Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Priskonkurerar med Canon?

Jag har flera gånger gett dem chansen när jag ska köpa något men "pretto" butiken cyberphoto som för mig (och många andra) varit dyrare men bättre har alltid varit biligare. NÅgra exempel på vanliga gluggar;

Canon Ef 16-35/2.8L USM II Rajala 15450 Cyberphoto 14495 prisskillnad 955kr/16% till cyber fördel
Canon Ef 24-70/2.8L Rajala 12890 Cyberphoto 11990 priskillnad 900 kr/ 14% till cyber fördel
Kampanjerbjudande på speedlite 580 EXII 800 kr dyrare än Cyberphotos normalpris.

Det är ganska stora skillnader. Det är givetvis för att betala de billiga "driver" dom har (och som kanske gör att de får mycket kritik för att de inte hinner ta hand om sina kunder)?

Det där var inte rättvisande. Nu valde du ut några produkter där Rajala råkade vara dyrare. Men det är Rajala som sålt 50d med 15-85 för under 11 tusen, 70-200/4L IS för under 10 tusen, 100-400L för under 12 tusen m fl. Och det är faktiskt priskonkurrens. De har helt enkelt billiga erbjudanden och det är ju fantastiskt då de flesta andra, t ex Cyberphoto, ligger på ungefär samma nivå.
 
Jag mailade malmöbutiken den 6:e maj angående ett begagnat 100-400 objektiv, har fortfarande inte fått något svar - köpte ett nytt direkt över disk i annan butik istället... Det finns fortfarande kvar på deras begagnatlista...

Som jag skrivit i en annan tråd, deras uppdatering av begagnatlistan är urdålig och man kan inte lita på den, där är de faktiskt urusla.
 
Det där var inte rättvisande. Nu valde du ut några produkter där Rajala råkade vara dyrare. Men det är Rajala som sålt 50d med 15-85 för under 11 tusen, 70-200/4L IS för under 10 tusen, 100-400L för under 12 tusen m fl. Och det är faktiskt priskonkurrens. De har helt enkelt billiga erbjudanden och det är ju fantastiskt då de flesta andra, t ex Cyberphoto, ligger på ungefär samma nivå.

"sålt" ja:).. Det gjorde även cyber under deras jubileum:) Samma priser.. Klart man kan ha "driver"för inköpspris under en kort period för att göra reklam för något. Det viktiga för mig är att man håller en hyffsat låg prisnivå jämt över året och att man vet att man kan lita på lagersaldot. Får man inte kontakt med fiman i fråga så kommer man (iaf inte jag) aldrig tillbaka och det är en riktigt fålig affär för leverantören. Jag betalar nämligen alltid i förskott och då står man där om grejerna inte levereras.. Men nu börjar det bli dagisnivå så jag står över..

Anledningen till att jag tog just de objektiven är för att det varit det senaste jag beställde och det blev några kronor..
 
"sålt" ja:).. Det gjorde även cyber under deras jubileum:) Samma priser.. Klart man kan ha "driver"för inköpspris under en kort period för att göra reklam för något. Det viktiga för mig är att man håller en hyffsat låg prisnivå jämt över året och att man vet att man kan lita på lagersaldot. Får man inte kontakt med fiman i fråga så kommer man (iaf inte jag) aldrig tillbaka och det är en riktigt fålig affär för leverantören. Jag betalar nämligen alltid i förskott och då står man där om grejerna inte levereras.. Men nu börjar det bli dagisnivå så jag står över..

Anledningen till att jag tog just de objektiven är för att det varit det senaste jag beställde och det blev några kronor..

Håller verkligen inte med dig. Om det hade gällt min livsmedelsbutik hade jag gjort det, men vad gäller sällanköpssaker som kamerautrustning, så kollar jag runt marknaden och plockar russinen i kakan, struntar i hur deras totala prisbild ser ut, den får vara hur ojämn som helst, bara det JAG köper är billigt. Samma sak med MediaMarkt, ibland har de supererbjudanden, men totala prisbilden är ganska hög. Men jag spanar efter erbjudandena. Och Cyberphoto har inte alls lika bra erbjudanden, man får en chokladbit för en tia istället.
 
Kan inte se problemen som många verkar ha men jag har bara bra saker att säga hittils... Enda negativa kan väl vara att dom är lite långsamma på att svara på mail men så är det ibland...

beställde tex en kamera från dom i måndags natt och den kom idag så det tycker jag är helt ok.
 
Har aldrig handlat av Rajala Foto och kommer nog ej att göra det efter att ha läst detta. Tycker inte att det finns någon ursäkt för brist på kommunikation, eller att behöva vänta två-fyra veckor och få ett trofligt svar.
 
Har aldrig handlat av Rajala Foto och kommer nog ej att göra det efter att ha läst detta. Tycker inte att det finns någon ursäkt för brist på kommunikation, eller att behöva vänta två-fyra veckor och få ett trofligt svar.

Det är risken med den här typen av trådar. Du får en väldigt skev bild av ett företag som hamnar i en sådan här "klagomålstråd". Vi är uppenbarligen rätt många som är nöjda med Rajala och som också skrivit i tråden. För mig är bilden av Rajala som ett dåligt företag väldigt främmande. Därmed inte sagt att jag inte respekterar de som upplever att de fått dålig service. Jag tror dock inte att det är särskilt representativt för Rajala.
 
Om man vänder på ditt resonemang så skulle jag vilja säga "ingen rök utan eld". Den här tyen av trådar förekommer aldrig om andra företag...
 
Om man vänder på ditt resonemang så skulle jag vilja säga "ingen rök utan eld". Den här tyen av trådar förekommer aldrig om andra företag...
Har för mig att det inte var allt för länge sen som tex Cyberphoto var uppe i en liknade tråd, och jag tror dom flesta här är överens om att Cyberphoto är riktigt bra att ha att göra med

Hittade tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108824&highlight=cyberphoto+d%E5lig+service
 
Om man vänder på ditt resonemang så skulle jag vilja säga "ingen rök utan eld". Den här tyen av trådar förekommer aldrig om andra företag...

Eller Kaffebrus som var så hyllat för några år sedan fick en liknande tråd nyligen. Elgiganten också men de är ju ingen kamerabutik men ändå.
 
Det är risken med den här typen av trådar. Du får en väldigt skev bild av ett företag som hamnar i en sådan här "klagomålstråd". Vi är uppenbarligen rätt många som är nöjda med Rajala och som också skrivit i tråden. För mig är bilden av Rajala som ett dåligt företag väldigt främmande. Därmed inte sagt att jag inte respekterar de som upplever att de fått dålig service. Jag tror dock inte att det är särskilt representativt för Rajala.

Jag instämmer med dig till 100% angående den här typen av trådar, men som någon sade: ingen rök utan eld. Jag skulle dock inte dra mig för att handla över disk då detta verkar vara en överlag bra upplevelse för de flesta, men mitt uttalande var baserat på dess internethandel och kundtjänst. Jag instämmer att jag kunde ha varit något mer klar i mitt inlägg :)
 
Om man vänder på ditt resonemang så skulle jag vilja säga "ingen rök utan eld". Den här tyen av trådar förekommer aldrig om andra företag...

Där har du fel. Den här typen av trådar kan man se på alla hobbysajter.

Självklart misslyckas Rajala ibland. Det gör alla företag. Att ha 100% nöjda kunder är ett mål som är extremt svårt att uppnå.

Däremot så är det väldigt lätt att starta en tråd som heter "Volvo suger" och få några stycken att haka på.

Så, visst; Rajala har inte 100% nöjda kunder. Frågan är om man ska starta en tråd för varje företag som inte har det? Det blir rätt många trådar ...
 
I Malmö fanns ju "Foto & Video" som sedan blev just Rajala. Är det så att den finska kedjan köpt upp småbutiker?
 
trots att det står Tillgänglighet: direkt på deras sida har de efter 1 månad inte lyckats leverara min beställing

De svarar inte på mail och försöker man ringa är det antingen telesvar eller upptaget[/QUOTE

Värsta Jag vet när det står tillgängligt eller i Lager när det inte är det. Själv hade Jag avbrutit köpet...om det nu går att få tag i någon...
 
Har för mig att det inte var allt för länge sen som tex Cyberphoto var uppe i en liknade tråd, och jag tror dom flesta här är överens om att Cyberphoto är riktigt bra att ha att göra med

Hittade tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=108824&highlight=cyberphoto+d%E5lig+service

Om man jämför Cyberphoto och Rajala på Prisjakts omdömessystem så finner man att Rajala har betyget 6,0 medan Cyberphoto har 9,85 av 10 möjliga. Omdömena är baserade på 54 respektive 272 st omdömen. Det kanske är lite klent underlag beträffande Rajala's betyg men jag tror nog att det ger en viss fingervisning.
 
Om man jämför Cyberphoto och Rajala på Prisjakts omdömessystem så finner man att Rajala har betyget 6,0 medan Cyberphoto har 9,85 av 10 möjliga. Omdömena är baserade på 54 respektive 272 st omdömen. Det kanske är lite klent underlag beträffande Rajala's betyg men jag tror nog att det ger en viss fingervisning.

Som sagt, rök utan eld var det va? *Host, host*
 
Har kanske haft tur, men jag själv köpt några objektiv från rajala pro shop. Har dock fungerat snabbt o smärtfritt.
 
Tar tillbaka det jag skrev. Jag hade uppenbarligen fel! Jag som tyckte att jag hängde här för mycket.. Tydligen inte:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS