Annons

Någon som har erfarenhet av hackade kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Hittade en annnons på blocket en kille som skulle sälja en eos 400d som var hackad..
Nu til mina frågor någon som har erfarenheter av hackade kameror eller som han kallade det (upp låsta) villka risker fins det gäller garantin om man gör det och så vidare och till vilka kameror fins det. vad jag förstog genom ett par timmars surfning så var det firmwaren man uppdaterade..

Hittade en annnons på blocket en kille som skulle sälja en eos 400d som var hackad..
Nu til mina frågor någon som har erfarenheter av hackade kameror eller som han kallade det (upp låsta) villka risker fins det gäller garantin om man gör det och så vidare och till vilka kameror fins det. vad jag förstog genom ett par timmars surfning så var det firmwaren man uppdaterade..

Vet inte hur garantierna påverkas men knappast positivt.
Har gjort det själv och det man gör med kameran är att tillåta bootning från minneskort, inget mer.
Resten av "hacket" görs på minneskortet som öppnar ett antal funktioner vid bootning. Startar du med ett ohackat kort kommer du inte åt dom och kameran uppför sig som vanligt.

Det är många som kör med hack på Canonkompakter. Har själv provat på min Powershot A620. Jag får RAW, en del extra info på displayen och några extra funktioner.

Det fungerar så (på min kamera) att man lägger hacket på minneskortet och genom att starta upp den med en viss sekvens kan man ladda in hacket i stället för den vanliga FW. Här skulle jag säga att det vore omöjligt att upptäcka för någon om man lämnar in den med ett vanligt minneskort utan hack, det skall inte finnas några spår av hacket kvar i kameran om man startar den på vanligt sätt.

Jag har lagt ner detta då den kameran inte används på ett sätt som motiverar extra funktioner och RAW, det har jag på min systemkamera. Kompakten används till familj och på en del resor där foto inte är huvudsyftet.

/FW

Vet inte hur garantierna påverkas men knappast positivt.
Har gjort det själv och det man gör med kameran är att tillåta bootning från minneskort, inget mer.
Resten av "hacket" görs på minneskortet som öppnar ett antal funktioner vid bootning. Startar du med ett ohackat kort kommer du inte åt dom och kameran uppför sig som vanligt.

Okej så det har inget med att man uppdaterar firmwaren.
och e det så kallat lagligt att göra..

Jag ser inte att det kan vara olagligt på något sätt? Det är din kamera, programmen är öppna och fria att ladda ner. Kan inte vara förbjudet. /FW

Den är såld. Dessutom fanns ingen garanti kvar ändå. Till kompaktkamerorna raderar man bara mjukvaran på minneskortet. Till 400D är bootordningen ändrad vilket man helt kan återställa med att köra in firmware 1.1.1 in igen. Nu väntar jag på ett filmhack till 7D, precis som det till 5DII.

En 400D är så pass gammal så garantin har gått ut...

ANNONS
Götaplatsens Foto