Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill inte gnälla men mitt stavas Rebecka och inte Rebecca. :p Jag vet inte varför jag bryr mig men det förekommer så ofta att folk stavar mitt namn fel. :( Det är ju trots allt den svenska versionen jag har och då vill jag att svenskar i varje fall skriver det rätt. ;)

Därtill står det ju klart och tydligt hur jag stavar här med, det är värre när man inte ha namnet uppskrivet framför en. Om du nu inte råkar vara svensk. ;)

Rebecca skrev tidigare i tråden att hon inte gillade OpenOffice. Mitt svar utgick från det. Men det finns ju andra freeware-alternativ som t.ex. AbiWord eller Bean. Och OpenOffice finns ju i en speciell Mac-variant, NeoOffice. Vad gäller iLife tycker jag personligen att den sviten i sig egentligen är skäl nog för att byta system (*Duckar för alla vinande stridsyxor som susar runt öronen* :)) Men så mycket till ordbehandlare erbjuder de ju inte....

Jag är övertygad om att Rebecca hittar en ordbehandlare som passar henne.

Korrekt, jag gillar inte OO!

Hoppas jag hittar en som passar mig med. Är mer orolig för vad plånboken anser om den saken. ;)

Du har helt klart en poäng där, Erland.
Men som jag skrev i mitt inlägg svarade jag utifrån de val jag skulle göra. Rebecca frågade om råd inför de tillval Apple erbjuder och ett svar på en sådan fråga kan ju inte bli annat än subjektivt. Det är ju alltid svårt att avgöra vad som fungerar för någon annan...

Jag är väl medveten om att Apple tar bra betalt, men det finns en rad skäl till att jag ändå väljer att ha en stor intern hårddisk. Även om jag har en hel liten uppsättning externa diskar också...

Alla svar blir baserade på egna åsikter. Jag läser inte det ni skriver som facit eller som en troende läser Guds ord. Jag vill bara höra era åsikter. :)

I det här fallet föredrar jag faktiskt intern hårddisk också.

Att Apple tar bra betalt för sina prylar vet jag också... och ja, det är en nackdel. Men min PC gav jag 8500 kr för och jag tycker det verkar rätt nära till ca 11 000, om Mac faktiskt erbjuder en bättre datorupplevelse (jag sitter mycket på datorn, FÖR mycket!).
 
Vad är en konverter?

På tal om det, gjorde en "provbeställning" på Apple Shop och inser att det kommer massa tillval man kan välja. Priset trappas förstås upp då ja...

Vad gjorde ni för tillval?

Det fanns något som hette iWork, är det Macs motsvarighet till Word?

Vad är det för huvudskillnader mellan MacBook och MacBook Pro?

Jag ser ingen anledning att använda något annat än open office vilket är gratis och funkar bra.
[Edit] Missade att du redan sågat OO. Fast jag har inga problem med import export till Office vare sig på mac eller linux. (Gör du rätt när du flyttar filer frågar jag mig)

Jag valde en MacBook Pro 13", inget extra. Helaluminiumbody och belyst tangentbord är väl största skillnaden tror jag. Mer minne & SSD disk är uppgraderingar att fundera på i framtiden för min del.

Sladd för att koppla in exterm skärm är ju praktiskt att ha, bluetooth tangentbord & mus likaså.
 
Senast ändrad:
Den förklaring jag har fått är att arkitekturen i Mac OS X är mycket mer restriktiv när det gäller att tillåta att ett program startar av sig själv - vilket ett virus egentligen är.

Jaha, PC borde ju härma då tycker jag. :/ Har liksom blivit översvämmad med åsikter att jag måste skydda, dessa program är bra och bla, bla, bla. För inte glömma de som kostar. Man blir ju verkligen nervös när man precis köpt en ny dator att den ska lagga. :O

Sedan spelar det säkert roll att PC är så mycket större. De som snickrar ihop virusen vill säker se att deras alster sprider sig. Då är det kanske mer intressant att arbeta för en större plattform...?

Jag tror också det kan vara en orsak. Fast hoppas inte, för om Mac blir större innebär det problem.

Fast HELT fria från skräp är vi ju inte längre...

Kanske någon har ett mer fullödigt svar.

Vill gärna veta vad för skräp ni inte är fria ifrån? Något allvarligt? Vilka åtgärder behövs?
 
Jag har aldrig funderat så mycket på varför, utan är nöjd med att det inte finns några virus som drabbar OSX. För att citera Jack Campbell, som för några år sedan utlyste ett ganska stort penningpris för den som lyckades skriva ett sådant virus:

Klart man funderar på varför, det är ju ett stort problem för PC-användare. Sen att det är bra och att man inte ska uppmuntra idioter till fixa virus som sabbar för Mac-användare också är väl självklart.
 
Allt från 1.500:- till 20.000:-. Jag har 15" på min laptop, och jag kan ofta tycka det är för litet. Så jag försöker åka till pappa så fort jag har tid och redigera bilder på hans 24" skärm.

Min nuvarande dator, PC, har 17 tums. Visst, rätt trevligt men den är rätt tung och klumpig att flänga runt med. Nu sitter den oftast fint på mitt skrivbord dock. Som mest flyttar jag ut den till vardagsrummet eller lägger den i sängen (jag vet, man ska inte ha sin laptop där men ibland så kan jag inte låta bli att myschatta på natten i min säng).

Tagit ut den 2-3 gånger och ja... det var tungt. :(
 
Jag ser ingen anledning att använda något annat än open office vilket är gratis och funkar bra..

Skräp! Fullkomligt värdelös för mitt ändamål, tyvärr.

Jag valde en MacBook Pro 13", inget extra. Helaluminiumbody och belyst tangentbord är väl största skillnaden tror jag. Mer minne & SSD disk är uppgraderingar att fundera på i framtiden för min del.

Sladd för att koppla in exterm skärm är ju praktiskt att ha, bluetooth tangentbord & mus likaså.

Tangentbord? Varför det? Mus har jag redan, extern. Nyligen köpt den så hoppas den passar. :O Använder mus mer för att jag fortfarande är lite ovan att sitta med touchpad så länge som jag kan sitta framför datorn...
 
[Edit] Missade att du redan sågat OO. Fast jag har inga problem med import export till Office vare sig på mac eller linux. (Gör du rätt när du flyttar filer frågar jag mig)

Oj, läste det nu...

Jag vet inte? Vadå export/import?

Jag gör (eller gjorde):
1. Skrev mitt dokument i OO.
2. När jag var klar, bifogade jag över filen likt jag gjort med alla andra Word-dokument eller WordPad-dokument via mail.

Nu kom problemet. Lärarna kan inte öppna dessa filer i skolans datorer...

Ordbehandlaren är dessvärre för dålig med. :(
 
Min nuvarande dator, PC, har 17 tums. Visst, rätt trevligt men den är rätt tung och klumpig att flänga runt med. Nu sitter den oftast fint på mitt skrivbord dock. Som mest flyttar jag ut den till vardagsrummet eller lägger den i sängen (jag vet, man ska inte ha sin laptop där men ibland så kan jag inte låta bli att myschatta på natten i min säng).

Tagit ut den 2-3 gånger och ja... det var tungt. :(

Har haft 12", 13,3", 15" och 17" laptop. Måste säga att 13,3 är en "sweet spot" för mig. Tillräkligt stor för att kunna jobba på men ändå lätt nog att ta med i väskan.

BTW Mac har ingen fläkt på undersidan så den är mer säng säker än en normal laptop :)
 
Har haft 12", 13,3", 15" och 17" laptop. Måste säga att 13,3 är en "sweet spot" för mig. Tillräkligt stor för att kunna jobba på men ändå lätt nog att ta med i väskan.

Precis min tanke! Pappa tycker jag är helt fel ute, han tycker det ska vara så stort som möjligt. Han skulle säkert köpa den med 30 tums om det fanns. xD Ska väl påpeka att han har extremt stor bild också, textstorlek osv. på skärmen. Jag uppfinner bara det jobbigt med alla rullgardiner. Å andra sidan ser han dåligt. ;P

BTW Mac har ingen fläkt på undersidan så den är mer säng säker än en normal laptop :)

Åh, vad bra! :D Som längst har min legat i sängen i ca 4 timmar. Mer än så blir det inte för min dator har inte längre batteritid...

Läste att Apples har batteritid upp till 10 timmar, stämmer det? :O Isåfall, WOW, då kan jag ut och flänga ett bra tag innan den behöver laddas. :p
 
Tyvärr, men nej! Jag har provat OO två gånger men ogillar programmet. Nu har jag tagit studenten, men innan det så var den rent av värdelös i skolarbete. Jag kunde nämligen inte skicka filerna till skolan eftersom de inte kunde öppna dessa dokument. Det slutade helt enkelt med att jag skrev i WordPad för sen spara och plocka fram det i skolans datorer och redigera för sen skicka in.

Njae, så illa är det inte. OpenOffice kan spara i doc och docx om man säger åt det att göra det. Den äldre typen doc fungerar ganska bra, medan docx inte gör det som jag beskrivit tidigare, MS Office kan numera även öppna och spara filer från OpenOffice så det låter som om skolan inte hade helt uppdaterade program heller. Sedan kan man både från OpenOffice och Office spara ut filerna som pdf vilket är överlägset ur den synvinkeln. Man riskerar då inte att dokumenten ser konstiga ut pga någon lokal inställning hos den som tittar på dem. Ett tips om du ska studera på högskola och ni inte absolut måste lämna in i ändringsbart format.

Bra, för jag har nästan redan beslutat mig för att övergå till Mac. Får väl erkänna att jag av andra orsaker har lite agg mot Mirosoft för tillfället. ;) Men är man nöjd med sin PC så ska man inte byta heller. Jag är bara en datornörd - jag vill ha det absolut bästa! ;P Plus, Apple gör så sjukt snygga datorer! :O Ok, jag är INGEN designnörd men hallå, de har fan klass på sina Ipods också. Så sjukt stilrent!

Jag har suttit mycket vid Mac, men det var nog innan du visste vad ett operativsystem var. OSX var inte ens en blinkning i Steve Jobs ögonvrå och på PC var det DOS 6.22 och Windows 3.11. Då hade Mac verkligen ett övertag att tala om. Numera är det lite mer "same, same, but different".

Vad gäller designen så är jag en sådan som kör Thinkpad, dvs funktion före form och rymdskeppsdesign går bort. Apropå Thinkpad så har jag en 14" wide och den har samma upplösning som MacBook Pro 13", dvs 1280*800. Det är praktiskt att ta med den såklart, men det är också lite trångt i vissa sammanhang. Jag har en stationär också med 1600*1200 så det gör inte så mycket, men jag vette sjutton om jag bara skulle vilja ha den bärbara utan extern skärm... Fast det är klart, i början av millenniet hade jag 1024*768 och Macen på 90-talet hade 640*480. Känner hur mossan börjar växa snart... :)
 
Nu kom problemet. Lärarna kan inte öppna dessa filer i skolans datorer...
OO sparar dokument i ett format som är en internationell standard, Open Document Format (ODF) enligt ISO/IEC 26300:2006. Att skolans datorer inte kan hantera detta format är ett misslyckande för skolan. Är skolan verkligen kompetent nog att bedriva utbildning?
 
Som backup SKA jag ha en extern hårddisk. Men den vanliga hårddisken föredrar jag ha internt. Så jag liksom verkligen ha en bärbar dator. Kanske dyrt men... om jag får välja så föredrar jag att ha en intern före en extern.
Visst, men man klarar sig ganska långt på de 250 GB som är standard på MB/MBP13. Dina tiotusen favoritlåtar, dina tiotusen bästa bilder i bästa jpg, alla säsongerna av Entourage ... och den är inte mer än halvfull.
 
Ett svar är att Windows är mycket större och det är av den anledningen mer intressant att skriva virus till Windows.

Finns många fler anledningar oxo.

Med tanke på hur dryga vi Macanvändare är när det gäller virus och den berömmelse den skulle få, i virusskaparkretsar, som gör det första viruset till OS X är det faktiskt lite tänkvärt att det ändå inte finns några brutala virus mot vår plattform. Varför alla inte väljer Mac kommer alltid att vara en gåta.
 
OO sparar dokument i ett format som är en internationell standard, Open Document Format (ODF) enligt ISO/IEC 26300:2006. Att skolans datorer inte kan hantera detta format är ett misslyckande för skolan. Är skolan verkligen kompetent nog att bedriva utbildning?

Bedömmer du en skola efter dess förmåga att kunna öppna ett filformat? I så fall en märklig måttstock. Vore riktigt spännande om du arbetade som undervisningsråd vid skolinspektionen... (Fast det kanske du gör!)

OpenOffices filformat - hur mycket internationell standard det är - är ett i sammanhanget ganska litet format. I det praktiska arbetet i samhället är de filformat som Microsoft har den "standard" som gäller. Internationell eller ej, överenskommen eller ej. Vi kan tycka vad vi vill om det, men så är det.
Jag tror egentligen inte att detta är speciellt nytt för dig...
 
Naturligtvis. Skulle du acceptera en svensk skola som i undervisningen använder ounce, pint, foot, inch, mile, mm och som inte har en aning om vad ett gram, en liter eller en meter är?

Nej, det skulle jag inte. Skolan skall förbereda eleverna på den verklighet de kommer att möta när de lämnar den. Där är SI-systemet det som gäller.
Av samma anledning skulle jag inte heller acceptera en skola som t.ex. lär ut OO:s filformat på bekostnad av Microsofts.
 
ANNONS