Annons

Krav på utrustningsinfo?

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Är det bara jag som blir duktigt frustrerad när man ser en riktigt bra bild och undrar vad bilden är tagen med för utrustning och sen inte ens kan kolla brännvidd och bländare (helst vill man ju ha kamera och framför allt glugg också)?

Jag hade önskat att man inte får lägga upp bilder om det inte framgår vad man använt för utrustning. Man borde åtminstone låta EXIF bjuda på brännvidd och bländarvärde tycker jag. :)

Varför då?

Har varit på ett antal utställningar och vernissage under åren som inneburit många givande diskussioner med olika fotografer. Har dock aldrig haft behovet att förhöra dem om deras utrustning eller inställningar. Däremot har man fått höra många roliga anekdoter och blivit allmänt inspirerad. Om du funderar över någon bild så kan du alltid ta kontakt med fotografen. Annars är utmaningen just att försöka fånga en stämning eller en händelse med den utrustning som man har tillgång till.

Varför då?

Har varit på ett antal utställningar och vernissage under åren som inneburit många givande diskussioner med olika fotografer. Har dock aldrig haft behovet att förhöra dem om deras utrustning eller inställningar. Däremot har man fått höra många roliga anekdoter och blivit allmänt inspirerad. Om du funderar över någon bild så kan du alltid ta kontakt med fotografen. Annars är utmaningen just att försöka fånga en stämning eller en händelse med den utrustning som man har tillgång till.

På utställningar är det ju mycket naturligare att prata med fotografen än att bomba folk kors och tvärs med mail.. Alltför många är dåliga på att svara på mail, och för många är mail en styggelse och jag vill ogärna besvära folk.

Jag brukar ibland maila fotografer enbart för att berömma dem, men det ska mycket till för att jag ska förhöra dem om enskilda bilder när jag egentligen kanske bara är ute efter att veta vilket objektiv som använts.. :)

Jag kan inte heller förstå varför det är så intressant att veta t.ex. vilket objektiv som har använts för en viss bild. Man ser ju i bilden om det är vidvinkel, normal eller tele, och man kan normalt gissa ganska bra ungefär vilken brännvidd som har använts. Som att man tror att man automatiskt kan ta likadana bilder för att man vet vilken utrustning som har använts.

När man sparar bilder i PS med "spara för webb" så försvinner exif. Skulle det bli ett krav så skulle många få problem, för det inte vet det. Och jag skulle sluta ladda upp bilder öht, eftersom jag anser att utrustningen är irrelevant för bilden.

Jag kan inte heller förstå varför det är så intressant att veta t.ex. vilket objektiv som har använts för en viss bild.

Olika gluggar ger så vitt jag vet olika bokeh och motljusegenskaper, det går nog att reverse-engineer:a det mesta i en bild, men jag kan aldrig se på en bild vilken bländare (inte bländarvärde) som gjort just det fantastiska i just den bilden..

Sant, men i de fallen kan man väl fråga? :)

Att göra det till en regel tror jag inte funkar eller är önskvärt bland "den stora massan".

Jag hade önskat att man inte får lägga upp bilder om det inte framgår vad man använt för utrustning. Man borde åtminstone låta EXIF bjuda på brännvidd och bländarvärde tycker jag. :)

Det är en utbildningsfråga. Save for web / Spara för webb, strippar bort EXIF. Det är nog många som inte har koll på det, snarare än ett medvetet val.

Varför är så det intressant att veta vilken kamera eller vilket objekt som har används?

Därför att det är ett jättebra sätt att lära sig mer om det fotografiska hantverket. Kameran struntar jag i och för sig i men brännvidd och val av exponeringsdata är oerhört intressant om jag fastnar för ett uttryck i en bild. Numera så är det inte riktigt lika viktigt som det var i början av karriären men......fortfarande så underlättar det om jag gillar stilen...

Jag kan alltså fastna för en bild enbart av tekniska orsaker likväl som av estetiska. Dvs jag gillar den tekniska kvaliteten och då underlättar det om datan finns angiven. Mycket enklare att lära sig av andra än att uppfinna hjulet själv varje gång

Jag kan inte heller förstå varför det är så intressant att veta t.ex. vilket objektiv som har använts för en viss bild. Man ser ju i bilden om det är vidvinkel, normal eller tele, och man kan normalt gissa ganska bra ungefär vilken brännvidd som har använts. Som att man tror att man automatiskt kan ta likadana bilder för att man vet vilken utrustning som har använts.
.

Du och kanske många fler här på FS men det finns väldigt många som inte kan "läsa" en bild på detta sätt. I början av min karriär så hade jag en enorm nytta av att datat fanns angivet.

Framförallt bländare och slutartid kan jag tycka är intressant i syfte att lära sig. Har han/hon kombinerat den slutartiden med den bländaren för att få det resultatet/den effekten.
Det kan vara en välbehövlig hjälp för oss med begränsad kunskap om bildskapande.
Sen vet jag inte om ett krav är rätt väg att gå, en uppmaning kanske?

En grej med att lägga med data på använd utrustning är att man då via produktrecensionerna kan gå in och se på bilder tagna med t.ex. ett visst objektiv. Efterbehandlingen spelar förstås stor roll, men sådär generellt är det kul att söka efter exempelbilder tagna med ett visst objektiv.

Jag tror jag inte det är rätt att införa krav på att lägga med denna info, men det kunde ju vara så att istället för tomma fält, kunde fälten vara förhandsifyllda med en kamera och ett visst objektiv man valt ur sin kameraväska. Givetvis kunde man också välja att plocka bort det om man inte vill visa vilken utrustning man använt. Idén är att fler kanske skulle fylla i denna information om den fanns där från början, till glädje för alla som är intresserade av vilken utrustning man använt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto