Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag beställde inte från någon butik i Malmö jag la en order på internet och betalade i förskott , de skicka en faktura där de lovade att leverara inom en vecka pga att varan var slut i lager trots att det stog leverarans direkt.

Efter det har jag inte fått svar när de kan leverara ............

Som du förstår så är jag lite allergisk mot trådar som denna eftersom vi enbart får höra ena partens utsago.
men som jag skrev tidigare, behöver du hjälp med ditt ärende så maila mig, eftersom jag bara har positiva erfarenheter av Rajala och att jag efter 30 år i fotobranshen möjligen har lite större kontaktnät än vad du har så kan jag "kanske" hjälpa till och ta reda på vad som har gått snett,
 
Senast ändrad:
Återigen, ring Malmlöaffären, jag har inga som helst problem att komma i kontakt med deras anställda, de kan säkerligen svara på dina frågor.

Har själv försökt komma i kontakt med Stockholmsaffären med nedslående resultat. Efter ett antal försök att få kontakt med Stockholmsaffären gjorde jag ett försök med Malmö, svar på första försöket och de kan svara på alla frågor lika bra som Stockholm.

Är väl så att vi tror att allt sker i huvudstaden ;-)
 
Det är så jävla fräckt att misskreditera någon, nyss var det Expert i en annan tråd som var i blåsväder.
Om du inte får dina saker i tid, ta upp det med företaget .
Så jävla svårt är det väl inte att få tag i någon!
I Malmö svarar dom direkt, ring dit och fråga varför det dröjer.De har samma datorsystem och kan sannolikt svara på lagertillgång och varför dom säger att tillgång är direkt.

I telesvaret till Stockholmsbutiken sägs det att "alla säljare är upptagna" samt att man uppmanas att komma till butiken istället. :) Då jag bor tämligen nära så är ju det inget problem. Men alla gör ju inte det. Det är fö ganska mycket kunder i Stockholmsbutiken i dessa dagar. Bl a beroende på deras kampanjer.
 
Som det kan va
se Jan-Olovs svar ovan ditt

En sak som spelar in är att butiken ägs av finnar, och näthandeln är tydligen inte lika utbredd i Finland som
i t ex här Sverige. Rajala Finland har ännu inte riktigt anpassat sig till de svenska förutsättningarna, dvs man "kränger kameror" på finskt vis i Sverige.

Jmf t ex
tyskar som köper skånska elbolag och inte är riktigt med på banan vad gäller marknadsförutsättningar. Den svenska elmarknaden känntecknas av konkurrens i slutkundsledet ,medan den tyska fortfarande har karaktären av monopol.

Jag har oxå mestadels goda erfarenheter av butiken och dess personal. Har tom åkt på fotosafari i Tanzania med delar av personalen.

Och inte fick jag någon M9 med mig hem heller, då den var slut och inget om nya leveranser.
 
Köpte mig en 7D från Rajala men då var det mycket billigare i Tammerfors och kompisen råkade just då komma därifrån hit, han tog den till mig. När jag frågade efter priser, garantier osv frän Tammerfors fick jag alltid svaret inom 24 timmar, ofta betydligt snabbare. Däremot när jag tog kontakt med affären i Stockholm fick jag antingen svar rejält försenad, standardsvar ("vi har inte tid att svara, kom till våran butik", den var inte precis alternativ) eller (som hände oftast) fick ingen svar. Jag var aning sur och skickade mejl till deras (huvud)butik i Helsingfors och fick svar snabbt, fick faktiskt en säljarens direkt mejladdress...
 
Jag beställde inte från någon butik i Malmö jag la en order på internet och betalade i förskott , de skicka en faktura där de lovade att leverara inom en vecka pga att varan var slut i lager trots att det stog leverarans direkt.

Efter det har jag inte fått svar när de kan leverara ............

Tror inte att jag hänger med riktigt. Är du sur för att du inte fick varan levererad direkt?
 
Även jag har dåliga erfarenheter av rajala malmöbutiken ,dåliga på att svara på mail och ännu sämre att svara i telefon, blir inga fler affärer med rajala.

Håkan
 
Jag förstår trådskaparens frustration, men tycker samtidigt att Rajala är något så ovanligt som en affär med tid för sina kunder. Visst är det knepigt att komma i kontakt med via mail och per telefon, men i Stockholmsbutiken är det ofta mycket folk. Väl framme får man alltid säljarens hela uppmärksamhet och kan fråga dem om alternativa lösningar mm. Jag har alltid blivit kunnigt och vänligt bemött. Varje gång. Då har jag också fått vänta tre månader på ett mycket förmånligt erbjudande.

Det är ett otyg med falska lagerhållningssaldon, men att varna för Rajala som helhet blir helt fel. Tvärtom, det är en affär som bör uppmuntras. Tänk att kunna gå in en butik och kunna klämma på t ex väskor och kunna pröva om utrustningen får plats.
 
Tvärtemot dig tycker jag att det är helt rätt av Magnus att uttrycka sitt missnöje med en leverantör om han upplever att han inte får den service han anser att han borde få.

Givetvis ska man uttrycka sitt missnöje, men därifrån till att uppmana Fotosidan att ta bort Rajalas annonser är steget väldigt långt.

Så sent som idag fick jag en leverans av Rajala. Beställningen gjordes för några dagar sedan. Jag har gjort upprepade affärer med Rajala och har inte upplevt några problem.
 
Jag mailade två gånger och frågade om lagerstatus på beg 1D mk3 utan svar. Ringer då. På tredje försöket svarar dom "ja ja ja.. Vi har flera stycken, kom in du". Åker dit för att titta på dom. 1.5 timmar kommunalt och när jag kommer dit har de bara kartongerna.. Suuurt!
 
Även jag har dåliga erfarenheter av rajala malmöbutiken ,dåliga på att svara på mail och ännu sämre att svara i telefon, blir inga fler affärer med rajala.

Håkan

det börjar allt mer likna ett maranata möte med vittnesmål
nu är vi några stycken som tycker att Rajala sköter sig bra, några som har dålig erfarenhet av företaget
Skall vi nu rösta eller?
Har vi ingen annan vi kan varna för när vi ändå är i gång?
 
det börjar allt mer likna ett maranata möte med vittnesmål
nu är vi några stycken som tycker att Rajala sköter sig bra, några som har dålig erfarenhet av företaget
Skall vi nu rösta eller?
Har vi ingen annan vi kan varna för när vi ändå är i gång?

Jag vill varna för optimal telecom:) Går det bra?
 
Försök komma fram till Comhem
Livet är en strid
och jag avslutar med att jag hjälper gärna trådskaparen till kontakt om inte Rajala arslar sig till att svara på mail
 
Rajalas service

Det är ju intressant läsning om Rajala. Det är tydligt att Rajala har stora skillnader i sin service mot kunderna. Jag har själv handlat hos Rajala i Malmö några gånger dock inte sedan jag skulle köpa en ögonmussla till min D3. Jag fick av försäljaren veta, att de hade 3 ögonmusslor kvar och som kostade 140:-/st. Jag hade innan kollat hos Nikonstore, som skulle ha 130:-/st. När jag hade bestämt mig för att köpa en kontrade försäljaren med att han såg i datorn, att Rajala just hade höjt priset till 200:-/st. När jag förstummad frågade varför svarade han att Rajala alltid gjorde så, då man hade någon kampanj på nägra varor. Alltså chockhöjde man priset på ett antal icke kampanjkvaror samtidigt med kampanjen. Det blev ingen ögonmussla i Rajalas Malmöbutik och kommer inte att bli något annt heller för min del.
 
Lite intressant att läsa inläggen och kolla dels vad man tycker i sak, men också de saker man är beredd göra för att visa sitt missnöje med en företeelse egentligen vilken helst i Sverige. Här får man ta del av för och emot Rajala, men också att en relativ stor andel missnöjda kunder inte ska få "misskreditera" en butik för det som dom råkat ut för, när opponenten inte har samma erfarenhet. Istället för att nöja sig med att balansera upp bilden med sina positiva erfarenheter, så skall locket läggas på de andra. Detta är inte ovanligt i Sverige, en svensk tiger... I Frankrike kör man ut gödsel och tippar det på stadens torg... En liten annan inställning. I Sverige kan man då få sitta i kö till Comhem i timmar. Att det är så är ok och dessutom för att det är så så ska man också acceptera hur surt det är komma fram till Rajala.

Har min poäng gått fram nu tro? Att det kanske inte är så konstigt att vi konstant blir penetrerade akterut av elbolag, försäkringsbolag, Comhem, Optimal telecom, med flera som i ohotat majestät kan få fortsätta för att människor på intresseforum av vissa inte ska få dela med sig av sitt missnöje, för då misskrediterar vi. Så visst, fortsätt lägga kronor i Röda Korsets sparbössor och gud nåde den som råkar misskreditera generaldirektören när trots allt 80 istället för 90% av pengarna går fram...

Lever vi i en demokrati?... egentligen?
 
Givetvis ska man uttrycka sitt missnöje, men därifrån till att uppmana Fotosidan att ta bort Rajalas annonser är steget väldigt långt.

Så sent som idag fick jag en leverans av Rajala. Beställningen gjordes för några dagar sedan. Jag har gjort upprepade affärer med Rajala och har inte upplevt några problem.

Jag kan inte se någonstans att trådskaparen har uttryckt sitt missnöje genom att uppmana Fotosidan att ta bort Rajalas annonser?
 
Men använd telefonen, eller saknar du kunskap om hur en sådan fungerar, då kan du ju ta upp även den frågan- varför svarar de inte på mail

Jag förstår inte varför du hetsar upp dig till den grad att du blir oförskämd. Visst kan man väl kräva av en nätbutik att de håller en högre servicegrad än nämnt eller ska man bara vara tacksam och vänta hur länge som helst på besked eller kanske ringa land och rike runt när de ej behagar ta kontakt. Skärp dig i ditt tonläge herr Risedal.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS