Annons

5d - ingen proffskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag har precis konstaterat att 5d inte kan ha varit något för proffsen. Alla som säljs begagnade nästan har varken slitage eller mer knäpp på slutaren än vad jag fixar på ett halvår (och jag är amatör). Tänk vad synd att man inte kan kolla slutaren annat än hos märkesverkstaden, hehe. Kunde inte låta bli att skriva detta. Men vad fan, är det inte lite skumt?

En märklig slutsats.

Det enklaste är ju att titta på vad proffs använder. Massor av frilansfotografer köper 5D Mark II för att det är en allroundkamera som med höguppösning och bra ljuskänslighet. Fråga på YFO, Procenter, Scandinavianphoto med flera.

Det går ju också att se vad proffsen använder. Paul Hansen på DN kör med 2 st 5D Mark II, Roger Thuresson på samma tidning har samma set up. Och de anses som två av landets bästa pressfotografer.

Såg nyligen två Sysvenskan-fotografer på jobb i Lund, Johan Bävman och Lars Brundin. De hade båda 5D Mark II och inget annat.

Det är väl så att proffsen använder sina kameror. Varför skulle de sälja dem innan det kommer en 3D eller 5D Mark III.

Jag har kvar min 5D Mark I även om jag knappt använder den. Den känns för sliten för att säljas. bra som backup.

Jag skojade ju. Men är det inte märkligt ändå att de flesta som säljs sägs ha gått så lite? De är ju i vart fall till största delen mer än två år gamla vid det här laget. Jag knäpper väl kanske 25 tusen klick per år, och då är jag amatör.

25000 exponeringar per år tycker jag är VÄLDIGT extremt för en som har ett arbete vid sidan.

25000 exponeringar per år tycker jag är VÄLDIGT extremt för en som har ett arbete vid sidan.

Mycket men inte extremt. Några resor och lite actionfoto så är man strax där. Ligger själv kring 15k på ett år.

Tycker också att det är skumt att kamerorna på blocket aldrig tagit mer än 500 bilder. Luktar FW uppdatering lång väg (eller om det finns något annat sätt att nollställa räkneverket).

har kameran hängande med alltid nästan, nån av dem. Och då smattrar jag ändå inte bilder direkt, utan ändå lite som förr i världen, med lite omsorg. Men går alltid till och från jobbet, en mil totalt ungefär, och i sthlms innerstad, finns mycket att upptäcka.

Men är det inte märkligt ändå att de flesta som säljs sägs ha gått så lite?

Dom som säljer är väl dem som inte använder kameran så mycket. De som använder säljer när det kommer en efterträdare.

Sen finns det ju folk som inte tar fler knäpp än när de fotade med film.

Och så finns det dem som köper kamera med ambitionen att fota, men så blir den bara liggande. Jag känner många som sådana fotografer,

Dom som säljer är väl dem som inte använder kameran så mycket. De som använder säljer när det kommer en efterträdare.

Sen finns det ju folk som inte tar fler knäpp än när de fotade med film.

Och så finns det dem som köper kamera med ambitionen att fota, men så blir den bara liggande. Jag känner många som sådana fotografer,

tror du har fel, de som köpte en 5d, i den prisklassen, är de som fotar mkt. Och efterträdaren kom för snart två år sedan. Jag tror att många som säljer 5d döljer som fan vad gäller hur mkt slutaren fått jobba. Detta särskilt som många stått i studio och ser ut som nya, men som fått jobba stenhårt. Men det är min uppfattning. Sen finns säkert de som gått lite, men det konstiga är att nästan alla gått under 50 tusen klick, och var har då alla andra tagit vägen, inte ut på annonsmarknaden i alla fall. Och jag tror inte en sekund på att alla proffs har kvar dem för att vänta på nästnästa generation.

tror du har fel, de som köpte en 5d, i den prisklassen, är de som fotar mkt. Och efterträdaren kom för snart två år sedan. Jag tror att många som säljer 5d döljer som fan vad gäller hur mkt slutaren fått jobba. Detta särskilt som många stått i studio och ser ut som nya, men som fått jobba stenhårt. Men det är min uppfattning. Sen finns säkert de som gått lite, men det konstiga är att nästan alla gått under 50 tusen klick, och var har då alla andra tagit vägen, inte ut på annonsmarknaden i alla fall. Och jag tror inte en sekund på att alla proffs har kvar dem för att vänta på nästnästa generation.

Ligger en hel del i det du skriver. Får mig att tänka på forna tiders hästskojare. Det stapplande hästkräket påstods vara muskelknippet nummer ett trots att slaktbänken låg tre kliv bort. Och eftersom det verkliga antalet exponeringar inte syns utanpå eller går att läsa av på ett enkelt sätt lockar ju till att mörka. Bort med en nolla så kanske det blir ett betydligt bättre pris än vad som borde vara det rätta.

Hur många begagnade bilars vägmätare har inte manipulerats i det syftet? Hur många villor och bostadsrätter förskönas inte på ytan inför en visning?

skillnaden är att proffsen vet när man ska knäppa en bild... och då räcker det med en när amatören tar 10 ;)

skillnaden är att proffsen vet när man ska knäppa en bild... och då räcker det med en när amatören tar 10 ;)

det där var kvalificerat struntprat? Menar du verkligen att proffsen tar EN bild i taget medan amatörerna tar 10? Jag sätter min högra hand på att det är tvärs om.

Nja, proffset tar 100 bilder och visar en, amatören tar 10 och visar 9. Lite överdrivet...

