** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är ni dumma mot Rajala, de är jättebra, och dessutom den enda butik som på allvar priskonkurrerar, i vart fall när det gäller Canon. Visst, de svara inte i telefon alltid, men de tar inte betalt för det heller. De är topp tycker jag, erfarenhet med stockholm och malmö-butikerna.
 
Svar till Tommy: ja jag hade lite svårt att förstå först varför trådskaparen inte ringer till exv Mamöaffären, se sedan senare svar. Fortsättningsvis kommer jag ifrågasätta trådar som denna med VARNING för Rajala eftersom vi har så olika uppfattningar vilket flera också skriver om i tråden.
svarar på detta eftersom det var riktat till mig
 
Svar till Tommy: ja jag hade lite svårt att förstå först varför trådskaparen inte ringer till exv Mamöaffären, se sedan senare svar. Fortsättningsvis kommer jag ifrågasätta trådar som denna med VARNING för Rajala eftersom vi har så olika uppfattningar
svarar på detta eftersom det var riktat till mig

Ifrågasätt inte trådarna. Då angriper Du var människas rätt att uttrycka sin mening. Det jag tycker Du skall göra är att balansera upp bilden, genom att helt enkelt skriva de positiva saker Du upplevt. Stäng inte ner debatten, det är en demokratisk rättighet, förlåt... rättning mittåt... det är faktiskt enligt mig vår jäkla skyldighet!
 
Svar till Tommy: ja jag hade lite svårt att förstå först varför trådskaparen inte ringer till exv Mamöaffären, se sedan senare svar. Fortsättningsvis kommer jag ifrågasätta trådar som denna med VARNING för Rajala eftersom vi har så olika uppfattningar vilket flera också skriver om i tråden.
svarar på detta eftersom det var riktat till mig

Trådskaparen skriver ju i sitt första inlägg att de varken svarar på mail eller telefon.
 
Vi har olika erfarenheter av Rajala , mina är enbart positiva.
Vilket per automatik innebär att det gäller alla andra också, eller vadå?

Som du förstår så är jag lite allergisk mot trådar som denna eftersom vi enbart får höra ena partens utsago.
men som jag skrev tidigare, behöver du hjälp med ditt ärende så maila mig, eftersom jag bara har positiva erfarenheter av Rajala och att jag efter 30 år i fotobranshen möjligen har lite större kontaktnät än vad du har så kan jag "kanske" hjälpa till och ta reda på vad som har gått snett,
Något är uppenbarligen väldigt fel om du har lättare att komma i kontakt med dem för att du har varit 30 år i fotobranchen. Det kanske är det som är Rajalas problem?

det börjar allt mer likna ett maranata möte med vittnesmål
nu är vi några stycken som tycker att Rajala sköter sig bra, några som har dålig erfarenhet av företaget
Skall vi nu rösta eller?
Har vi ingen annan vi kan varna för när vi ändå är i gång?
Det verkar väl bättre att alla får säga sitt utan att du ska tala om vem som får tycka något? Det är väl alldeles utmärkt att folk blir varnade för att Rajala har problem med leveranser, lagerstatus och kommunikation. Tycker du att detta är helt ovidkommande? Jag förstår inte din inställning. Om det nu inte är så att du jobbar där, och då borde du väl snarast ta åt dig istället.
 
Svar till Tommy: ja jag hade lite svårt att förstå först varför trådskaparen inte ringer till exv Mamöaffären, se sedan senare svar. Fortsättningsvis kommer jag ifrågasätta trådar som denna med VARNING för Rajala eftersom vi har så olika uppfattningar vilket flera också skriver om i tråden.
svarar på detta eftersom det var riktat till mig

Det jag reagerade för huvudsakligen var ditt sätt att uttrycka dig i denna tråd. Jag tycker definitivt att man kan hålla en hövlig ton i Fotosidans forum och inte förfalla till det aggressiva personliga påhoppandet som tyvärr är alltför vanligt på Internet.
 
Martin
Oavsett om jag har varit verksam i 30år så vet inte Rajala om det du eller jag som ringer, och jag har inte haft några problem med företaget och då svarar jag bara för Malmöaffären som jag har gjort affärer med.
Och jag har inte haft några kommunikativa problem vad det gäller telefon.
 
Det jag reagerade för huvudsakligen var ditt sätt att uttrycka dig i denna tråd. Jag tycker definitivt att man kan hålla en hövlig ton i Fotosidans forum och inte förfalla till det aggressiva personliga påhoppandet som tyvärr är alltför vanligt på Internet.

det får du gärna tycka och reagera mot
precis som jag tycker och reagerar om tråden varning för Rajala Foto
 
Senast ändrad:
Martin
Oavsett om jag har varit verksam i 30år så vet inte Rajala om det du eller jag som ringer, och jag har inte haft några problem med företaget och då svarar jag bara för Malmöaffären som jag har gjort affärer med.
Och jag har inte haft några kommunikativa problem vad det gäller telefon.
För min del handlar det om Stockholmsaffären, fast i grunden är det ju hela deras ohållbara "system" som är felet. Inte någon specifik affär. De butiksanställda har tyckts vara ganska frustrerade av detta själva. Jag förstår dem, för de får nog en del jobbiga frågor.
 
Det är inget specifikt för Rajala, jag skulle kunna rada upp ett antal köp jag har gjort där man kan tycka det ena eller andra angående exv företagets leveranser, bemötande, svara på frågor osv.
Allt från köp av möbler till bilar.
Att därför varna för ett välkänt företag på en sida som denna tycker jag är ett felaktigt förfarande , bättre vore att i så fall fråga andra om de har har haft liknande erfarenheter av företaget. Jag och flertal andra har bara haft positiva erfarenheter av företaget , andra negativa.

Om det är några som skall hängas ut med varning är i så fall de riktiga skurkföretagen, de som har som syfte att medvetet luras.
 
Det är inget specifikt för Rajala, jag skulle kunna rada upp ett antal köp jag har gjort där man kan tycka det ena eller andra angående exv företagets leveranser, bemötande, svara på frågor osv.
Allt från köp av möbler till bilar.
Att därför varna för ett välkänt företag på en sida som denna tycker jag är ett felaktigt förfarande , bättre vore att i så fall fråga andra om de har har haft liknande erfarenheter av företaget. Jag och flertal andra har bara haft positiva erfarenheter av företaget , andra negativa.

Om det är några som skall hängas ut med varning är i så fall de riktiga skurkföretagen, de som har som syfte att medvetet luras.

Jag är inte med i Er ordväxling, men ber om att få ge replik; jag är inte riktigt överens med Dig där. Att ett välkänt företag av någon anledning skulle stå över kritik av så många som det faktiskt varit både här och på åtminstone en parallell tråd här, tycker jag är ett övermått av respekt.

Sedan funderar jag på hur man skall få reda på vilka företag som medvetet luras? Kan man ringa dom och fråga om dom luras. Näe, det är nog snarare att det nystas upp via ex v forum som detta och inledningsvis verkar de säkert seriösa också innan tillräckligt många med samma vittnasbörd pekar åt en viss riktning. Därför måsta dessa trådar få finnas. Är företaget seriöst, ändrar dom beteendet blixtsnabbt och drevet dör ut av sig själv. Har man problem och det fortsätter drabba kunder, är det inte mer än rätt att drevet går. Jag förstår inte denna debatten. Är vi rädda för konsumenträtt? Ideligen visar ju att myndighetstillsynen är jäkligt blek och ARN's kvarnar maler så sakta, så sakta.

När man hör alla smygmoderatorer här som manar de mer utåtagerande att stävja sig, smyger tyvärr en annan känsla in på tråden och den heter jäv. Det finns inga belägg för det lika lite som om tråden används av agitatorer som använder den i peronlig sak, enligt mig. Klagomålen har inte alls varit av sorten personliga påhopp utan i det hela tagit upp problemet i sak. Vad är det att vara rädd för?
 
vi har olika uppfattningar vad det gäller ordval som varning för rajala.
vi har också olika uppfattningar om bemötande, leverans , tillgänglighet etc.
om du tror att jag på något sätt står Rajala nära så misstar du dig.
Rajala är inte på något sätt någon stor leverantör av fotoutrustning till mig , lika lite som exv Media Markt i Lund är ,men båda har levererat utrustning till mig på ett oklanderligt sätt när jag har så behövt.
Min fotoleverantör heter Mattssons Foto i Lund, men inte ens Mattssons som är ett erkänt duktigt gammalt fotoföretag har alltid saker hemma när jag behöver dom
Godnatt
 
Senast ändrad:
Min fotoleverantör heter Mattssons Foto i Lund, men inte ens Mattssons som är ett erkänt duktigt gammalt fotoföretag har alltid saker hemma när jag behöver dom
Godnatt

Men de kanske inte heller påstår att de har saker hemma när det egentligen handlar om flera veckors leveranstid.
 
Jag har varit i kontakt med Rajala per mail här i Finland ett par gånger, och har de inte svar kommit inom en timme så har det i alla fall kommit senast under följande dag. Ringer man så svarar dom också. Strulet ni erfar i Sverige härrör sig nog från att deras kampanjer med toppenerbjudanden för att etablera sig som nytt namn i Sverige gjort att tillströmningen av kunder och förfrågningar varit större än de kunnat hantera på ett godkänt vis.
 
Nu är ni dumma mot Rajala, de är jättebra, och dessutom den enda butik som på allvar priskonkurrerar, i vart fall när det gäller Canon. Visst, de svara inte i telefon alltid, men de tar inte betalt för det heller. De är topp tycker jag, erfarenhet med stockholm och malmö-butikerna.

Priskonkurerar med Canon?

Jag har flera gånger gett dem chansen när jag ska köpa något men "pretto" butiken cyberphoto som för mig (och många andra) varit dyrare men bättre har alltid varit biligare. NÅgra exempel på vanliga gluggar;

Canon Ef 16-35/2.8L USM II Rajala 15450 Cyberphoto 14495 prisskillnad 955kr/16% till cyber fördel
Canon Ef 24-70/2.8L Rajala 12890 Cyberphoto 11990 priskillnad 900 kr/ 14% till cyber fördel
Kampanjerbjudande på speedlite 580 EXII 800 kr dyrare än Cyberphotos normalpris.

Det är ganska stora skillnader. Det är givetvis för att betala de billiga "driver" dom har (och som kanske gör att de får mycket kritik för att de inte hinner ta hand om sina kunder)?
 
Jag har varit i kontakt med Rajala per mail här i Finland ett par gånger, och har de inte svar kommit inom en timme så har det i alla fall kommit senast under följande dag. Ringer man så svarar dom också. Strulet ni erfar i Sverige härrör sig nog från att deras kampanjer med toppenerbjudanden för att etablera sig som nytt namn i Sverige gjort att tillströmningen av kunder och förfrågningar varit större än de kunnat hantera på ett godkänt vis.

Tyvärr har det nog mer en kvarleva från FotoVideo tiden, det var precis samma problem att komma i kontakt med dom då.
 
Jag mailade Rajala i malmö igår kväll och frågade hur många de hade kvar av "EOS 50D + 15-85 IS USM". Klockan 10:17 idag hade de svarat.

Så som sagts tidigare så verkar det vara väldigt olika hur folk upplever Rajala och hur de känner att de blir bemötta av denna foto/kamera-butik.
 
Jag mailade malmöbutiken den 6:e maj angående ett begagnat 100-400 objektiv, har fortfarande inte fått något svar - köpte ett nytt direkt över disk i annan butik istället... Det finns fortfarande kvar på deras begagnatlista...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS