Annons

Ögat dåligt på att se färger rätt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är ganska häftigt. Även när man vet att det är samma färg så ser man det inte. Den ena är mörkt grå den andra ljus, basta!

Satt och kollade på den här bilden http://www.jesper.nu/bilder/illusion/ab.jpg
och frågan var om det är samma färg på ruta A som B och det är det?Jag var tvungen att kolla med pippetten i PS.

Har alldrig sett detta förut. menar du verkligen att det skall vara samma färg, spontant så kan jag inte tro det, skillnaden är så stor och klar. att det finns svårigheter att tyda färger (nyanser) är ju känt, bildprogrammen skapar väl annars färger som inget öga kan se, så den sanna verkliga bilden försvinner allt mer, många av dagens fotografer gör bilder som liknar målade tavlor, vilket kan vara nog så snyggt, men var är bilden som normalögat ser.

Visst är det intressant med optiska illusioner men de beror väl inte på dåliga ögon utan att hur vi tolkar det ögonen registrerar. Hursomhelst, för de som är intresserade av den här illusionen så finns originalet på http://web.mit.edu/persci/people/adelson/checkershadow_illusion.html

Tack för länken. Helt riktigt vad du säger, skrev bara en förlängning, för jag tycker att det hör i hop, ett intressant ämne oneklingen om man utvecklar det lite, illusion eller inte så spelar olika ljuskällor oss ofta ett spratt, mins när dom första lycktstolparna med gult ljus dök upp, och vad fina vissa bilar såg ut i det skenet.

Visst är det här intressant; förmodligen påverkas t.ex. vår bildbehandling av bakgrundsfärgen på bildskärmen, ljuset i rummet och färgerna på väggarna kring bildskärmen. Bilder ser lite olika ut beroende på färg på en ram eller passepartout också.

Ja tittar man på Fanny och Alexsander, där Ljusets mästare Sven Nyqvist var fotograf, så är var och varannan scen ett konstverk i bildhänseende, en skicklig man denne Nyqvist.

Tack för en riktigt rolig stund framför datorn. Jag älskade demonstrationerna av de olika "synvillorna"

Onekligen bra kunskap att ha när man bearbetar bilder.

Men hur många använder detta medvetet när man skapar bilder?

Hur många tar dessa kunskaper i beaktande när man komponerar sin bild?

Precis alla, eftersom vi kompenserar för det omedvetet. Slutresultatet är det ju som styr vårt arbete, alltså behandlas skuggpartier och ljusare partier olika beroende på hur scenen ser ut.

Det har du rätt i! Men du sa att vi kompenserar för det OMEDVETET och det räcker långt på vägen. Men använde vi det MEDVETET också så skulle vi kanske få ännu bättre resultat.

Jag har nog lättast att exemplifiera vad jag menar om jag får ta in färger i resonemanget också. Tex den som vill framhäva ett vackert rött äpple mot en grå bakgrund gör klokt i att välja en grågrön bakgrund eftersom rött och grönt är kontrastfärger. Lägg därtill ljushetskontrasten och välj lämplig ljushet eller mörkhet på din bakgrund för att matcha upp ditt äpples ljushet. Dvs sämst blir det om din röda och din grågröna är av samma ljushet.

ANNONS
Götaplatsens Foto