Annons

IR-konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

OmniM

Aktiv medlem
Hejsan,

Vill bara fråga en snabb kort fråga, mest för att se om jag förbisett något i mina egna tankebanor.

Vad är bäst, IR konvertera en D70 eller en D200?

D200 är ju en överlag bättre kamera, så den borde rimligen vara bättre att konvertera. Brusmässigt per bildhöjd är de väl rätt så lika, men jag tror D200:an vinner även där.

Beror väl på från vilken vinkel man ser på saken. Ska man ha den bästa kameran för IR-foto så är det ju så enkelt att D200 är en lite bättre kamera. Den har lite högre upplösning, lite lägre brus, bättre hus osv. Är tanken att den kamera som inte konverteras ska användas till "vanliga" bilder så kan det ju vara lämpligare att konvertera D70:n istället och ha D200:an för "vanliga" bilder.

D70:n funkar ju hyfsat för IR även utan konvertering, om man kan leva med omaket att använda ett IR-filter på objektivet med allt vad det innebär.

Tack så mycket för svaren!

Jag har 4 systemare, så D70in och D200an ligger bara och dammar helt enkelt :)
Men då tror jag att jag moddar D200an och låter D70in stå i hyllan som en fin stolt fossil :D

Hade en fundering om sensorerna var annorlunda, eller nått annat tekniskt, som gör att den ena är att föredra över den andra.

tack!

Tack så mycket för svaren!

Jag har 4 systemare, så D70in och D200an ligger bara och dammar helt enkelt :)
Men då tror jag att jag moddar D200an och låter D70in stå i hyllan som en fin stolt fossil :D

Hade en fundering om sensorerna var annorlunda, eller nått annat tekniskt, som gör att den ena är att föredra över den andra.

tack!

Det kan, såklart, finnas skillnader, men generellt kan man nog säga att alla sensorer är väldigt känsliga för IR-ljus utan någon hotmirror framför. Jag tror inte att det är några större skillnader mellan dessa två iaf, utan skillnaden i att D200 normalt är mindre känslig för IR ligger i att hotmirrorn är starkare.

ANNONS
Götaplatsens Foto