Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När får vi se D-movie med 60FPS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons lanserade ännu en modell med 720p 50/60FPS.
Tror ni det är något som kommer bli mer eller mindre standard och framförallt, när tusan får vi se Nikon med det?
Är själv skrämmande nära att ta steget över till en 7D istället för att uppgradera till D300s.

Tror ni det är något som kommer bli mer eller mindre standard och framförallt, när tusan får vi se Nikon med det?
Är själv skrämmande nära att ta steget över till en 7D istället för att uppgradera till D300s.

Man får inte bättre bilder med högre upplösning eller framerate! Man får bättre bilder genom att man hiner tänka efter, innan man trycker av! Som amatörfotograf kommer du att klara dig lååångt med Nikon D300s. Och om du skulle byta system för att få högre frame rate så blir nog ingen ledsen. De som är vakna kommer att köpa dina "gamla" prylar till rena ockerpriserna! Synd att man redan har bra grejor. M.a.o. köp hellre en filmkamera om du vill göra rörlig film. Det blir både bättre och billigare! Canon har fina filmkameror.

Man får inte bättre bilder med högre upplösning eller framerate! Man får bättre bilder genom att man hiner tänka efter, innan man trycker av! Som amatörfotograf kommer du att klara dig lååångt med Nikon D300s. Och om du skulle byta system för att få högre frame rate så blir nog ingen ledsen. De som är vakna kommer att köpa dina "gamla" prylar till rena ockerpriserna! Synd att man redan har bra grejor. M.a.o. köp hellre en filmkamera om du vill göra rörlig film. Det blir både bättre och billigare! Canon har fina filmkameror.
Skulle varit tydligare med mina planer/ambitioner. Det centrala för mig är effekten när man går från 60FPS till 24/30 fps vid redigeringen.
Ett av många bra exempel på You-Tube: http://www.youtube.com/watch?v=-kkPKTxHDkA.
Håller på och CAD'ar upp en egenbyggd cameraslider i aluminium och tanken är att 60->30FPS, kort skärpedjup och en slider ska kunna ge en effektfull film. Det finns väldigt få filmkameror idag som har 50/60FPS som inte har ett 'proffs'-pris.

Jag har inte riktigt koll på detta, men innan Nikon kan införa fler möjlighet för filminspelning så krävs det att sensorerna som de använder har dessa möjligheter. Vilket jag inte tror de har idag.

Canon ligger nog helt enkelt före tex Sony i detta hänseende för tillfället.

Hej!

Nikon har på gott och ont valt att hantera video som MJPEG. En fördel med det systemet är möjligheten att plocka stillbilder ur filmflödet, medan en stor nackdel är att kompressionsgraden är ganska låg. Dessutom har MJPEG tydligen, i alla fall så som Nikon just nu implementerat det, en begränsning där du inte kan hantera mer än 2 gigabyte okomprimerade videodata. Det här är nog den i dagsläget största orsaken att Nikon varken har 1080p eller högre framerates - då skulle maxlängden hos filmklippen behöva vara ännu kortare.

Canon som valt att arbeta med modernare och effektivare format för att hantera filmdata har mindre problem att hantera stora datamängder och kan därmed ha högre upplösning eller högre fps (med högre fps går även de ned till 720p) i sin video.

Jag har inte riktigt koll på detta, men innan Nikon kan införa fler möjlighet för filminspelning så krävs det att sensorerna som de använder har dessa möjligheter. Vilket jag inte tror de har idag.

Canon ligger nog helt enkelt före tex Sony i detta hänseende för tillfället.

Det har nog väldigt lite med själva sensorerna att göra ... Mer med hur data hanteras efter de lästs ut från sensorn.

Sensorn i D3s (som ger bra video) är ju för övrigt inte en Sony-sensor utan Nikons egen design.

ANNONS