Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

AF-problem på APS-C vs FF

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte höra, ifrån er som verkligen har koll.
Är det så att APS-C kameror är känligare för AF-problem än FF? eller är detta bara något som jag inbillar mig?
Jag tänkte just på detta med att man behöver front eller back-focusera kamerahusen.

Sedan verkar det som att många vidnvinklar och telen i L-serien väldigt ofta inte focuserar rätt tillsammans med APS-C kameror.
Är det på det viset?

/Daniel

Med tanke på att man måste förstora bilden mer, för att få samma storlek på en utskrift, verkar det troligt. Om man har tagit bilden med samma komposition från början, alltså.

sant, men dock så har mina APS-C hus aldrig varit i behov av af-justering (justering av mattskivan för riktigt mf räknas väl inte) men min 5D mkII var det sämsta jag har sett någonsin - pinsamt kass justerat ifrån fabrik, men i teorin borde nog problemet vara värre på APS-C, men kanske var canon noggannare att justera APS-C husen fabriken? Så illa som det har varit på 5D mkII är genant oneklingen....

sant, men dock så har mina APS-C hus aldrig varit i behov av af-justering (justering av mattskivan för riktigt mf räknas väl inte) men min 5D mkII var det sämsta jag har sett någonsin - pinsamt kass justerat ifrån fabrik, men i teorin borde nog problemet vara värre på APS-C, men kanske var canon noggannare att justera APS-C husen fabriken? Så illa som det har varit på 5D mkII är genant oneklingen....

Aj då, det lät riktigt illa. Undra om nikon brottas med samma bekymmer som canon. Jag tycker att canon länge har haft aldeles för klen af i instegsmodellerna o 5d. Att ha samtliga af-punkter korsformiga vore utmärkt. Sedan borde alla kameramodeller ha microjustering

ANNONS
Götaplatsens Foto