Annons

5d - ingen proffskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har precis konstaterat att 5d inte kan ha varit något för proffsen. Alla som säljs begagnade nästan har varken slitage eller mer knäpp på slutaren än vad jag fixar på ett halvår (och jag är amatör). Tänk vad synd att man inte kan kolla slutaren annat än hos märkesverkstaden, hehe. Kunde inte låta bli att skriva detta. Men vad fan, är det inte lite skumt?

En märklig slutsats.

Det enklaste är ju att titta på vad proffs använder. Massor av frilansfotografer köper 5D Mark II för att det är en allroundkamera som med höguppösning och bra ljuskänslighet. Fråga på YFO, Procenter, Scandinavianphoto med flera.

Det går ju också att se vad proffsen använder. Paul Hansen på DN kör med 2 st 5D Mark II, Roger Thuresson på samma tidning har samma set up. Och de anses som två av landets bästa pressfotografer.

Såg nyligen två Sysvenskan-fotografer på jobb i Lund, Johan Bävman och Lars Brundin. De hade båda 5D Mark II och inget annat.

Det är väl så att proffsen använder sina kameror. Varför skulle de sälja dem innan det kommer en 3D eller 5D Mark III.

Jag har kvar min 5D Mark I även om jag knappt använder den. Den känns för sliten för att säljas. bra som backup.

Jag skojade ju. Men är det inte märkligt ändå att de flesta som säljs sägs ha gått så lite? De är ju i vart fall till största delen mer än två år gamla vid det här laget. Jag knäpper väl kanske 25 tusen klick per år, och då är jag amatör.

25000 exponeringar per år tycker jag är VÄLDIGT extremt för en som har ett arbete vid sidan.

25000 exponeringar per år tycker jag är VÄLDIGT extremt för en som har ett arbete vid sidan.

Mycket men inte extremt. Några resor och lite actionfoto så är man strax där. Ligger själv kring 15k på ett år.

Tycker också att det är skumt att kamerorna på blocket aldrig tagit mer än 500 bilder. Luktar FW uppdatering lång väg (eller om det finns något annat sätt att nollställa räkneverket).