Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering av foton i glasram ger fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

cgocgo

Medlem
Provade för första gången att beställa förstoringar i 50*75. Köpte sedan en glasram (Strömby) på IKEA. När jag monterar bilderna i ramarna så ser det ut som det blir små fläckar. Först trodde jag att glaset inte var rent. Men det verkar vara mer att bilden klibbar i glaset när det blir tryck i kontaktytan. På de flesta motiv syns det inte så mycket men i vissa fall blir det klart störande. Någon som har råkat ut för något liknande eller har någon idé om vad man kan göra för att komma tillrätta med problemet?

/CO

Jag råkade ut för ett likartat problem i veckan då jag skulle montera mina senaste beställningar (50x75) från Proformat. Ramarna, som var inköpta på IKEA (Ribba), hade något slags hinna/förändring i glaset. Alla tre ramarna hade likartade problem.
Fönsterputs fixade till det mesta men det fanns någon slag fält eller hinna på delar av glaset som inte gav med sig. Det syns om man tittar från vissa vinklar... retligt mad.gif

Jag råkade ut för ett likartat problem i veckan då jag skulle montera mina senaste beställningar (50x75) från Proformat. Ramarna, som var inköpta på IKEA (Ribba), hade något slags hinna/förändring i glaset. Alla tre ramarna hade likartade problem.
Fönsterputs fixade till det mesta men det fanns någon slag fält eller hinna på delar av glaset som inte gav med sig. Det syns om man tittar från vissa vinklar... retligt Visa bilaga 109702

Syns det på glaset innan bilden läggs på plats, dvs om man tar bara glaset och tittar på det?

(Jag glömde skriva att i mitt fall käns det som om bilderna har "klibbat" fast när jag tar ut dem igen.)

/CO

Syns det på glaset innan bilden läggs på plats, dvs om man tar bara glaset och tittar på det?

(Jag glömde skriva att i mitt fall käns det som om bilderna har "klibbat" fast när jag tar ut dem igen.)

/CO

Japp, jag brukar alltid kolla glaset noggrant innan och det var då jag fick syn på de här märkena.

Jag hade inga problem med att bilden "klibbade" på något sätt.

Jaja, det är inte mycket att klaga på för min del. Det funkar i det här fallet men annars tror jag att jag returnerat ramarna och sett om det fanns något annat lämpligt istället...

Klibbigt

/CO

Har haft samma problem. En av bilderna klibbade fast så hårt att den inte gick att få bort utan att fotot blev förstört. Passepartout hjälper och så tänk på om du inte har det att inte luta tavlan så fotot kan hänga mot glaset under längre tid (vid annan förvaring än på väggen.

Har haft samma problem. En av bilderna klibbade fast så hårt att den inte gick att få bort utan att fotot blev förstört. Passepartout hjälper och så tänk på om du inte har det att inte luta tavlan så fotot kan hänga mot glaset under längre tid (vid annan förvaring än på väggen.

Jag limmar fast bilden på papp som matchar ramens storlek så att den blir helt slät (och inte kan komma i kontakt med glaset) och använder passepartout. Funkar bra för mig.

Plocka bort glaset. Det ger bara en massa störande reflexer.

Faktisk en god idé. En annen idé er å unngå å handle rammer på Ikea. Glasset består av svært lite glass. Plexiglass er totalt uegnet som "glass". De blir ripete før du rekker å få det opp på veggen. Rammene fra Claes Olsson derimot har både en solid konstruksjon og et glass som tåler å bli renset.

Faktisk en god idé. En annen idé er å unngå å handle rammer på Ikea. Glasset består av svært lite glass. Plexiglass er totalt uegnet som "glass". De blir ripete før du rekker å få det opp på veggen. Rammene fra Claes Olsson derimot har både en solid konstruksjon og et glass som tåler å bli renset.

Har ännu inte sett en fotoutställning där det har fungerat med glasramar. Belysningen i utställningslokalerna är nästan alltid fel. Det finns reflexfritt glas, men det gör det svarta grått. Det lär finnas reflexfritt glas som fungerar (enl Stefan Olsson) men det lär kosta "skjortan".
Bort med glaset. Det duger inte med vanligt glas eller plastglas. Glasfritt är det som ger bilderna rättvisa.

Plocka bort glaset. Det ger bara en massa störande reflexer.

Eller vänd på steken och ta ut bilderna på matt papper istället för blankt. För jag gissar att det är blankt papper vi pratar om.... Blankt papper och blankt glas är lite kaka på kaka och behövs egentligen inte tycker jag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men man har ett större spektra av färger på ett matt papper än ett blankt också?

Mvh
Jerka

ANNONS
Götaplatsens Foto