Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
Kan ju vara så att bilden av pressfotografer får man av dom som syns och är otrevliga. Inte dom som smälter in i miljön och är hyggliga.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Pressfotografer har inte någon som hellst rätt framför någon annan på konsert eller dylikt. Om dessa personer blir förbannade för att dem är stressade eller dylikt borde man byta yrke, eftersom man skall inte låta detta gå ut över andra.

Det är väll både bra och dåligt att presskort.org finns, kanske blir lättare för de frilansare eller fotografer som verkligen vill bli duktiga men kanske inte kan gå med i något fack för dem saknar utbildningen.

Och jo, MÅNGA pressfotografer är otrevliga, jag är inte otrevlig när jag arbetar, jag är stressad, men alltid trevlig, många pressfotisar dör typ ifall man går i vägen, då blir man sugen på att sparka deras objektiv in i ögat på dem. Dem tror lixom att dem sitter över ALLA andra för dem har en kamera i handen.

Fotografer med press-pass har nog också utnyttjat det fel X antal gånger, så jag tycker inte det är fel att några, som du kallar det så fint "wannabe" fotografer använder det.

Vad är en wannabe igentligen? Någon som har en väldigt stort brinnande intresse och verkligen vill göra något bra av det, kanske gå in och fota ett evenemang och försöka få några bilder postade. Men blir nekad från det och dessutom kallad wannabe osv?

Alla pressfotografer är lika mycket wannabe som alla andra.

Pressfotografer -> papparazifotografer, inte direkt mycket skillnad i mångas ögon
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
vbg_snake skrev:
Pressfotografer har inte någon som hellst rätt framför någon annan på konsert eller dylikt. Om dessa personer blir förbannade för att dem är stressade eller dylikt borde man byta yrke, eftersom man skall inte låta detta gå ut över andra.
Förutom att sköta sitt jobb. De flesta som varit på en konsert brukar uppskatta bilderna i tidningen dagen efter.

Det är väll både bra och dåligt att presskort.org finns, kanske blir lättare för de frilansare eller fotografer som verkligen vill bli duktiga men kanske inte kan gå med i något fack för dem saknar utbildningen..
Har man en uppdragsgivare behöver man inte presskort för att komma in. Inte ens utan uppdragsgivare är det omöjligt att komma in på konserter. Dessutom kan tidningar utfärda legitimation.

Och jo, MÅNGA pressfotografer är otrevliga, jag är inte otrevlig när jag arbetar, jag är stressad, men alltid trevlig, många pressfotisar dör typ ifall man går i vägen, då blir man sugen på att sparka deras objektiv in i ögat på dem. Dem tror lixom att dem sitter över ALLA andra för dem har en kamera i handen..
jag kan givetvis inte svara för alla min kollegor, eller hur de reagerar på vad du gör och säger.

Fotografer med press-pass har nog också utnyttjat det fel X antal gånger, så jag tycker inte det är fel att några, som du kallar det så fint "wannabe" fotografer använder det.
Klart att det finns dom som utnyttjar presspass. Alla förmåner brukar missbrukas i någon grad.

Vad är en wannabe igentligen? Någon som har en väldigt stort brinnande intresse och verkligen vill göra något bra av det, kanske gå in och fota ett evenemang och försöka få några bilder postade. Men blir nekad från det och dessutom kallad wannabe osv?.
jag tycker inte alls att det är fel med wannabies. Däremot är det fel att vifta med falska pressleg istället för att ärligt förklara varför man är där. Innan jag blev presfotograf kom jag alltid in överallt där jag ville genom hyffs. Jag brukade också lämna mitt visitkort.

Alla pressfotografer är lika mycket wannabe som alla andra.

Pressfotografer -> papparazifotografer, inte direkt mycket skillnad i mångas ögon
Börjar du få slut på argument? Jag tror nog att svenska folket inte är dumma. De fattar att det inte är vanliga tidningsfotografer som springer och jagar kändisar.
 

Peter.H

Aktiv medlem
Ni måste lära er att skilja på en Paparazzi-fotograf och en Pressfotograf.

Den förstnämda är en fotograf som arbetar ensam helt utan uppdrag, oftast i ett enda syfte. att ta så smaskiga bilder som möjligt. Inte helt sällan säljs sedan dessa bilder till tidningar som Hänt-Extra och liknande.

Den sistnämda arbetar på uppdrag, eller fast på en tidning. Har har en yrkesstolthet, där etik och moral ingår.

I sverige har vi fram tills nu varit förskonade mot s.k Paparazzi's. Det är puckon som Bingo Rimér som skitar ner och befläckar vårt rykte, med bilder som tyvärr allt oftare hamnar i dagspressen. Speciellt Aftonbladet har visat synnerligen intresse i dessa s.k "smaskiga" bilder.

Jag kan nämna ett exempel, där hovet bad oss fotografer att respeketera kungabarnen och deras skolgång. Detta har acccepterats, varvid det finns ytterst få bilder av kungabarnen, tagna utan deras vetskap.

I sveriga har vi en extremt hög moral o etik bland våra yrkesarbetande pressfotografer, så blanda inte ihop oss med Bingo Rimér o hans polare.

Martin Bengtsson,

Scrolla upp några rader och läs vad martin rimme skriver om presskort. Efter så läser du noga igenom vad Magnus Frödeberg och jag skriver.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Var det någon som såg inslaget om expressens / aftonbladets mm deras fotografer? Dem är och kallar sig pressfotografer. Deras metoder kallar jag papparazi. Och nej, papparazi jobbar inte ensama, dem har ett stort nätverk och blir utskickade på jobb, såg du kanske dokumentären igår om Papparazi i Los Angeles? Pressens fotografer i allmänhet jagar mycket och dödar för en bild, det kallar jag inte journalistik. Pressfoto för mig är folk som är nere i irak och fotar kriget, som försöker förmedla något genom sina bilder..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
vbg_snake skrev:
Var det någon som såg inslaget om expressens / aftonbladets mm deras fotografer? Dem är och kallar sig pressfotografer. Deras metoder kallar jag papparazi. Och nej, papparazi jobbar inte ensama, dem har ett stort nätverk och blir utskickade på jobb, såg du kanske dokumentären igår om Papparazi i Los Angeles?
Självklart så vill paparazzis bli legitima och accepterade genom att kalla sig pressfotografer.
Men alla pressfotografer tar avstånd från dem.


Pressens fotografer i allmänhet jagar mycket och dödar för en bild, det kallar jag inte journalistik.
Jaså? Och det vet du? Kanske pressfotograferna i Varberg, men knappast i resten av Sverige. Säger en privatpersson nej slipper den bli fotograferad. Pressfotografer precis som alla andra journalister har etiska regler att följa.

För offentliga personer har tidningarna en granskande roll. Man kan ju inte sluta skriva om och fotografera makthavare bara för att de inte vill. Men bilderna ska vara relevanta - och det är där som paparazzi och pressfoto skiljer sig åt.

Pressfoto för mig är folk som är nere i irak och fotar kriget, som försöker förmedla något genom sina bilder..
Pressfoto är när Sydsvenskan fotograferar vad skåningar gör klockan 6 på morgonen, det berättar något.
Pressfoto är när DNs fotograf följer en handikappad idrottare och öppnar ögonen på svenska folket.
Pressfoto är när Stockholms tidningens fotograf avslöjar vad finnansminister Kjell-Olof Feldt egentligen tycker om löntagarfonderna.

Varför skulle krigsfoto vara extra bra pressfoto. Tror du att bilderna säger sanningen när militären talar om vad och var man får fotografera?

Martin, den typiska svenske pressfotografen jobbar på en lokaltidning och skildrar livet på orten. Inte så glamouröst, men väldigt viktigt för folk.
Sydsvenskans fotograf i Lund känner alla och alla känner honom. han har fått mycket uppskattning och priser för sitt engagemang för staden. Han berättar mycket om Lund som läsarna annars skulle gå miste om. Det är bra pressfoto.
 

Damocles

Aktiv medlem
Peter.H - Vad tusan har Rimér med detta att göra. Jag har aldrig sett hans namn annat än i samband med flickfoton. Ne, snacka då helllre skit om "team paparazzi" om du ska snacka skit om någon.

Martin - Hur många pressfotografer känner du, hur många har du kommit i kontakt med inom jobbet.
Pressens fotografer i allmänhet jagar mycket och dödar för en bild, det kallar jag inte journalistik.
Vad kallar du press. Dagens Industri, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Computer Sweden, Metro, osv. Det finns flera typer. Tvivlar på att Dagens Industri försöker döda någon för att få en bild på en bollagsstämma.
 

Damocles

Aktiv medlem
Ne, bara 67% av dom, ung.. :D

Nackdelen är tuvärr att statistiken runt stämmor blir lite skev, för det är samma gäng pensionärer som går på alla stämmor, så dom räknas kanske 20ggr om över statistiken på årsbasis, som inte tar hänsyn till person.

Men det är inte klokt vad man ser pensionärer roffa åt sig ibland altså, medans andra är rätt roliga och frågar artigt var maten finns, klappar sig på fickan och säger glatt, jag har tänderna med mig.
 

Parcifal

Aktiv medlem
Jag kom och tänka på den enda gånge jag har haft meden pressfotograf att göra i någon form av yrkesroll. Jag påstår inte att det är typiskt beteende men det illustrerar min poäng.

Jag var assistent åt informationschefen på en mindre stadsfestival. Det var finalkväll och Ledin spelade på stora scenen. En fotograf från en större Stockholmstidning tränger sig före kön fram till mig, pratandes i mobiltelefon, och säger att han ska in. Jahadu tycker jag, som inte vet något om honom eller om han verkligen ska in. På den tid det tar för mig att ringa till min chef och för honom att gå 50 meter till oss har fotografen i fråga hunnit hota mig med allt från offentlighetsprincipen till att vi minsann ska vara tacksamma för att han tagit sig tid att komma till vår skitfestival. Helt i onödan. Han blev nästa lite snopen när min chef kom dit och följde med honom till pressområdet.

Han kanske var stressad. Han kanske hade sprungit från färjan. Han kanske hade haft en dålig dag och blivit biten av strutsar, vad vet jag. Poängen är att arrogans och krav bara är otrevligt och att vänlighet och besinning funkar mycket bättre.

Mitt arbete idag är stressande och jag möter mycket folk. Jag har, precis som fotografer, kravet att skapa förtroende på kort tid. Skulle jag låta stress komma ivägen för ett gott bemötande skulle jag vara arbetslös i morgon.

Det verkar som att de flesta är överens om att presskortet inte är det viktigaste. Det handlar om att respektera varandras yrkesroller, oavsett om man är journalist, fotograf eller dörrvakt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Då jag jobbade med att sköta inpasseringen på typ 25 bollaggstämmor under mars april har jag också mött min beskärda del av både väktare och press. Det finns alla typer av folk, även på bollagsstämmor. En del gör sig överjävligt jobbiga för receptionisten som inte vet ett smack, och kräver att få komma in på privat mark på någon offentlighetsprincip och hötter med presskortet. En del förklarar snällt att dom inte har ackreditering och vilka dom plåtar för i lugn och sansad ton. Vilken har störst chans att komma in...

Och att påstå att ett privat årsmöte för aktierägare i en hyrd lokal eller på firman är någon form av offentlig plats, bara det får mig att vilja sparka dom hårt där bak.
 
Senast ändrad:

Paerl

Medlem
Peter.H skrev:
I sverige har vi fram tills nu varit förskonade mot s.k Paparazzi's. Det är puckon som Bingo Rimér som skitar ner och befläckar vårt rykte....

I sveriga har vi en extremt hög moral o etik bland våra yrkesarbetande pressfotografer, så blanda inte ihop oss med Bingo Rimér o hans polare.
Hepp, personangrepp. Jag har visserligen begränsad erfarenhet av paparazzisvängen, men jag har svårt att tro att Bingo Rimér är särskilt insyltad i denna. Helt säker är jag dock på att killen absolut inte är ett pucko som du påstår.
Det kan inte vara så att du är riktigt sur för att det är han och inte du som plåtar en massa snygga brudar och dessutom får bra betalt för det? ;)
 

Norrbild

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Ge fan i det bara!

Så dumt och idiotiskt. Dessutom förstör det för oss med riktiga presskort, vi som verkligen behöver dem.

I dag behöver man dessutom ackreditering på många ställen.

/M
Acreditering kan man ju få utan att ens va fotograf på de flesta idrotts evenemang i alla fall.
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Ge fan i det bara!

Så dumt och idiotiskt. Dessutom förstör det för oss med riktiga presskort, vi som verkligen behöver dem.

I dag behöver man dessutom ackreditering på många ställen.

/M
Nog tyvärr ett av de fånigaste uttalanden jag sett på länge... Riktiga presskort - ungefär som att säga att kameran gör fotografen.
- Presskort.org är ju utmärkt för mångfalden hos de som bevakar en händelse.
 

electra

Aktiv medlem
Till vilken nytta??

Hm...jag har visserligen inte läst mer än några få inlägg i den här frågan. Men efter 13 år som omväxlande frilansare och anställd på en mindre landsortstidning kan jag konstatera att jag aldrig behövt ett presskort. Det finns visst sådana som ligger och dammar i någon låda på redaktionen. Men alltså aldrig behövda. Det är säkert tuffare när man jobbar på större konserter och liknande, men det väsentliga är att uppföra sig som folk. Då blir man knappast misstrodd. Och blotta anblicken brukar ge folk tillräcklig info om vad jag sysslar med.
 

Parcifal

Aktiv medlem
Jag gillar tanken på fri journalistik. Vad jag inte gillar är att nåt okänt företag ska ta 900 pix för "fri" journalistik. Dessutom blir jag tvär av att de annonserar så tydligt med att det är ett sätt att slippa betala.

Som glad jätteamatör ser jag inget syfte i att stå ivägen för de som försörjer sig på sitt fotande i ett fotodike på nån konsert. Däremot vill jag uppmuntra alla som på något sätt ger sig ut och aktivt skildrar vårt samhälle. Bilder från konserter, bolagsstämmor och tennisbanor lämnar jag gärna åt proffsen.
 

zappafan

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Självklart så vill paparazzis bli legitima och accepterade genom att kalla sig pressfotografer.
Men alla pressfotografer tar avstånd från dem.




Jaså? Och det vet du? Kanske pressfotograferna i Varberg, men knappast i resten av Sverige. Säger en privatpersson nej slipper den bli fotograferad. Pressfotografer precis som alla andra journalister har etiska regler att följa.

För offentliga personer har tidningarna en granskande roll. Man kan ju inte sluta skriva om och fotografera makthavare bara för att de inte vill. Men bilderna ska vara relevanta - och det är där som paparazzi och pressfoto skiljer sig åt.



Pressfoto är när Sydsvenskan fotograferar vad skåningar gör klockan 6 på morgonen, det berättar något.
Pressfoto är när DNs fotograf följer en handikappad idrottare och öppnar ögonen på svenska folket.
Pressfoto är när Stockholms tidningens fotograf avslöjar vad finnansminister Kjell-Olof Feldt egentligen tycker om löntagarfonderna.

Varför skulle krigsfoto vara extra bra pressfoto. Tror du att bilderna säger sanningen när militären talar om vad och var man får fotografera?

Martin, den typiska svenske pressfotografen jobbar på en lokaltidning och skildrar livet på orten. Inte så glamouröst, men väldigt viktigt för folk.
Sydsvenskans fotograf i Lund känner alla och alla känner honom. han har fått mycket uppskattning och priser för sitt engagemang för staden. Han berättar mycket om Lund som läsarna annars skulle gå miste om. Det är bra pressfoto.


Anser att denna tråd borde vara löst i och med Magnus inlägg.
 

wolf_hbg

Avslutat medlemskap
Presskort

Hej
Man kan köpa ett presskot på nätet lagligt
Och det ger stora fördelar om man är fotograf även på hobbynivå
Innan jag inte hade mitt så fick man stå på läktaren och ta kort om man hade tur
Och la man ut bilderna här sen så började många kommentarer med fel vinkel på bilden
Du skulle ha varit längre ner men dit kom man inte utan presskort
Hur roligt är de ?????????
Så släpp på reglerna lite som fler kan vara med och ta bra bilder :)
För rötägg finns överallt som missbrukar allt med eller utan presskort


Mvh Jonas
 

ulltand

Aktiv medlem
Hej
Man kan köpa ett presskot på nätet lagligt
Och det ger stora fördelar om man är fotograf även på hobbynivå
Innan jag inte hade mitt så fick man stå på läktaren och ta kort om man hade tur
Och la man ut bilderna här sen så började många kommentarer med fel vinkel på bilden
Du skulle ha varit längre ner men dit kom man inte utan presskort
Hur roligt är de ?????????
Så släpp på reglerna lite som fler kan vara med och ta bra bilder :)
För rötägg finns överallt som missbrukar allt med eller utan presskort


Mvh Jonas
Och ett precis lika lagligt presskort kan man tillverka med PS och en färgskrivare.
 
ANNONS