Emil-G
Aktiv medlem
Men hallå, vem fasiken köper plastskrot när man kan få äkta vara/orginalet för mkt mindre pengar???
Nej, det är ju det jag säger. Eller menar du att F3 och FM2 är plastiga? (Ok, kanske i jämförelse med F/F2 då) =)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men hallå, vem fasiken köper plastskrot när man kan få äkta vara/orginalet för mkt mindre pengar???
Efter ett lätt alkoholintag och lite djupa funderingar såhär på lördagkvällen, måste jag yppa en intressant fråga!
Det är så att jag mestadels fotar med manuella äldre Nikkor-objektiv på min D700, och jag älskar bildresultaten. Helt fenomenala! Men samtidigt hatar jag D700:ans storlek och känslan av att gå omkring med nån slags mindre dator kring halsen.
Jag har länge, länge, funderat på att börja plåta analogt. Diafilm och hemscanning med nån form av makro-grunka med bakbelysning skulle antagligen funka tillräckligt bra. Det behöver inte bli jättebra. Jag vill bara bort från det jag håller på med just nu, i alla fall ett tag.
Så, vad vore en vettig kamera för detta ändamål? Ljusmätaren bör vara av högsta prioritet om jag ska plåta diafilm, och prio två är att storleken ska vara så liten som möjligt. Priset är inte så viktigt eftersom även analoga proffshus är billiga, men någon samlarkamera är jag inte ute efter. Stor sökare är prio tre!
De objektiv som kommer att användas är alla AI-kompatibla, så något hus som inte kräver gaffel-kopplingen vore bra. Tanken är att använda 28/2,8 AIS, Ultron 40/2 och 50/1,2 AI i första hand.
Det här kanske aldrig blir verklighet, men jag vill i alla fall höra era åsikterMan måste ju få drömma lite!
Tillägg: Jag har också funderat en hel del på mellanformat, men det blir nog lite för avancerat och dyrt för mig som analog nybörjare. Jag har ju gluggar så det räcker och blir över.
Förresten tar jag gärna emot tips på dia-avfotograferingsmanicker också. Kan dessa användas även för negativ svartvit film?
Ledordet i processen måste vara hemframkallning. Jag orkar inte hålla på och skicka till labb och sånt. Och jag är inte särskilt intresserad av att ha bilderna på papper.
Varför kan man inte ta kanonbilder med en Nikon EM eller D40 för den delan? Passar bara dåliga objektiv eller är det något annat problem med dem?Nikon EM är nog sin tids Nikon D40(har en själv). Billig, enkel att handha, även om den inte leverar några kanonbilder direkt och saknar en hel del inställningsmöjligheter(ingen liveview eller mp3-spelare). Den har dock sålt ganska ok iaf, på grund av andra fördelar, priset inte minst.
//Alexander
"I don't know much about art but i know what I like...." ;-)
Hade inte Mattias Klum ett LX-baserat system som han släpade runt i djungeln långt innan han blev Nikon-sponsrad.
Jag har också en ögonsten som jag plockar fram och fipplar med lite då och då....blir väl nån rulle i halvåret. På den tiden hade tillverkarna vett att göra en småbildkamera liten och nätt (det heter ju för bövelen småbild!). Långt från de obscena monster till D-SLR som finns idag ;-) Sökaren på min juvel är lika stor och ljus som på D700 och EOS 5D också![]()
Varför kan man inte ta kanonbilder med en Nikon EM eller D40 för den delan? Passar bara dåliga objektiv eller är det något annat problem med dem?
Jodå, jag läste en intervju för många år sedan där Mattias Klum berättade varför han använde Pentaxutrustning. Tydligen hade han som ung spoling travat in på Pentax huvudkontor i Sverige och sagt ungefär att: jag tänker bli en världsberömd fotograf, vill ni sponsra mig med utrustning!
Det sjuka var att Pentax gjorde just det!![]()
Efter ett lätt alkoholintag och lite djupa funderingar såhär på lördagkvällen, måste jag yppa en intressant fråga!
Det är så att jag mestadels fotar med manuella äldre Nikkor-objektiv på min D700, och jag älskar bildresultaten. Helt fenomenala! Men samtidigt hatar jag D700:ans storlek och känslan av att gå omkring med nån slags mindre dator kring halsen.
Jag har länge, länge, funderat på att börja plåta analogt. Diafilm och hemscanning med nån form av makro-grunka med bakbelysning skulle antagligen funka tillräckligt bra. Det behöver inte bli jättebra. Jag vill bara bort från det jag håller på med just nu, i alla fall ett tag.
Så, vad vore en vettig kamera för detta ändamål? Ljusmätaren bör vara av högsta prioritet om jag ska plåta diafilm, och prio två är att storleken ska vara så liten som möjligt. Priset är inte så viktigt eftersom även analoga proffshus är billiga, men någon samlarkamera är jag inte ute efter. Stor sökare är prio tre!
De objektiv som kommer att användas är alla AI-kompatibla, så något hus som inte kräver gaffel-kopplingen vore bra. Tanken är att använda 28/2,8 AIS, Ultron 40/2 och 50/1,2 AI i första hand.
Det här kanske aldrig blir verklighet, men jag vill i alla fall höra era åsikterMan måste ju få drömma lite!
Tillägg: Jag har också funderat en hel del på mellanformat, men det blir nog lite för avancerat och dyrt för mig som analog nybörjare. Jag har ju gluggar så det räcker och blir över.
Förresten tar jag gärna emot tips på dia-avfotograferingsmanicker också. Kan dessa användas även för negativ svartvit film?
Ledordet i processen måste vara hemframkallning. Jag orkar inte hålla på och skicka till labb och sånt. Och jag är inte särskilt intresserad av att ha bilderna på papper.
Nej, det är ju det jag säger. Eller menar du att F3 och FM2 är plastiga? (Ok, kanske i jämförelse med F/F2 då) =)
Framkallning av diafilm har jag noll och ingen koll på. Jag trodde det skulle vara ganska lätt, men det låter som raka motsatsen här! Vad är det som är svårt?
Klart jag ska prova att framkalla, men kanske inte som det första jag gör;-)
Vikten ja. Vad som helst under 600 gram får anses lätt jämfört med klumpedunsen D700. Och med ett 50/1,8 eller Ultron 40/2 så bör man kunna få en fin "kompakt". Jag skulle gärna annars köpa en Contax T3 eller nåt sånt, men det är för dyrt.
Nu snackar vi prova och se hur det känns. Kommer Nikon med en digital FF-kamera som är lika liten och enkel som de som nämns i den här tråden, så ser jag mycket anledning att använda film. Även om det ger helt andra resultat, som säkert är trevligare på vissa sätt.
Jag åker på fototripp på söndag, och jag lär inte köpa något hus innan dess. Men ös på med förslag!
Ett FM3a hus med ett lite udda objektiv, vilket borde tilltala dig
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_FM3_med_Nikkor_45mm_f2_8_P_22324634.htm?ca=11&w=3
Men är inte detta lite väl dyrt även för en FM3a och det objektivet? Har iofs aldrig sprungit på detta objektiv förut så jag har ingen uppfattning om vad det objektivet i sig bör kosta.
Njae, jag tror inte det är så farligt. Bara kamerahuset brukar gå för £300-350 på Ebay.co.uk så en tusenlapp för objektivet är väl inte så illa?
45/2,8P är ett av väldigt få manuellt fokuserade Nikon-objektiv med originalmonterat chip så det ger ljusmätning med alla Nikons digitalkameror. Tyvärr lär det lida lite av sin extremt kompakta konstruktion, hyfsat kraftig vignettering och ingen vidare hörnskärpa förrän man har bländat ner ett steg eller två. Bokehn är dock väldigt smörig och motljusegenskaperna bra, se här.
Jag (om det var mig du avsåg) har ju redan en pannkaka i form av Ultron 40/2, och jag tror den är bättre än Nikkorn om jag får döma av de bildresultat jag sett. Dessutom ett steg ljusstarkare, och bländar man ner till 2,8 så tävlar den lätt med 24-70 och andra dundergluggar.
Jag ska kika lite på FG, ja. Att köpa en nyproducerad "retrokamera" av analog modell känns inte det minsta aktuellt;-) En digital dito däremot...
Tillägg: Apropå ingenting: http://www.blocket.se/stockholm/Kameror_och_objtiv_22641664.htm?ca=11&w=1
Den som är intresserad av ett 55/1,2 till lågt pris bör läsa noga![]()
Det objektivet (55/1.2) finns inte kvar, jag har köpt det först!!! Killen har inte hunnit ändra annonsen.
//Stanislav
FAN! FAN! FAN!
Det är andra gången jag får just detta nesliga besked via fotosidan om just 55/1,2an...förra gången var jag bara nån halvtimme för sent ute. Denna gången kan jag nog trösta mig med att det var mer än så och jag aldrig skulle haft en chans då jag upptäckte den dagen efter!