Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser gamla färgfilmer ut som de gör?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom har de en "felaktig" svartpunkt, som gör att det svarta inte är svart :) Och ett kraftigt blålila färgstick.

Photoshop har förövrigt en funktion för att matcha färger mellan bilder ;)

Men om man inte vill använda den så:

1: Dra "ut" svartpunkten, altså inte så svart blir svartare, utan åt "andra hållet".

2: Gör samma med vitpunkten.

3: Minska kontrasten en aning. Har du inte CS3 eller CS4, använd INTE photoshops "kontrast"-funktion. Använd då hellre en omvänd S-kurva. Men med CS3 eller CS4 går det bra att använda "kontrast" i ps (oavsett om man kör den som justeringslager eller direkt på bilden).

Edit: Färgsticket _kan_ vara min skärm...satt och experimenterade nu, och tycker fasiken att jag har stick i mina neutrala bilder :/ Sitter och latar mig vid fel skärm :)

Senast ändrad:
Dessutom har de en "felaktig" svartpunkt, som gör att det svarta inte är svart :) Och ett kraftigt blålila färgstick.

Photoshop har förövrigt en funktion för att matcha färger mellan bilder ;)

Men om man inte vill använda den så:

1: Dra "ut" svartpunkten, altså inte så svart blir svartare, utan åt "andra hållet".

2: Gör samma med vitpunkten.

3: Minska kontrasten en aning. Har du inte CS3 eller CS4, använd INTE photoshops "kontrast"-funktion. Använd då hellre en omvänd S-kurva. Men med CS3 eller CS4 går det bra att använda "kontrast" i ps (oavsett om man kör den som justeringslager eller direkt på bilden).

Edit: Färgsticket _kan_ vara min skärm...satt och experimenterade nu, och tycker fasiken att jag har stick i mina neutrala bilder :/ Sitter och latar mig vid fel skärm :)

Jag lekte lite med Match Color i CS3 och det fungerar riktigt bra, iaf som utgångsläge. Tog en av Graduatebilderna och lade på en modebild. Tjejen i bilden fick exakt samma utsmetade tecknadefilmerhud som Hoffman har i bilden. Med lite mer jobb så kan man nog komma nära. edit: Och det roliga är att man kan spara profilen från Match Color.

Nu måste jag ut o röra på mig, men jag anar en lång natt framför datorn :)

tydligen sa nar dom filmade the wizard of oz sa fick dom sminka ansiktena oranga pa skadespelarna for att hudtonerna sedan skulle se normala ut pa film. allt annat blev dock lite fel vilket kanske ar en anledning till att gamla filmer har en lite overklig look

Varför ser gamla 60-talsfilmer ut som de gör?

Några bra exempel finns HÄR. De bilder som visar det bra finns HÄR och HÄR.

Vad är det som saknas eller har tillkommit och hur får man det i PS? Nu menar jag inte ljussättning eller eventuellt färgstick utan den overkliga hinna som sitter i vissa bilder. Är det något med kontrasten eller bristen på detta eller vad?

Lättaste sättet att med lite högre noggrannhet efterlikna äldre reversal film är att göra exakt vad filmen gör...

Omvandla till CMY(K) - men helt utan svart addering, bara CMY alltså. Detta är vad filmens pigment är. C, M och Y, som med genomlysning ger en "rättvänd" icke inverterad färgbild, som en diabild eller en klassisk film-film. "K", den svarta komponenten finns bara i tryck, inte i en film, alltså utesluter vi den från omvandlingen genom att välja "none" i CMYK custom.

Sen får man komprimera lite kurvor för att simulera åldring av filmen. Ju äldre filmen blir, desto större effekt - alla pigmenten går mot fullmättning, men olika fort beroende på vilken filmtyp som använts.
Magenta är nästan alltid det pigment som åldras "mest", så det mesta av arbetet sker här. Sedan sänker man kontrasten (fortfarande i CMYK). Mängden effekt, och vilken tint man vill ha på skuggpartierna bestämmer man här.

Lägg till lite "grain" - färdigt.

Bilagor

• 2RGBorig.jpg
    2RGBorig.jpg
    65.6 KB · Visningar: 312
  • 3CMYK.jpg
    3CMYK.jpg
    80.9 KB · Visningar: 312
Sjukt bra inlägg! Dessutom fick jag en deja vu-upplevelse :D Har dock ingen aning om varför..;)

Lättaste sättet att med lite högre noggrannhet efterlikna äldre reversal film är att göra exakt vad filmen gör...

Omvandla till CMY(K) - men helt utan svart addering, bara CMY alltså. Detta är vad filmens pigment är. C, M och Y, som med genomlysning ger en "rättvänd" icke inverterad färgbild, som en diabild eller en klassisk film-film. "K", den svarta komponenten finns bara i tryck, inte i en film, alltså utesluter vi den från omvandlingen genom att välja "none" i CMYK custom.

Sen får man komprimera lite kurvor för att simulera åldring av filmen. Ju äldre filmen blir, desto större effekt - alla pigmenten går mot fullmättning, men olika fort beroende på vilken filmtyp som använts.
Magenta är nästan alltid det pigment som åldras "mest", så det mesta av arbetet sker här. Sedan sänker man kontrasten (fortfarande i CMYK). Mängden effekt, och vilken tint man vill ha på skuggpartierna bestämmer man här.

Lägg till lite "grain" - färdigt.

Testade att göra en gammal film look från en screenshot från modern film. Var det nått sånt här du tänkte? Klicka på bilden för större version.

Testade att göra en gammal film look från en screenshot från modern film. Var det nått sånt här du tänkte? Klicka på bilden för större version.

Ja den var bra, men han ser alldeles för levande ut :) Han saknar den där gråa hudsjukdomen som Dustin Hoffman lider av.

Ett sidospår: Hur går man från Multichannel mode tillbaka till RGB med bibehållna färger? Leka med spot color channels är ju riktigt kul, men jag får inte med mig färgerna tillbaka till RGB-läget.

ANNONS
Götaplatsens Foto