Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ta betalt för begagnad 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Tänkte ev. sälja min Canon EOS 400D och undrar hur mycket man kan ta betalt? Kameran är ca 3 år gammal, använt för privat bruk, skickade in och rengjorde huset på servicefirma för ca ½-1 år sedan... Tänkte sälja enbart huset (ja + laddare, batteri och kablar då, men utan objektiv och minneskort).

Har försökt kika lite vad begagnade gått för, är det för optimistiskt att tänka sig 2000:- för den?

Oj va svårt.. Ja, mellan 1500 och 2000 är väl rimligt.. Fast man måste räkna in att den som köper kamera också behöver ett ojbektiv, och då blir ju kostnaden minst det dubbla, och då får personen en Sony Alpha A290 + objektiv för 3300 kr nu.. Så det är en svår avvägning..

Oj va svårt.. Ja, mellan 1500 och 2000 är väl rimligt.. Fast man måste räkna in att den som köper kamera också behöver ett ojbektiv, och då blir ju kostnaden minst det dubbla, och då får personen en Sony Alpha A290 + objektiv för 3300 kr nu.. Så det är en svår avvägning..

Tack för svaret, det var snällt av dig.

Med tanke på hur lite även mer avancerade och nyare kameror kostar, skulle jag personligen ge så lite för din 400D att du lika gärna kan behålla den.

Jag har inte försökt sälja min 400D heller. Det bruksvärde den har som andrakamera (eller tredje eller vad det kan bli) överstiger väl vad någon vettig människa vill ge för den.

Jag sålde min 400D tillsammans med kitobjektivet för 2700:- plus en del minneskort och två extrabatterier för några månader sedan, priset jag gick ut med var då 3000:-. Enbart huset skulle jag nog sätta 2000:- för idag och hoppas på det bästa. Fast minneskort är nog bra att skicka med i och för sig.

2700 för kamera och kitglugg var bra betalt tycker jag, om det var originalkitgluggen. Inte för att det är en dålig kamera, det är den inte alls, men marknaden för några år gamla dslr-kameror är som den är. Själv valde jag att inte sälja min 400D när jag nyligen bytte upp mig till en begagnad 40D utan gav den till min son, som blev väldigt glad. Då följde den förbättrade kitgluggen EF-S 18-55 IS med.

Ett rimligt pris för ett 400D-hus tror jag är absolut max 2000:- idag, men kanske snarare 1500:-, tyvärr för de som vill sälja, men jättebra för en ung person t ex med begränsad budget som vill ha en seriös kamera att utveckla sitt fotointresse med. Är huset slitet och har många exponeringar sjunker priset. Med eller utan originalkitglugg EF-S 18-55 II bör göra varken till eller från, men med en EF-S 18-55 IS kanske priset ökar med 500-700 kr. Det är en bra glugg.

Ja, det är ett bättre sätt att återanvända den. Min ena dotter använder 400D ibland, då vanligtvis med EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM på istället. Fast hon gillar 40D bättre...

Max 1500 kr, redan för två år sedan sålde bl a Schönherrs ut demoex med full garanti för 2000 kr. Idag kan man köpa en 1000d demo med full garanti för 2500 kr. 400d ger förträffligt bildresultat och är en skön kamera, men ack så slö och gammalmodig idag.

Ska man sälja på t ex Blocket är det ju bra att lägga sig lite högre i (rimligt) pris än vad man förväntar sig att få ut, man får räkna med att folk prutar. Sedan tror jag ju inte att alla har stenkoll på de billigaste priserna för ett visst kamerahus, de flesta jämför nog med andra begagnatannonser i första hand för att skaffa sig en uppfattning om vad som är ett rimligt pris för en produkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto