Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jo det är tyvärr lagligt. Men det är dumt.

Att använda falska presskort devalverar betydelsen av de riktiga. Varför inte bara stå för vem man är och be om att få komma in och fotografera. Det funkar ofta.
Jag håller helt med dig. Som jag tror både du och andra skrivit tidigare i tråden innebär bara det här att det journalistiska arbetet blir svårare framöver. Ackrediteringar för fotbollsmatcher i gärdesgårdsserier och andra mindre tillställningar krånglar bara till det för arrangörer och media.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är skillnad på att använda kortet som identifikation och att vifta med det och påstå att man är pressfotogaf. Att gå på banken med kortet kan vara urkundsförfalskning eller något liknande.
Vad jag förstår är de låtsas-presskort som diskuteras i den här tråden godkända som id-handling.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad jag förstår är de låtsas-presskort som diskuteras i den här tråden godkända som id-handling.
Det är möjligt att de är det nu, förr var de inte det.

Edit: jag kollat på sajten nu. De nya korten är inte alls lika de gamla som jag kommer ihåg. De var inte riktiga ID-kort.
 

Ampex

Aktiv medlem
Intressant tråd

Så låt oss som har det som hobby ta våra bilder på lika villkor
Jag vill bara flika in den här länken, som visar vilket ansvar det innebär att jobba med journalistik. Detta är vad man skriver på att hålla sig till när man ska få ut ett presskort.

http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=PORTAL

För den oinvigde kan pressleget verka vara nyckeln till alla låsta grindar. Det trodde jag själv när jag som naiv ungdom började på min utbildning, men när jag nu några år senare sitter här med mitt IFJ-kort så inser man hur liten betydelse det egentligen har. Kanske i mångt och mycket beroende på att det redan finns så många oseriösa människor i branschen som missbrukar sin titel. Jag är enbart en hobbyfotograf, professionellt jobbar jag som redigerare/fotograf för TV. Så jag nöjer mig med att ta bra hobbyfotobilder. Pressfotot lämnar jag åt dem som trivs i dikena.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Det är skillnad på att använda kortet som identifikation och att vifta med det och påstå att man är pressfotogaf. Att gå på banken med kortet kan vara urkundsförfalskning eller något liknande.
Absolut. Här känns det dock som det är i gråzonen eftersom det står att det är ett identitetskort och dessutom är förvillande likt ett äkta, vilket givetvis inte är en slump. :)
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett problem när det ställs krav på pressleg. Speciellt märkligt och orimligt är kravet på presslägg när det gäller evenemang i riksdagen. Riksdagen borde inte utestänga de yrkesarbetande journalister som inte är intresserade av att vara medlemmar i journalistfacket, SJF. Men genom deras krav på pressleg kräver de följaktligen att man är det.

Jag gick ur SJF för att jag inte tyckte SJF som fackförbund tillvaratog mina intressen. Att stanna kvar bara för att få bära deras pressleg tycker jag vore helt sjukt.
Sedan skulle jag på uppdrag fotografera vid ett evenemang om sjukförsäkringar i riksdagen. Pressleg erfordras, stod det. Jag var jävligt nervös för att inte komma in. Den journalist jag sammarbetade med hade kommit dit någon timme tidigare. Vid tillfället hade jag dock tur. Jag slank in genom dörren när någon annan slank ut. Men min kritik mot pressleg-kravet återstår: Ska man verkligen tvingas vara fackligt ansluten för att kunna jobba som freelancefotograf när riksdagen ordnar press-evenemang?

Här kan man ju faktiskt se de "fejkade" pressleggen som en lösning.

Följande påstående tycker jag är skrattretande:
"Jag vill bara flika in den här länken, som visar vilket ansvar det innebär att jobba med journalistik. Detta är vad man skriver på att hålla sig till när man ska få ut ett presskort.

http://www.sjf.se/portal/page?_pagei..._schema=PORTAL"

Läs reglerna! Finns det någon journalist som följer dessa regler? Troligen inte. I så fall hade vi haft en helt annan verklighetsbeskrivning i våra medier.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Godkänd id-handling ska vara utfärdat med personnummer och vara något av följande:

SIS-godkänt ID-kort
Svenskt EU-pass
Svenskt Körkort
Svenskt Nationellt ID

...och det är det knappast frågan om här...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det tror jag inte att de är. Har du hittat något som motsäger det?
Det jag vet är att Svensk Kassaservice inte godkänner det kort som diskuteras som id-handling.
Jag är inte säker, därför skrev jag "vad jag förstår". Det står ju "identitetshandling" på kortet i en stil som är väldigt lik "äkta" id-korts märkning. Om detta inte är en godkänd id-handling är det nog olagligt vilseledande marknadsföring från presskort.org

Jag tycker det är ett problem när det ställs krav på pressleg. Speciellt märkligt och orimligt är kravet på presslägg när det gäller evenemang i riksdagen. Riksdagen borde inte utestänga de yrkesarbetande journalister som inte är intresserade av att vara medlemmar i journalistfacket, SJF. Men genom deras krav på pressleg kräver de följaktligen att man är det.
Det där har du missförstått. SJF har inget monopol. Många andra organisationer och företag utfärdar "äkta" presskort som godtas av t ex Riksdagen.

(För övrigt duger det numera inte med presskort för att få tillträde till Riksdagen. Man måste vara ackrediterad, dvs godkänd, av presstjänsten också, om jag inte helt har missförstått det. Det kan man nog bli både med och utan presskort, viktigare är vem/vad man jobbar för.)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är ett problem när det ställs krav på pressleg. Speciellt märkligt och orimligt är kravet på presslägg när det gäller evenemang i riksdagen. Riksdagen borde inte utestänga de yrkesarbetande journalister som inte är intresserade av att vara medlemmar i journalistfacket, SJF. Men genom deras krav på pressleg kräver de följaktligen att man är det.

Här kan man ju faktiskt se de "fejkade" pressleggen som en lösning.
Är det ett krav på presslegitimation utfärdad av Svenska Journalistförbundet för att arbeta som journalist i Sveriges riksdag? Det låter väldigt underligt. För att bli ackrediterad förstår jag att man måste kunna styrka att man är journalist (det är helt självklart eftersom säkerheten skulle äventyras något otroligt annars) och utländska journalister har inte presslegitimation utfärdad av Svenska Journalistförbundet.

Det skulle förvåna mig mycket om Sveriges riksdag stänger ute alla journalister som inte är medlemmar i Svenska Journalistförbundet.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag är inte säker, därför skrev jag "vad jag förstår". Det står ju "identitetshandling" på kortet i en stil som är väldigt lik "äkta" id-korts märkning. Om detta inte är en godkänd id-handling är det nog olagligt vilseledande marknadsföring från presskort.org
Då är vi nog överens. :)

Det är därför jag menar att just det där presskortet balanserar på gränsen till att vara olagligt. Min tolkning är åtminstone att kortet är ett försök till urkundsförfalskning.

Kortet är inte godkänt som id-handling, det är i alla fall helt klart.
 

Ampex

Aktiv medlem
Läs reglerna! Finns det någon journalist som följer dessa regler? Troligen inte. I så fall hade vi haft en helt annan verklighetsbeskrivning i våra medier.
Läs det jag inte skrev!
Naturligtvis är det omöjligt att till punkt och pricka följa de pressetiska reglerna. Precis som kristna människor hävdar att de lever enligt bibeln, så tummar även vi på våra regler. Det handlar mer om riktlinjer som du sedan själv väljer hur du vill förhålla dig till.

Vad jag vill peka på är att ska man ha ett pressleg, ska man kalla sig journalist. Så ska man också jobba som en. Man ska i bakhuvudet veta om att det finns saker man bör ta hänsyn till, och inte bete sig som ett svin.
 

Jukkah

Aktiv medlem
Jag har en (äkta) presskort från en finsk tidning, dom brukar publicera mina bilder mer eller mindre regelbundet. Jag kanske är gammalmodig men jag brukar inte använda kortet ens närhet alla gånger jag kunde, brukar visa den om jag vet jag vill bjuda artikel. Men till exempel om jag går till koncert osv försöker jag inte gå in gratis, jag vet ju att min tidning ska inte använda mina bilder.

Förresten, fotade 2002 i Goodwood Festival of Speed. Där var ganska strikta regler för att få pressinträde men jag hörde i alla fall i press office hur det var flera som hade falskat alla dokumenter arragörer begärde (presskort, intyg från tidning, kopior om publicerade bilder osv osv). Där var det lite tråkigt för oss som fotade riktigt eftersom man fick extremet begränsade tider för att kunna ta bilder bredvid banan, man hade bara viss antal dom licenser. Jag till exempel var där fredag-lördag-söndag och fick bara bredvid banan (Access all areas) söndag några timmar. Om dom falska journalister hade inte varit där hade jag fått mer tid för mina bilder...
 

KGS

Aktiv medlem
Men det är väl en helt annan diskussion? Det är inte vilken titel man har som diskuteras utan presskort. Ingen har väl påstått att det är olagligt att kalla sig fotograf eller journalist?
Javisst, men då kan du väl ha ditt egna lilla presskort för ditt egna lilla fanzine också, eller hur?
 

Janne E

Aktiv medlem
Det räcker inte...

Det räcker inte med ett pressleg oavsett om det är som en del säger`"Äkta" eller "inte äkta". Till evenemang behövs en ackreditering och det behövs i regel någon form av intyg från arbetsgivaren för att man ska vara garanterad att få göra sitt jobb.

Nu är det inte de "oäkta" som har försört marknaden för de mer "äkta", utan de är de äkta som har förstört marknaden, genom sitt missbruk av att använda sina pressleg för att få gratis inträde i alla möjliga situationer. pressleg användes som en gratisbiljett på ex idrottsevemang, man gick dit endast för att titta på idrotten av eget intresse. Pressläktaren var full men man satte sig på första lediga stol på en fin plats på arenan. Detta uppmärksammades och ackrediteringarna började. Man gjorde bland annat en koll på en Djurgårdsmatch och det visade sig att 75% av de som gratis gick in med pressleg inte utförde något jobb utan var där av eget intresse.

Numera vet jag att pressleg.org:s kort gäller som id-kort överallt.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Vad jag vill peka på är att ska man ha ett pressleg, ska man kalla sig journalist. Så ska man också jobba som en. Man ska i bakhuvudet veta om att det finns saker man bör ta hänsyn till, och inte bete sig som ett svin.
Under de år jag var medlem i SJF, på den tiden Claes Leo Lindvall var ordförande, diskuterades en uppdelning av SJF i ett förbund för informatörer och ett för journalister. Så blev det inte utan även de som jobbar som rena propagandister åt företag och organisationer får vara medlemmar i SJF och får legitimera sig som journalister. Sedan är det många medier och journalister som i sin praktik verkar långt ifrån vad reglerna föreskriver.

Det där har du missförstått. SJF har inget monopol. Många andra organisationer och företag utfärdar "äkta" presskort som godtas av t ex Riksdagen.
Att visa pressleg var kravet för att komma in, vilket stod skrivet på riksdagens hemsida. Visst har de stora tidningarna och etermedierna egna pressleg. Och visst ger organisationen Svenska Fotografers Förbund ut en legitimation. - Jag har även varit medlem i SFF men tyckte inte heller att den organistaionen gav mig mer än tidningen för den dyra medlemsavgiften. - Men finns det andra fristående organisationer som kan utfärda "riktiga" pressleg åt freelancefotografer utan att man behöver låsa upp sig till någon form av medlemskap? Jag vet då inga.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Numera vet jag att pressleg.org:s kort gäller som id-kort överallt.
Det gör det INTE!

Det är inte SIS-godkänt. Enbart väldigt likt sådana godkända kort.
Kanske kan du lyckas med att "lura" någon som inte kollar tillräckligt noga, eller inte har ordentlig koll på hur ett godkänt ID ser ut.

Har hållt ett "presskort.org"-kort i min hand.
Skillnaden mot ett "äkta" Press-leg är påtaglig. (Har ett utfärdat av PFK själv).

Viktigt att göra skillnad på "presskort" som vem som helst kan utfärda (helt lagligt) och "pressleg" som är SIS-godkända.
De senare går enbart att få via ett begränsat antal yrkesorganisationer.
Samtliga av dessa organisationer kontrollerar att du arbetar med journalistik i tillräcklig mån innan du antingen blir medlem över huvud taget (ex. SJF och PFK som utfärdar pressleg till samtliga sina medlemmar), eller när du ansöker om ett pressleg (Ex. SFF & Unionen).

Företagen som tillverkar äkta "pressleg" är för övrigt noga med att organisationerna som utfärdar pressleggen inte utfärdar dessa till vem som helst hur som helst.
(Grundar detta påstående på att Unionen fick rätt att utfärda pressleg först efter att frågan avgjorts i domstol, företagen som tillverkar ID-handlingar tyckte att Unionen (dåvarande SIF) inte ställde tillräckliga krav på dem som skulle ha press-leg).

Av dessa skäl har "äkta" pressleg (dvs. giltiga ID-handlingar, märkta med ordet "Press") högre status än "presskort".
Helt enkelt för att "pressleg" intygar att du jobbar som journalist/fotograf.
(Detta med undantag av sportvärlden där AIPS-kortet, som inte är giltig ID-handling "smäller högst", men AIPS-kort kräver att du arbetar med sportjournalistik med minst 50%).

Krav på "äkta pressleg" är dock ovanligt för ackrediteringar.
Även om det förekommer i enstaka fall, som t.ex. Kronprinsessans bröllop, och då har det ofta med säkerhetsrutiner att göra.

Rent generellt går det utmärkt att få ackrediteringar utan vare sig presskort eller pressleg.
Förutsatt att man har rätt uppdragsgivare.

Brukar lite skämtsamt säga att jag har mest nytta av mitt pressleg när jag är på uppdrag och ska använda pressparkeringen.

Mitt råd till den som ska göra ett fotojobb och saknar pressleg är att höra av sig till arrangören i god tid, och fråga vänligt.
Så länge du är seriös och uppför dig vänligt är det sällan några som helst problem.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Javisst, men då kan du väl ha ditt egna lilla presskort för ditt egna lilla fanzine också, eller hur?
Ett presskort är ett presskort. Ett visitkort är ett visitkort. Jag tror det är viktigt att man kallar saker för dess rätta namn.

Att tillverka egna presskort verkar aningen underligt eftersom ett presskort inte är ett visitkort utan en handling utfärdad för att inte just vem som helst ska kunna visa upp vad som helst. Den "gräddfil" många verkar tro att journalister har finns av en anledning. De är där för att göra ett jobb. Att icke-journalister vill ha samma rättigheter är bara korkat, eftersom det säger sig självt att det inte fungerar i praktiken.

Har man ett seriöst uppdrag - som skrivande och/eller fotograferande journalist - är presslegitimation inget krav. Tar man kontakt med arrangören av det man vill bevaka och beskriver vem man är och vad man gör, så gör arrangören sin egna bedömning om ackreditering ska ges eller inte.
 
ANNONS