Galet bra information där, tackar så hemskt mycket. Ja håller med dig om att det är bättre att spara lite och köpa ett bättre faktiskt. Kan tänka mig att jag som amatör klarar mig ganska bra på 55-200 ändå. Mitt kitobjektiv går ju även till 55 så det kan väl ses som en liten fördel då kanske om man köper 55-200.
Va lite synd att jag faktiskt inte la lite mer pengar på min kamera känner jag, eftersom allt runtomkring gör att kostnaden för själva kameran inte verkar så stor.
Såg något test om att A230 och A450 sågades rätt rejält jämfört med kameror i samma prisklass, så då kan ju inte min A330 vara mycket bättre, så en fråga blir ju också om det är värt att lägga ut pengar överhuvudtaget när man har en "medioker" kamera.
Å andra sidan så kan man kanske fortfarande lära sig fota bra med enkla saker för att sedan ta steget och uppgradera kamera och samtliga objektiv och tillbehör man har vilket ju känns ganska sunt ändå.
Ska tillägga att jag betalade 3200 för kameran vilket kändes helt ok för ett par månader sedan. Paketet med väska, minne, försäkring osv gick på 4800 totalt. Sen har det tillkommit enkare stativ, motljusskydd, filter osv. så att jag har ju ändå inte lagt ut galna pengar för kameran än.
En sista fråga förresten Mats. Objektivet du pratar om borde väl funka både på långt håll och till fart, t ex fotboll osv. eller? jag har som sagt begränsad ekonomi och vill med små medel kunna vara väldigt allround.
Tack än en gång för eran hjälp!
http://www.amazon.co.uk/gp/offer-li...ctronics&qid=1279272448&sr=1-37&condition=new
Köpa från Amazon.com är bra, har alltid funkat för mig. Däremot gick jag på en nit när jag beställde direkt från en av deras underleverantörer, camerabox.uk. kolla bara så att det finns International shipping, i det fallet som jag länkade till så är det bara på eHome. £170 plus frakt blir ungefär 2200 kr.
Blir ändå en tusenlapp billigare än i Sverige och det är exakt samma garantier osv.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9433179
Du har en bra kamera!
Visst finns det dyrare och bättre modeller, men din 330 funkar. jag tycker du ska utveckla ditt system med först en bra prisvärd telezoom, sedan en blixt och sen när nästa generation kamerahus släpps kan du fundera på att byta upp dig, men fotografera mycket och sök råd och tips här i forumen, så kommer du snart underfund med precis vad du vill ha och behöver.
Kamerahus är inget snack om, det köper man nytt och modernt, men om du senare skaffar objektiv av högre kvalitet så är mitt råd att köpa begagnat och relativt nya. Priset brukar då hamna på c:a 60-70% av nypriset och även om det innebär stora utgifter är kostnaden inte så stor för att de behåller värdet ganska bra och du kan i stort sett få igen pengarna om du vill sälja. Men vänta tills du själv har satt dig in ordentligt och varit aktiv här. Det tar inte så lång tid om du är aktiv och intresserad att få ett klart grepp om vad som är bra och inte bra, vad du prioriterar för egenskaper och vilka priser som gäller. Om du hellre vill har tryggheten att handla från butik än från privatpersoner så kan man köpa och lämna inbyte hos t.ex. Scandinavian Photo. Kostar såklart lite mer, men du får garantier och är ändå mer ekonomiskt än att handla nytt.
Tona ner det där med att du är amatör. Det är vi allihop utom ett fåtal som har fotografering som sitt yrke. Om du har intresse och är aktiv så kommer du på ett par månader bli lika mycket expert som andra här och har lärt dig systemet och kunna ta fantastiska bilder! Det tillsammans med att du bygger på din utrustning gör att man kan fastna i ett system. Det är betydligt svårare att byta till Canon eller Nikon då man måste "börja om från början" och sätta sig in i det systemet. Sony är ett lite "underdog"-märke, men jag är helt övertygad om att det är precis rätt system att satsa på, det finns massor av superspännande nyheter i "pipen".
Läs och skriv i forumen här och även i trådar om kameror du inte själv har. Det fins hur mycket kunnande som helst som mycket trevliga personer delar med sig av.
Visst lämpar sig 55-200 för sportfoto. Det du eftersträvar när det är mycket action är att kunna frysa bilden med korta slutartider. För att ändå få tillräckligt med ljus så kan man ställa upp ljuskänsligheten i kameran, ISO-värdet, men då blir det på bekostnad av att du får grynigare bilder. Det är här som ett dyrare kamerahus med bättre sensor och ljuskänslighet kan hjälpa till och där sker utvecklingen snabbt så att nyare modeller blir betydligt bättre på det området.
Det andra sättet är att använda ljusstarkare objektiv med större bländaröppning. Det är emellertid svårt att göra teleobjektiv som är ljusstarka och samtidigt skarpa, så de blir dyra.
Här är ett exempel:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=33sal300f28g
Jag gissar att det ligger utanför din prisklass
Så för professionella fotografer som bevakar fotbolls-VM, eller papparazzis som fotar kändisar mm. kanske det är berättigat med en Nikon D3X kamerahus för 75000 kr. och objektiv för 100 000 kr. eller mer. Sen tar det nåt år så har amatörkamerorna för 10000 kr. kommit upp i samma prestanda.
Alltså, fotoutrustning kan kosta hur mycket som helst så att det blir löjligt, men för oss hobbyfotografer så finns det grejer som räcker extremt lång utan att det behöver kosta skjortan.
Alltså, det kommer alltid att finnas nåt som är lite dyrare och bättre än det du har som du sneglar efter

, men kör på din 330 och komplettera med ett objektiv till och en blixt så räcker det väldigt långt. Kit-objektivet du har, 18-55SAM, är också väldigt bra och avsevärt bättre än kit-objektiv brukar vara, t.ex. det tidigare Sony 18-70 och de billiga objektiv som Nikon och Canon leverera med sina billigare system.
Vill till slut bara prata lite om blixt. Sony har ett fantastiskt blixtsystem som gör att du kan använda trådlös blixt som styrs av kamerans inbyggda blixt. Du kan läsa mer om det här:
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm
Jag har flera blixtar och det är fantastiskt att man kan placera dom lite hur som helst och helt automatiskt få korrekt exponering. Faktum är att jag råkar ha lite för många blixtar, det blev så när jag hade skaffat 3 st. Minolta 3600HS(D) och sen köpte en Sony HVL F58, så jag har minst en för mycket. Du kan få köpa en Minolta-blixt av mig för 1000 kr.

Ska annonsera ut den.
Hoppsan vad mycket det blev! Hursomhelst, var aktiv här på fotosidan så kommer du att att utvecklas massor på kort tid och kommer snart underfund med om du behöver extra grejer.
/Mats