Annons

Dela licensen hemma mac/pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skriver som om man på något sätt skulle betala någon för piratversioner. Det är bara korkat att göra om man nu är ute efter sådana, då samma sak finns tillgängligt på nätet utan att det kostar något. Rent praktiskt sett då förstås. Att föda kommersiella pirater är ju minst lika dumt som att tjäna pengar på piratkopior.

Jag menar inte att man på något vis ska betala för piratversioner. Tvärtom ska man, enligt min åsikt och tillika lagen om upphovsmannarätt, aldrig befatta sig med piratversioner. Oavsett om de finns gratis att få tag på eller någon individ säljer piratkopior.

Tillbaka till grundfrågan: Installation på både PC o Mac. Jättebra att LR inte plattformsspecifik. För det känns fånigt att tvingas skaffa 2 licenser för att installera på båda plattformarna, vilket man är tvungen att göra om man nu kör både Mac och PC samt använder PS.

Sedan vill jag föra in en annan sak här: LR fixar det mesta, men de delar som man behöver finputsa i exv PS CS går i de flesta fall att utföra lika bra i Photoshop Elements där en licens kostar c:a 800:-.

Nu har jag ju CS4 och håller inte på och manipulerar bilder eller gör s k "art" med en massa lager. Så i dagsläget om jag inte haft PS skulle jag valt LR+Elements. Kostar inte någon större förmögenhet.

Ett antal inlägg här på FS verkar stödja att privatpersoner använder piratkopior. Samtidigt håller många med om att det är fel att använda piratkopierade program kommersiellt.

Men då föreligger i förlängningen en konstig logik: Piratkopiering är olaglig, användande av piratprogram är olaglig. Brott mot upphovsmannarätten på ett medvetet sätt=stöld.

Är det okej för en privatperson att stjäla/använda stöldgods? Bara för att man är privatperson?
OBS: Nu ställer jag frågan i en förlängning som om det gällde vilket brott som helst. Skulle bli en väldigt komplicerad lagstiftning med den logiken.

Företagare/privatpersoner har enl min åsikt samma plikt att följa gällande lagar. Oavsett om det gäller piratkopiering, rån, mord, våldtäkt, dråp eller vad som.

Och jag finner det högst häpnadsväckande att många på FS försvarar piratkopiering som är detsamma som brott mot upphovsmannalagen. isåfall försvarar man ju bildstöld också.

Ett antal inlägg här på FS verkar stödja att privatpersoner använder piratkopior. Samtidigt håller många med om att det är fel att använda piratkopierade program kommersiellt.

Men då föreligger i förlängningen en konstig logik: Piratkopiering är olaglig, användande av piratprogram är olaglig. Brott mot upphovsmannarätten på ett medvetet sätt=stöld.

Stödja vet jag inte i mitt fall, det är såklart bättre att betala för sig (vilket jag också gjort om du läser ovan). Jag har dock fortfarande svårt att bli upprörd över om privatpersoner kopierar programmet och sitter hemma och pular lite. Det är ingen slump att Adobe har den marknadspositionen de har, och det beror knappast bara på att programmen är bra. De största förlorarna är troligen potentiella konkurrenter och inte Adobe själva.

Sedan så heter det upphovsrätt och upphovsrättsintrång. Det ÄR INTE stöld, vilket jag förklarade alldeles nyligen i en annan tråd. Det vore förstås en enkel lagstiftning om man tog och skrev att allt vi inte gillar är ett brott och sedan satte en punkt. Så fungerar det dock inte. Det är som exempel även så att den som tar något fysiskt som saknar ekonomiskt värde inte gör sig skyldig till stöld utan till egenmäktigt förfarande.

Är det okej för en privatperson att stjäla/använda stöldgods? Bara för att man är privatperson?

Nej, och jag har redan skrivit ovan att det här inte är samma sak. Om någon snor din TV så har du ingen TV kvar. Om någon tar din bild (för att ta det populära ämnet) så har du eventuellt förlorat en intäkt, men du har fortfarande bilden kvar och kan sälja den till andra. Det är faktiskt en ganska betydande skillnad, även om man kan ha synpunkter på båda fallen.

Företagare/privatpersoner har enl min åsikt samma plikt att följa gällande lagar. Oavsett om det gäller piratkopiering, rån, mord, våldtäkt, dråp eller vad som.

Det ligger det förstås någonting i, men samtidigt finns det moraliska värderingar i det här som inte förmedlas i lagstiftning. Sedan är det viktigt att komma ihåg att lagstiftning ofta inte är svart eller vit, utan rätten har även att göra ett antal bedömningar. Sannolikt blir det väldigt olika utfall för piratkopieraren som tjänar grova pengar och Pelle 16 år som vill fixa till en ball bild.

Det finns fler exempel. Hur många blir upprörda om en buse slår ihjäl en annan buse, jämfört med det som hände nyligen med den äldre kvinnan på parkeringen? Båda är lika olagliga, men det ena kommer garanterat att göra fler upprörda.

Och jag finner det högst häpnadsväckande att många på FS försvarar piratkopiering som är detsamma som brott mot upphovsmannalagen. isåfall försvarar man ju bildstöld också.

Det här tog jag upp som ett generellt intryck i en annan tråd, men det gick inte riktigt hem. Jag fick på tafsen för att jag inte hade gjort efterforskningar och fastställt att just de som skrev i den tråden var samma personer som gnällde på att de fått sina bilder olovligt publicerade. Att de som brukar leva om i dessa trådar inte protesterade var tydligen inte heller tecken nog.

Fantastiskt, nu kom den igen...
Du kanske skulle ta och läsa vad jag faktiskt skrev istället för att dra till med ryggmärgsreflexen. Faktum är att till att börja med är det inte ens lagstridigt att t ex ta någon annans bilder och hänga dem på väggen. I övrigt beror det väl lite på sammanhanget det sker, men det är knappast så att världen går under.

Vad gäller kommersiella aktörer gäller precis samma sak som jag skrev om att piratkopiera Photoshop.

För övrigt kan jag ju upplysa herren om att jag har en laglig och betald version av Photoshop. Var det något mer du ville veta?

Jårå jag läste vad du skrev, det är ok att vara olaglig bara man är det tillräckligt lite.

Jag äger oxo Elements 4 & 5, PS CS4 och Lightroom, vad har det nu har med saken att göra.

Cs privat / företag och PC/Mac

Verkar som många tycker ok att sitta hemma och "pula" privat med en piratkopia medans företagen borde hängas om de gör samma sak... liknelsen kunde ju vara att om man stjäl bensin för att köra runt och glida lite är det ok så länge man inte stjäl till firmabilen... får inte ihop riktigt.

dock det som jag inte fått svar på...
Då jag kör CS i både PC och Mac så är frågan hur kan jag på ett vettigt sätt lösa CS4, kommande CS5 till detta,,, då jag kör den stora suiten så känns det väldigt trist att betala 39,000:- st för att kunna välja Mac eller PC, detta måste vi för att många kunder skickar öppna dokument och då är typsnitten ett problem som löses enklast genom att ha båda plattformarna..

tips?

Verkar som många tycker ok att sitta hemma och "pula" privat med en piratkopia medans företagen borde hängas om de gör samma sak... liknelsen kunde ju vara att om man stjäl bensin för att köra runt och glida lite är det ok så länge man inte stjäl till firmabilen... får inte ihop riktigt.

dock det som jag inte fått svar på...
Då jag kör CS i både PC och Mac så är frågan hur kan jag på ett vettigt sätt lösa CS4, kommande CS5 till detta,,, då jag kör den stora suiten så känns det väldigt trist att betala 39,000:- st för att kunna välja Mac eller PC, detta måste vi för att många kunder skickar öppna dokument och då är typsnitten ett problem som löses enklast genom att ha båda plattformarna..

tips?

inte allt för insatt i Stora suiten CS4 men som det sagt är dom ju låsta till platfromarna.. men om det är så att du kör mest med PC (och du har en hyffsat kraftfull Mac) så borde du kunna köra ex vmware och och köra CS därigenom dock har jag inte provat just cs4 (eller något cs) men kör win 7 i VMware på min mbp (dock som sagt inga tunga program bara lite simuleringar för vissa elektroniksaker) men den har endast 2 gb i ram vilket är på gränsen.. .

det kan ju vara så att någon annan har provat :)
andra vägen har jag inte riktigt ngt svar på

Martin!

Kan du hänvisa till trådarna där du tagit upp dessa ämnen, är du snäll. Vore intressant att läsa dina och andra forumdeltagares åsikter.

Mvh/L

Pc på Mac

Problemet som jag ser med att simulera Pc på Mac kommer inte lösa mina problem
anledningen till att köra dubbelt är att få tillgång till öppna dokument och då genom Mac typsnitt etc, simulerar man pc på mac och installerar pc licensen så antar jag att detta inte är löst, det blir precis samma som att köra på PC.
Mvh

Lite off topic kanske. Men..
Man kanske kan använda sig av sin son/dotters/kusins/eget csn-kort?
Då behöver man bara betala ca 2400kr för en skarp version av Photoshop CS4.
http://www.csn-kortet.se/studentrabatter/datorprodukter/programvaror/adobe

Egentligen inte då licensen är personlig, har jag för mig i alla fall, och då får man ju inte göra så.
Här börjar nog de flesta komma in i en gråzon då de struntar i avtalet och kör på ändå. Jag menar, hur många privatpersoner köper en CS4:a per person i hushållet?
Licensavtalet är nog inte riktigt realistiskt skrivet för privatbruk.

Martin!

Kan du hänvisa till trådarna där du tagit upp dessa ämnen, är du snäll. Vore intressant att läsa dina och andra forumdeltagares åsikter.

Mvh/L

Det var i den här tråden som jag reagerade över den stora kreativiteten som uppstod för att man tyckte att Apples hårdvara var dyr:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=118192

Nu stod jag möjligen inte på toppen av den diplomatiska skalan i just den tråden, men ändå. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto