Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sanningen bakom Paul Hansens vinnarbild

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Givetvis händer det att svenska pressfotografer, även flera samtidigt, tar bilder på mördade svenska barn. Däremot är det ytterst sällsynt att sådana bilder publiceras -- och skälet till det är i första hand att man inte vill utsätta offrets familj och vänner för det traumat.

I det här fallet är det dock en ganska rimlig slutsats att mycket få av dem som känner den döda flickans skulle riskera att se DNs bild.
Flickans familj godkände väl publicering? Det är åtminstone vad Paul Hansen påstår.
 

PMD

Aktiv medlem
Där har vi uttalandet om stödet från flickans familj.

Paul Hansen understryker att han hade stort stöd av Fabiennes familj för en publiciering. Utan deras medgivande hade det inte gått.

– De hade en väldigt stark önskan om att hela världen skulle få veta vad som pågick i Haiti efter jordbävningen.
(Felstavningen är artikelförfattarens, jag har klippt och klistrat.)
 

Ravestream

Aktiv medlem
Ni som tycker att situationen på bilden är förfärlig (bortsett ifrån det förfärliga i att flickan skjutits i huvudet):

Hur hade ni föreställt er att bilden togs? Hur påverkar sättet bilden togs på värdet av att den publiceras?

Man kanske kan gömma sig med ... Det är viktigt att detta visas upp.

Men när 15 andra gör det redan så handlar det om nått annat tycker jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kanske kan gömma sig med ... Det är viktigt att detta visas upp.

Men när 15 andra gör det redan så handlar det om nått annat tycker jag.
Gömma sig? Hur? Varför?

Vad handlar det om då?

F.ö. så vet knappast fotografen vid fotograferingstillfället hur många som avser att publicera en liknande bild.
 

Maverick

Aktiv medlem
Helt övertygad om att bilder på svenska barn publiceras, dock inte i Sverige. Kommer inte ihåg vad principen kalls i publicistkretsar men det går i korthet ut på att ju längre bort ett offer är från sverige desto troligare att man bedömer det som publiceringsbart. Hänsyn tas både till geografisk närhet som till kulturell närhet.

Motiven till att publicera det kan bara DN svara på, men att den skulle komma publiceras på andra ställen är nog rätt uppenbart. Men antagligen tyckte man väl bilden återgav tragiken eller nått. Att anhöriga, närstående och ibland utomstående blir upprörda är rätt givet men ger inte per automatik nått publiceringsförbud. Det är dessutom rätt olika hur anhöriga reagerar vilket jag redogjort tidigare i andra tråden.

Men för den som intresserad så kan man studera skillnaderna i mediahantering när det gäller Arbogamorden, Engla och ett tredje fall utanför Hallstavik(eller om det var Hallstahammar, blandar alltid ihop dem).

Och som jag sa angående Irak, se dokumentären. Det var inte alls retirerande soldater, det var flyende människor. Det är en skillnad.

/Maverick
 

Matte_J

Aktiv medlem
Vem ska rapportera om det som inte är faluröda Bullerbyidyller? Själpåtagen etisk överlägsenhet för inte varken diskussioner eller världen framåt. Sansa dig.
Citat från DN: "Till och med när hon ligger död plundras hon av desperata människor, säger Paul Hansen".

Att fattiga, svältande och desperata människor utnyttjar den döda flickan är väl knappast lika hemskt som att ett gäng rika och välnärda fotografer gör det?
Och hur menar du att diskussionen förs framåt? Av att facknördar ursäktar andra facknördars sjuka handlingar? "Fotografi är det viktigaste som finns...typ.
Vet du, jag tycker det inte är ett skit viktigt att ta bilder av en död flicka. Det säger ingenting, förändrar ingenting till det bättre och hjälper inte en enda haitier.
 

Kijana

Aktiv medlem
Vet du, jag tycker det inte är ett skit viktigt att ta bilder av en död flicka. Det säger ingenting, förändrar ingenting till det bättre och hjälper inte en enda haitier.
Vad är det då som hjälper haitier bättre än att berätta om konsekvenserna av en katastrof, tycker du?
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Citat från DN: "Till och med när hon ligger död plundras hon av desperata människor, säger Paul Hansen".

Att fattiga, svältande och desperata människor utnyttjar den döda flickan är väl knappast lika hemskt som att ett gäng rika och välnärda fotografer gör det?
Och hur menar du att diskussionen förs framåt? Av att facknördar ursäktar andra facknördars sjuka handlingar? "Fotografi är det viktigaste som finns...typ.
Vet du, jag tycker det inte är ett skit viktigt att ta bilder av en död flicka. Det säger ingenting, förändrar ingenting till det bättre och hjälper inte en enda haitier.
Som sagt, vem ska rapportera? Att bilderna är hårda och visar på en hård verklighet i ett fattigt land är angeläget att visa.

Diskussionen förs inte framåt av din moral/etik som du vill pådyvla andra. Du vill med detta trycka ner andras åsikter. Vilka "facknördar" ursäktar andra "facknördars sjuka handlingar"? Det finns helt enkelt inget att ursäkta. De sjuka handlingarna utförs inte av fotografen. Han (oftast) dokumenterar dessa. Läs länkarna om Paul Hansens agerande. Skapa inte en konflikt med utgångspunkt av din egen moralpanik. Den är inte allmängiltig.

Att just du inte tycker det är viktigt med dessa bilder betyder inte att sanningen är densamma. Det finns många som tycker annorlunda. Det finns många som agerade efter att ha sett dessa bilder (och andra) och stöttade ett Haiti i kaos. Det finns med andra ord ingen universell sanning.

Jag tycker blden är otäck. Bakgrunden, naturkatastrofen otäckare. Men det otäckaste är vad människor i otäcka situationer som krig och katastrofer kan utsätta andra för. I detta har fotograferna/journalisterna en viktig roll att spela, även om det svider i magen till vårmorgonens frukostfralla.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Gömma sig? Hur? Varför?

Vad handlar det om då?

F.ö. så vet knappast fotografen vid fotograferingstillfället hur många som avser att publicera en liknande bild.
ja det är väl en av anledningarna,, Att man tar bilderna för att "informera världen"
Ja jag kan köpa den när det är 1-2 fotografer som plåtar samma sak.
När det blir för många ser jag inget annat intresse än .. jag skor mig på andras lidande.
Alla har vi olika tänk om moral & respekt för döda personer, våld barn osv... det är brist på sånt som gör att sån här bilder dels kommer på bild & att själva händelsen händer.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
ja det är väl en av anledningarna,, Att man tar bilderna för att "informera världen"
Ja jag kan köpa den när det är 1-2 fotografer som plåtar samma sak.
När det blir för många ser jag inget annat intresse än .. jag skor mig på andras lidande.
Alla har vi olika tänk om moral & respekt för döda personer, våld barn osv... det är brist på sånt som gör att sån här bilder dels kommer på bild & att själva händelsen händer.
Och vid hur många går gränsen? När är det information och när är det ren spekulation? Vad ger dig en en exklusiv rätt att bestämma antalet fotografer innan spekulationsnivån inträder?

Tala om hur många fotografer som är acceptabelt vi detta tillfälle. Gör gärna en lista över acceptabelt antal fotografer vid olika tillfällen, exempelvis ett kungligt bröllop. Jag ser med stort intresse fram emot en specifikation!

Moraltänket är endast en unken grej för moralpredikanter, de som vill tala om för alla andra hur duktiga de själva är och hur alla andra ska leva "ett rättfärdigt liv". Det är inte brist på moral som skapar dessa händelser, det är brist på medmänsklighet!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är väl då en hel del av oss betraktare tycker det ser konstigt ut. Det är som ett gäng likmaskar som samlat sig till kalas på samma kadaver. Inga övriga jämförelser. Jag har alltid haft svårt för bilder med fotografer som klättrar på varandra för att få varsin kopia av samma bild. Finns tyvärr ofta en hel del förnedring i det och jag tror att det är fler än jag som tycker att den typen av bilder på näthinnan solkar ner bilden av fotografer när man tänker på dem som yrkesgrupp. Visst, det är en orättvis betraktelse som nog sitter där för att vi lite till mans ofta upplever att respekten fullständigt saknas för motivet. Vi vill själva för död och pina inte hamna i samma situation själva och många av oss har inga problem att identifiera oss med de som för tillfället utgör motivet.

Jag håller med Mathias. Jag tycker det är synd att en del fotografer verkar ha svårt att ta till sig att folk tar anstöt av hur journalister och fotografer ibland behandlar folk. Fanns det mer förståelse för detta skulle inte fotografer ha det rykte de har och folk skulle vara betydligt mindre fientliga än de ofta är när journalister och fotografer ibland med stor brist på respekt klampar in i folks liv. Man tar sina bilder och skriver sina berättelser utan den minsta reflektion över vilka konsekvenser det kan få.

Jag tänker t.ex. på Åsne Seierstad som skrev boken "Bokhandlaren i Kabul". Undrar om hon någonsin förstod att hon vände upp och ner på den familjens liv förrän de stämde henne. Boken gjorde det omöjligt för dem att leva vidare i sitt sammanhang när hon "lyft på draperiet". Visst kan man tycka att patriarkatet ska avslöjas med alla medel men kan man som författare helt bortse från att folk man exponerar kan råka oerhört illa ut i en mycket konservativ omvärld. Jag tyckte det var oerhört naivt, hänsynslöst och djupt okunnigt. Men några spänn blev det säkert på kontot.

Till den som tycker att vår kritik är "unkna moralgrejor" vill jag bara säga att du inte ska vara förvånad över ett allt hårdare klimat som gör det allt svårare för journalister att arbeta vare sig de gör det med kamera i hand eller inte. Folk värjer sig mot de som förnedrar dem och utsätter dem för disrespekt. Det är tyvärr förskräckande många journalister som mördats de senaste åren i olika konflikter de täckt och de som mördar kan tyvärr göra det tämligen ostraffat för en stor del av allmänheten tar inte journalisterna i försvar fast den borde - i sitt eget intresse.
 
Senast ändrad:

tomas.agren

Aktiv medlem
Ja det är väl då en hel del av oss betraktare tycker det ser konstigt ut. Det är som ett gäng likmaskar som samlat sig till kalas på samma kadaver. Inga övriga jämförelser. Jag har alltid haft svårt för bilder med fotografer som klättrar på varandra för att få varsin kopia av samma bild. Finns tyvärr ofta en hel del förnedring i det och jag tror att det är fler än jag som tycker att den typen av bilder på näthinnan solkar ner bilden av fotografer när man tänker på dem som yrkesgrupp. Visst, det är en orättvis betraktelse som nog sitter där för att vi lite till mans ofta upplever att respekten fullständigt saknas för motivet. Vi vill själva för död och pina inte hamna i samma situation själva och många av oss har inga problem att identifiera oss med de som för tillfället utgör motivet.

Jag håller med Mathias.
Ja, det är ju fortfarande INTE fotograferna som skapat situationen. Men Kamratposten rekommenderas om du vill slippa obekväma sanningar om din omvärld.

Att jämföra fotograferna med likmaskar talar tydligt om vad du tycker reportage från katastrofområden och krigshärdar är värda. Kanske är det bättre om yrkesfotograferna koncentrerar sig på den lokala syjuntan? Tunga reportage...
 

PMD

Aktiv medlem
Ja jag kan köpa den när det är 1-2 fotografer som plåtar samma sak.
När det blir för många ser jag inget annat intresse än .. jag skor mig på andras lidande.
Vilka 1-2 av de cirka tiotalet fotograferna är godkända av dig i det här fallet, och varför är de övriga inte godkända?

Alla har vi olika tänk om moral & respekt för döda personer, våld barn osv... det är brist på sånt som gör att sån här bilder dels kommer på bild & att själva händelsen händer.
Brist? Om vi alla har olika moral så finns det väl snarare ett överskott?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker det är synd att en del fotografer verkar ha svårt att ta till sig att folk tar anstöt av hur journalister och fotografer ibland behandlar folk.
Jag håller nog med om det när det gäller paparazzi och liknande, men i det här fallet var det ett lik som fotograferades. En död människa kan inte ta illa upp. De efterlevande kan ta illa upp, men den uppmärksamme noterar att så inte var fallet här.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Och vid hur många går gränsen? När är det information och när är det ren spekulation? Vad ger dig en en exklusiv rätt att bestämma antalet fotografer innan spekulationsnivån inträder?

Tala om hur många fotografer som är acceptabelt vi detta tillfälle. Gör gärna en lista över acceptabelt antal fotografer vid olika tillfällen, exempelvis ett kungligt bröllop. Jag ser med stort intresse fram emot en specifikation!

Moraltänket är endast en unken grej för moralpredikanter, de som vill tala om för alla andra hur duktiga de själva är och hur alla andra ska leva "ett rättfärdigt liv". Det är inte brist på moral som skapar dessa händelser, det är brist på medmänsklighet!

1. jag sa att det är min åsikt, du har en annan.

2. vad gör att du kommer och ger mig order ? Du ser dig som högre stående och har rätten till det ?

du skriver rakt av det ÄR si eller så .. du ska tala om osv.. för det tycker jag mest synd om dig.
Jag har sagt vad jag tycker, andra vad dom tycker.

Sen kommer det alltid några som anser att derast tänk är det enda rätta och andra kan inte tänka själva och tänker dom annat än dom så är det fel.

Tack för mig, hoppar ur sandlådan för den gången.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
1. jag sa att det är min åsikt, du har en annan.

2. vad gör att du kommer och ger mig order ? Du ser dig som högre stående och har rätten till det ?

du skriver rakt av det ÄR si eller så .. du ska tala om osv.. för det tycker jag mest synd om dig.
Jag har sagt vad jag tycker, andra vad dom tycker.

Sen kommer det alltid några som anser att derast tänk är det enda rätta och andra kan inte tänka själva och tänker dom annat än dom så är det fel.

Tack för mig, hoppar ur sandlådan för den gången.
1 Jo

2 Order? Du har uppenbarligen ett antal i åtanke eftersom du skriver som du gör. Varför inte bara haspla ur dig det i stället för att slingra dig undan? Med tanke på det du skrev upprepar jag min fråga: Hur många? Hoppa ur sandlådan kan du göra sen, när du klarat av det obekväma. Kom igen nu:)

I övrigt av ditt svar verkar det snarare som du håller med om min tes om moralpaniken.

Ytterligare en reflektion; Du pådyvlar mig en åsikt om att jag ser mig själv som högre stående. Det är märkligt, då jag själv aldrig ens skulle andas en liknande åsikt om mig själv.
 
ANNONS