Annons

Bättre bildbehandling i kameran än datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Vet inte hur jag ska förklara det, men det känns som att bildbehandlningen i kameran känns bättre än det jag kan få på datorn, har nikonviewNX och har även testat i camera raw (men det var inte lightroom, gör det skillnad?).

Så jag vet inte, min fråga är väl egentligen om jag själv gör något fel,
och sen om det går att redigera flera bilder samtidigt i kameran.

Det program som är bäst för att pyssla med Nikons RAW-filer är Capture-NX 2. Fördelen med det är att när RAW-filen öppnas har den automatiskt med sig de bildinställningar som du gjort i kameran. Utgångspunkten blir alltså precis som en jpg direkt ut kameran skulle ha sett ut.

Om man använder annat RAW-konverteringsprogram bör man kunna komma till ungefär liknande utseende men det kan kräva lite vana.

Svårt att svara på om du gör något fel, och i så fall vad, när man inte vet hur bilderna ser ut och hur du vill att det ska bli.

Vet inte hur jag ska förklara det, men det känns som att bildbehandlningen i kameran känns bättre än det jag kan få på datorn, har nikonviewNX och har även testat i camera raw (men det var inte lightroom, gör det skillnad?).

Så jag vet inte, min fråga är väl egentligen om jag själv gör något fel,
och sen om det går att redigera flera bilder samtidigt i kameran.

Först, lite vid sidan av den egentliga frågan: Nej, det är ingen egentlig skillnad mellan Camera Raw och Lightroom - det är samma funktioner, men lite olika paketerade.

Så till huvudfrågan ... Som lätt leder till en rad motfrågor:

- Bättre på vilket sätt? Skarpare? Bättre färger? ...?
- Alltid, eller är det i några speciella situationer?

Rent allmänt är alla kameror idag mycket kompetenta på att göra klar bilder direkt i kameran. För de flesta någorlunda normala ljussituationer och motiv kan kameran få till mycket bra resultat.

Tänk också på att det faktiskt finns inställningar i kameran för hur den skall efterbearbeta bilder. Ta en titt på hur den är inställd idag, prova att justera de inställningarna lite fram och tillbaka så får du lite ledtrådar vad det är kameran gör och som du kanske inte riktigt får till när du bearbetar själv.

Mycket bättre på att ljusa upp bilder, jag testade lite att ta väldigt mörka bilder och sedan ljusa upp dem. Blev mycket bättre om jag gjorde det i kameran. Det försvann inte så mycket skärpa som om jag gjorde det på datorn. (blev även lite konstiga färger i camera raw, då menar jag även om jag ändrade jag vet att inställningar inte sparades men jag lyckades inte få samma bild igen det var så ajg menade.).

ANNONS
Götaplatsens Foto