakten tillbaka till dom eftersom dom uppenbarligen oturvist vart lite slarviga?

jag har en d200

ANNONS
Götaplatsens Foto