Annons

Objektivadapter till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

wedberg

Ny medlem
Hejsan! Kan börja med att säga jag är ny inom detta.
Hur som, köpte en nikon d3000 med tillhörande 18-55 nikon objektiv. Letade efter lite nya objektiv men hittade en gömma med flertalet objektiv här hemma.
De är det till en yachica kamera 35mm från 83-85. Finns det möljighet att köpa konverter/adapter som ändrar från yachicafattningen till nikonfattning för min d3000?
Vore jättebra!

Tack på förhand!

Hur som, köpte en nikon d3000 med tillhörande 18-55 nikon objektiv. Letade efter lite nya objektiv men hittade en gömma med flertalet objektiv här hemma.
De är det till en yachica kamera 35mm från 83-85. Finns det möljighet att köpa konverter/adapter som ändrar från yachicafattningen till nikonfattning för min d3000?
Vore jättebra!

Tack på förhand!

Det är M42-gänga på de objektiven.. tror jag?

I såfall så finns det adaptrars, men du kommer inte att kunna fokusera på oändligheten. Du kommer (med en D3000) inte att få varesig ljusmätning, bländarstyrning, AF eller avstånd.

Vore jättebra!

Tack på förhand!

Hm, okej, om det är M42-gänga så finns det linser med korrigeande element som tillåter fokus på oändligheten, men de ger markant försämrad bildkvalitet.

(Men jag vill åter understryka; jag är inte säker att det är M42 på dina gluggar, men jag har för mig det.)

Är kameran från 1983-1985 så har den med all sannolikhet inte M42-gänga.

Yashica bytte till C/Y (Contax-Yashica) bajonett 1975. (Jag vet inte om det finns adaptrar mellan C/Y och Nikon.)

Är kameran från 1983-1985 så har den med all sannolikhet inte M42-gänga.

Yashica bytte till C/Y (Contax-Yashica) bajonett 1975. (Jag vet inte om det finns adaptrar mellan C/Y och Nikon.)

Ooops... Sorry, jag trodde det var i mitten av åttiotalet de bytte.

Nej, jag tror inte heller jag har sett en C/Y->Nikon.

Sök hos L-Foto som handlar med begagnat mm. Det är avståndet sensor - bajonett och bajonettens storlek som är avgörande till om adeptrar är användbara eller ej. Här befinner sig Nikon o Canon i vadera yttrligheten. Till Canon finns adeptrar till det mesta men till Nikon tror jag bara till M42. Sen kan man ju om man är händig bygga själv, men användbarheten blir ju starkt begränsad med adeptrar överhuvudtaget.

ANNONS