Annons

Varning för Rajala Foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För mig är bilden av Rajala som ett dåligt företag väldigt främmande.
"Dåligt företag" är en tolkningsfråga. Så skulle jag inte tolka det som skrivits. Rajala har problem med mail- och telefonkommunikation med sina kunder, men om man är tålmodig så har de låga priser och trevlig personal. Själv har jag inte det tålamodet och jag ser det här som en spark i röven (om någon från Rajala läser tråden). Det borde vara en baggis att fixa till logistiken och därmed få nöjdare kunder och tjäna mer pengar.

Hela grundproblemet tycks vara att organisationen drivs från Finland, där man tydligen inte förstår vikten av att lagerstatusen på hemsidan ska vara korrekt, och att butikerna ska ha tillräckligt med personal för att kunna kommunicera med kunderna. Vet de själva inte status på en vara så ska det framgå tydligt.

Jag vill alltså återigen säga att jag tycker att personalen sköter sig föredömligt.
 
Detta måste vara ett av dom bästa exempel på Svenska ankdammen !

Hur kan man orka att hålla på med att diskutera ett företag i massor av svar.

Är man inte nöjd med ett förtag så köper man inte från dom utan vänder sig till ett annat.

Alla kan ju inte vara nöjda alltid.

Så var det med det.

(nu kan ni hoppa på mig det bjuder jag på)
 
Detta måste vara ett av dom bästa exempel på Svenska ankdammen !

Hur kan man orka att hålla på med att diskutera ett företag i massor av svar.

Är man inte nöjd med ett förtag så köper man inte från dom utan vänder sig till ett annat.

Alla kan ju inte vara nöjda alltid.

Så var det med det.

(nu kan ni hoppa på mig det bjuder jag på)

*asg* På'n grabbar! Låt honom inte komma undan!

Bra inlägg! Håller med i det hela, men man kan gärna skriva det man varit med om, plus och minus, på ett neutralt sätt likt recensioner, men sedan släppa det, sluta tjöta och låta var och en bilda sig den egna uppfattningen om firman.
 
Älskar internet! Tänk om inte nätet fanns vad skulle ni alla göra då, Skicka brev till varandra eller? . Jag har handlat massa saker hos Rajala. Det har aldrig varit några problem alls. Dock är att dom har mycket kunder i butiker nästa jämnt. Och vad är det första man gör om man har en butik-Jo ta hand om kunderna som kommer in butiken.

Sen vill jag skicka ut en VARNING FÖR TELENOR för dom har snott 199kr av mig som jag har försökt att få tillbaka i 6mån. Jag råkade betala en räkning 2 gånger och det har jag på pekat för dom ett antal gånger och varje gång har dom sagt att dom skall fixa omg men det har dom inte gjort det..
 
Jag häpnar!

Det var jag som för ca en vecka sedan lyfte denna något äldre tråd, för att beklaga mig och se vilka Era erfarenheter av Rajala är (för att slippa skapa en ny tråd om något som tydligen redan diskuterats).

Responsen har både varit massivare och av en annan karaktär än jag väntat mig. Jag har alltså själv drabbats av dålig service från Rajala, och följetongen fortsätter. I mitt fall definierar jag dålig service som oförmåga att
(1) leverera en beställd produkt, och när den inte kommer då ej heller:
(2) svara i telefonen,
(3) svara på mail,
(4) svara på intalade telefonsvararmeddelanden med önskan om att bli uppringd.

Givetvis är jag härefter intresserad av både positiva och negativa omdömen av Rajala, för att veta hur jag ska gå vidare och hur rädd jag ska vara för att jag blivit blåst. Jag blir glad över de positiva omdömen som trillat in (det gör att jag tar det för högst osannolikt att jag blivit blåst). Jag blir dock inte förvånad över alla negativa kommentarer heller, då en sån här företeelse sällan kommer ensam.

