Hm.. jag har tyvärr aldrig rest så med film.. Jag heller aldrig hittat en tråd om någon som fått sina rullar förstörda i röntgenapparaturen, så det är nog inget jätteproblem.
Under resan, försök att undvika att utsätta rullarna för extrem värme... vilket jag förstår kan bli svårt..
Nej, lite inte på att du hittar film i thailand, utan köp den här i sverige innan du åker. Ska du fota småbild så rekommenderar jag att du använder ENDAST iso 100 och exponerarefter iso 50. (OBS, gäller endast negativ färgfilm, INTE dia)
En film med högre iso kommer ge för mycket korn, och bilderna kommer aldrig kunna säljas via bildbyrån eller liknande i framtiden tyvärr.
Ska du köra 6x6 eller 6x7 så kan du använda iso 400 (om det är färsk film dvs) och få acceptabelt korn.
Mina filmrekommendationer: kodak ektar 100, fuji reala 100, kodak portra 400NC eller Fuji ProH 400.
Se till att du har med en kamera som verkligen fungerar och en enklare backup-kamera utifall nödsituationen skulle uppstå att huvud-kameran går sönder, blir stulen, tappad i havet/sjön.
Mvh: Danne