Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fast tele, 400 mm
- Trådstartare Ragdollar
- Start datum
stambea
Aktiv medlem
Well.... jag ser att du kör Nikon och de har ju ett fint 400mm 2,8. Kostar väl ca 80.000 nytt men om du tycker det är prisvärt vet jag inte. Du kanske ska fundera på ett 200mm + telekonverter eller nåt istället. Om det är viktigt på safariresan kanske du kan hyra ett och lyckas avtala ett bra pris.
Tokoza
Aktiv medlem
Ragdollar
Aktiv medlem
Eftersom jag har Nikkor 70-200 f/2.8 VRII redan så blir det nog teleconverter alternativet trots allt. Det var också mitt huvudspår från början. Ett fast 400mm f2.8 kostar för mycket för den begränsade användning jag har för det.
Att hyra är inte heller ett så bra alternativ för mig, kostar i slutänden för mycket om man ska hyra glugg 1-2 gånger per år.
Tack i alla fall för tipsen !
Benjamin83
Aktiv medlem
Inte aktuellt för mig just nu, men tack för länken! =)
Väldigt bra information.
Kiboko
Aktiv medlem
Eftersom jag har Nikkor 70-200 f/2.8 VRII redan så blir det nog teleconverter alternativet trots allt. Det var också mitt huvudspår från början. Ett fast 400mm f2.8 kostar för mycket för den begränsade användning jag har för det.
Att hyra är inte heller ett så bra alternativ för mig, kostar i slutänden för mycket om man ska hyra glugg 1-2 gånger per år.
Tack i alla fall för tipsen !
Se till att få den senaste telekonverten (x2) från Nikon ... Den fungerar mycket bra med 70-200 2,8 VRII, alla funktioner följer med och optisk kvalitet förändras inte (största bländare blir 5,6).
Hade själv den kombinationen på min senaste resa i Tanzania.
jonas
NikonFX
Aktiv medlem
Visst fungerar den bra, speciellt på VR II, men att gå så långt som att den optiska kvaliteten inte förändras är lite häftigt. Du ser en försämring även med version III av 2x och för rätt kvalitet behövs minst ett stegs nedbländning. Ett 400/8 har vissa begränsningar i sin användning och även AF blir långsammare och osäkrare.Se till att få den senaste telekonverten (x2) från Nikon ... Den fungerar mycket brà . . . optisk kvalitet förändras inte
Kiboko
Aktiv medlem
Visst fungerar den bra, speciellt på VR II, men att gå så långt som att den optiska kvaliteten inte förändras är lite häftigt. Du ser en försämring även med version III av 2x och för rätt kvalitet behövs minst ett stegs nedbländning. Ett 400/8 har vissa begränsningar i sin användning och även AF blir långsammare och osäkrare.
Ok, det kanske var att ta i lite ...
Men jag är som sagt mycket nöjd med resultatet av kombinationen.
Själv ser jag inte några märkbara fel på mina bilder orsakade av telekonverten, det går säkert att hitta ... och vid en jämförelse med en tidigare kombination jag haft (Zigma zoom + Zigma x2) så har Nikon kombinationen inga optiska fel. ;-)
Ragdollar
Aktiv medlem
Ok, det kanske var att ta i lite ...
Men jag är som sagt mycket nöjd med resultatet av kombinationen.
Själv ser jag inte några märkbara fel på mina bilder orsakade av telekonverten, det går säkert att hitta ... och vid en jämförelse med en tidigare kombination jag haft (Zigma zoom + Zigma x2) så har Nikon kombinationen inga optiska fel. ;-)
Nikon teleconverter version III låter i alla fall som ett bra köp, ynka 4000 kr för att få med 400mm kapacitetr till savannen och fotografering av vilda djur på lite distans, och utan nämnvärd kvalitetsförsämring. Mycket bättre än att slänga iväg 70-80 tusen på en riktig tung ljusstark kvalitetsteleglugg, i alla fall för mig som använder +200mm tele mycket begränsat.
Kiboko
Aktiv medlem
Nikon teleconverter version III låter i alla fall som ett bra köp, ynka 4000 kr för att få med 400mm kapacitetr till savannen och fotografering av vilda djur på lite distans, och utan nämnvärd kvalitetsförsämring. Mycket bättre än att slänga iväg 70-80 tusen på en riktig tung ljusstark kvalitetsteleglugg, i alla fall för mig som använder +200mm tele mycket begränsat.
Hoppas bara att du inte har alltför bråttom, inte många butiker har den i lager.
Lycka till med köpet, resan och bilderna!
NikonFX
Aktiv medlem
Finns i lager hos Kameradoktorn i alla fall.Hoppas bara att du inte har alltför bråttom, inte många butiker har den i lager.
Ragdollar
Aktiv medlem
Finns i lager hos Kameradoktorn i alla fall.
Ser ut att finnas hos Hegethorn med, för 4090 kr.
Ragdollar
Aktiv medlem
Hoppas bara att du inte har alltför bråttom, inte många butiker har den i lager.
Tack, men resan ligger några månader fram i tiden .. Den som väntar på nåt gott ...