Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

MarajLowajz

Ny medlem
Igår var jag ute och fotograferade massor med min kamera, Nikon D90 - funkar felfritt.
Idag skulle jag ut efter jobbet tänkte jag och tog kameran och hittade lite saker utanför huset att fota men då märker jag att gluggen inte vill fokusera, så jag stänger av kameran och plockar ur gluggen och sätter i den igen för den har gjort så förut.
Inget händer och jag börjar pilla lite och märker att AF-området inte funkar. Går in på Meny -inställningar - autofokus och ska trycka på inställn. för AF-område och allt jag får upp då är :

Detta alternativ är inte tillgängligt med aktuella inställningar.

Problemet då är ju att jag har inte gjort några inställningar, jag har läst igenom handboken som man fick med men hittar inget angående detta.
Jag har gjort 2 punkt återställning och det har inte gett något, jag har kollat runt på internet men hittar ingenting.

Så nu är ju då min fråga om det finns någon som kanske vet vad det är för fel och vad jag kan göra åt det. Ska fortsätta pilla lite och leta lite men det lutar med att jag får lämna in den på Expert.

Kameran är köpt i Februari och jag kan säga som så att det har varit en strulkamera ända från början jag köpte den men har funkat felfritt nu i några veckor.

Tacksam för hjälp.

Igår var jag ute och fotograferade massor med min kamera, Nikon D90 - funkar felfritt.
Idag skulle jag ut efter jobbet tänkte jag och tog kameran och hittade lite saker utanför huset att fota men då märker jag att gluggen inte vill fokusera, så jag stänger av kameran och plockar ur gluggen och sätter i den igen för den har gjort så förut.
Inget händer och jag börjar pilla lite och märker att AF-området inte funkar. Går in på Meny -inställningar - autofokus och ska trycka på inställn. för AF-område och allt jag får upp då är :

Detta alternativ är inte tillgängligt med aktuella inställningar.

Problemet då är ju att jag har inte gjort några inställningar, jag har läst igenom handboken som man fick med men hittar inget angående detta.
Jag har gjort 2 punkt återställning och det har inte gett något, jag har kollat runt på internet men hittar ingenting.

Så nu är ju då min fråga om det finns någon som kanske vet vad det är för fel och vad jag kan göra åt det. Ska fortsätta pilla lite och leta lite men det lutar med att jag får lämna in den på Expert.

Kameran är köpt i Februari och jag kan säga som så att det har varit en strulkamera ända från början jag köpte den men har funkat felfritt nu i några veckor.

Tacksam för hjälp.

Det är inte så enkelt som att du har ett läge, t.ex. "gröna rutan" eller landskap vald? Då brukar ett antal meny-alternativ försvinna. Det är ju "nybörjar" lägen som Nikon brukar rumphugga menyerna för.

Nej jag kör med lägena P, A, M. Och det spelar ingen roll om jag ändrar på det för det fungerar fortfarande inte :/

gör rent kontakterna som är till objektivet

kan du testa med ett annat objektiv?

omkopplaren på objektivet står på M

gör rent kontakterna som är till objektivet

kan du testa med ett annat objektiv?

omkopplaren på objektivet står på M

Pillade lite mer på kontakterna och nu funkar det! Helt fantastiskt, hehe.
Jag måste bara då få tacka för alla förslag och hjälp jag fått.

Jag har verkligen haft otur med detta kamera-köp så jag var lite gränsen att slänga den i marken och bränna upp den xD Den här kameran gillar verkligen inte mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto