Photocon
Aktiv medlem
Du skriver som om man på något sätt skulle betala någon för piratversioner. Det är bara korkat att göra om man nu är ute efter sådana, då samma sak finns tillgängligt på nätet utan att det kostar något. Rent praktiskt sett då förstås. Att föda kommersiella pirater är ju minst lika dumt som att tjäna pengar på piratkopior.
Jag menar inte att man på något vis ska betala för piratversioner. Tvärtom ska man, enligt min åsikt och tillika lagen om upphovsmannarätt, aldrig befatta sig med piratversioner. Oavsett om de finns gratis att få tag på eller någon individ säljer piratkopior.
Tillbaka till grundfrågan: Installation på både PC o Mac. Jättebra att LR inte plattformsspecifik. För det känns fånigt att tvingas skaffa 2 licenser för att installera på båda plattformarna, vilket man är tvungen att göra om man nu kör både Mac och PC samt använder PS.
Sedan vill jag föra in en annan sak här: LR fixar det mesta, men de delar som man behöver finputsa i exv PS CS går i de flesta fall att utföra lika bra i Photoshop Elements där en licens kostar c:a 800:-.
Nu har jag ju CS4 och håller inte på och manipulerar bilder eller gör s k "art" med en massa lager. Så i dagsläget om jag inte haft PS skulle jag valt LR+Elements. Kostar inte någon större förmögenhet.
Ett antal inlägg här på FS verkar stödja att privatpersoner använder piratkopior. Samtidigt håller många med om att det är fel att använda piratkopierade program kommersiellt.
Men då föreligger i förlängningen en konstig logik: Piratkopiering är olaglig, användande av piratprogram är olaglig. Brott mot upphovsmannarätten på ett medvetet sätt=stöld.
Är det okej för en privatperson att stjäla/använda stöldgods? Bara för att man är privatperson?
OBS: Nu ställer jag frågan i en förlängning som om det gällde vilket brott som helst. Skulle bli en väldigt komplicerad lagstiftning med den logiken.
Företagare/privatpersoner har enl min åsikt samma plikt att följa gällande lagar. Oavsett om det gäller piratkopiering, rån, mord, våldtäkt, dråp eller vad som.
Och jag finner det högst häpnadsväckande att många på FS försvarar piratkopiering som är detsamma som brott mot upphovsmannalagen. isåfall försvarar man ju bildstöld också.