Jag tror att många begagnade kameror blir liggande utan att komma ut på annonsmarknaden, särskilt de som blivit lite slitna. Andrahandsvärdet är inte tillräckligt högt för att det ska uppväga att man kanske kommer ha nytta av den som backup någon gång och så blir den liggande tills den blir värdelös. Eller skiljer sig 5D från andra, tidigare, modeller i segmentet menar du?

Nja, proffset tar 100 bilder och visar en, amatören tar 10 och visar 9. Lite överdrivet...

Jag tror att många begagnade kameror blir liggande utan att komma ut på annonsmarknaden, särskilt de som blivit lite slitna. Andrahandsvärdet är inte tillräckligt högt för att det ska uppväga att man kanske kommer ha nytta av den som backup någon gång och så blir den liggande tills den blir värdelös. Eller skiljer sig 5D från andra, tidigare, modeller i segmentet menar du?

jag tror att många 40d och liknande inte gått lika hårt som en 5d, å andra sidan tål en 5d mer än dubbel användning, så det kanske går på ett ut. Men i alla annonser har alla 5d gått mindre än amatörkamerorna, det var det jag menade som poäng med tråden.

Själv brukar jag vara ute 1 - 2 ggr i veckan och fotografera (natur). På 8 månader har jag tagit 1346 bilder så det är inte alldeles otänkbart att det finns kameror där slutaren inte gått allt för varm. Sen tror jag att det finns ett antal som har gott om pengar som köper en 5D utan vara allt för flitig fotograf.

Själv är jag imponerad över de som är ute en sväng och kommer hem med hundratals bilder. Själv hade jag aldrig orkat gå igenom så många bilder efteråt, så de hade nog bara blivit liggande på hårddisken. En hårddisk som hade fyllts snabbt med dagen stora bildfiler.

/Gunnar

Själv brukar jag vara ute 1 - 2 ggr i veckan och fotografera (natur). På 8 månader har jag tagit 1346 bilder så det är inte alldeles otänkbart att det finns kameror där slutaren inte gått allt för varm. Sen tror jag att det finns ett antal som har gott om pengar som köper en 5D utan vara allt för flitig fotograf.

Själv är jag imponerad över de som är ute en sväng och kommer hem med hundratals bilder. Själv hade jag aldrig orkat gå igenom så många bilder efteråt, så de hade nog bara blivit liggande på hårddisken. En hårddisk som hade fyllts snabbt med dagen stora bildfiler.

/Gunnar

jag kollar ganska ofta, skriver ut en del, men för slö för att lägga ut dem här. Blev guldmedlem bara för att jag skulle, men för slö som sagt.

Jag tror att många begagnade kameror blir liggande utan att komma ut på annonsmarknaden, särskilt de som blivit lite slitna. Andrahandsvärdet är inte tillräckligt högt för att det ska uppväga att man kanske kommer ha nytta av den som backup någon gång och så blir den liggande tills den blir värdelös.

Så är det för mig i alla fall. Jag kanske får 4000 för min 5D som är sliten. Då kan jag lika bra ha den som backup eller låna ut. Det är inga stora pengar för mig som yrkesfotograf på deltid,

men jag hjälpte nyligen en kompis att sälja sin 5D mark I. Hans var som ny och lite använd. Han hade den som tredjekamera i sin privata utrustning. I jobbet hade han en annan utrustning.

Så är det för mig i alla fall. Jag kanske får 4000 för min 5D som är sliten. Då kan jag lika bra ha den som backup eller låna ut. Det är inga stora pengar för mig som yrkesfotograf på deltid,

men jag hjälpte nyligen en kompis att sälja sin 5D mark I. Hans var som ny och lite använd. Han hade den som tredjekamera i sin privata utrustning. I jobbet hade han en annan utrustning.

finns säkert de med, men det roliga är att ALLA som bjuds ut har gått så lite.

tror du har fel, de som köpte en 5d, i den prisklassen, är de som fotar mkt.

Där vet jag att jag har rätt. Det finns massor av olika typer av kunder. Det bara är så.

Och efterträdaren kom för snart två år sedan. Jag tror att många som säljer 5d döljer som fan vad gäller hur mkt slutaren fått jobba.

Nu avsåg jag 5D Mark II. Men 5D är en kamera som anses fräsch fortarande. Den har inga uppenbara kompromisser och då finns det ingen anledning för ett proffs att sälja den för småpengar när det är en bra backup. En billig försäkring.

Andra, såväl amatörer som proffs, kompletterar med en 5D Mark II och använder både de få gånger de behöver 2 hus.

Detta särskilt som många stått i studio och ser ut som nya, men som fått jobba stenhårt. Men det är min uppfattning.

det var nog vanligare förr. Verkstaden ska kunna kolla antalet exponeringar efter vad jag har hört. Sen är det iofs för stort fokus på antalet exponeringar. I studio slits slutaren mindre än normalt. Det finns exempel på Nikon F5 som gått 5 miljoner exponeringar.

Sen finns säkert de som gått lite, men det konstiga är att nästan alla gått under 50 tusen klick, och var har då alla andra tagit vägen, inte ut på annonsmarknaden i alla fall.

Har du koll på alla marknader då? Väldigt många byter ägare med när det sker ett generationsbyte. Men sen har ofta proffs ett kontaktnät och säljer kanske kameran till en assistent. Ju billigare prylarna blir desto större än också tendensen att prylar säljs på andra vägar än de mer etablerade som Blocket och Fotosidan. Det blir mer "jag hörde att du hade en son som önskar sig en systemkamera"

Och jag tror inte en sekund på att alla proffs har kvar dem för att vänta på nästnästa generation.

Det stämmer, Proffsen behåller dem till de bara är att kasta. Eller så säljer de till någon de känner

ANNONS
Götaplatsens Foto