Jag kommer aldrig mer handla av Rajala Foto via nätet - eller live - och jag kommer avråda alla som frågar att göra det. Jag kommer dock lägga in en passus om att "jag har hört på forum på nätet att det funkar bra i deras riktiga butiker i Stockholm Malmö". Andra slutsatser än det jag inte dra.

Att hoppa på de som skapar såna här trådar - eller skriver och delger sina erfarenheter - är i mina ögon helt meningslöst, och dessutom oartigt. Som flera andra redan skrivit; kontra istället med era egna, positiva erfarenheter och argumentera emot. I en hövlig ton. Att högljutt och ohövligt skandera hur fel det är att kritisera, det gör ju bara att ni omyndigförklarar och dumförklarar övriga läsare på forumet - tror ni inte vi andra är klipska och kritiska nog att själva väga positiva och negativa kommentarer emot varandra?

Jag hoppas för egen del att jag får tag i Rajala i veckan som kommer, efter kanske 20 samtal och 3 mail utan svar. Hoppas. Sen avslutar jag - personligen - alla framtida relationer med dem. Vad andra drar för slutsatser av detta lämnar jag till dem. Jag är i alla fall oerhört missnöjd och besviken på Rajala. Punkt.

Kristofer
 
Samma visa har jag varit med om, ingen respons när man skickar in frågor om inbyte, men på deras hemsida kör dom med att dom gärna vill ha inbytesdelar, dåligt tycker jag!
 
Jag häpnar!

Det var jag som för ca en vecka sedan lyfte denna något äldre tråd, för att beklaga mig och se vilka Era erfarenheter av Rajala är (för att slippa skapa en ny tråd om något som tydligen redan diskuterats).

Responsen har både varit massivare och av en annan karaktär än jag väntat mig. Jag har alltså själv drabbats av dålig service från Rajala, och följetongen fortsätter. I mitt fall definierar jag dålig service som oförmåga att
(1) leverera en beställd produkt, och när den inte kommer då ej heller:
(2) svara i telefonen,
(3) svara på mail,
(4) svara på intalade telefonsvararmeddelanden med önskan om att bli uppringd.

Givetvis är jag härefter intresserad av både positiva och negativa omdömen av Rajala, för att veta hur jag ska gå vidare och hur rädd jag ska vara för att jag blivit blåst. Jag blir glad över de positiva omdömen som trillat in (det gör att jag tar det för högst osannolikt att jag blivit blåst). Jag blir dock inte förvånad över alla negativa kommentarer heller, då en sån här företeelse sällan kommer ensam.

Jag kommer aldrig mer handla av Rajala Foto via nätet - eller live - och jag kommer avråda alla som frågar att göra det. Jag kommer dock lägga in en passus om att "jag har hört på forum på nätet att det funkar bra i deras riktiga butiker i Stockholm Malmö". Andra slutsatser än det jag inte dra.

Att hoppa på de som skapar såna här trådar - eller skriver och delger sina erfarenheter - är i mina ögon helt meningslöst, och dessutom oartigt. Som flera andra redan skrivit; kontra istället med era egna, positiva erfarenheter och argumentera emot. I en hövlig ton. Att högljutt och ohövligt skandera hur fel det är att kritisera, det gör ju bara att ni omyndigförklarar och dumförklarar övriga läsare på forumet - tror ni inte vi andra är klipska och kritiska nog att själva väga positiva och negativa kommentarer emot varandra?

Jag hoppas för egen del att jag får tag i Rajala i veckan som kommer, efter kanske 20 samtal och 3 mail utan svar. Hoppas. Sen avslutar jag - personligen - alla framtida relationer med dem. Vad andra drar för slutsatser av detta lämnar jag till dem. Jag är i alla fall oerhört missnöjd och besviken på Rajala. Punkt.

Kristofer

Precis som jag känner det ..

När de efter 1 månad svarar på mail skickade jag direkt ett till mail och bad de återbetala pengarna men tror ni de svarade ...........

Grejorna jag beställt efter att ha läst en artikel i en tidning och googlade efter (Lastolite prylar) verkade först bara finnas hos Rajala men har upptäckt att de är lagervaror hos andra nätbutiker

Så Rajala varför inte betala tillbaka pengarna så jag kan köpa mina grejor någon annan stans ?
Ni har inte lyckats leverera de på över 1 månad nu
 
Att hoppa på de som skapar såna här trådar - eller skriver och delger sina erfarenheter - är i mina ögon helt meningslöst, och dessutom oartigt. Som flera andra redan skrivit; kontra istället med era egna, positiva erfarenheter och argumentera emot. I en hövlig ton. Att högljutt och ohövligt skandera hur fel det är att kritisera, det gör ju bara att ni omyndigförklarar och dumförklarar övriga läsare på forumet - tror ni inte vi andra är klipska och kritiska nog att själva väga positiva och negativa kommentarer emot varandra?
Kristofer

Om man går ut och varnar någon för att handla hos ett företag så är väl även det att underskatta läsare? Man kan ju delge sina erfarenheter utan att uppmana till bojkott? Det är orsaken till att jag ogillar den här typen av trådar. Även om jag bara har positiva erfarenheter av Rajala skulle jag aldrig skapa en tråd där jag rekommenderar andra att handla där.

Givetvis är det positivt för andra att få veta vad man tycker. Även jag har noterat att det finns ett antal personer som har helt andra erfarenheter av Rajala än vad jag har.
 
hmm, hur många gånger har jag inte tyckt att det varit skit på Daglivs på Kungsholmen, men likväl har jag handlat där ändå senare, varför? Jo, utbud och låga priser då och då på olika saker. Samma sak med Rajala antar jag. Hmm, hur många här har köpt köttfärs på ICA sedan deras ommärkningsskandal? Jag erkänner, jag har gjort det, men handlar också med glädje på Rajala. Dessutom, de har rätt många personer i butiken i Stockholm, som de flesta andra butiker så svarar de när de inte har någon kund. Deras bra priser gör att de inte hinner. Då skulle de anställa folk som svarade i telefon tycker någon då, men då skulle de inte kunna hålla så låga priser, enkel ekvation. Betala mer, och få bättre nätservice, t ex Cyberphoto. De är däremot otroligt kunniga och tillmötesgående i butik, ägnar verkligen tid åt kunderna, en inte helt ointressant del i det hela.
 
Precis som jag känner det ..

När de efter 1 månad svarar på mail skickade jag direkt ett till mail och bad de återbetala pengarna men tror ni de svarade ...........

Grejorna jag beställt efter att ha läst en artikel i en tidning och googlade efter (Lastolite prylar) verkade först bara finnas hos Rajala men har upptäckt att de är lagervaror hos andra nätbutiker

Så Rajala varför inte betala tillbaka pengarna så jag kan köpa mina grejor någon annan stans ?
Ni har inte lyckats leverera de på över 1 månad nu

Jag har dragit följande slutsats och agerar själv så;
- En del generalleverantörskontakter är snabba och också prisvärda, dessutom oklanderliga på support.
- Ska jag klämma/känna/fråga så besöker jag Rajala i Stockholm.
- Har ingen erfarenhet av deras support, än..
- Många saker kan också köpas i butik.
- Ska jag köpa på nätet, så är det Cyberphoto som lockar
- Deras support är oklanderlig och mycket uppskattad


Så mina råd från tråden måste bli att avråda från webbköp hos Rajala - FRAMFÖR ALLT med förskottsbetalning.
Annars verkar smaken vara som baken.

Trevlig kväll!
 
Hmmm, många som är nöjda med Rajala läser jag här i tråden, medans trådskaparen inte är det förståss.
Det är väl helt enkelt så att de flesta affärer säkert går bra och då upplever man ju att affären är seriös och man får sin levarns som man skall. Inte så svårt att göra en kund nöjd om man kan se till att sköta de mest grundläggande sakerna förståss.
Problemet uppstår väl när en leverans är sen eller inte finns på lager etc. hur man DÅ sköter om kunden är väl av större vikt. Så ni som har positiva erfarenheter av Rajala kan väl berätta om när något strulade men Rajala såg till att lösa det på bra sätt. DET kännetecknar ett bra företag för mig.

Mvh
Daniel
 
Hmmm, många som är nöjda med Rajala läser jag här i tråden, medans trådskaparen inte är det förståss.
Det är väl helt enkelt så att de flesta affärer säkert går bra och då upplever man ju att affären är seriös och man får sin levarns som man skall. Inte så svårt att göra en kund nöjd om man kan se till att sköta de mest grundläggande sakerna förståss.
Problemet uppstår väl när en leverans är sen eller inte finns på lager etc. hur man DÅ sköter om kunden är väl av större vikt. Så ni som har positiva erfarenheter av Rajala kan väl berätta om när något strulade men Rajala såg till att lösa det på bra sätt. DET kännetecknar ett bra företag för mig.

Mvh
Daniel

hände senast i fredags, köpte en 450d åt en kollega en vecka tidigare. Hon lyckades slarva bort kvitto och garanti redan dagen efter. Jag gick förbi affären och fick nya papper direkt utskrivet, de har ju alla kunder i sin data, hur enkelt och smidigt som helst.
 
hände senast i fredags, köpte en 450d åt en kollega en vecka tidigare. Hon lyckades slarva bort kvitto och garanti redan dagen efter. Jag gick förbi affären och fick nya papper direkt utskrivet, de har ju alla kunder i sin data, hur enkelt och smidigt som helst.


Precis, sådana små saker jag menar. Strul, stort som litet som de löser på ett bra sätt.
Ganska intetsägande att läsa att någon köpte x och det var bra...

Mvh
Danne
 
Inte lämna några pengar i förskott till Rajala. Det är väl rätt uppenbart, även om de är jättebra så varför chansa?
 
Fin reklam denna tråd är för Rajala, att det finns ett företag med det namnet går ju inte att missa och att vi har olika uppfattningar om hur företaget sköter sig mot sina kunder framgår klart.
Nu har samma saker tuggats runt ett antal gånger
Förra gången företaget fick så här mycket exponering var väl när de sålde 100-400 snorbilligt och efterfrågan var mycket större än förväntat.
 
Fin reklam denna tråd är för Rajala, att det finns ett företag med det namnet går ju inte att missa och att vi har olika uppfattningar om hur företaget sköter sig mot sina kunder framgår klart.
Nu har samma saker tuggats runt ett antal gånger
Förra gången företaget fick så här mycket exponering var väl när de sålde 100-400 snorbilligt och efterfrågan var mycket större än förväntat.

Jepp, fullt i klass med Råd & Röns test av Nikon D90
 
Fin reklam denna tråd är för Rajala, att det finns ett företag med det namnet går ju inte att missa och att vi har olika uppfattningar om hur företaget sköter sig mot sina kunder framgår klart.
Nu har samma saker tuggats runt ett antal gånger
Förra gången företaget fick så här mycket exponering var väl när de sålde 100-400 snorbilligt och efterfrågan var mycket större än förväntat.

Tjaa, fin reklam vet jag ju inte om man kan kalla det för... Det mesta är väl negativ kritik tycker jag det verkar som... Fast det finns ju de som säger att all reklam är bra reklam. ;-)
Fast det är klart, du kanske var ironisk?...

Mvh
Danne
 
Nu är ni orättvisa. alla som köpte 100-400L för tolvtusen fick sina objektiv, men de fick vänta, men det berodde verkligen inte på Rajala, utan på att Canon inte kunde leverera, och de sålde antagligen med förlust för att profilera sig. Oerhört korkat och nollkoll att ta det som ett exempel. Vafan, till det priset så ska man bara vara glad.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS