Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskekameran finns inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Pentaxman

Avslutat medlemskap
Jag har jobbat som fotograf och i fotoaffärer men bytte karriär och har inte följt med i foto-utvecklingen som expert på ett tag. Det jag helst vill ha är en digital kamera som kan ta 35/? mm film också som säkerhet, det verkar inte finnas annat än med olika bakstycken.

I andra hand vill jag ha en digital kompaktkamera med fast zoomobjektiv och vanlig sökare plus bildskärm, för det är svårt att plåta med skärm i solen utan en huv. Det verkar inte heller finnas.

På gamla kameror var man under ett skynke.

Så det blev en ersättare till min gamla enögda, men nu med skärm. Men jag är inte intresserad just nu av flera objektiv så det verkar onödigt att kunna byta. Till min gamla har jag 55, 35 och 135 mm. Men vi har flera små kameror med zoom nu, 35mm med sökare och andra med bildskärm.

Kan det vara så svårt att tillverka en kompaktkamera med skärm, fast objektiv och genomsikt-sökare utan spegelreflex, eller finns det?

Senast ändrad:
Canon G12
Fuji X100
Nikon P7100
... för att nämna några i rimligt pris
Sen finns det väl lite med EVF dvs elektronisk sökare dvs en liten bildskärn innanför "titthålet"

Canon G12
Fuji X100
Nikon P7100
Sen finns det väl lite med EVF dvs elektronisk sökare dvs en liten bildskärn innanför "titthålet"

Jag gissar att TS tog för givet att formatet skulle vara 135mm.. Men jag kan ha fel. Så ja, det skulle gå men sensorer är för dyra, så trots att marknaden skulle vara enorm, så skulle ingen ha råd.
Det jag själv skulle vilja ha en är en 135mm digitalkompakt med fast 35mm/f2, SKITSNABB autofokus och en närgräns på minst 60cm. Det är nästan mer kamera än jag någonsin skulle kunna behöva :) Dock så måste den exponeringskompensationsknapp.

Jag kan faktiskt acceptera om objektivet är 24mm/2.8 på en aps-c sensor också.. Så mycket längtar jag efter en digitalkompakt.. Sony nex känns inte rätt på nåt sätt.. sen så är autofokusen slö också.. vilket är riktigt synd.

Canon G12
Fuji X100
Nikon P7100

Canon och Nikon har rimligt pris.

Jag plåtade ett bröllop med en 500C Bladare, det var störande sa dom efteråt.
Med EVF slipper man spegel-flärpet så de är tystare?

Verkar nice och system men varför så dålig zoom liksom min har?

Senast ändrad:
Man slipper visserligen spegeln i en spegellös kamera men det betyder inte att den blir tyst, eftersom det ändå sitter en mekanisk slutare där. Min Panasonic låter rätt mycket, fullt i klass med en Hasselblad. Det är ett skarpare ljud, men inte lika långvarigt.

Canons G-serie av kompakter är tyst. Jag har en G7, och den är ljudlös. Sökaren är inte särskilt bra; jag använder nästan alltid skärmen på den eftersom det inte är lätt att komponera bilden med genomsiktssökaren och särskilt för att sökaren är väldigt osäker när man använder lång brännvidd; jag ser den som oanvändbar annat än för de kortare.

För att kunna jobba i starkare ljus använder jag en ljushuv som jag har gjort av en Hama dialupp; en ganska billig lupp som fortfarande finns i handeln. Skärmen har låg upplösning, men man ser ändå vad man får med på bilden, och kamerans automatskärpa är ganska tillförlitlig om man känner dess svagheter. Det går att ställa skärpa manuellt vid motiv där AF inte fungerar. Autofokus fungerar inte på genombrutna motiv där det finns god kontrast i bakgrunden. Tar man exempelvis på en cykel med gräsmatta bakom så hamnar skärpan på gräsmattan. Det är inte bara genombrutna motiv som kan drabbas av svagheten; jag har råkat ut för det också när jag fotograferade ett rådjur.

Men jag tror att Canon PowerShot G12 kan vara ett bra alternativ. Det som skiljer den från S-serien är främst att den är lite mer fyrkantig och tjockare och ergonomiskt lite bättre genom att fler inställningar är åtkomliga lättare med rattar och knappar. Och den har en skärm som kan vinklas.

Att kunna ta med film är ett alternativ som jag har lämnat bakom mig. Digitalkameran, till och med små kompakter, ger ofta bättre resultat än man fick med småbild förr. Det som skiljer mellan de små kompakterna och systemkameror är framför allt att man med en kompakt inte kan få kort skärpedjup; det blir alltid skärpa som räcker ganska långt. Men om man jämför med att ta med film blir man ganska imponerad av prestandan hos digitalkameror. Vi har större dynamiskt omfång än diafilm, bättre skärpa och det går att ta i praktiskt taget alla ljusförhållanden; man kan ställa in vitbalans efter ljuset som råder och är inte bunden till en viss balansering.

Kompaktkameran slår alltså småbild vid direkt jämförelse, men om man vill ha något som kan jämföras med mellanformatet får man hoppa upp ett snäpp och ta en kamera med större sensor. Det finns hyggligt små kameror med APS-format på sensorn, från Samsung och Sony, och det kommer troligen också från Fuji snart. Och formatet µ4/3 har också ett bra utbud, där vissa kombinationer kan gå ner i en ficka, men för att man ska få EVF blir de lite större. Den smidigaste EVF-kameran tycker jag är NEX 7 från Sony, men ochså Samsungs kameror kan vara värda en titt.

Med vridbar skärm kan man använda en spegellös systemkamera ungefär på samma sätt som man gjorde med Hasselblad, i bröst- eller midjehöjd och titta ner på skärmen. Men den är betydligt mer flexibel för användning i obekväma lägen. Samma bekvämlighet får man så klart med en kompakt som har samma finess.

Hej!

Vill bara tipsa om att på Cyberphoto lämnar de 800:- i rabatt på en Canon G12 om man köper den senast IMORGON SÖNDAG! Är allt lite sugen själv men velar mellan denna och Nikon Coolpix P7100 och Panasonic Lumix DMC-FZ 150 (är sugen på långzoom). Var inne på en systemkamera men inser att det blir aningen klumpigt och tyngre med en sådan (vill orka gå omkring med den runt halsen i skogen några timmar eller på en hundutställning i ännu fler timmar o:))

Vänligen
Jeanette

Om man bortser från zoom och möjlighet att byta till film så är nog Fuji X10 närmast det TS beskriver. Alla andra kompakter har bara ca 80% täckning i sökare bortsett från de med EVF.

Om man bortser från zoom och möjlighet att byta till film så är nog Fuji X10 närmast det TS beskriver. Alla andra kompakter har bara ca 80% täckning i sökare bortsett från de med EVF.

1. Som andra påpekat, X10 har ca 80% täckning den med.
2. Den har 4x zoom (till skillnad från sitt storasyskon X100 som däremot har fast brännvidd)

Kan det vara så svårt att tillverka en kompaktkamera med skärm, fast objektiv och genomsikt-sökare utan spegelreflex, eller finns det?

Som andra påpekat, du har kompaktkameror som

- Canon G12
- Fujifilm X10
- Nikon P7100

som har både genomsiktssökare, bildskärm och zoomobjektiv. Canon G12 har största zoomomfånget och vinklingsbar skärm. Fujifilm X10 har lite bättre sökare än de andra två, en aning större sensor och mycket trivsammare reglage - som en riktig zoomring på objektivet. Alla tre tar mycket bra bilder.

Sedan har du storasyskonet till X10:

- Fujifilm X100
som har en avsevärt större sensor (aps-c, a.k.a halvformat om vi talar filmterminologi) men i gengäld inte zoom. Kool sökare som är både optisk och elektronisk. Har mycket hög bildkvalitet.

Sedan finns det ju hela kopplet med spegelfria systemkameror, en del av dem har elektroniska sökare inbyggda, andra har dem som lösa tillbehör. Flera av dem skiljer sig inte så himla mycket i storlek från de ovan nämnda kompaktkamerorna, lite beroende på vilket objektiv du använder.

Tappade bort en nolla då jag skrev - X100 skall det vara - optisk eller EVF sökare som är stor och härlig, lite Leicastuk över kameran men ingen zoom.

X10 är en retroinspirerad småsensorkompakt med zoom och ca 80% sökarteckning. Trevlig design, oklart vad den ger utöver Olympus XZ-1 f u sökare dock.

Tappade bort en nolla då jag skrev - X100 skall det vara - optisk eller EVF sökare som är stor och härlig, lite Leicastuk över kameran men ingen zoom.

Aha!

Jag gör ofta liknande fel och orsakar förvirring med D7000/D700 ... :)

X10 är en retroinspirerad småsensorkompakt med zoom och ca 80% sökarteckning. Trevlig design, oklart vad den ger utöver Olympus XZ-1 f u sökare dock.

Den har något större sensor och ger generellt ännu bättre bildkvalitet än XZ-1, har dessutom betydligt bättre hantering. I synnerhet optisk sökare och zoomring gör att kameran är riktigt lättjobbad och smidig. Bra rattar o reglage, ovanligt bra på högre iso. Enda mer påtagliga minuset är en - ibland - lite osäker autofokus.

En EVF är svart när den inte har ström. Man måste alltså starta kameran för att kunna se någonting, precis som med bildskärmen. EVF är helt enkelt också en skärm, med lupp.
Att tvingas starta kameror är väl inget nytt, bara på min gamla Spotmatic kan jag klara mig utan batteri till ljusmätaren.

Du vill alltså ha en kompakt kamera som tar både digitala och analoga bilder i samma hus? Det är nog tyvärr/lyckligtvis helt uteslutet att någon skulle tillverka en sån kamera.

Det låter som att du skulle kika på en Fuji X100 som sagt.

Nöjer mig nog med en EVF system om den hittas billigt, eller behåller min fina nya Sony 390 som kom in för 1990:- och kostar 2990:- där idag eller över 5000 på annat ställe.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto